main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

6/6 - Sveriges Nationaldag

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Maladour-Fei, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Och snart är det även en röd dag. Vad tycker ni om det och hur har ni tänkt fira Sveriges nationaldag? Visste ni ens om det?
     
  2. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    För några år sedan var vi ett gäng som firade Sveriges nationaldag med att ha grillfest i en killes trädgård. Den traditionen höll i sig några år men sedan flyttade alla iväg till olika ställen. :(

    Idag blir det väl till att plocka fram sina små bordsflaggor och ta en fika i trädgården. Kanske sjunga "Du gamla du fria..." för barnen. :)
     
  3. DOK

    DOK Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 23, 2002
    Visst har man koll på att det är sveriges nationaldag. Så fort jag kom till jobbet åkte bordsflaggan fram.
    Så mycket firande i övrigt blir det väl inte är jag rädd. Det blir nog bättre när det blir helgdag av det hela.
     
  4. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ja må han leva, ja må han leva, ja.... Hoppsan, fel högtid!
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Nationaldagen är dete självklart man känner till. Jag firar den väl lite lugnt hemma med flickvännen och sedan eventuellt ut och kolla på stan. Nationalsången skall självklart sjungas många gånger under dagen... Varför är det bara Norge som bryr sig om att fixa en hejdundrande fest på sin nationaldag... Varför är det så fult att vara stolt över sitt land i Sverige?

     
  6. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är inte fult att vara stolt, det är flaggan som är så ful att den inte går att vara stolt över ;)
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag vet att det är Sveriges nationaldag, men firar den inte :). Jag och nationalism går inte ihop.

    Förklaringen till att svenskar inte firar med samma glöd som Norge beror nog på att den svenska nationalismen konstruerats. Att vi firar den 6 juni som nationaldag beror faktiskt bara på att det inte regnade den dagen 1890. Sen har man kopplat det till Gustav Vasas kröning och införandet av 1809 års konstitution.
     
  8. DOK

    DOK Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 23, 2002
    En annan förklaring till varför det inte firas är nog det faktum att det inte är helgdag. Det är inte så djäkla lätt för folk att fira om man måste jobba.
    Firandet i Norge börjar ju redan på kvällen den 16:e och fortsätter hela natten. Sen är norskarna lediga och kan bota bakfyllan samtidigt som de vevar med en flagga.
    Kan nog funka här också. :D
     
  9. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Nu har jag satt upp en svensk flagga över skrivbordet, party party... :D

    Kanske skall smyga ut i köket och ta lite cola också. :)
     
  10. DOK

    DOK Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 23, 2002
    Aahhh...den svenska nationaldrycken...hmmm
     
  11. Erk

    Erk Jedi Master star 4

    Registered:
    Aug 12, 2001
    Blir bara arg när jag tänker på att de jävla överklasssvinen ville byta ut den emot första maj som helgdag.
     
  12. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Aaahhh, politik, mums...För det första så kan alla i Sverige, samt resten av världen för den delen, fira Sveriges nationaldag om den skulle bli en röd dag. Vill man inte så behöver man naturligtvis inte men man ska samtidigt inte skämmas för att man tycker om den plats på jorden man bor på.

    Att första maj är en röd dag är väl lite svårare att smälta, detta eftersom den är förknippad med en viss grupp i samhället. Delar man inte denna grupps åsikter så är det också svårt att delta i firandet av första maj. Vill man ändå delta och framföra sina åsikter så anses inte detta rätt av vissa människor, detta p.g.a. de tycker att det är deras dag. Mycket märkligt eftersom hela den svenska befolkningen är ledig.

    Sålunda är en kompromiss det vettigaste alternativet enligt mig. Skrota t.ex. annandag pingst, visst finns det många människor som firar den dagen också men inte alls i lika stor utsträckning som de två tidigare nämnda.
     
  13. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Jag ska fira genom att dra till slottskogen och njuta av det fina vädret. Har tyvärr ingen flagga alls, den hänger på tjörn. Får väl skriva ut en eller nått :/
     
  14. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, det blir väl lite flaggviftning och uppvärmning inför Sverige-Nigeria i morron... Hejja Sverige!
     
  15. tsifnori

    tsifnori Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 2, 2002
    Erk: Du får gärna kalla mig "överklassvin" för att jag tycker första maj ska skrotas. Den dagen är de absolut menlösaste som finns. Den har totalt spelat ut sin roll. Har du ens sett några första majtåg? Förr i tiden kunde tusentals gå i en sån här stad som Halmstad. Nu är dom sällan mer än 300-400st. I en stad med 85000 invånare.

    Folk bryr sig inte om att demonstrera längre. Folk ser den som en ledig dag och umgås med familjen, pillar lite på huset/trädgården etc.

    PS. Sa jag att jag har varit medlem i LIVS i snart 2 år? (sen jag började arbeta). Men visst, jag är ett överklassvin.
     
  16. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Öhhh...LIVS...vad är det? Långbenta Individers Vattenskid-Sällskap?? Eller kanske en ICA-butik???

    Har förresten firat med ytterligare ett glas Cola!
     
  17. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
  18. nUkK

    nUkK Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    emilsson, så man är nationallist för att man firar sveriges nationaldag..BAH
     
  19. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag antar att man räknar sig som svensk om man firar sveriges nationaldag... eller så gillar man bara fest!
     
  20. DOK

    DOK Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 23, 2002
    Det räcker nog med att gilla fest.
    Man behöver definitivt inte vara norsk för att fira Norges nationaldag. Jag var i Oslo 16-17 maj för en massa år sedan och det gick jättebra att hjälpa norskarna fira deras nationaldag. :D
     
  21. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Just! Då nöjer vi oss med att man ska vara en människa (eller liknande tänkande varelse) och gilla att ha kul och vifta med flaggor! :D
     
  22. tsifnori

    tsifnori Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 2, 2002
    JediW: Livs=Livsmedelsarbetareförbundet. Ett fack asså
     
  23. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag gick i ett Första Maj-tåg i Stockholm, senast. Det var inte lite folk.
    Det var inte bara vänster-vridna partier som demonstrerade i Stockholm i år. Högerpartierna ordnade också en
    demonstration, främst emot fastighetsskatten.
    Det handlar inte om att en viss grupp eller anhängare till en viss politisk riktning ska kunna visa sina åsikter, utan att ALLA ska kunna få demonstrera sina åsikter, oavsett vad de är. Om inte första maj var en helgdag så skulle de flesta demonstranter inte ha tid.

    Tillbaka till Star Wars: jag spenderade en liten del av nationaldagen med att fylla i färg på min hemgjorda Star Wars- t-shirt.
     
  24. THAM_Adam

    THAM_Adam Jedi Youngling

    Registered:
    May 26, 2002
    SÃ¥ idag var sveriges nationaldag.
    what ever
     
  25. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Åja, posta på! i morron kan det vara för sent!

    Är flaggan halad? Klockan är efter 9.
     
Thread Status:
Not open for further replies.