main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Historia är bra på tv

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Jul 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag vet att det finns fler än jag häromkring som följer Bleak House som går just nu, så varför inte ha en liten diskussion om den. För att inte den här tråden ska bara vara centrerad till bara en produktion kan man ju nämna andra tv-serier med historisk koppling, just nu går ju till exempel Rome på femman, i veckan går det också en serie om Berlin under åren efter andra världskriget, sen går det ju inte att glömma klassiker som Stolthet och Fördom heller.

    Personligen har jag blivit alldeles beroende av Bleak House, och börjar bli orolig för att det inte kommer att sluta lyckligt för mr Jarndyce. Jag är säker på att han kommer att fria till Esther, som säger ja för att hon inte tror att någon annan kommer att kunna vara intresserad av henne, men precis när hon de ska gifta sig dyker säkert mr Woodcourt upp.

    Och sen tycker jag genuint illa om mr Skimpole!
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Själv följer jag också Bleak House och är alldeles fascinerad av Lady Dedlock och hela den delen. Jag tycker det finns bättre historiska dramaserier än denna, men jag kan inte motstå den underbara dialekten och de härliga kostymerna. Sen älskar jag sättet som serien är filmad på. Det ger mig oerhörda skräckvibbar (på ett bra sätt). Tyvärr kommer jag missa veckans två resterande avsnitt (inklusive dagens).

    Mr Skimpole är vedervärdig. Jag vill skicka honom (och Mr Guppy) på bästa trålare till Svalbard.

    Dagens ordningsfråga: Ska tråden ha en spoilerpolicy? T.ex. att man inte får posta info om pågående serier förrän det visats på tv?
     
  3. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ja, inga spoilers i den här tråden. Bara diskutera de delar som redan visats.

    F.ö. kan vi väl bara konstatera att OA fick rätt i sin prediction om Esther och Mr Jarndyce, så här långt iaf. Men jag är övertygad om att det där aldrig kan sluta lyckligt.
    Mr Guppy i senaste avsnittet var helt hemsk (jag står bara inte ut med hans sätt att prata!), men med en sån mamma kanske man blir lite konstig. ;)
     
  4. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Varför inga spoilers? Om jag ser hela den irriternade serien bara för att kunna spoila er tycker jag det är direkt orättvist om jag inte får chansen att göra just detta... *surar* ;)
     
  5. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Men ni tjejer brukar träffas i Uppsala också. Spoila på hur mycket du vill där borta! ;)
    Jag har bara sett ett par minuter då och då när jag suttit och zappat, och inte blivit så imponerad, tyvvär. Mest bara påmind om att jag gärna vill ha Denis Lawsons autograf, och om att göra något åt min acne.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det är faktiskt ganska lätt att räkna ut vad som kommer hända. Till exempel, listade jag ut att Lady Dedlock var Esthers mor tre-fyra avsnitt innan det avslöjades, långt innan Guppy räknade ut det.

    Det jag gillar mest är färgsättningen av olika miljöer, speciellt skillnaden mellan Bleak House och Chesney Wold. Väldigt symboliskt på ett elegant vis.
     
  7. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag får rysningar av Chesney Wold. Vilket hemskt ställe att bo på...
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Dagens fråga efter Bleak House:

    Är alla släkt med alla? ;)
     
  9. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jovisst. Jag anade från början att George skulle ha något namn vi kände igen, eftesom vi aldrig fick höra efternamnet, och när Phil började prata om att hans familj skulle kunna hjälpa honom var det ju bara att gå igenom vilka rika personer som ännu inte träffat George. Det gjorde ju att det i stort sett bara var Dedlock eller Rouncewell att välja på.
     
  10. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Urk, den där hemska Mr Skimpole! :mad:
     
  11. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag såg att Denis Lawson hade blivit nominerad till en Emmy för Bleak House !
    Priset gick dock till Jeremy Irons för "Elisabet I"
     
Thread Status:
Not open for further replies.