main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Film

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Aug 26, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Då har man varit och sett på Chalie and the.... på smygpremiären och måste säga att jag är extremnt positivt överraskad, inte för att jag trodde att den skulle vara dålig utan för att jag trodde den skulle vara mer barnslig. Nu kan jag inte gemföra med 70-tals varianten mest för att det var så länge sedan jag såg den. Men filmen verkar funka för både en yngre och en äldre publik. Sedan känns filmen rätt äkta, eller rättare sagt, miljöerna känns rätt äkta som dom verkligen finns i verkligheten, (vilket de tydligen gjorde, de mesta miljöerna skapades på riktigt). Annars är musiken underbar, dels sångnumrena men även det vanliga backgrunsljudet. Men jag rekomendera den varmt.
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag såg en förhandsvisning i Lördags och jag tycker filmen är okej. dock hade jag hoppats lite mer på filmen med tanke på att det är Tim Burton som gjort den. Tycker den saknar lite "Burton" känsla över sig. Trots detta så är det en sevärd film. Jag tycker dock fortfarande att filmen från 1971 med Gene Wilder är klart mycket bättre.

    Sett rätt mycket film i helgen, höjdpunkten var nog när jag såg om Bitter Moon av Roman Polanski. Rysligt bra film om kärlek, hat och hämnd. Se den!
     
  3. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Skulle sett Mirrormask i söndags men den var tyvärr utsåld och på lördag när den visas igen så ska jag på novischfest, kan inte riktigt smita ifrån den eftersom jag är novischförman.

    Men igår såg jag Shallow Ground som skulle vara en av de bästa skräckfilmerna på sista tiden. Är en independant film och det märktes, inte mycket av det gamla vanliga från Hollywood. Tappade lite i slutet när man började förstå vad det var som hände men innan dess satt jag och vred mig i stolen, riktigt obehaglig var den.
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Hehehe där ser man. Tyckte faktiskt att den var riktigt usel om jag ska vara ärligt.

    Kan tipsa om en bra film jag sett flera gånger den senaste tiden.

    The Woodsman

    Väldigt bra film måste jag säga. Hela produktionen är utförd på ett väldigt proffsigt sätt. Själv tycker jag att grunden för hela filmen ligger i att visa att när det kommer till sexuella övergrepp på minderåriga så finns det bara offer. För oftast kan man även se att även förövaren är ett offer, inte i alla fall men i stor utsträckning så har förövaren själv råkat ut för övergrepp eller i någon utsträckning haft en strulig bakgrund. Har själv jobbat med både förövare och offer så jag har insikt i ämnet.

    Här får man även se hur svårt det är för en förövare att komma tillbaka till samhället och hur pass dömande andra människor är. Detta är inget som bara existerar i filmens värld utan det är även i många fall den bistra verkligheten för många.

    Filmen är mycket bra och rättvis utan att för den delen provocera för mycket. Du får inga enkla svar på dina frågor och du måste själv bestämma dig får vad din syn och åsikt på detta är.

    En mycket bra och mänsklig film. Mycket stark fyra!
     
  5. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jaså? Var kanske för att jag såg den på bio med ca 12 andra, blev rätt fokuserad på filmen då.

    Woodsman har jag haft hemma ett bra tag men inte fått tid att se, andra som jag ska se är Crash, the Jacket, Assasination of Richard Nixon, Kinsey, Ray, Återkomsten, mannen utan minne und so weiter. Hade vart mycket skönare att studera om man slapp plugga så himla mycket.

    Idag såg jag One night in Mongkok som var en riktigt bra Honk Kong rulle, lite i stil med Infernal Affairs, men lite mer mörkare på nåt sätt.

    Igår var det Ainoa, österrikisk Sci-fi, rätt ok, hade lånat en hel del från Star Wars, T2, Dune, Sagan om Ringen bl.a. Ändå rätt intressant om än lite seg, huvudpersonen sov i nästan varje scen tyckte jag, fanns minst fem scener som börjar med att han vaknar eller väcks av något.
     
  6. sidious1

    sidious1 Jedi Youngling star 6

    Registered:
    Jun 5, 2002
    Hello Sweden. I'm from England. How are you guys?
     
  7. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Just fine thank you! Check out the "Visitors and tourists this way, please! --->" thread!

    Jag såg Charlie and the... i fredags, precis vad jag behövde inför en helg fylld med fysikplugg. Tyckte att filmen var underbar och publiken gjorde säkert sitt till, alla verkade uppskatta den och var inte rädda för att skratta.
    Oompa Loompa-killen var med i det läskigaste X-filesavsnittet någonsin, så det förstärkte upplevelsen. Mycket roligt att se honom i den här rollen.
    (Heja Jhonny Depp för övrigt)

    //Jedi_Emilie
     
  8. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag såg en helt fantastiskt bra mådåligt film igår.
    Inget mindre än förra årets norska oscarsbidrag Hawaii,Oslo.
    Vill ni se en film som berör och man mår dåligt av. Har aldrig sett en å dyster biopublik som när eftertexterna slutat rulla efter den.
    Stark rekomendation är att ha nån att krama.
     
  9. sidious1

    sidious1 Jedi Youngling star 6

    Registered:
    Jun 5, 2002
    I'd like to post with you guys if that's ok?
     
  10. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Har börjat följa HBO's (De har gjort Band of Brothers och Sopranos) nya serie Rome, som namnet låter utspelar den sig i Romarriekt under den omvälvande tiden då Caesar gjorde revolution coh startade inbördeskriget. Måste säga att den är bättre än vad jag trodde och den håller sig framförallt historsikt korrekt (för det mesta). Tyvärr går ju den änså länge bara i USA och antar att vi inte lär få se den på svensk tv förren tidigast nästa höst, men kan annars varmnt rekomendera er att ladda ner den.
     
  11. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Har hört talas om den. Skall nog se till att kolla in den.

    Själv har jag börjat kolla kolla på Firefly. Tänkte att det va dags innan filmen kommer. :) Bra serie som hittils är lite för western och våldskrystad emellanåt för att den skall vara riktigt bra. Men den är rolig och känns fräsch jämfört med många andra liknande serier.

    Edit: Jag gillar western, men den känns inte som om det hör hemma på något sätt. Den är riktigt snygg emellanåt!
     
  12. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Sett Ed Wood-filmerna "Night of the Ghouls", "Bride of the Monster" och "Plan 9 from Outer Space" på höstlovet. Såg sen också "Ed Wood", med bl a Johnny Depp och Martin Landau (som är lysande, fick en Oscar för rollen som Bela Lugosi). PLan 9 var allt jag hoppades att den skulle vara, helt underbar.

     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Själv har mitt intresse för film utvecklats och expanderat den senaste tiden och jag har verkligen grävt längre och längre ner i filmträsket och hittat en massa andra favoriter samt många nya genrer som gör att jag verkligen inte passar in i den här tråden längre. Den är på tok för mainstream för mig.

    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
     
  14. TIE_FIGHTER1

    TIE_FIGHTER1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 19, 2005
    Såg "Det levande slottet (den odubbade versionen)" av Hayao Miyazaki på bio i söndags. En perfekt liten, söt söndagsmatiné med vissa råa inslag mot mitten och slutet av filmen. Det påminner mig om min barndoms filmer fast bättre. Mycket sådan här film kunde man också se i Tyskland. Även om den 90-åriga gumman, fågelskrämman och den trollkarlen Hauru är underbara så är det ändå den äggskals- och hårfläteätande elddemonen som tar hem priset. Kan definitivt rekommendera den.

    Apropå japnaskt. I oktober hade "Three extremes" av Fruit Chan, Takashi Miike och Chan-wook Park premiär i Sverige. Vill man bättra på sin kantonesiska, japanska och koreanska är det ett ypperligt tillfälle att göra det. Filmen sägs framför allt vara en visuell och audiell upplevelse. "Dumplings", "Cut" och "Box" heter de tre kortfilmerna som ingår i dessa extremer.

    Förutom storfilmerna "Harry Potter och den flammande bägaren" och "King Kong" så ser framför allt filmvåren och sommaren 2006 ut att bli riktigt intressanta.
     
  15. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tänkte gå och se Wallace and Gromit-filmen i dagarna. Jag undrar hur den är jämfört med de tidigare kortfilmerna.
     
  16. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Såg på Narnia: Häxan och Lejonet igår tillsammans med Emelie. Personligen tycker jag att filmen är något av det sämsta jag sett på bra länge och det var väldigt få bitar med filmen som jag gillade. Största behållningen var att få se Tilda Swinton i ytterliggare en klockren roll. Är man ett stort fan av böckerna, som Emelie är så gillar man nog filmen betydligt bättre än vad andra gör.

    Efter det så såg vi på King Kong och den som sett LOTR känner igen sig. Storslaget är bara förnamnet när PJ öser på i sina filmer. Filmen i sig är helt klart sevärd men den har helt klart sina svackor också, den är betydligt mer ojämn än vad LOTR-filmerna är.
     
  17. TIE_FIGHTER1

    TIE_FIGHTER1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 19, 2005
    Ska gå på en nära King Kong-upplevelse på måndag. Hoppas Salong 10 på Filmstaden Downtown blir till belåtenhet i förhållande till priset - 110 kr (!). Nåja, nu kan man så att säga se gorillans bakdel utspridd över den gigantiska bioduken och en hel del storslagna scener också förhoppningsvis. Återkommer med vidare rapport.

    Narnia väntar härnäst. Av föregående talare borde jag bli avskräckt. Jag har ju läst boken ett antal gånger också så att säga.
     
  18. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag håller med SLL om King Kong. Min största kritik är att den är för lång! De hade lätt kunnat klippa bort 30 minuter.
     
  19. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Peter Jackson får väl göra en speciell DVD-utgåva: King Kong - Special Shortened Edition. ;)
     
  20. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    hallå.. alla klagar över filmer som är för korta och nu när det ändå är rätt långt så klagar man ändå.. precis som vintern och sommarn.. vi klagar alldelles för mkt! låt king kong vara lång! och det rimmade visst... hmmm anyway!
    min mamma älskade den! det räcker! :D
     
  21. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har ingenting emot låååååånga filmer så länge dom är bra. Om man ser till King Kong så är den precis som Erbos säger lite för lång. LOTR-filmerna tjänade ju på att vara längre IMO eftersom dom blev bättre filmer i och med dom nya och förlängda scenerna och det extra som PJ lade till visade sig vara av intresse och relevant för filmen.

    Det finns hur många bra filmer som helst som är riktigt långa och sedan så finns det även långa filmer som känns riktigt jobbiga att ta sig igenom på grund av att det finns så mycket handling som är orelevant och direkt ointressant.

    Ska bli intressant och se om det blir en förlängd version av King Kong också... :oops:


    När det gäller Narnia så har jag väl aldrig varit något superstort fan av böckerna och har enbart läst dom ett fåtal gånger i mina yngre dagar. Tycker filmen helt klart är lite väl barnslig för min smak i alla fall. Givetvis glimtar filmen till emellanåt och det är mest tack vare detta faktum som gör att jag inte toksågar hela filmen. Tycker det är kul att det satsas på filmer som riktar sig till alla åldrar, det finns dock andra filmer som klarar av detta betydligt bättre än vad Narnia gör.

    Ska gå och se på Narnia en gång på bio tillsammans med Emelie, inte för att jag direkt vill utan mest för att jag lovat det, snäll som jag är.
     
  22. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Exakt. Några av mina absoluta favortitfilmer är 3h+.
    Han har ju nämnt att han har 30-40 min han gärna slänger in någon gång. Doh!

    Jag tycker den här tråden är öppen för all filmdiskussion...vad är det för filmträsk du grävt ner dig i SLL? (^^8/11)
     
  23. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Gahhh!! Gjorde misstaget att gå online precis när jag ska iväg till jobbet, har inte tid att svara nu men jag återkommer gärna i frågan.

    Men för att hålla liv i tråden tills jag återkommer så kan jag passa på att fråga om du har sett någon/några bra filmer den senaste tiden som du kan tipsa om?
     
  24. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag såg ÄNTLIGEN på Sympathy for Lady Vengeance igår. Den kan jag rekommendera. Är fortfarande lite kluven gällande filmen. Den är bra...väldigt bra på sina håll och emellanåt otroligt snygg. Tyvärr är den inte ens i närheten av Oldboy. Musiken är bra, men tar för lite plats ibland tycker jag. Skall bli väldigt spännande att få se den på bio den 20:e januari.

    Sedan så såg jag om Sånger från andra våningen i förrgår, den filmen blir bara bättre och bättre för varje gång. En svensk modern klassiker.
     
  25. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Såg Narnia igår. Det va en trevlig julfilm. Jag tycker den har tappat lite av magin från boken och det Disney brukar vara otroligt duktiga på (att göra film för båda barn och vuxna) misslyckas i denna filmen. Men den va klart sevärd och musiken va väldigt stämningsfull. Häxan kickade rumpa i filmen också. Bra barnskådespel men otroligt dåliga effekter på sina håll. Va håller ILM på med? Hur involverade är WETA i de visuella effekterna? Blue-screen är som vanligt under all kritik när det gäller WETA.
     
Thread Status:
Not open for further replies.