main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Jag saknar tiden innan sagan fullbordades

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, Jun 23, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Håll med om att första halvan av decenniet var en härlig tid! Vi samlades alla för att spekulera, drömma, spoila sådär lagom och bara mysa över känslan att det skulle bli mer Star Wars-långfilm. Sagan var inte slut och det var så underbart att få ta del av skapelsen på äkta JC-manér.
    Det är nästan så att jag önskar att ROTS aldrig hade blivit klar. Då kunde vi sitta här livet ut och tjafsa om kvaliteterna i TPM, AOTC och OT och vad som kunde/borde ha hänt i EpIII.

    *SUCK*

    Är det någon som håller med eller är jag en ensamstående och sakta utdöende ras?





    Muul - han känner sig lite ensam
    /LM
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Absolut. Det var den bästa Star Wars-tiden. Alltid något att se fram emot.
    Mellan september '99 och någon gång '04 brukade jag kolla spoilers på TFN varje gång det kommit något nytt.
    Det var förresten genom att TFN länkade till forumen på JC som jag hittade hit. På första FFS-mötet jag var på, i Sollentuna hösten '02 så trodde jag att jag skulle hitta folk att diskutera Ep3 med... men de ville vara spoilerfria nästan hela bunten. :rolleyes: ;)
    Innan jag hade Hyperspace för att själv kunna ladda ner spoiler-bilder till Ep3 så skickade Xeltek bilder till mig via IRC, som vi diskuterade i en speciell kanal.
     
  3. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Those were the days.
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nog var det speciellt att bara gå och vänta och veta att man hade något att se fram emot. Något liknande kommer man ju inte direkt att vara med om igen.
     
  5. Debran

    Debran Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2005
    Vi får försöka se fram emot de serier som komma skall. Det kommer aldrig kännas på samma sätt igen. Fansen kommer aldrig bli de samma igen. Vi har sett hur det böjade och slutade. EU fansen kommer ha flera år till med saker att glädjas åt. men vi som föredrar filmerna har bara dvd boxar och upphottade versioner att försöka stilla vår hunger med. Jag kan inte hjälpa att känna en viss tomhet, inte bara är det "över" nu, utan även mötesplatser så som denna har sakta stagnerat den senaste tiden.

    Kommer alla utom hardcore fansen att sakta men säkert tappa greppet om denna underbara värld?
    Kommer vi fans som inte har tid med att resa runt till convent tappa kontakten med de andra?
    Kommer det bli en allmän depression bland fansen nu efter att sagan är över?

    Allt detta kommer framtiden att utvisa.

    Det som vi fans kan göra för att inte glömma och deppa är att hålla ihop, påmina varandra om storslagenheten i denna saga och helt enkelt stötta varandra genom denna tid av sorg. Det enda jag vet är att utan STAR WARS skulle inte jag vara den jag är idag. Idag, gårdagens morgondag, framtid och historia är sammankopplade. Precis som vi och därför vet jag att STAR WARS kommer att bestå. Det kanske inte längre är nya filmer som lockar, inte heller en ny bok om Han solos barndom. Nej, framtiden kommer handla om gemenskapen mellan oss fans. Det är vi som håller liv i STAR WARS, inte Lucas Arts, Lucas Film, Lucas Books eller Lucas whatever.
    Utan oss, ingen saga. Och det handlar inte om oss som kan tala huttiska, har de flesta böcker eller ser sig själv som en återfödd Vader. Det handlar om även de som bara älskar filmerna. De som inte själva klassar sig som fans men som kanske kan filmerna bättre än någon här.

    Det är vi som formar framtiden, vi som skappar den värld som vi ser som STAR WARS.

    Mina vänner, håll ihop och STAR WARS skall bestå.
     
  6. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Sanna ord, Debran(och ni andra ;)). Jag kollade in lite TPM igår, efter strax under ett år av Star Wars-avhållsamhet. Det kändes inte särskilt exalterande, om jag ska vara ärlig. Jag stängde av efter en stund, för jag orkade bara inte. Så provade jag med ROTS. Det gick inte mycket bättre, även om det kanske var lite mer spännande. Så, power off igen!
    Senare, efter lite ciderintag, blev jag varmare i kläderna och kände för lite mer ROTS. Då gick det bättre. Jag satt och halvnjöt i en dryg timme. Den riktiga Star Wars-kärleken ville dock inte infinna sig.
    Nu tror jag att kanske skulle tycka att det vore lite roligare att se resten av filmen. Det kanske är så att man måste hålla tittandet igång någorlunda för att hålla glöden uppe. Eller så är jag bara lite off för tillfället.
    Eller så har jag varit borta från filmerna för länge och kommer inte återfå min forna glöd! :_|

    Vet inte riktigt vad jag ska tro i nuläget....





    Muul är förbryllad
    /LM
     
  7. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag har inte heller tittat på filmerna på ett bra tag. Såg ROTS tre gånger på bio men tror inte jag sett nån film sen dess.
    Funderar på att vänta ett tag till innan jag ser dem igen.
     
  8. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Själv tycker jag att det är lysande tider för Star Wars. Jag sitter hela tiden och ser fram emot nya böcker och serier, vi har tv-serier på gång och nyligen besökte jag Celebration IV som verkligen visade att jag inte är ensam om att vara positiv inför framtiden. Visst, inga nya filmer inom överskådlig framtid ("aldrig" är ett så starkt ord...) men vad gör det? Sedan 1977 har Lucas för mig bara varit en i mängden av SW-skapare, och inte nödvändigtvis den bästa.

    /Charlii
     
  9. Debran

    Debran Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2005
    Jag lever också i havhållsamhet för tillfället. Har sagt att jag inte skall se någon av dem förän jag kan se alla i "ordning", (I II III IV V VI). Då jag tror att man kommer se hela storyn med helt nya ögon. Tänkte ha att maraton på födelsedagen men det blev som inte av. Plannerar istället att klämma in det någon ledig dag i sommar. Men suget infinner sig med jämna mellanrum ändå och jag fyller upp det med att besöka er och surfa efter nya pryttlar.
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag såg hela sagan, från början till slut, på en dag i augusti eller september, tillsammans med Erbos. Tro mig när jag säger att din teori stämmer, Debran :)
    Aldrig har Star Wars-sagan känts så fantastisk som den gjorde då. Det var en av de absolut bästa Star Wars-upplevelser vi båda har haft och vi hade en härlig maraton-diskussion under tiden som bara förstärkte känslan.





    Lucas - han vet vad han snackar om
    /LM
     
  11. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nja, jag försöker mig nog inte på ett maraton igen, i och för sig så går det kanske lättare om man inte ligger och är sjuk och halvt medvetslös i en soffa större delen av tiden. Sen håller jag ju med Charlii om att det är härliga EU-tider, men riktigt samma sak är det ändå inte.
     
  12. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Hehe.. Det där maratonet i Uppsala ja... Jag hade tänkt komma, men hade just drabbats av en förkylning och så hade jag knappt sovit natten innan, så jag tyckte att jag behövda stanna hemma. Sen så var ni som var där också sjuka och hade sovit för lite. [face_laugh] [:D]
     
  13. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Så kan det gå :)
    Den viktigaste uppenbarelsen jag fick av maraton-upplevelsen var att jag plötsligt förstod exakt vad Lucas menar när han säger att ikonen Darth Vader tog över allt när filmerna först kom. Jag ser nu hela Anakin-berättelsen på ett annat sätt än förr. Darth Vader är en dyster och väldigt tragisk del av Anakins liv, inte en BMF som fullkomligt äger alla han tittar på. Visst är han på sätt och vis det också, men framför allt känns han för mig som ett oberäkneligt, psykotiskt nervvrak. Efter att ha upplevt hans omvändelse till den mörka sidan och sett vad han gick med på att göra, mot sitt bättre vetande, för att möjligtvis kunna rädda Padmé, känns Vader så mycket farligare än tidigare. Rentav obehaglig. Bara en sån sak som att inledningstexten till TESB avslöjar att han letar efter Luke känns ytterst oroväckande när man tänker på vad mannen bakom masken är för slags person.

    Och detta upplevde jag alltså på riktigt först när jag såg hela sagan på en dag, trots att jag tidigare hade sett alla filmer i kronologisk ordning. Det är när man har alla händelser i färskt minne som konsekvenserna av dem känns starkast.





    Vader - han är oberäknelig
    /LM
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Yay, Star Wars-kärleken kommer tillbaks! Härom dagen såg jag TPM från början till slut och det kändes bara bra. Det är inte en överväldigande stark filmupplevelse, men den är sådär mys-skön att titta på. Faktiskt är den för närvarande en av mina absoluta favoritfilmer, för att den är sådär härligt bra. Jag älskar alla actionscener och den lättsamma tonen som genomsyrar hela filmen. Och karaktärerna är riktigt bra(Jar Jar är nog favoriten)!
    Hursomhelt satte jag nyss igång AOTC och DET var inte igår! Den drar ut på upptakten till kriget onödigt mycket, tycker jag, men den är mycket välgjord och har ett fantastiskt klimax.





    Framtiden - omöjlig att se, den är
    /LM
     
  15. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag måste bara tillägga att jag fullkomligt älskar Jar Jar! Den karaktären är så underbar att jag inte finner ord för att beskriva det. Definitivt en av de mest naturliga, ärliga och mänskliga karaktärerna i sagan. Han behöver inte göra mer än bara vara med och observera för att jag ska känna mig som hemma. Han är helt enkelt en figur som jag känner mig väldigt bekväm med.
    Just nu önskar jag mer än nånsin att han hade fått en stor och viktig roll i ROTS.





    Jar Jar - han faller i glömska
    /LM
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    När jag ser tillbaka på tiden 1998-2005 är det framförallt all förväntan och diskussioner som jag minns. Personligen fann jag det speciellt att dela denna väntan och allt spekulerande med människor lika intresserade av Star Wars som jag själv. Framförallt minns jag de fantastiska samtalen mellan oss som försökte hålla oss undan spoilers, men ibland gick det inte (oftast pga några försa sig eller att länkar hade info utan tydliga varningar). Men vi ville ju inte förstöra för varandra så vi fick utveckla en massa uttryck för att klura ut vad vi visste utan att avslöja för mycket. Det kunde resultera i rena obegripligheter :D.

    Idag känner jag att mitt Star Wars intresse är rätt svalt. Det blir mest att jag läser lite EU då och då. Jag tror att det är en reaktion på hur enormt det hela var för några år sedan. Jag behöver variation. Samtidigt kommer aldrig Star Wars försvinna, utan finnas där.

    När det gäller ett marathon så kan man alltid testa den alternativa ordningen 4, 5, 1, 2, 3 och 6. Det ger faktiskt en ny syn på vissa karaktärer och man börjar fundera vad t.ex. vad Vader känner och tänker på mellan ESB och ROTJ. :)
     
  17. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Ja just det den här tråden ja..

    Jag måste säga även om Rick, Steve osv säger en massa klicheer om hur nu ska vi ha SW i 30 år till så måste jag säga att jag rycks med i detta. Jag ser fram i mot kommande produktioner från Lucasfilm.
     
  18. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jomen så är det ju definitivt. För att inte tala om att SW numera är en så stor social grej att själva filmerna nog bara är en liten del av det hela.

    Idag kom jag av någon konstig anledning att tänka på när jag såg den första fan-trailern för AOTC, och hur upphetsad man var över den. Sen insåg jag att hur länge sen det var.
     
  19. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Hur många projekt som kommer i framtiden tror jag ändå att jag kommer ha svårt att uppbåda entusiasmen som var i början av decenniet. Den underbara väntan och spänningen när man väntade på att få reda på hur Anakin blev Vader... en härlig tid. Nog för att jag tycker EU är kul, men det är trots allt bra ett slags substitut för filmerna för mig.

    Nu ligger nog mitt SW-intresse nere litegrann, liksom emilsson orkar jag inte vara superintresserad hela tiden, men det kommer aldrig att försvinna, SW-fan är en såpass stor del av min identitet. Jag behöver bara lite variation med andra fandoms. ;)
     
  20. Locat

    Locat Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 8, 2005
    Jag tror jag får hålla med dig lite där Enji. Nu när hela sagan är klar finns det itne mycket och vänta efter. Visst, när man får veta att nya SW spel kommer som verkar intressanta väntar man ju med spänning på dom. Men för övrigt så har det blivit automatiskt att intresset tonat av lite, men som Enji säger, intresset för SW kommer aldrig att försvinna helt. Jag är uppväxt med SW. Min syster, Neko, drog ju in bror i SW-världen och sen blev det min tur. SW har så länge jag kan minnas alltid haft en plats i mitt liv så att det blivit en del av mig. Vad jag tror, och hoppas, så kommer aldrig mitt intresse för SW att försvinna från mig även om hela sagan finns där, för det finns ju så mycket mer än bara den tiden runt filmerna, både innan, och efter.

    Om vi som lever nu inte glömmer Star Wars kommer nog inte våra efterträdare göra det heller...
     
  21. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    Alla ni har rätt det är faktiskt tråkigt nu!

    Men vad händer om man har tappat intresset totallt? Som jag tex, jag har tappat hela intresset för SW och jag vet inte hur jag ska kunna bli" intresserad" igen? ... :( Jag har liksom inget att se fram emot!
     
  22. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jaa du... jag vet lite hur det känns, jag tappade det helt runt 96-97 nån gång. Fast sen kom det igång med AotC, och nu finns det ju ingen ny film att dra igång det... jag tror helt enkelt att man inte kan pusha det. Ibland behöver man en liten paus.
    Annars kan man ju alltid samla ihop lite folk och köra ett maraton. Kanske försöka hitta en ny infallsvinkel på fandomen som man inte sett förr. Skriva en konstig fanfic eller nåt. nädu, jag vet faktiskt inte riktigt. Är själv nere i en icke-SW-period just nu, koncentrerar mig på andra fandoms ett tag. SW kommer nog tillbaka om ett tag.
     
  23. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    Jo men jag har faktiskt känt det såhär ett bra tag nu, och jag är orolig att om jag inte blir intresserad snart igen så kommer jag helt enkelt bara glömma allt om SW.
    Man förändras hela tiden och man gillar nya saker och just nu finns inte SW med i min hobby lista...

    Jag måste hitta tillbaka på något sätt...
     
  24. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag har varit i en icke-swperiod ganska länge nu, tror det började med Ep3 som jag blev besviken på. Har ändå under den här perioden funderat på att göra en fanedit. I lördags fick jag ett ryck och började. Tror inte jag kommer slutföra projektet men det är ganska roligt och framförallt supernördigt. Nackdelen är väl att jag på den lilla tiden jag ändå hållit på totalt tappat förtroendet för Gl som filmskapare, börjar man gå in på detaljer i klippning och liknande ser man alla missar.

    Vad jag skulle säga var att man kanske ska låta sitt intresse vila lite istället för att slita ut det. Tror man kan uppskatta filmerna mer av det än att nörda ner sig totalt.
     
  25. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    Jo du har antagligen rätt...även fast jag känner behovet av att nörda ner mig igen..
     
Thread Status:
Not open for further replies.