Author Topic: Suomalaiset!
Chewbacca-girl 
Registered: Apr '05
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/24/07 9:04am Subject: RE: Suomalaiset!
Sehän on sitten tosi hienoo! Kyllä sä kuitenkin pääset, kun oot niin hyvä tongue

-----signature-----
It's not wise to upset a wookiee.
Post Reply | Quote Reply | Active Topic Notification | Private Message | Post History
Cloned_Sidious 
Registered: Oct '04
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/24/07 1:11pm Subject: RE: Suomalaiset! - Date Edited: 11/24/07 1:16pm (2 edits total) Edited By: Cloned_Sidious
Kiitos. Toivoa sopii. Oikeisiin aineisiin ainakin tuli ilmoittauduttua kirjoituksissa. tongue

Entäs sinun suunnitelmat?

-----signature-----
In time you will call me, master!
Post Reply | Quote Reply | Active Topic Notification | Private Message | Post History
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/25/07 1:30am Subject: RE: Suomalaiset!
Yliopistoon aion hakee lukee ensisijasesti biologiaa, sitten maantietoa vähän niin kuin varalle. Biologiasta kivointa olis varmaanki ekologia, mut sitä vois sit vielä miettiä.

-----signature-----
Cloned_Sidious 
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/25/07 3:21am Subject: RE: Suomalaiset!
Muistelisin että olit joskus innostunut myös solujen tutkimisesta mikroskoopilla, vai olenko väärässä? tongue

Oletko jo päättänyt mihin yliopistoon aiot hakea lukemaan niitä? Onko niiden painotuksissa merkittäviä eroja yliopistojen kesken?

Minulla on helppo ja vaikea tilanne siinä mielessä että on vain yksi yliopisto jossa voin omaa suosikkiani opiskella. Ei tarvitse valita opiskelupaikkaa, mutta huonosti käy jos ei sinne pääsekään. tongue

Se kuuluu matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan, ja on osana yhtä sen laitosta. Siellä pitää sitten opiskella kolme vuotta tullakseen luonnontieteiden kandidaatiksi, jonka jälkeen saa syventyä yhteen haluamistaan erikoistumislinjoista. Ja sen yhden minä tiedänkin jo. tongue

Tuohon laitokseen haki viime kesänä 128 opiskelijaa, joista 30 hyväksyttiin. Kaikista hakijoista sisään pääsi 23,4 %, mutta pääsykokeisiin osallistuneista jo 52,6 %. Jos mukana on monta ei-motivoitunutta hakijaa, luulisihan sitä vaikka pääsevänkin sisään. tongue

Aikamoinen sattuma on, että omassa suosikissani maantieto ja biologia ovat myös tärkeimmät aineet, ja erikoislinjan esittelystä luin juuri että myös ekologia on tärkeä osa sen tutkimusta. Aika lailla menee yksi yhteen. tongue

-----signature-----
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/25/07 7:35am Subject: RE: Suomalaiset!
Et oo väärässä. Sillon halusin tutkia lähinnä verta tongue

Joo, olen päättäny. Ei sitä tiettyä linjaa olekaan ku vaan siinä yhessä yliopistossa. Siis sama tilanne kuin sullakin tongue
On niissä jotain eroja. En sit enää edes paljon kattellu niitä muita, kun löysin täysin oman kiinnostukseni.

Saanks mä koittaa arvata tota sun erikoistumislinjaa? tongue

No, kyllä sä sitten ainakin pääset sinne. Mä en nyt muista paljonko sinne biologiaan viime vuonna haki, mutta aika paljon kuitenki. Eikä sinne kovin moni pääse edes sisään. Saa sitten nähdä miten käy...

Heh, joo tongue Aika samat mielenkiinnon kohteet on molemmilla tongue

-----signature-----
Cloned_Sidious 
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/25/07 1:02pm Subject: RE: Suomalaiset!
No hyvä että on sama tilanne. Säästyy paljolta pohtimiselta. tongue

Kuinka kauan sitten löysit jo sen kiinnostuksesi? Oman valaistumiseni koin eilen, kuten viestistä käy ilmi. tongue

Rutkasti vaan onnea matkaan hakuihin. tongue

Saathan toki arvailla, mutta valmistaudu sitten olemaan myös väärässä. tongue

Erinäisten vihjeiden avullahan tuo olisi mahdollista saada selville, kuten hakemalla postittamieni tietojen perusteella Helsingin yliopiston viime kesän sisäänpääsytilastojen avulla tiedekunta, sieltä luettelon erikoistumislinjoista, ja sitten etsimällä topikin näiltä foorumeilta (niitä on ainakin yksi), jossa satun mainitsemaan pitkään jatkuneen kiinnostukseni tiettyyn aihealueeseen. Ja senhän piti olla myös lapsuuteni unelma-ammatti kaliberia, ei mikä tahansa professori kelpaa. tongue

Ymmärtääkseni tuo tieteenala (josta myös ammattinimike on väännetty) on jokseenkin tuttu nimenä myös ei-aiheesta kiinnostuneiden joukossa, onhan sitä nykymedioissa mainittu useampaankin otteeseen. Mieleen tulee heti ainakin yksi elokuvasarja, yksi viihdesarja (useampiakin) ja tietenkin tiedeuutiset, josta tuon nimen voisi hyvällä onnella vaikka joskus löytääkin. (Tähän kohti ei riittänyt tongue-hymiötä, raja näyttäisi olevan viisi sad .)

Aineet meillä ainakin on lähes samat, mutta itse aihe voi olla hyvinkin erilainen, pitäisi vaan tietää sinun oma ensin... (Tongue sad .)

-----signature-----
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/26/07 4:49am Subject: RE: Suomalaiset!
Se oli joskus tän vuoden alussa, jolloin löysin sen lopullisen paikan. Sitä ennen olin jo aika kauan tiennyt, että biologiaa menen lukemaan. Tai ainakin koitan mennä tongue Kiitos, kai mä sinne joskus pääsen tongue

No niin valmistaudun tongue Ihan sen perusteella mitä joskus muistan lukeneeni joltain foorumilta sanon paleontologia.

Niin varmaan pitäis tongue

-----signature-----
Cloned_Sidious 
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/26/07 7:19am Subject: RE: Suomalaiset!
No sittenhän sinulla on ollut jo ihan hyvin aikaa valmistautua henkisesti tulevaan linjaasi. Ei paha. tongue

BINGO! shock tongue

En ole ihan varma minkä keskustelun yhteydessä olen tuon maininnut, mutta jos tuo perustui edes puoliksi arvaukseen, arvailu ei ole heikoin valttisi mahdollisissa pääsykokeissa, jos tuosta mysteerisestä biologian alasta sellaista edes on. tongue

Niille, jotka tuosta tuloksesta yllättyivät: laitokseksi paljastui Geologian laitos, tunnetuksi elokuvasarjaksi Jurassic Park, viihdesarjaksi Frendit, jossa tämä herra sattuu olemaan palontologi:

...Ja melko useinhan sitä tiedeuutisissa raportoidaan uusista dinosauruslöydöistä. tongue

Nämä kuvat selittävät sitä, mistä johtuu "kutsumukseni" paleontologiaan:

Ja minä taas inhoan arvailua, koska en pidä väärässä olemisesta... Eli mahtaako jäädä mysteeriksi. tongue

-----signature-----
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/26/07 8:06am Subject: RE: Suomalaiset!
Pyrin kyllä siihen, ettei pääsykokeessa tarvitse arvailla tongue

Kivoja kuvia tongue Saanen kysyä mikä tuo kolmanneksi viimeinen panssariselkäinen elukka oikein on? Se on aika hauskannäköinen tongue

Jaa-a, ehkä se saa jäädä arvoitukseksi tongue

-----signature-----
Cloned_Sidious 
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/26/07 10:55pm Subject: RE: Suomalaiset!
Parempi tietysti niin. tongue

Kyseessä on Glyptodon, jättiläiskokoinen nykyisten vyötiäisten sukulainen. tongue

Paino tonnista kahteen tonniin. Ne kehittyivät Etelä-Amerikassa, mutta siirtyivät myöhemmin myös Pohjois-Amerikkaan, ennen kuin kuolivat sukupuuttoon 10000 vuotta sitten. Yksi mahdollisista sukupuuton syistä on ihminen.

Esimerkki nykyisestä vyötiäisestä (niitä on 20 eri lajia):

Onko sen pakko jäädä arvoitukseksi? tongue

-----signature-----
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/27/07 5:03am Subject: RE: Suomalaiset!
Mä ajattelinkin, että se on aika tutun näköinen. Kiitti tiedoista! tongue

Eihän sen tietenkään oo pakko jäädä arvoitukseksi tongue

Jippii, viiminen kunnon koeviikko alkaa huomenna. Sit ens jaksos mulla ei olekaa enää ku vaa 9 viikkotuntia tongue

-----signature-----
Cloned_Sidious 
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/27/07 7:55am Subject: RE: Suomalaiset! - Date Edited: 11/27/07 7:55am (1 edits total) Edited By: Cloned_Sidious
Ole hyvä vain. *Jättää kumartamatta.*

Noin on varmaan sitten parempi. tongue

Eli minkälaisten väylien kautta sen voisi saada selville? tongue

Meillä on viimeinen koeviikko vasta juuri ennen joululomaa, ja ensi jakso (joka alkaa tammikuussa) sisältää minulla 24 viikkotuntia. Jippii todellakin. tongue

-----signature-----
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/27/07 8:10am Subject: RE: Suomalaiset!
Eihän kumartelusta mitään haittaa ole, kunhan se ei oo missään ivailu mielessä tongue

Hmmm... Sitä pitää ehkä vielä miettiä tongue

Montako kurssia sulle sitten yhteensä tulee?

-----signature-----
Cloned_Sidious 
8029_Emperor Palpatine
Date Posted: 11/27/07 12:37pm Subject: RE: Suomalaiset!
No ei nyt mitään ivailua ainakaan. tongue

Ihan rauhassa. tongue

Jonkin verran on jäänyt hyviä kursseja käymättä, lähinnä sen takia että ne ovat aina olleet päällekäin jonkin muun kanssa, eikä viitsisi kovin montaa itsenäisenäkään suorittaa (yhden olen). Alunperin arvioin kurssimääräksi hieman yli 80, mutta nyt se on pudonnut jo 76:een. Ja nämä viimeisen jakso 4 kurssia ei todellakaan ole valittu rajan yli pääsemiseksi (75), vaan olisin käynyt ne joka tapauksessa. Jokainen niistä kuuluu niiden aineiden listaan, jotka kirjoitan samana keväänä.

-----signature-----
Chewbacca-girl 
6547_Chewbacca
Date Posted: 11/28/07 4:10am Subject: RE: Suomalaiset!
No hyvä niin tongue

Oletko valmis tekemään jotain sen tiedon eteen? tongue

Mulle tulee 78 kurssia. Mäkin jouduin jättää kaksi kurssia pois, kun sillä samalla koodilla oli kolme, jotka olisin halunnu käydä.

Hei, onks sul mitään suosikkii noista dinosauruksista, tai muista sillä ajalla eläneistä?

-----signature-----