main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Året är 2009. Vilken Star Wars-episod är din favorit?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, Oct 11, 2009.

?

Året är 2009. Vilken Star Wars-episod är din favorit?

Poll closed Jan 1, 2010.
  1. Episod I: Det Mörka Hotet

    0 vote(s)
    0.0%
  2. Episod II: Klonerna Anfaller

    0 vote(s)
    0.0%
  3. Episod III: Mörkrets Hämnd

    5.9%
  4. Episod IV: Nytt Hopp

    11.8%
  5. Episod V: Rymdimperiet Slår Tillbaka

    52.9%
  6. Episod VI: Jedins Ã…terkomst

    29.4%
Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    En svensk omröstning för svenska fanatiker!
    Den är öppen året ut, så tveksamma själar har några månader på sig.

    Berätta gärna om ditt val - vad som gör just den episoden till din personliga favorit, hur det kändes att se den för första gången, hur gammal du var, om du har någon favoritkaraktär eller favoritscen osv.

    Ta en muffin och var glad!
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    ESB var den första SW-filmen jag såg, utan den skulle jag inte ha varit ett fan, och det är fortfarande min favorit. Jag kan faktiskt inte komma på någonting som skulle kunna göras bättre. Sen har ju Han alltid varit min favorit, och dynamiken mellan honom och Leia i den här filmen är underbar. För mig har aldriga "I'm your father" varit det mest speciella, det är istället "I know".

    Jag var barnvakt i fredags och kollade på AOTC och ESB med min systerson. Jag har alltid sett mig som väldigt positiv till de nya filmerna och är definitivt mer gusher än basher, men just att se AOTC och ESB direkt gjorde att det blev tydligt hur mycket bättre ESB är.

    Kul att se dig tillbaka här förresten Lars_Muul!
     
  3. Debran

    Debran Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2005
    Jag fortsätter på temat och måste erkänna att anledningen till att jag tycker ANH är bäst är av nostalgiska skäl.
    Jag såg hela orginal trilogin relativt tätt ihop första gången, alla tre under december-94/januari-95.
    Men ANH fick jag på VHS långt innan de andra och hade nästan sett sönder bandet då jag fick dem.
    Idag kan jag inte hävda att den är bäst ur en filmteknisk synpunkt men nostalgi väger upp alla brister och lite till.
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ända sen jag såg ROTJ 1995 har den varit min favorit. Jag tycker den har några av sagans starkaste scener, som t.ex. när Luke vägrar fortsätta strida. Det här blev väldigt tydligt för mig när jag såg om alla sex filmer för några månader sen och fortfarande gillar jag slutstriden i sexan väldigt mycket.
     
  5. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Tack ska du ha, OA, det är väldigt roligt att vara tillbaks :) Vet inte hur aktiv jag kommer vara nu, men jag är iaf inne i en Star Wars-craze för tillfället, så litegrann kommer ni allt få se av mig!

    Vis som jag är har jag ställt en fråga som jag själv inte är så säker på om jag kan besvara... Well, here goes:

    Jag har nyligen läst gamla JC-inlägg från dagarna omkring AOTC-premiären och återupptäckt min ursprungliga kärlek till den filmen,
    men jag tror ändå att Episod IV: Nytt Hopp får min röst.
    Det är nånting med den karga, nakna atmosfären i den filmen som jag fullkomligt avgudar. Ni vet, den där känslan av att vara strandsatt i ett ödsligt hörn av universum och bara få höra en del av sanningen. Känslan av mystik, av att veta att det finns så mycket mer där ute att upptäcka. ANH är en film som sätter fart på fantasin!

    Första gången jag såg ANH var jag nog nånstans mellan 10 och 12 år gammal (perfekt ålder för Star Wars ;)). Detta var också den första Star Wars-filmen jag såg över huvud taget.
    Jag var uppvuxen med OT via Titta, Lyssna, Läs-band, så jag var ju väl förtrogen med den huvudsakliga handlingen, men när jag fick se den här filmen var det som att få hugga in på ett julbord efter att ha spenderat sina tio första jular ätandes enbart skinka ? Handlingen fullkomligt exploderade mitt framför mina ögon!
    Det var ju så mycket mer som hände än vad jag hade väntat mig. Ta bara en sån sak som trash compactor/dianogah-scenen ? I mina vildaste drömmar kunde jag inte ha föreställt mig en sådan scen i vad jag då kände till enbart som ?Stjärnornas Krig?.
    På tal om det ? Titeln! Efter käftsmällen ?STAR WARS? rullade ?Episode IV: A NEW HOPE? upp på skärmen. Jag var förbluffad. Vad menar de? Finns det tre filmer som utspelar sig innan denna? Varför har jag aldrig hört talas om dem? Hur ofantlig är den här serien egentligen?
    ...och så började man dagdrömma litegrann om vad som kan ha hänt i de tre första episoderna.

    Vilket för mig tillbaks till vad som gör ANH så fantastisk ? kanske allra mest som fristående film, men faktiskt även som fjärde delen av Star Wars-sagan: Den sätter fart på fantasin genom sin geniala enkelhet. Det finns så många antydningar i filmen att hjärnan nästan spricker av nyfikenhet och det, tillsammans med det faktum att det är en väldigt rolig film med charmiga skådespelare och en fruktansvärt bra slutstrid, gör ANH till min favorit!

    ...Ã¥tminstone under resten av 2009 ;)





    Skinkan ? den är bara början
    /LM
     
  6. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    För mig har det alltid varit, och är fortfarande, ESB. Det är svårt att förklara exakt vad det är som gör att jag tycker så mycket om den, mer än att jag älskar hela Hoth-delen. Jag satt som liten och spolade den fram och tillbaka bara för att se mer... biten när de först upptäcker AT-ATs i fjärran är fantastisk i sin känsla av nåt obevekligt som närmar sig.
    Hela filmen känns dessutom jämn på ett sätt jag inte upplever de andra. Jag kan inte hitta nånting jag ogillar i ESB, vare sig när det gäller manus eller musik eller nåt annat. Den bygger dessutom vidare fint på ANH, som fristående är lite enkel i sin handling (om än med underbara små hintar till större saker!), och det lite mörkare temat är nåt jag gillar.

    Fast mest är det nog bara en känsla, mycket svårbeskrivbart. Aww, nu får jag lust att se ESB igen...
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Gå och se, gå och se!
    Det är inte helt lätt att beskriva känslor, men som Star Wars-fans tror jag att vi förstår precis vad du menar ;)





    Fans - de förstår varandra
    /LM
     
  8. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag följer väl strömmen och säger ESB jag med.

    När jag var liten var ESB den enda av de tre filmerna som vi inte hade inspelad. Därför såg jag bara ESB en gång när vi hyrde den, innan TV4 nån gång på 90-talet visade alla filmerna på TV. ANH och ROTJ kunde jag se när jag ville, men när vi äntligen fick ESB på VHS också, var det alltid lite speciellt att se just den filmen. Jag kunde den inte lika bra som de andra, eftersom jag sett den minst gånger. Av nån anledning känns det fortfarande speciellt att se den, även fast ESB säkert är den jag sett flest gånger nu.
     
  9. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    ESB. alltid, utan tvekan.
     
  10. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Utan tvekan ESB.

    Första SW som jag såg och som startade upp hela mitt intresse. Även om flera av dom andra filmerna har sina bra och mindre bra sidor så är det ESB som har bäst helhethetsintryck. Knappt inte en död minut, utan det händer intressanta saker nästan hela tiden, från start till slut. Få filmer som är så bra, varken förr eller nu.
     
  11. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag röstade på ROTJ, men mest av nostalgiska skäl. Det är den historia som betyder mest för mig, även om ESB egentligen är en bättre film.
    Min första kontakt med Stjärnornas krig var när jag fick seriealbumet av Jedins återkomst i födelsedagspresent 1983. Luke Skywalker blev min idol. Stjärnornas krig blev snart jättestort för mig och andra småkillar på den tiden. Vi klättrade runt i träd som små Luke i en liten skogsdunge som skulle föreställa Dagobah och fäktades med "lasersvärd". Vi köpte, bytte och lekte med "gubbar" och jag kommer ihåg att jag fantiserade en del om hur det skulle vara att flyga till skolan i min egen X-winge.
    Stjärnornas krig såg jag för första gången 1983 på TV, och sedan såg jag och min lillebror den jättemånga gånger på video.
    Länge var det faktiskt den enda filmen jag såg. Jag såg inte ESB eller ROTJ (på riktigt) förrän ca 1989-90 när alla filmerna gick på FilmNet. Det var först ungefär då som jag förstod allting från leken i skogsdungen ...

    Även om trådens titel börjar med "Året är 2009..." så kommer Star Wars alltid att vara 1983 för mig.
     
  12. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tror att för många av oss som är så väldigt engagerade i SW så handlar det inte bara om filmerna i sig, det handlar också om alla känslor och saker man har upplevt i samband med en speciell film. Jag såg till exempel inte ANH förrän jag såg SE på bio, och det är nog en förklaring till att jag aldrig varit särskilt fäst vid den, inte alls som med ESB eller ROTJ.
     
  13. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag undrar om inte ROTJ blev speciell eftersom jag längtade efter den under julhelgen 94. Fyran visade ju ANH och ESB med bara en veckas mellanrum, medan det tog lite längre innan ROTJ gick. Dessutom hade jag böckerna till blandbanden för episod fyra och fem, men inte det sista. Så jag var väldigt nyfiken på Return of the Jedi när jag väl fick se den.

    Appropå ljudbanden, de var de tillsammans med serietidningarna som fick mig att gilla SW. Fast jag minns att jag var ganska förvirrad eftersom i serierna var Luke och Leia syskon, men det nämndes inte alls på banden. Det var inte förrän jag såg filmerna som jag förstod hur allt gick ihop.
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag minns också det där med att ljudbanden aldrig nämnde att Leia var Lukes syster. Det var ju en helt enorm grej att få veta när man väl såg ROTJ!
    Och jag minns också julhelgen -94! Härliga, oskyldiga tider för en ung, blivande Star Wars-fan :D

    Det var åren innan Special Edition som jag blev medveten om att jag var en fan. Därför var det för mig en gigantisk upplevelse att se ANH på bio. Att faktiskt få se Star Wars på bio var något som gav mig rysningar i ett dygn efteråt. Den våren är ett kärt minne!

    Sen minns jag dock inte när jag fick veta att nya filmer var på gång, men det var nog strax efter SE. Perfekt tajming från LFLs håll! Från 1996, då SE utannonserades, t.o.m. ROTS-året 2005 var jag i ett Star Wars-iskt lyckorus. Det är bannemej nästan 10 år!
    För vissa har något sådant hänt två gånger i livet, för mig blott en :_|

    DARTHLARS: Jag vill också klättra runt i träd i en skogsdunge! DET är lek, det!





    Star Wars - det är ett paradis
    /LM
     
  15. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Nu blev det ju nostalgi av allt! Blandbanden, lekar, julen -94 (när vi spelade in alla filmerna på video, och tror ni inte jag höll på att MÖRDA min bror när han några år senare spelade över ESB med skateboard??) och för mig var det mycket min storebrors alla leksaksgubbar som fick mig att älska SW. För att inte tala om när jag nån gång 94 eller så upptäckte att det fanns BÖCKER! När de andra i min klass i mellanstadiet läste typ Tvillingarna på Sweet Valley High plöjde jag Thrawn Trilogy. :p

    Men nu kommer jag bort från ämnet lite. ;)
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det gör inte så mycket :)
    Tråden var nog delvis till för att väcka diskussioner om det vi älskar med Star Wars och en viktig del av det är just minnen.
    Jag undrar bara när nån som favoriserar en av PT-episoderna ska dra sitt strå till stacken? Jag älskar att höra om olika erfarenheter och synsätt!





    Kärlek - det är minnen
    /LM
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tror nog att de flesta av oss som postar här är lite för gamla för att föredra PT. Jag gillar de filmerna, men det var ändå de första som gjorde mig till ett fan. Jag tycker ändå det är intressant att följa min systerson och hans kompisar, de tycker ju PT är mycket roligare. Varje gång vi ska se SW tillsammans blir det PT. Jag var ju lektant när han hade SW-kalas i helgen, och en intressant sak var att alla hävdade att Yoda var deras favorit-karaktär.
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ok, när det gäller gamla minnen så minns jag speciellt 1995 när de gamla filmerna släpptes på VHS. Jag minns att det kändes stort att gå iväg och köpa dem. Efter ett tag blev mina ex av ESB och ROTJ väldigt slitna.
     
  19. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag har tydliga minnen av julen -94 (även fast jag glömde bort exakt vilket år det var). Jag minns hur besvikna både jag och min storebror blev när ROTJ inte visades på TV med detsamma. Detta var ju innan man kunde söka på i Tv4:s TV-tablå på Internet så vi hade ju ingen aning om när den skulle gå. Vi var väldigt oroliga över att de kanske inte ens skulle visa filmen överhuvudtaget. Men så en dag såg vi på text-TV:n att filmen skulle visas och vi blev jätteexalterade båda två. Vilken lycka!
     
  20. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag missade faktiskt stora delar av ROTJ första gången den visades. Vi var hemma hos min systers familj och jag hann se början där, men sen åkte vi hem någonstans mitt i, och då rusade jag upp i mina föräldrars sovrum och såg slutet där.
     
  21. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag kan verkligen inte bestämma mig. Tror jag igentligen tycker bäst om ROTJ, eller iaf gjorde jag det när jag var yngre. På senare tid har jag dock börjat uppskatta ESB mer och mer. Samtidigt var ju ANH den första jag såg och det går inte att komma ifrån att den är en fantastisk början på sagan och ett riktigt mattinéäventyr.

    Ska jag dra lott?
     
  22. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Gör det!
    Eller tänk så här: Vilken skulle jag helst titta på i nuläget? Eller: Vilken tänker jag mest på?

    AHA, en röst på Episod III: Mörkrets Hämnd! Vem är den anonyme hämnaren?
    Jag såg just den filmen igår när jag åkte tåg. Den är ju fantastisk! Nåt jag älskar är att se ANH direkt efter ROTS. De smälter samman perfekt! Samma musik, samma färger, samma karaktärer, samma platser, samma fordon - med minimala skillnader till följd av ett 19-årigt mellanrum. Med tanke på att ROTS hade premiär 28 år efter ANH är det egentligen en kolossal bedrift.
    I övrigt älskar jag ROTS för att den är en sådan komplett Star Wars-upplevelse. Ett starkt drama med hutlösa actionscener och helt enorm musik. "Battle of the heroes" är i sin enkelhet ett väldigt starkt tema.
    Jag tror faktiskt att jag uppskattar PT i högre grad nu än nånsin förr. Jag har slutat önska att vissa aspekter hade varit annorlunda och avnjuter istället vederbörande aspekters styrkor.

    ...och för att knyta an till mitt favoritval så kan jag säga att ROTS har gjort ANH ännu bättre. Att se de två filmerna i nummerordning är en uppenbarelse. Det finns så många fler känslor inbakade i många av scenerna numera och duellen på Dödsstjärnan är en härlig liten rematch som jag uppskattar på ett annat sätt än förr.





    ANH - den är inbakad
    /LM
     
  23. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag klarar fortfarande inte av att se ROTS utan att gråta.
     
  24. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Det gör inte jag heller, hur många gånger jag än har sett den.

    Jag håller definitivt med om att ANH bara har blivit ännu bättre sedan ROTS. Den har fått mer djup och jag lägger märke till fler detaljer som jag aldrig tänkt på förut. När jag kom hem på natten efter att ha sett ROTS-premiären blev jag tvungen att se ANH och jag tolkade Obi-Wans ansiktsuttryck och repliker på ett helt annat sätt än jag tidigare hade gjort.
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Efter ROTJ är ROTS min favorit. Det finns så mycket den filmen får till på ett helt fantastiskt sätt. Jag gillar musiken i inledning (efter main title tonat bort) och man bara hör en trumma, sen the Force theme, och sen brakar allt lös.

    Det finns också helt underbara symboliska scener, som t.ex. när Obi-Wan och Ani skiljs åt sista gången innan Anakin blir Vader. Jag får tårar i ögonen varje gång jag hör "goodbye old friend" och ser att Anakin står i skuggan. För att inte tala om Order 66. Där måste jag säga att de fick till namnet på musikstycket. Jag minns att när jag såg titeln, "Anakin's Betrayal", så undrade jag verkligen exakt vad det var för förräderi titeln anspelade på (Det fanns ju en del potentiella möjligheter ;)).

    Jag anser fö att det är synd att de inte släppt de kompletta soundtracken för AOTC och ROTS. Det finns så mycket bra musik som inte var med på de album som släpptes 2002 och 2005.
     
Thread Status:
Not open for further replies.