main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

TFN:n *virallinen* suomalainen Keski-Maa palsta

Discussion in 'Archive: Finland' started by Tod, Dec 15, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    ...
    olen sanaton

    Siis jos joku ********n ****naama alkaa vinkumaan vuosikymmeniä vanhaan kirjaan pohjautuvan leffan nimestä vain ja ainoastaan sen takia, että se synnyttää hänessä angstia sun muita pelkotiloja, niin syököön päänsä ja pysyköön KAUKANA ihmisten tekemisistä! Idiootteja.
    Jotain rajaa muistoissa piehtaroimiselle.

    Alkup. kirjan iän takia naisten rooli on pieni ja tarina ei ole poliittisesti korrekti rotuvähemmistöjen/kansallisuuksien kannalta. Eri asia olisi, jos Sormuskirjat olisi kirjoitettu kutakuinkin eilen.
     
  2. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Jos Silmästä saa esimerkiksi mieleensä ainoastaan kirkkoveneen, niin jossain on vakavaa vikaa ja vika ei ole animaattorin.

    Ääh. En ollut kuullut enkä lukenut tuota Silmä/kirkkovenejuttua, mutta kun näin LOTR:n ekan kerran niin minulle TULI mieleen juuri kirkkovene niistä Silmä-kohtauksista. Noloa myöntää.

    Silti typerää etsiä ja löytää kaikenlaisista pikkujutuista piilomerkityksiä ja symboleja (etenkin taide- ja elokuva-arvostelijat tekevät näin).

    Se, että nimi Kaksi tornia pitäisi vaihtaa, koska se ilmiselvästi viittaa WTC:hen, on kyllä yksi typerimmistä päähänpistoista. Vaikea sanoa, pitäisikö itkeä vai nauraa.
     
  3. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Vielä Silmästä: ihan eka juttu mikä siitä tuli mieleen, oli jonkinlainen viilto tai halkeama, kunnes hoksasin mikä se on.

    Teiltä on muuten herunut aika vähän kommenttia TTT:stä. No, tässä mielipiteitä mitä muualta olen lukenut:

    -ei kelpaa kirjapuristeille
    -Sam, Frodo ja Klonkku hyvä kolmikko
    -Klonkku todella aidonnäköinen ja koskettava hahmo
    -Legolas toimii pelkkänä teinimagneettina
    -Gimlistä on tehty täysi pelle -> pahimpia virheitä
    -Susihyökkäyksestä ei pidetty
    -Faramir muistutti enemmän Boromiria; joidenkin mielestä hyvä, toisten mielestä huono juttu
    -Helmin Syvänteen taistelu komeaa katsottavaa
    -Saruman & Gandalf -kohtaus Rautapihassa puuttui -> TODELLA huono asia

    Nämä siis eivät olleet omia ajatuksiani, vaan yhteenveto lukemieni kirjoitusten mielipiteistä.

    Minua muuten saa spoilata TTT:stä. Olen jo nyt lukenut paljon spoilerivaroituksellisia kirjoituksia siitä.
     
  4. Tod

    Tod Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 29, 1999
    No tässä tulee minulta hieman kommenteja noista listaamistamistasi asioista:

    -ei kelpaa kirjapuristeille
    No minä olen aika kirjapuristi, kun Sormusten Herrasta puhutaan. Leffassa oli kyllä liikaa muutoksia kirjaan (lisää tästä alla), mutta leffana se toimi erittäin hyvin, joten kyllä se minulle kelpasi.

    -Sam, Frodo ja Klonkku hyvä kolmikko
    Ihan hyvä, mutta ei riittävästi aikaa kankaalla, joten jäi vähän vajaaksi.

    -Klonkku todella aidonnäköinen ja koskettava hahmo
    Tästä olen kyllä paljolti samaa mieltä. Ainoa vika on se, että Klonkku on kuitenkin hieman turhan koominen paikoitellen.

    -Legolas toimii pelkkänä teinimagneettina
    Minä kyllä tykkäsin Legolasista tässäkin leffassa. Minua ei nämä hevosen selkään nousemiset tai kilpisurfaukset häiritse, mukavaa katsottavaa vain.

    -Gimlistä on tehty täysi pelle -> pahimpia virheitä
    Ehkä muutama koominen lausahdus liikaa, mutta ei mitään vakavampaa.

    -Susihyökkäyksestä ei pidetty
    Lukuunottamatta typerää ja tarpeetonta Aragornin kalliolta putoamista hyvä kohtaus.

    -Faramir muistutti enemmän Boromiria; joidenkin mielestä hyvä, toisten mielestä huono juttu
    Leffan ehdottomasti suurin miinus. Tätä ei kukaan kirjan lukenut henkilö voi hyväksyä. Faramir on kirjojen mielenkiintoisimpia hahmoja, joka on menty pilaamaan totaalisesti.

    -Helmin Syvänteen taistelu komeaa katsottavaa
    Komeaa katsottavaa kyllä, mutta olisi senkin voinut toteuttaa uskollisemmin kirjan tapahtumille. Muutenkin Gandalfin ynnä kummppaneiden kommentit joiden mukaan Theodenin ei olisi pitänyt mennä Helmin Syvänteeseen oli ihan älyttömiä. Kirjassakin Gandalf kehottaa Theodenia kiirehtimään linnoituksen suojaan, eikä jäämään taistelemaan avoimelle kentälle.

    -Saruman & Gandalf -kohtaus Rautapihassa puuttui -> TODELLA huono asia
    No leffassa ei keretty koko kirjaa läpi, joten paljon oli lopusta jätetty pois. Kolmannessa leffassa nähdään sitten miten asia hoidetaan.


    Sitten voisin vielä moittia Puupartaa leffassa. Puuparran pitäisi olla vanhin Keski-Maan olennoista ja yksi viisaimmista myöskin, mutta leffassa Puuparta oli totaali idiootti (vanhuuden höperö varmaan).

    Myöskin Theodenistä oli tehty hieman turhan yksinkertainen kaveri. Lisäksi en oikein ymmärtänyt sen manaaja-kohtauksen tarvetta Edorasissa. Jos Saruman kontrolloi Theodenia, niin mihin Grimaa tarvitaan?

    Onneksi Eowyn oli loistava hahmo. Jos joku muuttaa hänen tekemisiään kolmannessa leffassa niin sitten minä vasta suutun.
     
  5. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Hei, satuin yllättäen löytämään tuon seksuaaliviittausarvostelun. Kyseessä on TV-maailma (Suomen kuvalehden liite) nro 51-52 ja arvostelija on Antti Lindqvist. Sitaattia:

    Mukana on niin paljon outoja ja eriskummallisia maisemia, että niiden ääreen pysähtyy ja lopettaa ajattelemasta esimerkiksi sellaisia, että... blaablaa... Tai että mukana on valtavasti seksuaalisia symboleja (Sauronin palava silmä, tanat miekat ja itse sormuskin), mutta kummallisen vähän naisväkeä.

    Höh. Tanat miekat? Voi itku...


    Faramirista. Joidenkin mielestä Faramir oli kirjassa epäuskottava; miksi hän pystyisi vastustamaan Sormusta, kun kaikille muille hahmoille se on hyvin hankalaa? Omasta mielestäni Faramir oli kirjassa kiinnostava ja sympaattinen hahmo, ja on sääli, jos hänen persoonaansa tosiaan on muutettu.
     
  6. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Hmm, Faramiriä oli leffassa kovin vähän. Minulla nyt ei ole aavistustakaan, onko se uskollista kirjalle vai ei, mutta se näytti siltä, kun äijä olisi lätkäisty tarinaan ihan vaan hetken mielijohteesta.

    "silmä, miekat, sormus"
    Pappa lindqvistin päässä ei ole kaikki ilmeisesti kohdallaan. Ei voi olla tosissaan
     
  7. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Nuo seksijutut olivat ihan arvostelun lopussa ja mainittiin aika ohimennen. Muilta osilta arvostelu oli melko positiivinen.

    Arvostelu tuntui ihan OK:lta ja normaalilta melkein loppuun asti. Toiseksi viimeisen kappaleen jutut (nuo perustelemattomat seksiviittaukset, Theodenin kirjoittaminen Thoedenina 2 kertaa ja "blaablaaksi" kuittaamani kohta) olivat aika... outoja. Blaablaassa hän hämmästeli sitä, että Christopher Leen näyttelijäsuoritus toi mieleen jonkin en-muista-minkä leffan jonkun hahmon, ja sitä että örkkiarmeijasta tuli mieleen Hitlerin natsirivistöt.

    Nimimerkki "Vihoviimeinen vitkuttelija" (=minä) ei ole edelleenkään nähnyt TTT:tä, mutta kuten sanottu, tänä perjantaina sitten :)
     
  8. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Olen kyllä nyt sitä mieltä, että tuollainen mies EI saisi olla missään tekemisissä elokuvien kanssa.
     
  9. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Nonih, TTT nähty.

    Tykkäsin valtavan paljon, visuaalisesti tosi komeaa ja tunnelma koko leffan ajan upean synkkä. Annan täydet tähdet leffalle, vaikka sillä oli joitakin puutteitakin. Nyt-liitteen äänestyksessä voitti vuoden leffan tittelin, eikä ihme.

    FOTR:n alkupuolella oli vehreän idyllinen tunnelma, mikä oli joidenkin mielestä tylsää. TTT:ssä aloitettiin heti toiminnalla, ja leffaan pääsi hienosti sisään.

    Tietokoneanimaatiot olivat mielestäni onnistuneempia kuin AOTC:ssa. En ollut monessa kohtaa ollenkaan varma, oliko kyse jostakin aidosta vai CGI:stä.

    Klonkku ja entit oli mielestäni toteutettu todella hyvin. Klonkku kyllä tuntui monesti turhan koomiselta. Enteistä en löytänyt kauheasti vikaa. Puuparta muistutti lopussa hiukan pikkulasta, joka talloo matoja asfaltille sateen jälkeen. Muuten hän ei minusta ollut koomisen oloinen, mutta hän ei kyllä tuntunut niin hitaalta ja harkitsevalta kuin kirjassa.

    Kirjasta sain Gimlistä vaikutelman, että hän on lyhyt, mutta voimakas ja hyvä soturi. Leffassa hän tuntui lähinnä avuttomalta tunarilta. Ehkä huumori toisaalta oli ihan hyväkin juttu, koska leffassa oli pitkiä, pimeitä taistelukohtauksia. Legolaksen kilpisurffailuista ja hevoshyppelyistä olin kuullut etukäteen paljon haukkuja, ja ne tuntuivat aika pieniltä asioilta, kun ne sitten kankaalla vilahtivat.

    Faramirin hahmo oli raiskattu vielä pahemmin kuin odotin. Kamalaa katsottavaa.

    Tiesin etukäteen myös, että leffa loppuu kesken kirjan. Silti olin todella pettynyt, kun huomasin elokuvan olevan loppumaisillaan kesken kaiken.

    Summa summarum: elokuvan loppuratkaisu harmitti ja paljon, mutta muuten TTT oli lähes täydellinen.
     
  10. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Ehkäpä RotK on sitten vielä parempi?
    Muutenhan se on aivan sama, mitä käy, minä tahdon nähdä Sarumanin pauhaamassa.

    Jos en Faramiria aiemmin kommentoinut, teen sen nyt: heppu näytti siltä, että 'laitetaan tohon tommonen ukko, kun ei muutakaan keksitä'. Kirjassa kuulemma hieman erilainen.
     
  11. Tod

    Tod Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 29, 1999
    Muutenhan se on aivan sama, mitä käy, minä tahdon nähdä Sarumanin pauhaamassa.

    Enpä menisi odottamaan liikoja tällä saralla. Kyllä Saruman nähdään kolmososassa, mutta enpä usko, että hän pahemmin pauhailee. Vaikka eihän sitä enää tiedä, kuinka paljon PJ menee stooria muuttamaan.
     
  12. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    Jos Peter päättää tehdä loppuun (tai puoliväliin, ihan sama) Velhojen kaksintaistelun, jossa Saruman ja Gandalf loihtivat toisiaan parin minuutin ajan? Kunhan ette kuitenkaan spoilaa.
     
  13. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Jep. Täytyy muistaa ettet ole lukenut kirjaa, ja yritän olla spoilaamatta sinua, kun tänne kirjoittelen. Huuda jos sanon jotakin kauhean paljastavaa.

    En ole seurannut LOTR-uutisia ja sitä, että milleen Jackson meinaa jatkaa vimppaa leffaa. Toivoisin kuitenkin, että Saruman/Gandalf-kohtaukset olisi sysätty ROTK:iin ja että ne tultaisiin näkemään seuraavassa.

    Muuten, ärsyttääkö teitä Frodo? Minusta hänellä ei tunnu olevan muita ilmeitä kuin säikähtänyt, hämmentynyt tai molemmat yhtä aikaa. Ja jos vertaan taas kirjaan, niin tuntui kirjassa mukavammalta tyypiltä.
     
  14. Tod

    Tod Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 29, 1999
    Ykkösosassa Frodo kyllä kävi ärsyttämään. Joko hänellä oli silmät pyöreänä hämmästyksestä/kummastuksesta/säikähdyksestä tai sitten ne oli vielä pyöreämpinä. Kakkososassa Frodo on välillä jopa vihainen (vau!). Ehkä kolmososaan saadaan vielä kolmaskin ilme.
     
  15. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    <paasauskone käynnistyy>
    Elijah on vähän samanlainen kahden (hyvänä päivänä kolmen) ilmeen puunaama kuin Keanu Reeves. Tämän pidemmälle en jatka, koska sitten se ei lopu koskaan. Ilmeettömyys on ärsyttävää.
     
  16. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Jos yhtään oikein olen käsittänyt, niin teinitytöt pitävät Elijahia niiiin söpönä. En kyllä ymmärrä miksi.
     
  17. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    En minäkään. En ole teini (enää) tai edes tyttö, ihmisestä puhumattakaan, mutta silti ihmetyttää.
    Saruman on paras.
     
  18. Tod

    Tod Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 29, 1999
    Onneksi Jackson sai leffoihin myös loistavia näyttelijöitä. Kelläpä olisi valittamista Ian McKellenistä, Christopher Leestä (muuta kuin että häntä ei näy paljon ruudulla) tai Viggo Mortensenista? Suurin osa näyttelijöistä on joka tapauksessa erittäin hyviä, joten kyllä sitä nyt pari teinimagneettia voi ehkä juuri ja juuri hyväksyä.
     
  19. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    (Tutustumisleikki/WUL-topiciin tuli eloa nostopostauksen jälkeen. Kokeillaanpa samaa temppua uudestaan.)

    Mitään uutta LotR-rintamalla? Esim. tietoa TTT-DVD-julkaisusta?

    Ja entäpä ne, jotka eivät ole LotRia vielä kommentoineet; mitä pidätte leffoista ja kirjoista?
     
  20. SamiS

    SamiS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Aug 7, 2001
    Loistavia :D

    DVD:t tulee elokuussa ja marraskuussa
     
  21. ISD_Devastator

    ISD_Devastator Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 11, 2002
    tTT:n dvd:lle kuulemma noin puoli tuntia lisämateriaalia teatteriversioon verrattuna.
    Tietolähteiden mukaan RotK-the Cinema Cut saattaisi olla jopa 3,5 - 4 tuntia pitkä eepos.
    Puolisen vuotta vielä.
    Saruman.
    Tahtoo.
     
  22. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
    Onko kukaan muu muuten nähnyt Bakshin piirrettyversiota LotR:sta ja mitä piti?

    Minulla on taipumus kirjoittaa pitkiä viestejä, mutta jääköön nyt näin lyhyeksi kun kello on pian 23.30. Enemmän kommenttia myöhemmin. Ehkä.
     
  23. Baltic_herring

    Baltic_herring Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 10, 2002
    Siis tuo ikivanha piirretty? Anttilassa näytti tänään olevan kyseinen dvd alle 10 euron alekopassa. Muistaakseni olen joskus vuosia siten nähnyt sen vhs:nä eikä ollut paras mahdollinen animaatio. Eikös niillä loppunut into tehdä piirretyksi koko sarjaa tai jotain...?
     
  24. Tod

    Tod Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 29, 1999
    Piirretty LOTR oli ihan mielenkiintoinen juttu. Pahin vika siinä on nimenomaan keskenjääminen. Mutta siinä oli ihan hyvin pystytty supistamaan puolitoista kirjaa yhteen filminpätkään. Örkit oli myös hyvin mielenkiintoisella tavalla toteutettu. Ihan hyvä yritys joka tapauksessa. Harmi, että rahat tai kiinnostus (todennäköisesti molemmat) loppui kesken.
     
  25. Tintti

    Tintti Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 4, 2002
Thread Status:
Not open for further replies.