main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Det låter som en underbar bok! Stackars DV, jag hoppas de lyckas hitta hans ben...
     
  2. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag vill inte avslöja slutet men jag kan säga att det blir lite äventyr längs vägen... Det roligaste är att DV har, precis som på riktigt, blivit av med sin fåniga plastcape som Kenner envisades med att använda som mantel...
     
  3. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Den måste jag nästan köpa. :)

    Bokrekommendation förresten: Nyaga och Rymdväktaren av Peter Nilson. Något så ovanligt som svensk sci fi och riktigt bra dessutom!

    Jag tror att jag har nämnt den förut, men Firebringer-trilogin av Meredith Ann Pierce (Birth of the Firebringer, Dark Moon och The Son of Summer Stars) är underbar, även om del två och tre är jättesvåra att få tag på. Jag har bara del ett men hade turen att få låna de andra två av en kompis.

    Hmm... kollade precis på amazon: out of print på alla tre. Men alla har fått fem stjärnor! :)
    Jäklar vad dyra i andra hand!
    BOTF: From our Marketplace Sellers Used: $88.01
    DM: From our Marketplace Sellers Used: $466.91 Collectible: $275.00
    SOST: From our Marketplace Sellers Used: $360.00






     
  4. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Alltså var det amerikanska dollar???
    360 dollar, för en bok??
     
  5. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Tyvärr inte ovanligt för OOP böcker... Speciellt inte böcker som betraktas som smärre mästerverk och som bara tryckts i relativt små upplagor (upplagor som vi i sverige iofs inte betraktar som små)... Jag har sett böcker för upp till $5.000 och DET är sjukt!
     
  6. Lady_Kat

    Lady_Kat Jedi Master star 2

    Registered:
    Feb 13, 2002
    Jag gillar Vampyrkrönikan av Anne Rice. Den är väl uppe i typ tio böcker nu.

    :)
     
  7. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Hmm... själv har jag aldrig förstått vad som är så lockande med vampyrer. [face_plain]

    Ja, det var verkligen dyrt. Så mycket pengar skulle jag aldrig lägga ut på en bok, hur bra den än var. Jag kanske ska sälja min BOTF om jag behöver pengar någon dag... :p
     
  8. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Skojar du att du skulle ångra dig! :)
     
  9. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag har en vän som är helfrälst på Anne Rice. Jag funderar på att läsa böckern men är lite avskräckt av de fantastikst dåliga filmatiseringarna...

    Ska det vara vampyrer ska det vara Spike...Honom kan man dessutom läsa om i Spike and Dru: Pretty Maids All In A Row...det är en bra bok. *börjar dreggla*
     
  10. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Är den så bra Lynx? Kollade på amazon och det verkar handla om enhörningar?????
     
  11. Lady_Kat

    Lady_Kat Jedi Master star 2

    Registered:
    Feb 13, 2002
    En Vampyrs bekännelse-filmatiseringen var inte så dålig, fast de ändrade lite på handlingen. Den andra har jag ännu inte sett, men jag har hört och läst att de ändrat på väldigt mycket. Det är synd. De flesta böckerna är jättebra.

    Fast Anne Rices berättarteknik är inte den bästa. Själv har jag svårt med att beskriva platser, lokaler, personer m.m. när jag skriver berättelser, men hon kan överdriva lite. Det kan lätt bli långtråkigt. Fast då hjälper det att gilla karaktärerna för då står man ut med Rices långa beskrivningar.

    :)
     
  12. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Jag rekommenderar His Dark Materials-trilogin av Philip Pullman som inkluderar böckerna The Golden Compass, The Subtle Knife och The Amber Spyglass. Det är fantasyböcker vilket jag har väldigt svårt för men de är utmärkta som nybörjarfantasy. De innehåller rikt utmejslade karaktärer och miljöer och innehåller en atmosfär och en stämning som gör att man bara måste fortsätta läsa. Huvudpersonen är en flicka vid namn Lyra Belaqua som tillsammans med sin demon (hennes själ i fysisk djurform) Pantalaimon dras in i ett svindlande äventyr.

    Rekommenderas varmt till de som är nyfikna på fantasyböcker, ta er gärna tid till att åtminstone kolla upp dem.
     
  13. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Hmm... jag tror att det blir ett besök på sf-bokhandeln i oktober.

    Jo, Firebringer-böckerna handlar mycket riktigt om enhörningar. :)
    Watership Down handlar ju om kaniner, så varför inte enhörningar? Förresten, om ni inte har läst WD: gör det. Den är dessutom lite lättare att få tag på. ;)
     
  14. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag har läste The Golden Compasss och fortsättning och tyckte väldigt mycket om dem fram till slutet, som jag fann vara något av en besvikelse...Tycker att David Eddings är bättres som nybörjarfantasy, det var bland de första längre serierna jag läste...

    Har just fått tag på de första böckerna i Magikernas Saga av Maggie någonting...vi får se om det är något bra.
     
  15. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Själv vågar jag inte köpa fler böcker eftersom jag har åtminstone två stora som jag måste läsa ut innan men det är ju så svårt att låta bli att handla. Vandrade runt i en bokaffär idag för att leta reda på nåt av Philip K. Dick men hittade inget, hittade ej heller NJO däremot en drös böcker av den där Tolkien.
     
  16. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Den där Tolkien ja, han är lite jobbig ;)

    Om någon gillade We were soldiers filmen med Mel Gibson så kan jag säga att boken är inte dumm dem heller. Inte lika mycket snyftande patriotism som i filmen även om det är mycket " he died two days prior to his 25:th birthday "
    SÃ¥ heter den ju, We were soldiers once, and young Lite mer poetiskt.
     
  17. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Den där Tolkien...! *Kee tvingar sig själv att hålla tyst*

    Hm.
     
  18. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Om ni vill läsa några klassiska SF böcker kan jag rekommendera SF-Masterworks serien från Millenium förlaget.

    SF-Masterworks
    Dem har även en serie med klassiska fantasy böcker.
    Fantasy-Masterworks

    Jag har 21 böcker i SFMasterworks serien och två från fantasy.
     
  19. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag är lite anti sci-fi, men fantasy låter kul...
     
  20. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Oops, glömde bort två böcker. Har fyra i Fantsyserien. Roger Zelaznys Great Book of Amber och Gene Wolfes Book of the new Sun kan jag rekommendera
     
  21. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Gene Wolf är jag inte förtjust i...började med någon av hans böcker, men det blev faktiskt en av de historier jag aldrig fullföljde utan la ifrån mig...
     
  22. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Vilken? Läste Fifth Head of Cerberus som jag inte gillade men läste klart. Konstigt nog var den med i SF-Masterworks serien, så bra tyckte inte jag att den va.
     
  23. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Kommer inte ens ihåg den exakta titeln, men det var en av Den Nya Solens Bok eller nåt sånt...Handlade om en torterare som hjälpte en av fångarna att ta sitt liv och fick lämna gillet...
     
  24. Killkenny-Kenobi

    Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 9, 2002
    Liftarens guide till galaxen, jag säger då det...bra bok=)
     
  25. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    JO dem har jaf läst num hela serien, alltså Book of the new Sun. Kam hålla med att den känns lite konstig men jag läste faktiskt alla 4.
     
Thread Status:
Not open for further replies.