main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden Boktipsartråden

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Jedi-W, Apr 19, 2009.

  1. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag antar att det är fler än jag som gillar att läsa. Då kan det väl vara trevligt med lite tips från varandra på vad man läser! :)

    Just nu: Män som hatar kvinnor
    Senast: Republic Commando - Order 66
    Nästa: Darth Bane - Rule of two
     
  2. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Lustigt, jag funderade häromdagen på en liknande tråd.

    Just nu läser jag Där regnbågen slutar av Cecelia Ahern. Den handlar handlar om Rosie och Alex, två bästa kompisar, och deras väg genom livet, från tidig barndom till sen medelålder. Det som gjorde att jag valde denna bok var det annorlunda upplägget. Den är nämligen uppbyggd på meddelanden som skickas mellan karaktärerna i form av mail, lappar och brev och det fungerar förvånansvärt bra. Perfekt om man vill ha en lättsmält bok. :)

    Min nästa bok är antingen Twilight eller The Clone Wars: Book I, beroende på vilken jag får först.
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det finns en gammal, låst tråd om böcker, men det kan nog vara värt att starta en ny tråd :).

    Just nu: The rise of Endymion av Dan Simmons
    Ruggigt bra science fiction om en framtid där katolska kyrkan kontrollerar vintergatan.

    Senast: Endymion av Dan Simmons

    Nästa: Queer London: Perils and Pleasures in the Sexual Metropolis, 1918 - 1957 av Matt Houlbook.

    Har snöat in på böcker om London, särskilt historiska skildringar och biografier.

    jedi-w, jag läste Rule of Two för bara en vecka sen och gillade den. Det skulle vara kul ifall du postade dina åsikter om boken senare. :)
     
  4. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Hjälp, en liten kines rusade just genom korridoren (på universitetet) och skrek att det snöade.

    Anyway...

    Senast: Kommisionen. Jag skummade; den var inte värd att läsa ordentligt första gången, och enda skälet till att jag plockade upp den igen var att jag är kär i Grete Ancker. [face_whistling]

    Nu: Ondskans filosofi, av någon norrman med märkligt namn.

    Nästa: Jag skulle vilja läsa Tandooriälgen, men gissar att det skönlitteraturen får vänta. Så det får blir This Thing of Darkness: A sociology of the enemy.
     
  5. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Skönt att höra emilsson, gillade Path of Destruction och ser fram emot denna med.

    ...och ja, jag har också en känsla av att det funnits en boktråd innan. :confused:
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jodå det har funnits en, men det är väl trevligare att starta en ny än att damma av den gamla.

    Jag gillade Path of Destruction, jag tycker ju egentligen inte om skurkar som huvudpersoner, men samtidigt tycker jag att Zannah är riktigt häftig. Det kommer ju att komma en tredje del inom något år också.


    Själv håller jag på och läser Dick Harrisons serie om Slaveri. Jag gillar Harrisson, men jag tycker ärligt talat att han skriver lite tråkigt här. Det är lite för mycket upprabblingar av hur många slavar som såldes på den och den marknaden, man får aldrig riktigt någon inblick i hur det vara att leva i samhällena med slaveri. Det är ju dessutom så att han har varit väldigt skicklig i att skriva intressant förut, så nja, inte något av hans bättre verk än så länge.

    Kee, jag kan läsa en del av din kurslitteratur och säga vad den handlar om så har du tid att läsa andra saker.
     
  7. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Just nu: Flow My Tears, the Policeman Said av Philip K. Dick. ~ Riktigt bra och intressant bok som är lika bra varje gång jag läser om den.
    Senast: VALIS av Philip K. Dick. ~ Mycket personlig bok av författaren, man kan ju verkligen börja undra hur han mådde egentligen under stora delar han sitt liv. Kanske det bästa han har skrivit IMO.
    Nästa: A Scanner Darkly av Philip K. Dick. ~ Det var ett tag sedan jag läste om den, så jag tyckte det var en bra idé att ta den i samma veva som jag läser om, mycket av hans andra berättelser.
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Just nu: The Buddha of Suburbia av Hanif Kureishi. Boken handlar om en indisk-brittisk kille som flyttar från förorten till centrala London i början på 70-talet tillsammans med sin far och faderns älskarinna. Egentligen är det en väldigt sorglig historia, men den är skriven på ett sånt sätt att jag skrattar hela tiden.

    Sedan: Transformers: The Veiled Threat av Alan D Foster.
     
  9. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Just nu: Tales from Jabba's Palace. Jag impulsköpte den för någon vecka sedan, för jag hade inte läst den tidigare. Inte så jätteengagerande.
    Senast: Väninnan: Rapport från Rosenbad. Anna Lindh's pressekreterares memoarer. Sträcker sig från 94 till mordet. Intressant att läsa nutidshistoria och att få en inblick i den socialdemokratiska regeringen. En av många som min mor propsat på mig.
    Nästa: Vet ej. :eek:

    Darth Bane: Path of Destruction och Rule of Two läste jag i höstas. PoD var riktigt häftig, och den rekommenderar jag verkligen. RoT var lite sämre. Ser fram emot trean.
     
  10. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Just nu: ingen, ska precis börja med Rule of Two, som stått oläst i min bokhylla många månader nu...

    Senaste: Wild Space, av Karen Miller. En riktigt bra Star Wars-bok, dialogerna mellan Obi-Wan och Bail var underbara. Rekommenderas! :)
     
  11. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Senast: Flickan som lekte med elden, Stieg Larsson

    Just nu: Luftslottet som sprängdes, Stieg Larsson

    Nästa: Skall försöka få tag på Tandooriälgen, verkar ju kanonrolig!

    Darth Bane RoT höll inte riktigt samma klass som PoD. Lite seg i första delen men sen kom den igång och blev en väldigt bra bok. Den största skillnaden är väl att tempot och känslan är så fruktansvärt bra i PoD.


    EDIT: stavning
     
  12. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Just nu: Millenium Falcon. Jag gillar den, det är bara synd att den är tvungen att referera diverse händelser som har inträffat nyligen i de andra böckerna, och som jag försöker ignorera.
     
  13. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Läste ut Rule of Two för ett litet tag sen, gillade den. Minns inte riktigt hur PoD var, det var ett tag sen jag läste den och jag minns mest att jag tyckte den var bättre än väntat, men Rule of Two var klart över snittet vad gäller SW-böcker. Gillar Zannah.

    Håller just nu på med Outbound Flight, en bok som jag lånade av emilsson för typ två år sen... dags att läsa nu. ;) Hittills har den inte direkt imponerat, jag läser den mest för att det är SW men jag känner inte att jag går runt och känner hur jag dras till boken och vill läsa klart den.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast: Well of Ascension av Brandon Sanderson

    Just nu: The Hero of Ages av Brandon Sanderson

    De här två böckerna rekommenderar jag verkligen för det är den bästa episka fantasyn jag läst på år och dag. Alla som gillar politiska intriger, action och historier där karaktärer förändras skulle uppskatta Sandersons serie. Dessutom är det som i George Martins böcker: det går inte att räkna ut vem som ska dö eller överleva. Serien handlar om en värld där ondskan vann och hur man överlever då.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  15. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Senast: Flesh Gothic av Edward Lee - En riktigt bra bladvändare och en av dom bättre rysare jag läst dom senaste åren.

    Just nu: En hjärtfomad ask av Joe Hill (Stephen Kings son) - Har hört bra kritik och blev sugen på att läsa boken.

    Nästa: Vålnader av Joe Hill (om boken jag läser nu är bra, annars 8 bitar på 80-talet: Nintendos marsch in i de svenska hemmen av Martin Lindell.
     
  16. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Just nu: Madame Terror - Jan Guillou, råkade läsa "Men inte om det gäller din dotter" innan denna så lite förvirrad blir man men men...
    Senast: Luftslottet som sprängdes - Stieg Larsson, ytterligare en kanonbra bok från den författaren. Synd att det inte blir fler.
    Nästa: Tandooriälgen - Zac O´Yeah, var äntligen nere på SF bokshopen och högg mig ett exemplar!

    Har dessutom inhandlat Outbound Flight - Timothy Zahn, man vill ju inte gå för länge utan en SW-bok. ;)
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag ser fram emot vad du tycker om Tandooriälgen, det är en bok jag varit nyfiken på ett bra tag, men aldrig tagit mig för att läsa den.

    Jag hoppas komma igång med Luke Skywalker and the Shadows of Mindor snart.
     
  18. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag lovar att rapportera asap!
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast: Friend of the devil av Peter Robinson. Helt ok deckare som underhållning och kul med en författare som knyter intriger från tidigare böcker.

    Just nu: Tramps like us: Music and meaning among Springsteen fans av Daniel Cavacchi. Jag hittade denna avhandling på det lokala biblioteket och hittills är den riktigt bra. Det handlar om hur Springsteens fans skapar en känsla av samhörighet och identitet. Riktigt rolig läsning.

    Nästa: Troligtvis bok två i The Dresden Files.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  20. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Just nu: Outbound Flight - Timothy Zahn, bra än så länge...
    Senast: Tandooriälgen - Zac O´Yeah
    Nästa: Katedralen vid havet - Ildefonso Falcones, tydligen en riktig sidvändare enligt min fru

    Tandooriälgen var en besvikelse. Jag fick riktigt trycka mig framåt genom sidorna. Tungläst och med en märklig rytm som åtminstonde inte passade mig. För er som ändå vill läsa den (för den är verkligen orginell) så kan jag säga att den blir bättre på slutet. Rekomenderas framförallt till människor som har en riktigt god känsla för Göteborgsk geografi, rejäla kunskaper om Indisk kultur och gillar deckare.
     
  21. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    Just nu: Flickan som lekte med elden
    Senaste: Eclipse av Stephenie Meyer
    Nästa: Nattens furste av Anne Rice. Handlar om Lestat innan, hur och efter han blev vampyr.

     
  22. Roystar

    Roystar Jedi Youngling

    Registered:
    Aug 16, 2008
    Just nu: New Jedi Order serien (bok 5/19)
    Senast: Christine av Stephen King
    Nästa: Antingen Legacy serien eller någon annan bok som inte är SW bara för att bryta av.
     
  23. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Senast: Jag får tacka för tipset om Brian Sanderson's "Mistborn"-trilogi. Senast läste jag "The Well of Ascension" (tvåan). De var mycket bra. Jag är fast.

    Nästa: Jag skulle ha börjat på tredje boken i Mistborn-trilogin: "The Hero of Ages" eller Star Wars-boken "Splinter of the Mind's Eye" om någon av dem hade funnits i hyllorna på Scifi-bokhandeln idag. Jag är nyfiken på den senare, då det ryktas om att det en gång har varit tal om att göra en film på den historien.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Senast Luke Skywalker and the Shadows of Mindor. Jag älskade den, det är nog det bästa som har skrivits inom EU på mycket länge, fick en nästan att få tillbaka hoppet vad det gäller den där galaxen. Underbart att läsa en bok där karaktärerna beter sig som i OT.

    Nästa Nja, nu blir det två faktaböcker die Hansa av Philip Dollinger eller Heldenkinder, Verräterkinder - wenn die Eltern im Widerstand waren.
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Härligt att du också uppskattar Mistborn. Leta gärna upp Sandersons debut Elantris som förvisso inte är lika bra som Mistborn-serien, men fortfarande bättre än de flesta fantasyböcker.

    Just nu: P.C. Casts och Kristin Casts House of Night, en serie om en internatskola för vampyrer. Hittills har fem böcker givits ut. Bok 1 och 2 var underhållande, men bok 3, Chosen, var riktigt bra. Alla som gillar Twillight skulle uppskatta de här böckerna (ska jag vara ärlig så tycker jag att House of Night är tio gånger bättre).

    Nästa: The Dresden Files. Fick tag på hela serien på biblioteket i helgen. Så den följer med när jag åker till Sverige på måndag.