main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    "Goda omen" av Terry Pratchett och Neil Gaiman är en bra och underhållande bok, liksom det mesta av Pratchett. Många skratt. Humor liknande den i Douglas Adams "Liftarens guide till galaxen".

    Och... Frodo Secker??? Kunde de inte ha tagit och bara behållt originalnamnen... (edit: då menar jag Tolkiens originalnamn, inte Ohlmarks...)
     
  2. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag verkligen älskar Wheel of Time, men precis som ni säger så är det alldeles för många karaktärer och "plot-threads" för att man skall hänga med hela tiden. Detta gäller speciellt de senaste 2-3 böckerna och det blir ju inte lättare när man måste vänta 2 år på en bok.
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag började läsa Wheel of time för 10 år sedan och jag har verkligen glömt bort massor från de första böckerna. Iofs, Wheel of time var nog min introduktion till modern fantasy eftersom det var en av de första serierna jag hittade på svenska (gick dock snabbt över till engelska). Så på det sättet har den betytt en hel del.
     
  4. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
     
  5. Darth_Shadash

    Darth_Shadash Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 25, 2004
    Sagan om klanen Otori är redigt bra ;)

    Speciellt Näktergalens Golv ;)

    Är ju tiden då Samuraier/Rövare var igång... som räder i byar osv... Edo-perioden ?

    Mycket bra bok iallafall...action och den riktigt rysliga känslan i ryggraden drar igång så fort man läser boken ;)
     
  6. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    ~hoppar upp och ned och undrar över vart enji tog vägen?~ Vill ju fortsätta att diskutera om Jonathan Strange & Mr Norrell.

    Anyway, jag har blivit lite sugen på att läsa Phantom of the Opera. Men det finns ju så otroligt många olika utgåvor av Gaston LeRoux bok så jag vet inte vilken jag ska välja. Är det någon här som kan tipsa mig om viken utgåva av hans bok som jag ska köpa?. (jag vill läsa den på engelska)

    Lé edit: Darth_Shadash Vad är det för böcker om klanen Otori som du skriver om?.
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det finns en billig upplaga utgiven av Penguin books som är helt ok. Jag har den själv. :)
     
  8. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    böckerna om klanen Otori är helt underbara! skrivna av Lian Hern (psedonym för en engelsk dam som heter Lilian) jag är inne på tredje boken nu :)
     
  9. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    emilsson Har du lite mer utförligare information om den boken du har?. Kanske en länk?. Tror du att den finns att köpa ute på nätet?. Typ från Adlibris eller något annat billigt ställe.

    Cobblestone Vet du var man kan hitta mer information om böckerna, typ någon hemsida eller så där man kan läsa lite mer om vad böckerna handlar om och vem författaren är och så?.
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror jag hittat en upplaga hos bokus.com som stämmer överens med min bok. ISBN är 0140621741 :).
     
  11. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag är här! Jag är här! Har bara varit lite upptagen med jul och sånt... [face_blush]

    Försöker övertala alla mina kompisar nu att läsa Jonathan Strange..., men det är ingen som gjort det än. Bastards. :p Åååh, jag är så kär i den boken. Språket! Språket! *drömmer* Jag förstår inte hur man kan skriva så vackert och härligt och samtidigt så totalt, umm, så att man blir så indragen i berättelsen. :)

    Och Phantom of the Opera är en mycket bra bok. Läs den! :)
     
  12. Darth_Shadash

    Darth_Shadash Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 25, 2004
    Sagan om klanen Otori handlar mestadels om räderna som rövare hade under Edo-Perioden i Japan... om traditionerna.... hur man blev Samurai..............

    ska inte avslöja för mycket.... men Cobblestone och jag vet att det är mer än värt att läsa dessa fina böcker..... 1 av de tre triologerna jag älskar mest av allt att läsa ;)
     
  13. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Kan instämma i hylningaran av sagan om klanen Otori. Har bara läst lite drygt halva första boken, men jag älskar den redan. Kanske ska påpekas att de inte utspelarsig i Japan utan i en fiktiv värld som har stora likheter med Japan (väldigt stora). Kan inte hålla med om rövarna men de kanske kommer senare, spännande är det iaf.
     
  14. Darth_Shadash

    Darth_Shadash Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 25, 2004
    jaja ;) Den bästa boken är Näktergalens Golv ;) Utan tvekan ;)

    Det kommer min vän... det kommer ;) Den handlar iofs mest om det ;)

    Helt otroliga böcker...

    Ave Sagan om klanen Otori!
     
  15. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    emilsson Tack för hjälpen! Ser att boken "bara" kostar 38 kronor på Bokus, det är vad jag kallar för ett mycket bra pris. Måste dock försöka att beställa lite flera böcker samtidigt så att det lönar sig.

    Du kanske har några bra böcker att tipsa om, som du tycker att flera borde läsa?.

    Enji Så du har firat jul?. :p Anyway... jag försöker också få flera i min omgivning att läsa boken, jag har dock "enbart" lyckats att få min morbror att köpa boken och att börja läsa den. Jag vet inte om det var av egen vilja eller om han kände sig tvingad. ;) ;) Jag funderar starkt på att läsa om den snart igen, vill dock hålla lite på det så att jag inte sliter ut boken för mycket... :D

    Darth_Shadash & Jade_trs Tack för informationen angående böckerna, dom verkar ju bra och jag har minst sagt blivit nyfiken på att läsa dom framöver. :)

    Funderar på att göra en beställning av böcker från nätet (bland annat Phantom of the Opera) men för att tjäna mera pengar så vill jag gärna passa på att köpa flera böcker samtidigt, så nu får ni chansen att tipsa mig om bra böcker som nu tycker att andra också borde läsa. Utifrån det ska jag kolla upp vad ni tipsar om och med lite tur kanske jag hittar något jag blir nyfiken på.
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    I dessa fantom-tider hade jag tänkt att i så fall på att tipsa om Susan Kays Mannen bakom masken. Irriterande nog verkar inte bokus ha den. Det är hursomhelst en helt underbar bok om Fantomens (eller Erik som han egentligen heter) bakgrund, allt från hans födelse till och med händelserna i Leroux orginalroman. Kay tar händelser som Leroux bara nämner i korta ordalag, utvecklar dem och skapar en fantastisk berättelse. Det är den enda bok som fått mig att gråta :).

    Annars finns ju alltid CS Friedmans Coldfire trilogy med en av de skönaste onda typer jag stött på i fantasy: Gerald Tarrant :D.
     
  17. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Den boken verkar inte finnas att beställa från varken Bokus eller från Adlibris, får leta vidare och se om jag hittar den på något annat ställe. Den låter väldigt bra så det kan vara värt att hålla ögonen öppna. Vad handlar Coldfire trilogy om?. Fortsätt gärna att tipsa om fler böcker. :)
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Coldfire trilogy utspelar sig i en avlägsen framtid där människan försökt kolonisera vintergatan. En av koloniskeppen hamnade på planeten Erna där en kraft kallad fae komplicerar tillvaron. Denna kraft gör t.ex. att ens värsta mardröm tar fysisk form. Det förekommer även en del demoner och vampyrer. Mitt i allt detta försöker människorna skapa en dräglig tillvaro. Själva handlingen drivs framåt av att seriens hjälte Damien tillsammans med Tarrant försöker hindra demonerna från att förinta mänskligheten.

    Det jag gillar med denna trilogi är att Friedman får en att tänka och fundera runt frågor som gott och ont. På ett vis provocerar hon läsaren på ett bra sätt. Kort sagt, det är en mycket mörk och bra historia.

    Ska försöka fundera ut fler tips.
     
  19. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Wow! Det där låter mycket spännande och intressant. Det blir absolut till att beställa första delen. Fastnade direkt för din beskrivning av handlingen. :)
     
  20. Darth_Shadash

    Darth_Shadash Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 25, 2004
    Den låter underbart underbar.... man kanske tar sig en tripp till Bokia ;)
     
  21. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Personligen tycker jag att bok 1, Black Sun Rising, är en bra inledning, men det är i tvåan och trean det riktigt roliga börjar.
     
  22. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Coldfire Trilogy är helt underbar... Gerald Tarrant rockar. Absolut underbar karaktär... och så är det massa demoner i böckerna. Kan det bli bättre? :D
     
  23. Darth_Shadash

    Darth_Shadash Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 25, 2004
    Sluta! =) Nu lockar ni mig! Och Bokia är stängt!!! GAH!
     
  24. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Läste ut sista boken i Robin Hobbs Liveshiptraders-trilogi. Fantastisk serie.

    Nu har jag börjat läsa Neil Gaimans Stardust.
     
  25. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Har börjat att läsa Black Sun Rising nu och har kommit ungefär 130 sidor in i boken, det jag läst tycker jag har hållt hög klass och jag kommer garanterat att läsa klart hela serien. Passade samtidigt på att beställa lite fler böcker när jag var i farten. Så nu har jag lite att läsa framöver, om ni har fler förslag på böcker som ni tycker att man borde läsa så får ni gärna fortsätta att tipsa mig. :)

    Edit = Är det någon som läst böckerna som Victor Hugo skrivit?, tänker då främst på Hunchback of Notre Dame & Les Miserables. Är sugen på att läsa lite fler böcker skrivna av Franska författare.

    Edit 2 = Måste även berätta att jag nu läst alla böcker som jag kan hitta av Neil Gaiman, senaste boken jag läste var Coraline och den var väldigt bra och faktiskt rätt otäck för att vara en bok som främst riktar sig till dom yngre läsarna. Men jag måste säga att jag trots allt gillar American Gods bäst av allt han skrivit. Jag skulle vilja rangordna hans böcker så här:

    American Gods
    Stardust
    Neverwhere
    Coraline
    Smoke and Mirrors
    The Day I Swapped My Dad for Two Goldfish
    Wolves in the Walls

    Vad jag vill ha sagt med detta vet jag nog inte ens själv.... Budskapet är nog att jag tycker att alla borde läst allt dom kan komma över av Neil Gaiman, han är trots allt en mycket, mycket bra författare som fler borde läsa. :D
     
Thread Status:
Not open for further replies.