main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Är vi tråkiga eller är vi tråkiga?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 11, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Det här forumet är ju så långsamt att alla threads från sidan 3 är låsta för att de är så gamla.
    Vi snackar ju järnet när vi ses på stan, så varför är detta plejset så stenslött?
     
  2. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Jo, en hel massa. Fast det är ett knepigt forum också. Å ena sidan skulle man kunna diskutera SW i all evinnerlighet typ ett mer sw.nu orienterat forum. Det har dock gjorts en antal mängd gånger och det har tidigare klargjorts att detta är ett socialt forum. Så då borde vi va sociala och snacka om saker som hänt osv. Det finns ganska många sådana inslag här och jag tror inte att det området behöver utvidgas särskilt även om IRC kanske är en bov här också, många väljer att snacka där istället. Det behöver naturligtvis inte vara irc heller, det kan vara icq, msn eller vad tusan som helst.

    Sedan kan man titta på låt oss säga sw.nu. Finns massor med trådar jag hade önskat hit också. Fast det är också dödfött för då känns det som att vi bara blir nåt sorts plagiat. Sen så måste jag erkänna att sw.nu har en del "färgstarka" medlemmar bland deras forumister som helt enkelt är jävligt duktiga på att liva upp ett forum.

    Så jag vet inte vad man ska göra, OM man ska göra nåt. Ett roligare forum är alltid trevligt men hur definierar man roligt då? Jag är säker på att det finns en hel del människor som är rätt nöjda med forumet som det är. Det är lätt att man halkar in på att vi måste få någon/några som tar initiativ till nåt. Svårdefinierat vem som ska göra det och vad de ska göra.
     
  3. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Eftersom blandannat jag inte hänger på sw.nu så skulle jag inte ha något emot "plagiat-trådar".
    Kör hårt och så får vi hoppas att OA låter dem finnas.
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Precis som Zaphod säger så är inte det inte exakt samma personer som postar på ffs och sw.nu. Jag ser inga problem med att inspireras av diskussionerna där och dra igång en liknande här (och vice versa). Diskussionerna kan dra iväg åt andra håll iom att det blir andra deltagare.
     
  5. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Amen, syster
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Fast jag tror att den verkliga orsaken till forumets långsamhet är busenkel: det finns inte mycket att prata av sig själv om just nu. Det här liknar tidiga månaderna i 2002.

    För att komma ur detta krävs det att någon/några börjar få idéer. att då inspireras av sw.nu kan vara ett sätt.
     
  7. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ja, att dra lite inspiration därifrån kan vara en fin idé. Och även om FF-forumen i första hand är sociala forum och till för att FF-medlemmar ska lära känna varann och fixa möten och så, så är det ju absolut inget som säger att vi inte kan diskutera SW iaf... ;)

    Roliga små lektrådar kan ibland också liva upp, och trådar som inte är så allvarligt menade. :)

    Ang. de gamla låsta trådarna... de låses ju automatiskt efter 6 månaders inaktivitet, men om nån skulle vilja återuppliva en sån tråd är det bara att PM:a OA. Jag tror inte hon säger emot att låsa upp en sån tråd, om den blivit autolåst. :)
     
  8. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    För att vara långsamt så är det riktigt mycket aktivitet idag.
     
  9. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Ja, nu är det livat
     
  10. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    hej o hå....

    kan en förklaring vara att allas vår favorit mini har legat utanför palladium i 32 dagar?
     
  11. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    förmodligen.

    så nu kommer det bli livat?
     
  12. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Wow, har Mini slutligen tinat upp? ;)
     
  13. Sydling

    Sydling Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 29, 2002
    "Är vi tråkiga eller är vi tråkiga?"


    Japps!
     
  14. The_Nameless_One

    The_Nameless_One Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 21, 2002
    Men är VI tråkiga, eller är det bara tråkiga saker att vi pratar om?
     
  15. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Jag vill säga att det isf är NI som är tråkiga.. jag känner mig rätt ball :p
     
  16. tsifnori

    tsifnori Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 2, 2002
    Det är väl knappast konstigt att det är halvt
    dött här. Detta forum har väl aldrig (sedan
    sw.nu startade iaf) varit ett riktigt livligt
    forum fullt av diskussioner? FanForce är till
    för att träffa varandra - inte snacka sönder
    filmerna för sjuttiotredje gången..

    Eftersom det inte verkar vara några direkta
    träffar inplanerade (förrutom LORT-premiären)
    så är det knappast konstigt att det är så
    mycket diskussion.

    De av er som vill diskutera filmerna för
    sjuttiofjärde gången gör troligtvis redan
    det på övriga JC alt. sw.nu.

    Detta är bara en liten del av JC och lilla
    Sverige med ett par hundra hardcore-nördar
    kan det inte bli mycket mer livat än vad det
    är.
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det här är en varning till alla som inte försöker tillföra diskussionen vettiga inlägg.

    Sydling om du inte ändrar på din signatur så kommer jag att göra det, den bryter tydligt mot reglerna häromkring.

    *************************************

    Vad gäller forumets tempo så är det en cykel som de flesta forum går igenom, och så här var det även innan sw.nu hade egna forum även om det då skedde i FFNC och inte här.

    Ofta är det så att när man har lärt känna varandra tillräckligt väl så tar andra kommunikationsformer över, det finns också en risk att man tycker att man hamnar i gamla hjulspår och att man har diskuterat det mesta som går att diskutera. Det är då det gäller att vara kreativ och komma på nya diskussioner, jag skulle gärna se fler diskussioner om SW. Nya medlemmar har också en tendens att ruska om och sätta fart på forumet, men senast vi var inne i en sån här fas var det mindre än ett år kvar till AOTC och det ökade SW-intresse som kunde märkas av.
     
  18. Sydling

    Sydling Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 29, 2002
    Hur pass mycket ett inlägg för en diskussion framåt eller ej är väl knappast upp till en "tredje person" att avgöra? Person A kanske är jättebra på att uttrycka sig i skrift medan person B är mindre bra. Ska då person C komma in och säga att person B är varnad eftersom denne inte för diskussionen framåt? Låter märkligt enligt mig. En slags intelektuell mobbing. En individs preferensramar samt värderingar/åsikter styr också innehåll och karaktär på ett svar/inlägg och att någon ska bedömma det som rätt eller fel i en speciell diskussion känns lite märkvärdigt.

    Sedan undrar jag också vilken regel som min signatur bryter mot. Visa gärna.
     
  19. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ur Terms Of Service: User agrees and acknowledges that any posts, nicknames or other material deemed offensive, harassing, baiting or otherwise inappropriate may be removed at the sole discretion of the administration.

    Att säga att vårt forum suger kan av många här ses som förolämpande, och därför tolereras det inte i signaturen. Du får säga vad du vill om vårt forum utanför det, men här vill vi ha konstruktiv kritik. Det är inte särskilt artigt mot forumets medlemmar att ha det där i sin signatur.

    Ang. huruvida inlägg är relevanta för diskussionen eller ej är naturligtvis, som du säger, en fråga om tycke och smak, men i vissa fall är det solklart att en del inlägg inte har där att göra. Ditt inlägg tidigare är ett typexempel, det för inte diskussionen någonstans, och är, återigen, direkt förolämpande mot de som frekventerar detta forum. Jag ser det som ren trolling, vilket naturligtvis inte är tillåtet här, se ovanstående citat.
     
  20. Sydling

    Sydling Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 29, 2002
    Jag förstår inte varför någon enskild person här på forumet skulle ta min signatur som förolämpande. Forumet är en samling människor, mig inkluderat, inte en enskild individ. Två olika saker, en - flera. Bara för att jag tycker att sammansättningen inte är 100% jättebra så betyder inte det att jag tycker att varje enskild individ är detsamma. Jag är en av de individer som gör detta forum och jag ser inte min signatur som en förolämpning. Jag tror heller inte (hoppas iaf inte) att medlemmarna här inne är så insnöade att de tar en kommentar om ett publikt forum personligt.

    Hur i h-vete kan du säga att mitt inlägg inte är relevant för denna tråd? Tråden är ju en fråga, jag svarar på den. Enligt mig högst relevant. Och när du sedan säger att mitt inlägg är direkt (???) förolämpande mot de som frekvent besöker detta forum börjar jag faktiskt undra hur rosa dina moln, som du svävar på, egentligen är...jesus. Bara för att ditt namn är blått istället för svart ger dig ingen rätt (eller har jag fel här?) att ordbajsa vad som helst. Jag tar det som en direkt förolämpning mot mig.
     
  21. tsifnori

    tsifnori Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 2, 2002
    Nu tycker ni väl jag är barnslig, men..

    Enji - the backstabbing demon ninja vampire
    mummy bountyhunter amazon diva!


    Jag känner mig mer hotad av ovanstående än att
    en människa uttrycker sin åsikt om ett forum..
     
  22. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    JAG ser din signatur som förolämpande och som trolling, och jag är säker på att de allra flesta moddar här på JC skulle hålla med mig. Jag vill gärna ha mer konstruktiva idéer om VARFÖR detta forum är så dåligt att du känner att du måste ha det i din signatur när du postar här.

    Bortsett från att den enligt min tolkning av reglerna inte är tillåten här anser jag det vara fruktansvärt oartigt att klanka ned så på ett forum som man postar i. Konstruktiv kritik, ja, allmänt nedvärderande av forum, nej.

    Okej, du kanske svarade på frågan, MEN ärligt talat tror jag inte riktigt det var vad Zaphod menade med tråden. Om du läser hans första inlägg är det mer varför vi pratar så mycket när vi träffas IRL och varför det är så tyst här, och i förlängningen vad (om) vi ska gära något åt det. INTE att hans fråga enbart skulle bekräftas. Om du har förslag om hur vi ska göra vårt forum bättre så vill jag gärna höra dem, men jag vill inte ha någon baiting här.

    Ang. det sista. Mina blå färger ger mig inte rätt till någonting, tvärtom, jag står under MYCKET hårdare bevakning än vanliga forumister, MEN det ger mig skyldighet att hålla efter detta forum och se till att det är ett ställe där folk trivs. Och trivsel skapas inte genom signaturer som din. För att dra en parallel; om någon kom in på sw.nu med en signatur "sw.nu suger", hur skulle folk där reagera? Antagligen med att vilja ha bort den. Eller hur? Det leder inte till något förutom olust och oreda på forumet.

    Vill du absolut föra diskussionen vidare sen så är jag nåbar via PM.

    Denna tråd återgår nu till diskussionen om varför vi pratar så lite på forumet och vad vi kan göra åt det.

    EDIT: Ser att du ägnat signaturen, tack. :)
     
  23. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Någon sa att det kanske inte är så givande att snacka sönder filmerna för XX:e gången, men det finns så mycket annat SW att diskutera.
    Minnen av första gången man såg den, saker man samlar på, tankar inför framtiden (efter ep III), sociala trådar av olika slag, planering av köanden inför ovan nämnda episod.
    MEn man kan även diskutera annat. Hockey, till exempel.
     
  24. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag tror nog att det (tråkigheten alltså) mest beror på att vi på forumet (eller i alla fall jag) inte har SW längst fram i hjärnan för tillfället. Då blir det helt enkelt inte av att man går in och postar en massa skojigheter.

    Sedan har jag en känsla av att vi är färre som postar och då blir det också lite tråkigare.

    Själv är jag inne i en period då jag mest sitter och läser inlägg på "The Senate Floor" (högklassig underhållning, rekommenderas!) och postar väldigt sällan. Jag lurkar.
     
  25. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Så sant som det är sagt. Det känns högst inaktuellt att vistas här nu, eftersom det inte händer nånting i Star Wars-världen.... åtminstone inte för oss spoiler-fria.
     
Thread Status:
Not open for further replies.