main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Ringenes Herre

Discussion in 'Archive: Norway' started by Karoline, Dec 8, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    Angående fjortis postene: er virkelig fan av LOTR(men ikke fjortis-fan)...har lest hobbitten og LOTR(alle 1000 sidene + litt til)...Jeg ser opp til Tolkien, er virkelig imponert hva han har klart å fått til med mange års arbeid...Når je får tid vil jeg lese LOTR på engelsk, helsten gammel versjon, for den norske er noen ganger oversatt litt teit...må nesten få tak i den nyeste boka også, med bilder fra Alan Lee og greier, han kan virkelig få frem hvordan Middle Earth kan se ut...

    Jeg vet det er mange fjortiser som er "fan" av LOTR, kjenner et par...men det er flere voksne som digger LOTR, snakket med en mann(i alle fall over 50 år), som hadde lest bøkene flere ganger og hadde vært på kino(som han aldri var ellers) og sett LOTR, og han hadde likt den så mye at han hadde sett den igjen...hehe, da er man fan...(kona hadde til og med vært med)...
     
  2. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    kult med han gammer'n

    jeg har den norske utgaven av LOTR, den er OK nok, også har jeg en engelsk utgave som er større (ikke lengre, men større og tyngre) med 50 illustrasjoner, nydelig.
     
  3. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    Er det Alan Lee som står bak de illustrajonene, eller er det han andre fyr, eller begge?...
     
  4. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    alan lee
     
  5. MaxPayne

    MaxPayne Jedi Master star 2

    Registered:
    Oct 15, 2002
    I går var det vist visning av To Tårn for diverse filmanmeldere og kinosjefer.
    Filmen har fått masse bra kritikk!

    VG's anmelder skriver blandt annet:
    -----
    "Det er nesten skremmende. Men sant: Ringens Herre: To tårn» innfrir alle forventninger. Og gir enda litt ekstra."
    -
    "Den har fortsatt kraft nok til å formidle en legende, den har magi til å forme sin egen myte."
    -
    "«To tårn» er en voldsom film, voldsommere og råere enn den første."
    -
    "Skremmende perfekt!"

    -----
    og gir filmen terningkast seks!

    Kjøpte forresten soundtracken idag. Meget bra! Har ikke hørt hele ennå, men hittil er den bra.
     
  6. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Ã…ssen blir man filmannmelder? :)
     
  7. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Det er journalister som er filmanmeldere, som regel... Men slik burde det ikke være.
    Les klagebrevet jeg måtte sende den lokale avisen etter deres anmeldelse at AOTC:



    Onsdag 22. mai hadde dere en anmeldelse av den nye Star Wars filmen, Klonene
    angriper (side 20). Jeg leste artikkelen og ble utrolig skuffet. Det verste er
    ikke at dere gir filmen 2 av 6 på deres poengskala, men artikkelen er så utrolig
    dårlig skrevet at det var med frustrasjon at jeg leste hele artikkelen. Det
    florerer med skrivefeil og feil informasjon om filmen.

    Først vil jeg spørre deg som skrev artikkelen. Har du fått tillatelse til å låne
    stoff i VG? For det første avsnittet i din artikkel er helt likt noe som sto i
    VGs annmeldelse av filmen 16. mai. Jeg snakker om følgende tekst: "De tapre
    jediridderne forsvarer Demokratiet. Separatistene vil bryte ut av Republikken"
    og så videre. Nesten hele første avsnitt i din anmeldelse er hentet fra VG sin
    anmeldelse.


    I tillegg er det drøssevis med skrivefeil. 22. mai var ikke datoen for
    verdenspremieren, men for norgespremieren. Jediridderne forsvarer ikke
    Demokratiet, men Republikken. Den sterkeste jedimesteren i Star Wars universet
    heter ikke Jodi, men Yoda. Obi-Wan Kenobi er ikke jedilærer, men jediridder (han
    er i tillegg Anakins mentor). Det er ingen flyvende biler i filmen, men såkalte
    "speeders". Husk at filmen tar utgangspunkt i en galakse langt, langt unna. Der
    er det ingen biler. R2-D2 har siden den første Star Wars filmen i 1977 blitt
    kalt "Artoo". Dette er ikke en feil ved den norske oversettelsen, for han har
    blitt kalt "Artoo" i alle verdens land siden 1977. Skuespilleren som spiller
    Anakin Skywalker heter ikke Haysen, men Hayden Christensen. Mannen bak Star Wars
    heter ikke George Lukas, men George Lucas. Christopher Lee spiller ikke grev
    Dokuu, men grev Dooku.


    Og at du kaller historien kjedelig. Filmen viser glimrende oppbygningen til det
    som skal bli det onde imperiet i den originale trilogien. Kansler Palpatine
    beordrer oppbyggingen av en armé til Republikken, en armé som senere blir en del
    av hans store imperium. Han sier i en replikk at han elsker demokrati, selv om
    han egentlig foretrekker et keiserdømme (Det er jo et keiserdømme han
    kontrollerer i den originale trilogien). Den kommentaren er jo utrolig ironisk
    morsom. Oppbygningen er herlig hvis du bare konsentrerer deg litt under filmen.

    Filmen viser også flott Anakins vei til å bli den onde Darth Vader fra den
    originale trilogien. Han er usikker, virker litt redd, blir fylt av hat når hans
    mor dør. Hat er som kjent veien til den mørke siden, som Anakin tar i den neste
    Star Wars filmen.


    Og at humoren ikke er på plass. Våre kjære R2-D2 og C-3PO er tilbake der vi
    husker dem fra de gamle filmene i den originale trilogien. De er alltid uenige,
    og hva er vel mer hylende morsomt en C-3POs hode på kroppen til en "battle
    droid". Det drøsser med andre morsomme replikker i filmen, hvis man bare forstår
    ironien bak dem.

    Det er flere ting ved denne artikkelen som ikke er korrekte. Du sier at filmen
    blir platt siden den er spilt inn digitalt. Hvis du hadde sett den på en kino
    hvor det er digital fremviser hadde du hatt en helt annen oppfatning. Der får
    man en dybdeskarphet som er helt utrolig. Men filmen blir ikke platt på vanlig
    fremviser heller. Den blir bare renere, det er forskjellen.

    Du sier filmen viser lite nytt. Yoda viser sine krefter, 200 jediriddere kjemper
    mot separatistenes hær på Geonosis. Vi får se faren til kultpersonen Boba
    Fett(dusørjeger fra den originale trilogien). Vi får se faren til Owen Lars,
    (som er med i den første Star Wars filmen),  og planleggingen av dødstjernen fra
    den originale trilogien. Dette er ganske mye nytt.

    Jeg håper at filmen vil bli anmeldt på nytt, og at du kanskje virkelig kan sette
    deg inn i filmen og historien bak.

    Henrik Solberg


    Og dette var svaret jeg fikk!


    Hei Henrik

    Takk for mailen!
    Som journalist setter jeg alltid pris på tilbakemelding fra leserne, enten
    kritikken er positiv elle
     
  8. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    Hvem bryr seg om anmeldere, de er bare en gjeng med sosiale klatrere som slikker røven til folk og mottar penger for å skrive en bra/dårlig omtale om noe. Også er de ute etter å bruke flest mulig av uttrykkene de kan, bare se på musikksjefen i Petre, han driter i om musikken er bra eller dårlig så lenge han kan bruke utrykkene han kan eller finner opp når han ikke har noe å finne på. Og veldig ofte har ikke anmelderne gjort leksa si så de ikke veit historien til bandet/filmen etc. eller noe rundt det/dem etc.

    Selvfølgelig finnes det også her, som i alt, unntak.
     
  9. MaxPayne

    MaxPayne Jedi Master star 2

    Registered:
    Oct 15, 2002
    Ja, enig. Filmanmeldere er no møkk! Alltid kult når de gir bra kritikk da :p , men det er jævlig provoserende når de snakke piss om ting de ikke har peiling på :mad:
    Konge mail Henrik! Har alltid hatt lyst til å gjøre det samme, men det har liksom aldri blitt no :)
     
  10. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    Jeg bryr meg ikke om det er bra eller dårlig, det er for det meste piss det som står der uansett.
     
  11. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    Jeg bryr meg ikke om det er bra eller dårlig, det er for det meste piss det som står der uansett.
     
  12. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 19, 2002
    For de av dere som lurte på hvor man kunne høre Remix'en av Lux Aeterna, sangen fra Requiem for a Dream som spilles i TTT-traileren, så vil jeg bare meddele av jeg fant den på Kazaa i sta. En seks minutter lang versjon, ganske like originalen fra Requiem, men kraftigere og lengre. Hvis dere vil, kan jeg godt legge den ut på nett, men det må bli i morgen kveld, for nå er jeg drit trøtt!

    Irriterer meg forresten vilt at ikke denne klokken her inne kan vise norsk tid!
     
  13. MaxPayne

    MaxPayne Jedi Master star 2

    Registered:
    Oct 15, 2002
    Laster'n ned nå.
     
  14. Darth_Incubator

    Darth_Incubator Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Sep 22, 2002
    Den var totally kool!
     
  15. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    akkurat kjøpt meg TTT.soundtracken....drit bra...
     
  16. MaxPayne

    MaxPayne Jedi Master star 2

    Registered:
    Oct 15, 2002
    Ny To Tårn TV-spot ute på nettet nå, men pass på, den inneholdt MANGE spoilere!

    Kan lastes ned her:
    Liten 1,2MB
    Middels 2,1MB
    Stor 4,9MB

    Bare fem dager igjen!
     
  17. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    Gleder meg til TTT, skal lage kostyme i helga...hehe...

    VIKTIG MELDING:
    alle må få overtalt MaxPayne til å kle seg ut som en Nazgul til premieren...

    laster ned TV-spoten, har lest boka så det gjør ingenting....
     
  18. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    har sett Tv-Spoten............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................:)
     
  19. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    TV-spoten var jo svært lovende. Gleder meg til å se Osgiliath
     
  20. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    Fikk meg soundtracket på fredagen, jettebra, veldig mørkt og veldig stilig med bruken av harding fele, høres litt månetoppen/blåfjell aktig ut (nei jeg er ikke stort fan av barne-tv, men det var det første som slo meg da jeg hørte det).
     
  21. Karoline

    Karoline Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 18, 2001
    Hva da ikke fikk biletter!!?? Det var i fjor!
    Jeg har premiere biletter i England! [face_love]
    16.15, City Screen, den 18 des. Skal skulke for aa gaa paa premieren.... Har aldri vaert paa city screen for, bare paa the Odeon. Men the Odeon SUGER! Merk mine ord. Ikke gaa pa the Odeon hvis dere skal paa kino i England....
    Jeg vil se den paa colusseum.....

    Og joda, Jedi- religionen finnes her borte.... Det er litt av noen saeringer som utover den, men likevel... Jeg digger det litt.
     
  22. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    I natt braker det løs...gleder meg som bare ***n...
     
  23. Ooshati

    Ooshati Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 18, 2002
    I natt braker det løs...gleder meg som bare ***n...
     
  24. MaxPayne

    MaxPayne Jedi Master star 2

    Registered:
    Oct 15, 2002
    Åååååå! Litt over åtte timer igjen!
    I'm so friggin' excited!!!!
     
  25. dartherik

    dartherik Jedi Youngling

    Registered:
    Dec 2, 2002
    Mektig bra!
    Men må si at de i denne filmen tok seg litt vel mye frihet. Masse klussing med boken. Litt langdrøid også.. men mitt helhetsinntrykk var at det var en mektig bra film.. Den beste i år 2002.

    ps:Gollum var genialt laget. Entene var heller ikke så dumme..

    "bare" et år igjen til neste folkens. :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.