main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Endor Rebel Commando kostym

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Jedi-W, Feb 13, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag har hållt på och leta efter beskrivningar, bilder och annat för att göra en Endor Rebel soldat dräkt. Det mesta verkar rätt så enkelt (mest kladda med färg på en mängd kläder) men...
    HJÄLMEN! Den är liksom nyckeln till det hela och det är så himla knepigt att hitta beskrivningar på hur den gjörs.

    Har funderat på alla möjliga tekniker men helst vill jag göra den på ett sådant sätt att man enkelt kan göra flera.

    Trä: blir tung om man inte gör den av något skivmaterial i flera lager där bara det översta och understa lagret når fram till huvudet.

    Plåt: känns rätt men utan svets verkar det kört.

    Plast: att göra en gjutform känns ju ganska lockande men det har jag aldrig prövat förut (om inte tennsoldater räknas).

    Köpa färdigt: visst, var då?

    HAr hittat rätt bra beskrivningar på tygdelen av hatten men själva ringen har jag inte hittat något på.

    Om det är någon som har bra referensbilder så är jag tacksam. Enligt Rebel Legion så skall det finnas 9 olika modeller på Endor kläderna (vet inte om dom räknar in Luke & Leias i dom).

    En annan sak: vad hade dom för vapen på Endor (soldaterna alltså)?
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag funderade på att göra den här förut, innan jag bestämde mig för rebellsoldat från ANH.
    Jag har ett simpelt mönster till hatten och mätningar som ett fan har gjort när han gjorde sin egen hatt, men de kräver ändå att man gör rätt mycket jobb själv.
    Jag såg din emailadress i din profil, så jag skickar över dem och de referensbilder jag har.

    En idé jag hade var att göra de hårda delarna av papp! :)
    Bygg den först i wellpapp i lager. Lägg sedan på papier maché för att täcka hålen. Täck sedan det med något slags spackel för att få en yta som man kan slipa jämn.
     
  3. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Lysande DARTHLARS, jag tackar så mycket!

    Papp vore ju en grej faktiskt. Man kan säkert lacka den så pass att den klarar lite regn till och med.
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Anneleia håller också på och klurar på hjälmen, om jag inte har helt fel.
     
  5. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    Stämmer bra det. För tillfället koncentrerar jag mig dock på kläderna. Hjälmen får bli till senare, men jag tar tacksamt emot hjälp.

    Jag håller med om att metalldelen är knepig. Har faktiskt funderat på papp, men längre än småfunderingar har jag inte kommit.
     
  6. Kohrath

    Kohrath Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 1, 2004
    Jag har faktiskt också tittat på den dräkten.
    Jag hade tänkt först att använda en sådan flyghjälm som dom kör egentligen och modda den, men då jag inte hittade någon som var till salu så är det ett litet problem.
    Men annars är det ju det absolut bästa alternativet.
     
  7. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Modifieringarna på den riktiga tyghjälmen, AN-H-15, är så omfattande att man likaväl kan göra en välliknande från något lämpligt material.
    Misstänker att man nog får ha ett himla flyt för att hitta någon men visst vore det coolt att ha de "riktiga" delarna.
     
  8. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    med väldigt lite googlande hittade jag detta:
    http://www.armynavysales.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=01&Product_Code=MH148&Category_Code=HLM
    kan det verkligen vara en sån hjälm de använt?
     
  9. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Japp, precis en sådan.

    Man skall alltså skära bort en stor bit av panndelen, lägga till läderhörnen på bitarna vid kinden, göra en ny top med ribbor ovan på den gamla, ta bort glasögonremmar och fylla hålet i örondelen med skumgummi.
    Möjligt att det var något mer men jag minns inte allt.

    Fast visst vore det coolt att göra den med rätt grejer!
     
  10. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Nej, det där är inte exakt samma hjälm som användes i filmen.
    Läderhörnen finns med på den där hjälmen, men de är i en annan färg - inte svarta.

    De svarta örondelarna hade jag tänkt göra av de svarta plasttallrikarna till en färdigsoppa ... Men de kanske är lite för stora och aldeles för runda.
     
  11. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Här kommer en beskrivning från Parts of Star Wars som kanske är lite begripligare än min.

    Du har förresten rätt, det finns tydligen en mängd varianter på den där tyghjälmen.
     
  12. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Här hittade jag lite trådar i ämnet på Rebel Legions forum.

    Flera trådar innehåller bra bilder och tips.
     
  13. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag kommer antagligen att göra en vakuumformad ring (metalldel) till hjälmen. Eftersom samma form kan användas flera gånger så undrar jag om någon mer är sugen på en?
     
  14. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Det finns nog hur många saker som helst som folk vill ha vaakumformade, som inte är just en Endor-hjälm. ;)

    Själv vill jag ha ett ANH Rebel Fleet Trooper-visir i rökig (genomskinlig) plast..
     
  15. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Nej, nu måste alla ha samma! Ingen får ha någon annan dräkt eller så får ni ha Endor-hjälm till allt!!
    :p

    Ja det kan ju bli lite svårt att ordna förstås. Fast en sådan detalj borde ju gå att fixa med värmning kanske?
     
  16. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Här finns lite bilder på Endor uniformen.
     
Thread Status:
Not open for further replies.