Author Topic: Bio
emilsson 
Registered: Oct '98
7432_Vader's Shaving Habits
Date Posted: 3/27/06 6:33am Subject: RE: Bio
Igår såg jag Häxan och Lejonet. Narniaböckerna var mina favoriter när jag var runt 11-12 år gammal och det var kul av ren nostalgi att se filmen. Överlag var den väldigt ojämn med specialeffekter som inte imponerade alls. Men Vita Häxan var rätt otäck. Intressant att de också ändrat en del av den bakomliggande mytologin (om jag minns rätt).

-----signature-----
When in doubt, go to the library.
"Take no heroes, only inspiration" - C. Dean
Post Reply | Quote Reply | Active Topic Notification | Private Message | Post History
Enji 
Registered: May '02
45735_Zam Wesell
Date Posted: 3/29/06 2:32pm Subject: RE: Bio
Senast jag var på bio såg jag Walk the line, den där om Johnny Cash. Säger en del om filmen att jag tyckte väldigt mycket om den och blev rejält indragen, fast jag egentligen inte har nåt till övers för Cash. Fantastiska skådespelare...

-----signature-----
La- la- lastbilen!
Backstabbing demon ninja vampire mummy bounty hunter amazon diva muse
Nippley man I met, he ate my motorboat!
Tea Two, proud member of the Tea Squad, FanForce Meeting 2006, Berlin coffee
Post Reply | Quote Reply | Active Topic Notification | Private Message | Post History
Celebrion 
Title: FanForce CR
FF Sweden

Registered: Sep '05
23997_Anakin
Date Posted: 3/29/06 5:57pm Subject: RE: Bio
Jag var och såg den svenska vampyrrullen Frostbiten ikväll.
Har sällan skrattat så mycket på bio! Bra film, men funkar inte som skräckis...

-----signature-----
Sanity is overrated, madness is way more fun! grin
Dygnsrytm är något som drabbar andra...
Zaphod Beeblebrox 
Registered: Aug '99
6287_Rick McCallum
Date Posted: 5/19/06 1:20pm Subject: RE: Bio
DaVinci Koden - Vilket skämt

-----signature-----
Zaphod Beeblebrox - The myth, the legend
grin grin
VINGKLAFFSFRI TILL EPISOD IV
http://www.realmotion.nu
Sel urla tigid!
Phredreeke87 
Registered: Dec '02
40183_Han and Leia
Date Posted: 5/28/06 12:28pm Subject: RE: Bio
Igår såg jag och Cilla X-men 3. Tyckte inte att den var lika bra som tvåan. Forumet behöver spoilertagar tongue Skulle vilja smågnälla om några saker som händer i filmen.

-----signature-----
CGI? Heh. Special Editions? Heh. A Jedi craves not these things.
Rest in Peace Xeltek
http://www.kuro5hin.org/story/2005/7/2/18273/55210
Sälj Stockholm till Åland!
Zaphod Beeblebrox 
Registered: Aug '99
6287_Rick McCallum
Date Posted: 9/5/06 4:34am Subject: RE: Bio
Cars - vilken höjdare

-----signature-----
Zaphod Beeblebrox - The myth, the legend
grin grin
VINGKLAFFSFRI TILL EPISOD IV
http://www.realmotion.nu
Sel urla tigid!
Sith_Lord_Linkoping 
Registered: Jan '01
7458_Ian McDiarmid
Date Posted: 12/15/06 8:45am Subject: RE: Bio
Ska iväg och se Eragon tillsammans med min flickvän om mindre än en timme. Boken var helt okej så jag hoppas att filmen är detsamma.

-----signature-----
Bianca 1990-2006 - Lost but not forgotten.
~
"Birth signals the arrival of death." - Tekkonkinkreet
Celebrion 
FF Sweden

23997_Anakin
Date Posted: 5/23/07 4:29am Subject: RE: Bio
Detta är en post enbart för att reta våra USA-besökande medlemmar...

Jag var och såg Pirates of the Carribean 3 igår natt... tongue

-----signature-----
Sith_Lord_Linkoping 
7458_Ian McDiarmid
Date Posted: 5/23/07 5:57am Subject: RE: Bio
Samma här. Vad tyckte du om den? happy

Personligen är jag inte så imponerad. Jag tycker helt klart att den första filmen är den bästa. Det finns bitar ur del två och tre som är riktigt bra men överlag tycker jag inte att filmerna är tillräckligt bra för att hålla mitt intresse uppe.

-----signature-----
~
Celebrion 
FF Sweden

23997_Anakin
Date Posted: 5/23/07 6:41am Subject: RE: Bio
Jo, jag håller med dig... Det märks att de två uppföljarna är just det, om inte en film i två delar...

-----signature-----
DARTHLARS 
Registered: Mar '02
16487_Tott Doneeta
Date Posted: 6/11/07 1:24pm Subject: RE: Bio
Jag känner till två spelfilmer som ska komma snart som handlar om Star Wars-fans, båda producerade och regisserade av riktiga fans men alltså riktiga hollywoodfilmer med bra budget och professionella skådisar.
Båda filmerna verkar vara varma komedier gjorda av Star Wars-nördar för Star Wars-nördar och är fyllda med nörd-referenser, bl.a. dispyter mellan Star Wars-fans och "trekkies" ...
Trailers finns på nätet till båda filmerna!

Fanboys -- en road-movie om ett gäng unga killar (och en tjej) som vill bryta sig in i Skywalker Ranch innan premiären av Episod 1 för att deras döende kompis ska få en chans att se filmen innan han dör.

5-25-77 -- handlar om en ung kille som gillar att göra egna scifi-filmer. En dag så får han se Star Wars och den dagen (se datumet) så förändras hans liv.
Titeln i sig är en spoof på titeln till en dokumentär som GL gjorde en gång.

-----signature-----
Xeltek (1981-2005) - Our thoughts will be with you, always rose
Sith_Lord_Linkoping 
7458_Ian McDiarmid
Date Posted: 9/24/07 6:09am Subject: RE: Bio - Date Edited: 10/1/07 4:17am (2 edits total) Edited By: Sith_Lord_Linkoping
Blev bjuden på bio igår av en barndomsvän och jag bjöd i min tur med mig två av min syster barn så att dom skulle få gå på bio för en gångs skull.

Vi såg filmen Bron över Terabithia (Bridge to Terabithia). Baserad på en bok av författaren Katherine Paterson. 2006 års ALMA-pristagare.

Enligt annonserna skulle filmen gå med svenskt tal och då var jag inte intresserad men efter att ha kollat upp hur det låg till så visade det sig att dom flesta annonser är fel och att filmen visas med engelskt tal.

Är rätt allergiskt mot spelfilmer från Disney och alla dess moralkakor som man oftast förväntas ta till sig. Men om läget är det rätta som det var idag så kan jag tänka mig att svälja en och annan moralkaka om den smakar så här gott.

Tycker hela filmen är en stor hyllning till livet och hur det är att växa upp. På flera ställen känner jag igen mig och blir påmind om hur det var när jag själv växte upp, hur livet är som en berg och dalbana och att man måste ta sig igenom både framgång som motgång.

Jag blir väldigt sugen på att läsa boken som denna film är baserad på då jag tycker det påminner en hel del om böckerna Astrid Lindgren skrev. Att våga ta upp stora och svåra ämnen för barn och ungdomar utifrån deras syn och upplevelser. Denna film tillsammans med boken kommer säkert hjälpa och lyfta upp många unga som upplever liknande saker i dagens ibland tuffa värld och som till en början kanske inte alltid har någon att vända sig till.

Tycker dock att annonskampanjen tillsammans med postern och trailern är lite missvisande. Även om filmen har inslag av fantasy så är det ingen renodlad fantasyfilm för mig utan snarare ett drama med fantasyinslag i barnens escapism. Tror det finns en del som går och ser filmen i tron om att få se en fantasyfilm vilket dom ju i min mening bara delvis får. Hoppas dock att inte detta avskräcker folk från att gå och se den då filmen är riktigt, riktigt fin och bra.

-----signature-----
~
Sith_Lord_Linkoping 
7458_Ian McDiarmid
Date Posted: 10/1/07 4:16am Subject: RE: Bio - Date Edited: 10/1/07 6:56am (3 edits total) Edited By: Sith_Lord_Linkoping
Var på en smygpremiären av Stardust igår och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av hur bra boken har klarat sig i övergången från bok --> film. Lite har ju ändrats, en del scener i boken har försvunnit och en del scener som inte finns med i boken finns i filmen, men dom är inte på något sätt av dålig karaktär utan stärker snarare filmen som helhet.

Skådespelarna imponerar mycket, speciellt den för mig tidigare okända Charlie Cox som gör Tristan på ett mycket övertygande sätt. Men även andra skådespelare som t.ex. Claire Danes, Robert De Niro och Michelle Pfeiffer är bra i sina respektive roller.

Har man det minsta intresse av boken eller Neil Gaimans böcker överlag så borde man ta sig en närmare titt på filmen. Jag gillar det mesta som Neil gör och Stardust är en av mina favoriter bland hans böcker och jag blir väldigt glad när dom gör boken rättvisa i en så här bra filmatisering. En kärleksfylld saga utan dess like. Missar ni den får ni skylla er själva. tongue

-----signature-----
~
DARTHLARS 
Registered: Mar '02
16487_Tott Doneeta
Date Posted: 12/7/07 5:07pm Subject: RE: Bio - Date Edited: 12/10/07 10:27am (1 edits total) Edited By: DARTHLARS
Jag var på premiären av The Golden Compass idag. Jag har läst böckerna och sett fram emot filmen ett bra tag nu, men jag blev lite besviken. Precis som Harry Potter-filmerna så kändes den lite stressad. Istället för djup i dialog, karaktär och allmän stämning så fylls tiden med svepande kameraåkningar och actionscener. Ett par av de scener man berördes mest av i boken finns inte med i filmen. Jag antar att filmen också har försnällats för att passa yngre tittare. Bland annat är slutet borta, och därför har en scen strax före slutet har flyttats tillbaka i tiden. Sak samma hur många mil det är mellan nord-Norge och Svalbard och att resan tog flera dagar med luftskepp i boken - det går visst snabbare att rida på isbjörn! Det parallella universumets värld är rätt fantastiskt, men jag tycker att de visade alltför lite av sånt. En kul detalj är att filmens London har det (ö)kända cigarr-formade kontorshuset som byggdes relativt nyligen.
Skådespelarinsatserna är ojämna. Hon som spelar Lyra är perfekt. Daniel Craig som Lord Asriel verkar lite distansierad från alltihop och saknar den glöd som karaktären hade i boken. Eva Green som häxan Serafina Pekkala låter som om hon parodierar Cate Blanchett's roll som Galadriel ... och var är hennes kvast? Christopher Lee har en enda scen, där hans karaktär är helt oviktig. Lee Scoresby tycker jag däremot är perfekta. Ian McKellen har en röst-roll, men den lider lite av att man hela tiden påminns om att detär Ian McKellen ... Specialeffekterna med olika djur-daimoner är det som har mest kvalitet i filmen.
Slutbetyg: Inget speciellt. Det går bättre filmer på bio.

-----signature-----
Xeltek (1981-2005) - Our thoughts will be with you, always rose
Sith_Lord_Linkoping 
7458_Ian McDiarmid
Date Posted: 12/10/07 7:36am Subject: RE: Bio
Jag skulle ha sett filmen på bio i helgen men jag och en vän hamnade på Eastern Promises istället. Den är precis som A History of Violence lite av en besvikelse. Cronenberg kan bättre än såhär, se bara på t.ex. The Fly, Naked Lunch och Crash. Men mitt kvinnliga sällskap tyckte att "nakenscenen" med Viggo var bra även om den inte enbart var till som ögongodis.

Jag ska försöka se Guldkompassen till nästa helg då jag kan gå själv och inte behöver ta hänsyn till vad andra vill se. wink

-----signature-----
~