main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Namn i GFFA, eller vad kallar ni karaktärerna egentligen?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , May 3, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Har ni sett ett SW-ämne från lilla mig.

    Satt och funderade på det, men hur kallar ni egentligen personer som förekommer under flera olika namn?

    Vi har ju praktexeplet Padmé Amidala Naberrie Skywalker, lite långt att säga varje gång man pratar om henne. Sen finns ju också Obi-Wan "Old Ben" Kenobi, blir det någon skillnand om ni pratar om PT eller OT Obi-Wan? Fler personer med dubbla namn är väl Palpatine/Sidious och Anakin/Vader, även om jag tror att den är ganska självklart vilken del av personligheten man menar när man säger Vader.

    Vad jag använder för namn tänkte jag berätta senare, om ni inte redan har märkt det, men tänkte att diskussionen fick komma igång lite först.
     
  2. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag säger nog bara obi-Wan (eller ibland unge obi-Wan) om både Alec Guiness och Mc Gregors roller. Däremot är Vader / anakin två olika "personer" enligt mig när man talar om dem. Sidious / Palpatine är lite svårare. Där beror det på om man menar honom som Sidious eller som Palpatine... Så jag håller nog isär dem för det mesta (undantaget Obi-Wan där det bara blr ibland).
     
  3. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Padmé Amidala Naberrie Skywalker är bara Padmé för mig i vanligt tal... när jag skriver kan jag ibland använda Ami också, men aldrig när jag pratar.

    Sidious/Palpatine... well, han är mest Palpy. Ska jag specificera att det är OT så brukar jag säga Kejsaren... Sidious säger jag sällan, och när jag säger det syftar jag ibland på helt andra personer... (don't ask).

    Vader är Vader och Anakin är Anakin. De är nästan som olika personer...
     
  4. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    Obi-Wan Kenobi är Obi-Wan i PT och Ben i OT. Padmé är Padmé(i sällsynta fall Amidala) och Palpy är Kejsaren i OT och Palpatine i PT.
     
  5. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Just ja, Obi-Wan är Obi-Wan (eller Obi) i både PT och OT... fast ibland blir OT-Obi Ben.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    När jag tänker efter så tror jag att jag använder olika namn beroende på vilken del av karaktären jag menar. Obi är alltid Obi-Wan eftersom han håller sig ganska lik genom alla filmer, ibland blir det väl Ben om OT-Obi. Palpatine är alltid Palpy, ibland kan jag kalla honom kejsaren om det är OT specifikt, men aldrig Sidious tror jag.

    Padmé har jag märkt att jag kallar Padmé när det är den "privata" personen, men om man pratar om senatorn eller drottningen, eller annan politik så blir det alltid Amidala.
     
  7. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska kalla pojkvaskern i Ep 1 för Anakin eller Ani men Hayden-versionen och den åldrade ROTJ-versionen är definitivt Anakin. Vader är iaf snubben med den stora svarta hjälmen.

    Padmé blir Padmé även om jag i en scen bara nämner henne vid hennes klänning.

    OT-Obi är gamle Ben och PT-Obi blir Obi-Wan. PT-Palpy är Palpatine och OT-Palpy är Kejsaren. Robotarna brukar bli Threepio och R2.
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag kan inte kalla Anakin för "Ani".. Det går bara inte.

    Obi-Wan, Padmé och Palpatine kallar jag dem i båda trilogierna.
     
  9. Kohrath

    Kohrath Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 1, 2004
    Obi-Wan, Padme heter just Obi-Wan och Padme.

    Vader är Vader om det är den onda killen med svart hjälm.
    Anakin om det är Anakin.

    Och jag säger väl Kejsaren om jag snackar OT.. annars Palpatine
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Kan ju vara kul att uppa en gammal tråd då och då!

    Jag tänker på Vader som Anakin, men säger Vader för att man ska förstå vad jag menar.
    Jag tror att jag alltid säger Padmé om Padmé.
    När man talar PT, säger jag Sidious eller Palpatine beroende på vilken skepnad han har i den aktuella scenen. När det handlar om OT, säger jag för närvarande oftast Kejsaren, men både Sidious och Palpatine förekommer också. Man får dock en känsla av att han vill bli kallad Kejsare, så det är väl bäst att lyda....
    Jag brukade kalla Dooku för Tyranus, men jag har insett att det trots allt är mer korrekt med Dooku. Känns lite bättre också :)
    Oj, jag glömde visst Obi-Wan! Honom kallar jag alltid Obi-Wan.
     
Thread Status:
Not open for further replies.