main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Denmark Episode IV-VI eller Episode I-II (III)

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Darth-Floyd, Jan 26, 2004.

  1. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    Nu har det været oppe at vende før, men hvilken trilogi kan i bedst lide?

    For mit eget vedkommende er jeg ikke i tvivl ;) men jeg ser da TPM og AOTC med stor fornøjelse :D og jeg glæder mig selvfølgelig til at se Anakins fald til den mørke side i Episode III

    En af grundene til at jeg bedst kan lide Episode IV-VI, er vel at jeg voksede op med det univers, og har gjort mig mine egne forestillinger om de løse ender (Klonkrigene, "Obi 1 og Anakin gode venner" osv) som Lucas nu har fortalt. Specielt har jeg savnet en type skuespiller som Harrison Ford i Epi I og II, men igen, en af grundene til at han har været en af mine favoritskuespillere er nok fordi han ER Han Solo :D

    En anden grund kunne også være: Der er ingen Jar Jar Blinks i Epi. IV-VI [face_laugh]

    Og så florerer rygterne om episode 7-9 igen, bla skulle Carrie Fisher have udtalt at hun gerne ville spille Leia igen (håber isåfald ikke hun skal iføre sig "slave outfittet igen)

    Diskuter.....
     
  2. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    self er den gamle bedst... der er en go stemning i dem som de slet ikke har fanget i de nye
     
  3. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Godt initiativ Pink! Vi glemmer helt nogle gange at diskutere Star Wars.

    Episode 4-6 all the way, ikke blot pga. nostalgi men pga. Han Solo som ikke alene er den sejeste figur i Star Wars sagaen, men også vores allesammens holdepunkt, han holder os nede på jorden når Obi-Wan og Luke begynder at fable om the force. Han er den mest 'menneskelige' af dem alle og der mangler helt sikkert sådan en person i de nye film. De gamle film har også mere ... hjerte. Man kan se at Mark, Harrison og Carrie var gode venner også udenfor settet, de har kemi når de spiller sammen, og man tror på at de er venner i tykt og tyndt. I de nye film er der ikke rigtig nogen 'buddies' Anakin og Obi-Wan skændes næsten hele tiden. Men det er måske også meningen?

    Når det er sagt så skal det da også hedde sig at de nye film er fantastiske, det giver et sug i maven når Obi-Wan slås med Jango Fett med de bare næver og når Anakin går amok på the sandpeople. Jeg var også ret vild med Podracer scenen i Episode 1 og lyssværdskampen: Obi-Wan & Qui-Gon vs. Darth Maul er lang den fedeste i hele sagaen... indtil videre.

    Og effekterne i de nye film er 100 gange bedre end i de gamle! Jeg gider ikke at diskutere om cgi ser bedre ud end stop-motion, for det gør det! basta! Det er altså ren nostalgi-trip når folk påstår det modsatte. Jeg vil gå med til at sige at der måske er mere charme ved de gamle effekter, men de ser altså ikke bedre ud.

     
  4. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Jeg kan også bedt lide OT'en. Jeg ser OT'en og PT'en som 2 seberate trillogier. Der er simpelthen for stor foskel fra OT'en og PT'en både visuelt, stemingset og historiemessigt til jeg ser alle 6 film som 1 lang historie.
    Og for lige endnu engang slå den gamle myte ihjel: Nej der kommer ikke nogen ep 7-9! Sagaen er afsluttet med Ep6, som vi alle ved bare er en supersammentrukket vesion af Ep6-9. Slut prut!
     
  5. Mr_Mundi

    Mr_Mundi Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    May 24, 2002
    Jeg kan helt klart også bedst lide OT.
    Historien, samspillet og humoren er noget af det, som jeg finder væsentligt bedre end i PT.

    Jeg vil give Krede ret i, at effekterne er bedre i PT, men jeg er nok lidt nostalgisk når det kommer til det. Men det har muligvis noget at gøre med, at mange af metoderne hvormed effekterne er lavet er banebrydende inden for feltet.

    Med hensyn til Carrie Fisher's udtalelse om at hun gerne vil spille Leia igen, så har jeg også læst det. Under et interview blev hun spurgt, om hun kunne tænke sig at lave mere skuespil, og Carrie svarede, at hun da gerne vil spille Leia igen, hvis Leia's alder svarede til Carrie's alder.

    Jeg har også læst, at Peter Mayhew angiveligt har forpligtet sig til yderligere en trilogi, da han underskrev kontrakten for EpIII.

    Med hensyn til at EpVII-EpIX skulle være inkluderet i EpVI vil jeg kun til dels gå med til. Jeg har for mange år siden læst, at EpVII-EpIX skulle handle om tiden efter Imperiets fald, Luke's videre udvikling og forholdet mellem Han og Leia. Og det var ikke i en eller anden EU-historie, for det har jeg aldrig læst. Det var en reel meddelelse fra tiden inden GL "glemte", at han havde planlagt 3 trilogier.

    OT FOREVER :D
     
  6. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    ja de små platte jokes savner man kraftigt i de nye... tror det eneste sjove jeg umiddelbart kan huske er anakins undskyldning for at komme så sent i jagten på hende snigmorderen... og den var ikke nær så go der hvor leia siger hun vil hellere kysse en wookie og han solo siger det kan arrangeres
     
  7. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Uden at bashe PT'en så synes jeg næsten effekterne er *FOR* gode i den. Hvorfor skal hvert eneste rum være CGI, når en kulisse kan gøre det samme? Og jeg synes godt man kan mærke på skuespillet i PT'en har meget mindre frihed til at improvisere som de havde i OT'en fordi alting skal klippes sammen så det passer sammen til en computerskabt verden. Nogle gange har skuespillerne i samme scene ikke engang inspillet scenen på samme tidspunkt, men klippet sammen senere. Det kan godt mærkes.
    I den klassiske scene i ANH hvor Solo snakker i intercomen med nogle officere "...everything is fine now... thanks... how are you?". Det er tydeligt at Harrison har fået lov til at improvisere sin replik her, og hvis ikke han har så er han en bedre skuespiller end jeg troede! Den slags ville ikke opstå i PT'en. Lucas virker alt for forsigtig i PT'en.
    Og så er jeg altså også stadig modstaner af unødig CGI, som når man ser closeup af CGI-clonetroopers. Helt ærligt. Giv dog en mand en dragt på i stedet. Eller lær at lav CGI hvor man ikke kan se forskel.
     
  8. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    Mundi: Det var en reel meddelelse fra tiden inden GL "glemte", at han havde planlagt 3 trilogier.

    Her vil jeg også give Mundi ret, jeg kan også huske at der oprindeligt (efter ANH blev positivt modtaget)var tale om tre trilogier. Det må have været i perioden 1980 til 83, inden ROTJ havde premiere (eller muligvis efter, for teorien med at afsnit 7-9 skulle have været indkluderet i afsnit 6 har jeg først hørt senere)

    Desværre er jeg ikke i besidelse af de SW blade jeg fik dengang, tror de hed noget med "Starlog" eller noget der ligner, men jeg kan huske at der stod hvorfor at han (GL) havde startet med at indspille afsnit 4, og at der ville komme 8 film mere, hvor af de tre første ville handle om klonkrigene, og de tre sidste skulle handle om Luke Skywalker (Solo, Leia og de andre var ikke nævnt)
     
  9. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Det kan godt være at GL for lang tid siden har haft tre trilogier i tankerne, MEN jeg tror ikke at den sidste trilogi ville forgå efter Darth Vaders og Kejserens død. Det er let at glemme at sagaen handler primært om Anakin/Darth Vader og ikke Luke eller Han eller Leia. Det er Anakins historie, og må derfor ende med hans død.

    Jeg tror fast på, som Par siger, at ROTJ er en slags superkomprimeret tredje trilogi. Jeg har hørt at den oprindeligt skulle have handlet om at Luke ville finde sin søster, men ved at gøre Leia til hans søster, kunne GL afslutte historien med en enkelt film.
     
  10. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Lucas var ikke engang sikker på at Vader rent faktisk VAR Lukes far, før ESB. Det siger lidt om hvor "sikker" Lucas var på hvordan sagen skulle udforme sig. ;)
     
  11. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Det er helt rigtigt, og på sin vis var det meget smart alligevel af ham ikke at lægge sig fuldstændigt fast på deres forhold. Hvis ANH ikke var blevet en succes så kunne historien let have endt i tronsalen på Yavin -Gudskelov at den ikke gjorde - men det kunne det godt. Ved ikke at droppe hints om at Vader var Lukes far så lagde han ikke op til noget som måske aldrig blev lavet.
     
  12. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Jeps! Ligesom det med at grunden til Han Solo blev frosset ned i EBS, var fordi Harrison ikke havde skrevet under på kontrakten til en evt. efterfølger, så HVIS han nu nægede at være med i ROTJ, ville de have en undskylding for ikke have Han med.

    Jeg havde engang en chef der absolut ikke kunne fordrage TPM, han mente det kunne være meget sejere hvis de bare havde gennemført hele filmen med samme effekter, kamaraføring osv som de havde gjort i OT'en. Det ville dog kræve at de skulle skrive manuset lidt om, bla. mht. "kapselracer"-løbet, og mange af figurende skulle nok kraftig redesignes. Her tænker jeg på figurere som Watto. Selvom jeg nødig ville undvære kapselracerløbet og Wattos design, så kan jeg godt følge ham på et eller andet plan. Tænk nu HVIS de havde gjort det. Med vilje lavet hele PT'en så det lignede noget fra de tidlige 80'ere. Inklusiv de halvkiksede frisurene! ;) Det ville være meget vovet at forsøge, men jeg tror faktisk godt det kunne fungere! Det ville være ligesom hvis man lavede en superheltegneserie i dag, men lavede den i 50'er stil. Rigtig kræds for kendere!
     
  13. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Tjah, men Lucas var også inspireret af de gamle sci-fi film som Buck Rogers og Flash Gordon - hvad hvis han nu i 1977 ikke havde besluttet sig at lave banebrydende effekter? Hvad hvis han nu havde brugt rumskibe på wirer og andre crappy effekter? Det ville sikkert have været Rigtig kræds for kendere Men det var sikkert ikke blevet nogen sucess. Det kunne da have været meget sjovt og fedt for alle os Star Wars nødder, hvis han havde lavet PT som i 80'erne, men den havde nok ikke klaret sig særligt godt hos det store publikum. Men jo, vi havde nok alle på en eller anden måde ønsket at PT'en var lidt tættere på den trilogi som vi alle kender og elsker, det kommer vi nok også lidt med episode 3. Jeg mener Anakin har langt hår og Obi-wan har samme frisure som i ANH. Stormtrooperne ligner næsten sig selv, og det kan være at Yoda kommer til ligne endnu bedre denne gang, hvis jeg kender ILM så gør de ham enndu bedre end i aotc.
     
  14. Lord_Coras

    Lord_Coras Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 26, 2001
    Ingen snak om Episode III uden for Spoilertråden!!!!
     
  15. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Er det en spoiler hvordan de ser ud?!?

    Prøv lige at tage en slapper, du kan jo ikke undgå at se en poster eller et blad med dem på coveret.
     
  16. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Coras spiller med musklerne.

     
  17. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    Krede, du bliver ved med at sige at S W handler om Anakin/Vader? Sådan har det udviklet sig ja, men oprindeligt tror jeg at Lucas havde andre planer! Set som en enkelt film, hvem handler ANH så om?

    Og jeg kan ikke se hvorfor at de enkelte trilogier ikke kunne handle om forskellige temaer/karakterer

    *************BIG SPOILERS******************

















    Anakin Skywalker bliver forført af den mørke side, og bliver Darth Vader :p
     
  18. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Floyd, dit møgøre. Nu har du ødelagt hele SW sagaen for mig... :_|


    8-}

    [face_laugh]

     
  19. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    From a certain point of view Jim ;)

    Jeg har lige fundet et af mine gamle "Star wars Bladet" frem! Det er selvfølelig ikke en officiel kilde, men heri er der et læserbrev der bliver besvaret med følgende:

    ......Heraf kan du nok forstå at det er menigen, at der skal komme ydeligere 6 Star wars film, 3 om jediridderne og 3 om hvad der senere hændte Luke Skywalker. Alting så godt- nu er det dog meddelt fra Lucas/Spielbergs side, at man vil holde en star wars pause i nogle år, vistnok 5. Men lad os nu se.

    Ovenstående er skrevet tilbage i 1984, og det der med de fem år holdt ikke som i jo nok ved ;)
     
  20. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    [face_laugh]

    Jep det har udviklet sig sådan at sagaen handler om Anakin/ Vader, så der er ikke brug for tre film til... historien er fortalt. Ja, ANH handler mest om Luke og co. men når man ser det i sammenhæng så betyder det ikke så meget hvad ideen var FØR de andre film. Hvad skulle de handle om? Set i sammenhæng med de andre seks film, ville det virke som en eftertanke.
    Jeg kan godt følge dig Floyd, men det ville være lidt underligt at fortsætte historien efter ROTJ, med en ny konflikt, en ny hovedperson måske osv.


    SPOILERS------------------------



    Det ville være ligesom at lave en fortsættelse til LOTR - Sauron er væk, det er ringen også, hvad er der tilbage af konflikter? Tror at det ville blive ét langt antiklimaks.
     
  21. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    Det er svært at sammenligne LOTR og S W ;)

    Jackson har haft en færdig historie at arbejde med (ikke at det gør det nemmere), Lucas har skrevet sin historie om undervejs, og flyttet fokus fra det godes kamp mod det onde, til en enkelt person! (hvilket jeg ikke er enig i ;))

    Og jeg har ikke noget problem med at der skulle være en ny konflikt i en eventuel Sequel Trilogy. Jeg mener, i PT samler Lucas nogle løse tråde, det skulle også være muligt at gøre i ST
     
  22. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Hvis der kom en ST ville man endlig kunne få afgjort den gamle strid om hvorvidt EU er canon eller ej :p. Jeg gad godt se Bib's fjæs hvis det viste sig det IKKE var! [face_laugh]
     
  23. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Jeg mener, i PT samler Lucas nogle løse tråde, det skulle også være muligt at gøre i ST

    Jamen det er jo dér den ligger begravet, min aversion mod en ST. Jeg synes ikke at der er ikke nogen løse ender efter ROTJ.. Emperiet er overvundet, Vader og Kejseren er døde. Luke er en rigtig Jedi (hans helte-rejse er fuldendt). Han Solo har endelig fået Leia.

    Ydermere - for at man kan lave en ordentlig fortsættelse så skal den helst overgå forgængeren i alle aspekter, både i special effects, historie osv. Dvs. de skal finde en ny skurk som er værrer end Kejseren? Det tror jeg bliver svært. og kom nu ikke med den klonede vampyr-kejser fra DE, det er den dårligste ide siden Holiday Special. :p

    Jeg ville da naturligvis gå ind og se den næste trilogi hvis den blev lavet, men det sker næppe.
     
  24. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    Don´t forget.... Boba Fett....

    Som alle ved overlevede han jo "the mighty Sarlacc" ;) han ville være en god skurk i ST j/k :p

    Jeg har vist fået snoet tråden lidt. Oprindeligt var det min hensigt at pege på at, Lucas åbenbart ændrer historien undervejs, alt efter hvad der sælger, frem for den historie han oprindeligt havde tænkt :(

    Og jeg er heller ikke tilhænger af DE kejseren ;) I det hele taget betragter jeg filmene som ét univers og alt det andet som et andet. Og hvis de kan få det til at hænge bare en lille smule sammen er det fint, men kan sagtens være underholdende alligevel

    Og hvad er tidshorisonten til ST? seksten år mellem ROTJ og TPM, dvs omkring 2021 :D



     
  25. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Hehe engang troede jeg faktisk EU'en var basseret på de originale ep 6-9 manuskripter [face_blush]