main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sci-Fi Mässan - Göteborg (26 - 27 februari) - Malmö (2 - 3 april)

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Sith_Lord_Linkoping, Feb 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    SciFiWorld.se

    26 - 27 februari 2011
    10.00 - 18.00
    100 SEK/dag. Barn (3 - 7 år) 60 SEK/dag. Köpes på plats.
    Svenska Mässan, Mässans gata 20, GÖTEBORG


    Anthony Daniels (IMDb)
    Kristanna Loken (IMDb)
    Lou Ferrigno (IMDb)
    Michael Beck (IMDb)
    Kim Hartman (IMDb)
    Richard Gibson (IMDb)

    ===

    SciFiWorld.se

    2 - 3 april 2011
    10.00 - 18.00
    100 SEK/dag. Barn (3 - 7 år) 60 SEK/dag. Köpes på plats.
    Stadionmässan, Stadiongatan 25, MALMÖ


    Billy Dee Williams (IMDb)
    Linda Blair (IMDb)
    Maud Adams (IMDb)
    Michael Winslow (IMDb)
    Richard Bonehill (IMDb)
    Guy Siner (IMDb)
    Christina Lindberg (IMDb)
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Någon gång skulle jag vilja träffa Maud Adams, men Göteborg och Malmö är lite för långt bort för min del.
     
  3. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Blir definitivt ett besök på Göteborgsmässan. Tänkte bara gå en dag men har lite svårt för att välja lördagen eller söndagen. Söndagen brukar ju vara lite mindre med folk men å andra sidan tar mycket slut bland säljarna, svårt val!
     
  4. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Stephen Lang är borta från listan över gäster i Malmö.
     
  5. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Billy Dee Williams (Lando) är tillagd i listan på gäster!

    Det blir också frågestunder med gästerna i en stor sal bredvid mäss-hallen. De är gratis, men bara ca 20 minuter korta ...
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Billy Dee Williams har dessvärre alltid varit ganska otrevlig och totalt ointresserad när jag har träffat på honom. :( Men roligt att de äntligen har med en frågestund, jag hoppas att det faller väl ut så att det blir en fortsättning på det.
     
  7. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Billy Dee hade jag hemskt gärna velat träffa. Vad synd att han inte är så trevlig, jag har inte fått det intrycket av det jag hört från honom på Force cast. Vad är chansen att han kanske kommer till Stockholm också? (jag har ingen möjlighet att åka till Malmö.
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag impulsköpte faktiskt en resa dit ... 8-}

    Han är hela 73 år gammal, och jag kanske inte får så många chanser till, och jag kan ju ta Bonehill's också ... (något måste jag intala mig själv :p)
     
  9. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Då hoppas jag att du får riktigt kul! Och vem vet, jag kanske bara har haft otur, han kanske visar en trevligare sida i Malmö.

    Skulle gärna åka på mässa, men jag kommer faktiskt att åka till Karlstad sista helgen i maj, en ny svensk mässa som startar upp, men jag tror inte det kommer att vara så mycket SW förutom att Nordic Garrison och Rebel Legion är inbjudna.
     
  10. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Även Linda Blair kommer till Malmö. Jag skulle gärna ta en autograf från några av besökarna i Malmö men motivationen tryter. När jag besöker mässan i Sthlm varje år och den i GBG ibland så har jag även annat att göra än själva mässan. Det har jag dock inte i Malmö där jag i sådant fall enbart skulle åka ner för mässans skull. Så skall jag åka på den i Malmö så behövs det något mer än 1-2 intressanta gäster för att åka.

    Jag hoppas att dom kan få till lite mer variation på gästerna till mässan i Sthlm framöver så att det inte blir samma år ut och år in.
     
  11. The_living_force

    The_living_force Jedi Grand Master star 1

    Registered:
    Oct 8, 2002
    Var det nån som besökte/ska besöka mässan då? Jag var där idag och det var nice. Den nya lokalen var bra, känns lite rymligare än den gamla, mer space i gångarna.

    Jag har varit på alla mässerna i Malmö sedan starten (1998 tror jag) och har min standard procedur för varje mässa: jag fixar en autograf från varje gäst också köper jag en "star wars buddie"(de där små gulliga tyg-star wars gubbarna) och en större star wars figur till mitt vitrin skåp. Hittade ingen star wars buddy idag dock så jag köpte mer av det andra istället, nämligen en Jango Fett Kotobukiya figur som jag har ställt jämte min Boba Fett figur så de bildar ett fint par och Leia & Luke på varsin Speeder bike, de kom dessvärre utan kartong och de har nog stått framme någonstans rätt länge för de var ingrodda med damm. Har suttit med topps och allt möjligt och skrapat av damm från dem men man kommer inte åt allt. De lösa plast delarna borde man kunna ta av och diska eller nåt utan att de skadas tror jag. Ska göra det, lättare att damma speeder bikarna utan de på också. Hade tänkt ta bilder på dem och lägga upp men min flickvän är på träningsläger i Barcelona och tog med sig kameran dit. Men när hon kommer hem kan jag ta några bilder ifall någon är intresserad.

    Och ja, Billy Dee verkade ganska ointresserad, Maud såg också ut som hon ville vara någon annan stans men resten av gästerna var trevliga. Men den absolut otrevligaste "mässgästen" jag har haft att göra med var helt klart David Carradine, han lät folk stå och vänta framför bordet så det blev långa köer medan han pratade med han som satt bredvid, ganska länge också, sen kladdade han ner sitt namn lite snabbt och nästan kastade ifrån sig fotot, allt utan att säga något eller ens titta upp från bordet.

    Om någon mer från forumet har varit där eller ska dit så skriv gärna vad ni hittade och vad ni tyckte om mässan.
     
  12. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag såg att Nordic Garrison hade ett live-feed från sitt bås, om man vill titta på mässan även om man inte är i Malmö. När jag tittade förbi var det mest rebeller i bild, såg Qui-Gina_Jinn som Clone Wars Barris Offee bland annat.
     
  13. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag var där idag, bara som vanlig besökare den här gången. Efter att tidigare oftast ha varit på mässorna utklädd på något vis så kändes det ganska tomt och .. lite onödigt faktiskt, men det kanske mest är för att jag har varit på så många av dem tidigare. De flesta säljare/utställare hade jag sett förut, inte alla i Stockholm visserligen, men på tidigare mässor i Malmö och i Danmark. Jag själv är inte så intresserad av att köpa så värst mycket memorabilia eller obskyra DVD-filmer, men visst kan det vara kul att bara kolla vad det är för galna grejer som finns till salu. Det finns t.ex. en butik som säljer kult-DVD:er med bl.a. budget-actionfilmer från 70-talet (vadsomhelst-sploitation), varav vissa numera mest är kända för att Tarantino har "lånat" friskt från dem. Inte min grej det där, men ändå kul att se. Jag tror att många inte skulle veta om att vissa saker ens fanns att få tag på om det inte var för mässan.

    Jag åkte ned från Stockholm över dagen (restid = 2 × tid i Malmö), vilket kan verka märkligt, men jag märkte att jag faktiskt inte var den ende som gjorde så. Jag lade märke till att tre personer som åkte på samma tåg som mig under hemresan hade jag faktiskt också sett på samma tåg som mig under ditresan och inne på mässan!

    Jag träffade bara Star Wars-gästerna, för jag samlar bara på Star Wars-autografer. Nytt för i år är att varje gäst ger en frågestund, men varje gäst ger bara en under en av de två dagarna.

    Den största anledningen till att jag åkte var att träffa Billy Dee Williams (Lando). Han är 73 år gammal nu och det kanske inte kommer så många chanser till att träffa honom.
    Hans uppförande var professionellt, men han gav mig mest ett gammalt och trött intryck. Han skrattade dock till när jag kallade honom "The smoothest ladies-man in the galaxy" :) (Han var inte surmulen som jag har hört att han skulle ha varit på JediCon 2004, men det var faktiskt rätt länge sedan).

    Jag snackade lite mer med Richard Bonehill som hade varit statist på flera ställen i ESB och ROTJ. Han var jättetrevlig och verkade ha mycket att berätta. Jag blev besviken när jag upptäckte att jag visst hade bokat min hemresa så att jag inte kunde sitta med under hans frågestund sist på mässdagen.

    501st/Rebel Legion var där, men de verkade inte så många tyckte jag. Chewbacca - kostymen (som Janne Sandin (SE) har gjort) är mäktig, men jag tycker att han borde paras upp med några rebeller istället för att posera tillsammans med Stormtroopers! :rolleyes:
    Karin Pettersen (DK) var imponerande som Koyi Mateil, men det kändes som att hon också saknade uppbackning av flera kostymer på samma tema.
    Jag pratade kort med Camilla/Qui-Gina Jinn (DK), Njål (NO) och Ole-Petter (NO) som inte hade täckt sina ansikten med hjälmar när jag var förbi. (Mest Norrmän ... var var svenskarna?)
     
  14. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja, när det gäller svenska rebeller så hade jag ingen möjlighet att ta mig till Malmö, och vår CO hoppar går omkring med gips i Stockholm, så det gör ju att vi blir lite decimerade.
     
Thread Status:
Not open for further replies.