main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

1138

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Vargman77, May 17, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Som ju de flesta här inne känner till är ju George Lucas första långfilm THX 1138.
    THX blev ju sedan namnet på hans ljudsystem.

    1138 används ju i en del av filmerna som han gör men används de i alla filmer som han gör? Bara Star Wars? Är det i alla STAR WARS filmerna???

    Episode I: Det står 1138 på ryggen på en Battledroid...

    Episode II: ?? Har inte hittat

    Episode IV: När Luke och Han kommer med Chewie (och skall rädda Leia) så säger de att det är fångtransport från cellblock 1138.

    Episode V: Det sägs: "Move group 12 and 11 to station 38" eller något liknande.

    Episode VI: ?? Har inte hittat..

    Är det någon som vet om och var i de övriga filmerna som denna koppling görs? Några andra kopplingar till Lucas filmer.. (inte ET och så nu utan bara Lucas filmer) .
     
  2. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    1138 äger :)
     
  3. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    i epV säger reikan "Move rogues 10 and 11 to station 38". antar att de va de du menade. I filmen Solo (passande namn förresten) säger nån nånting om en viss order 1138 i nått protokoll. Och i serien "Josh Kirby - Time Warrior" eller va den hette som gick på teve för ett antal år sedan fans en karaktär som hette Irwin 1138 eller något sådant...
     
  4. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    SW Trivia: Vart har 1138 sitt ursprung? Vart kommer nummret ifrån? Första rätta svaret får en cybermuffin!
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Det första som jag känner till är ju THX1138 men det kom ju tydligen från en del av hans tidigare telefonnummer eller så...
     
  6. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Just! 1138 var en del av Lucas telefonnummer. THX är de motsvarande siffrorna i början på hans nummer (i USA kör de ju med nummer i stil med 555-ET-PHONE-HOME)
     
  7. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Whoho... Någon som känne till några fler kopplingar till 1138 i Lucas filmer då??
     
  8. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    En av reggskyltarna i "American Graffiti" hade texten "THX 138"...

     
  9. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    lars_muul.... need i say more?
     
  10. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Är det något i Willow?
     
  11. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag vet inget om det finns 1138 i Willow, men jag vill gärna veta vart de nämns eller syns i ROTJ.
     
  12. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Den filmen är gjord att efterlikna Lucas' egen tonår. Registreringsskylten är den han hade på sin bil.
    Jag såg inte heller THX 1138 i EII, men jag såg flera andra easter eggs, bl.a. Millenium Falcon i ett hörn. Jag har hört att den ska finnas i Episode I, men jag har inte sett den där trots att jag har letat och letat ...
     
  13. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    falken ska finnas när trade federation skeppet sprängs i slutet av ep1, men de e ett falskt påskägg, det existerar alltså INTE. Däremot har jag hört talas om falken i tvåan, men inte sett de själv. påskägg i den nya filmen var (vad jag såg iaf) anthony daniels och ahmed best i nattklubben, jedi lillen hette liam som liam neeson. nåra fler?
     
  14. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Inte påskägg men saker jag har tänkt på (och kommer ihåg efter att man kommit hem).

    1: När Anakin står vid Lars Farm och Padme kommer ut så börjar de prata med varandra men man filmer skuggorna på huset. Jag säger inte att det är men det ser ut som Darth Vades skugga på Anakin. Det beror på håret som sitter nacken och svänger ut så det är en naturlig förklaring (tror jag ialla fall). Men det påminner om D.V. och det är ju coolt...

    2: På Clonetrooper skeppen sitter det en kille i en rund "skytte-kupa" (eller vad det heter) och skjuter... Detpåminner om Death Star eftersom det är gröna laserstrålar som skjuts mot varadnra och bildar en tjockare stråle...

    3: När Yoda mediterar (i samma veva när Anakin slaktar Tusken Raiders) så hör man en röst som skriker "Anakin Anakin". Då jag är väldigt dålig på att höra saker kan jag ha mycket fel i denna fråga men jag tycker det låter som (i alla fall det första "anakin") när Liam Neeson i episode I skriker "Anakin drop" när Maul komme rflygandes. Kan det vara samma ljudklipp de använt igen?

    4: Bucklan i Jangos hjälm kan mycket väl komma i fighten med Obi-Wan (vilket har nämnts tidigare men den kan även ha uppkommit när han blir degraderad till det stora djurets "fotboll" på arenan.

    5: I eftertexterna (man går inte från en SW-film förrän eftertexterna är klara) så står det Mark Hamilton.
    Lite kul eftersom Mark Hamill som spelade Luke är med i Hamilton filmen och om man tar bort "ton" så blir det ju Mark Hamil (fast med bara ett L)

    6: Sedan såg jag nu andra gången vilket jag inte sett tidigare att både Anthiony Daniels och Ahmed Best varmed inne i nattklubbsscenen (när Obi använder sin hand-kapar-teknik á la Episode IV)
     
  15. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    ja funderar på om yoda kanske ser in i framtiden... o att "anakin! anakin!" är ett klipp från episode 3. skulle inte va de va sjysst?

    o efter att ha kollat filmen en andra gång på bio så kan jag säga att ja i stort sett är 100% säker på att bucklan kommer i obiwan fighten, för den e inte där innan, men den e definitivt där när jango klättrar upp för plattformen i tron att obiwan drunknat...
     
  16. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Jag tycker att det ser ut som om bucklan uppkommer först under striden på arenan. Vad gäller scenen där Yoda meditetar så är det definitivt Qui Gon som ropar "Anakin! Anakin!". Möjligtvis är det Obi Wan som ropar "NOOOO!" efter det, men jag är inte säker. Vissa säger även att de hört Vaders andning i den scenen, men jag har inte lagt märke till det. Vi får se nästa gång... ;)
     
  17. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    lynx ja kan lova dig att han har bucklan när han lämnar kamino.
     
  18. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Bah! Ska vi slåss om saken eller? :p
     
  19. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    hehe visst du ska få veta va en buckla e!! :D
     
  20. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Du. Jag. Utanför. Nu. [face_mischief]
    (så att inte OA sätter fast oss för spamming)
     
  21. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Bucklan är där när han är på Kamino men jag har för mig lite osäker att den inte är där ett par scener scenare (kul stavning va?).
    Det kanske är så att han får en buckla till för jag har svårt att tänka mig att man kan bli degraderad til lfotboll och inte få en enda buckla av det... men visst finns det en buckla vid Kamino...
     
  22. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Det var George Lucas' dotter som var utklädd till Twi'Lek och stod vid deras bord. Kameran visade dem hela tre gånger.
    Två stycken YT-1300 finns i nedre vänstra hörnet av bilden när passagerar-skeppet ankommer till rymdhamnen på Naboo.

    I en samling av Jedi Council såg det ut som om Ki Adi Mundi hade ett stort hål i huvudet... men jag kanske såg fel. Jag har bara sett den en gång.

    I eftertexterna står det en dedikation till en person, vars namn jag inte kommer ihåg. Det stod något i stil med "In memory of" och så namnet. Vem var det? Om någon läser det här och ser filmen igen, skulle du kunna skriva ner vad han/hon heter?
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror jag faktiskt hittat vad som kan vara 1138 i Aotc. Titta i de spår som Amidala bildar när hon rullar ner för sanddynerna i slutet. Det ser lite ut som att det blir 1138.
     
  24. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Jo, jag lade också märke till dedikationen i slutet av filmen. Jag ska kolla på imdb om det är någon som har tagit upp det... vänta.

    Gack!! Åh jösses vilket skrattanfall jag precis fick. Hittade inget om eftertexterna, men däremot hittade jag följande under "trivia":

    Rumors that Darth Sidious' next apprentice will be named Darth Kimball, possibly played by Rufus Sewell are false.


    Åh så underbart. Jag har ont i magen... [face_laugh]

    Förresten, vem f-n är Rufus Sewell???
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det stod in memory of Steve Bell. Jag är rätt säker på det.
     
Thread Status:
Not open for further replies.