main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

9/11 - 5 år sedan. Vad gjorde du?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Sep 10, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Man brukar ofta komma ihåg exakt var man var vid vissa speciella händelser.
    I denna tråden frågar jag om du kommer ihåg var du var och vad du gjorde när du fick höra om WTC den 11 september 2001.


    Jag var inlagd på sjukhus efter en elak blindtarmsinflammation. Jag hade nån slags följdinflammation i magen och fick ligga kvar i ett par dagar.
    Jag gick på rejält smärtstillande och upplevde världen rätt diffust, som om inget var riktigt verkligt.
    Första dagen jag kunde gå upp och röra mig runt på avdelningen gick jag bort till tv-rummet för att kika lite på tv.
    Jag zappade runt mellan de olika kanalerna och märkte snart att flera kanaler visade samma sak. Ett hus som det bolmade rök ur.
    Jag hade just (i min smärtstillande-dimma) fattat att det var en terrorist-attack det var fråga om när det andra flygplanet krachade in i tornet.
    Det tog mig ett tag att fatta att allt detta faktiskt hände på riktigt.
    Det kändes dubbelt overkligt, liksom.
     
  2. Nemi

    Nemi Jedi Master star 1

    Registered:
    Jul 15, 2005
    Jag gick i sexan då. Mamma berättade vad som hade hänt när jag kom hem. Sen såg jag på TV när det andra planet krashade in i det andra tornet.
    Det tog ett par dagar för mig att förstå vad som egentligen hade hänt...
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag var arbetslös då, så jag var hemma och bodde hos morsan. Jag hade precis satt mig framför TV:n med en sen lunch klockan tre på eftermiddagen. Jag zappade förbi BBC World och fick se ena tornet i brand. Jag satt som i chock klistrad framför TV:n resten av eftermiddagen och kvällen.
    Jag kommer ihåg att det var mycket ovisshet om vad det verkligen var som hände. Först var länge det länge oklart om vad som verkligen hade hänt, om det var en olycka eller terroristdåd, om det hade varit ett privatplan eller ett passagerarplan osv. När det andra planet kom så skingrades tvivlen. Det tog ett tag innan jag förstod att de stora rökmolnen som fyllde Manhattans gator bestod av damm från det första fallande tornet.

    Senare på kvällen kom morsan och sen min mors dåvarande pojkvän som kom från Irak. Jag kände sorg över honom för han hade sina föräldrar och syskon kvar i Irak och jag misstänkte att det var bara en tidsfråga innan USA skulle ner dit och kriga igen.
    Sent på kvällen så googlade jag efter info om det fanns något som hade hänt 11/9:e något år tidigare, och efter olika förutsägelser om den här dagen. En kul text jag hittade hetter: "Is GW Bush the Antichrist?". Den hade slutsatsen att han inte var det, eftersom han inte var tillräckligt populär, charmig, ambitiös eller intelligent. :p
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror jag var hemma och pluggade eftersom det var inga föreläsningar lagda den dagen. Runt kl 14 började jag surfa på på diverse forum jag brukade posta på. På ett av dessa forum fanns en tråd som hette något i stil "what is happening?!?!" och där det nämndes att World Trade Center brann. Desssutom kom det snabbt uppgifter om att Pentagon också skadats. Så jag minns att jag snabbt förstod att det var ett terroristdåd eftersom det var helt osannolikt att både Pentagon och WTC skulle ha drabbats oberoende av varandra på samma dag och vid samma tidpunkt. Jag gick direkt och slog på tv och kom in strax efter att det andra tornet rasat.
     
  5. DOK

    DOK Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 23, 2002
    Jag vaknade av klockradion i mitt hotellrum i Phoenix, Arizona.
    Fick för mig att radiorösten babblat något om att ett flygplan flugit in i WTC men tänkte att jag måste hört fel.
    Skruvade upp ljudet lite grann och hörde honom fortsätta prata om olyckan.
    Tryckte igång TV:n för att se om det fanns bilder på det hela. Det fanns det....
    Några minuter senare så jag hur plan nummer två dundrade in i skrapa nummer två.

    Fattade först inte riktigt vad som hände utan tänkte att...wow, nån har lyckats fånga det på film....sen insåg jag att det var något som inte stämde på filmen.
    Tornet brann ju redan. Hur kunde tornet brinna redan innan flygplanet kraschat in i det? Då förstod man att något riktigt sjukt höll på att hända. Olyckan som radiorösten pratat om var inte längre en olycka utan ett vansinnesdåd av en samling fega kräk.

    Det var inte helt självklart att man skulle få flyga hem som planerat en vecka senare.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag hade börjat packa för att flytta till Irland en vecka senare och skulle just sätta mig vid datorn. Pappa satt och hade börssidorna uppe på text-tv när han plötsligt undrade vad börsen höll på med, den hade gått upp hela förmiddagen men nu började den plötsligt att rasa. Han kollade på nyheterna på text-tv och sa att ett plan kraschat in i WTC, jag antog att det var något litet privatplan eller något och gick och satte på BBC world, där stod båda tornen och brann för fullt. Resten av dagen satt man bara och tittade på tv och undrade hur det egentligen skulle hända. Jag var ganska nervös också med tanke på att jag skulle ut och flyga en vecka senare.
     
  7. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Min far har den goda smaken att fylla år den 11 september (Grattis på födelsedagen!) så vi hade hela släkten hemma och hade just börjat äta tårta då min morbror kom lite sent och berättade vad han hört på radio i bilen. Vi flyttade kalaset upp till tv-soffan istället och fortsatte äta tårta till synen av rasande byggnader. Jag vill minnas att jag inte kunde uppbåda något direkt engagemang för dom drabbade, jag irriterade mig mest bara på den värdelösa journalistiken, alla överdrifter och ryckten och dom politiska utspelen som började komma redan under den sena eftermiddagen.


    /Charlii
     
  8. Neko

    Neko Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 30, 2001
    Kvart i tre denna dag höll jag på att köra in i ett räcke på väg upp från Nordstan då jag plötsligt
    kände hemska känslor av förvåning, chock och, framförallt, smärta. Jag trodde en av mina allra
    närmaste skadat sig, men hade tyvärr ingen mobil med mig till jobbet denna dag så jag kunde ringa
    fråga. Inte heller fungerade radion i den buss jag körde, så det dröjde till 17-18-tiden, då jag
    hade rast, innan jag fick reda på vad som hänt. Kände mig aningen 'borta' när jag körde efter rasten
    sen . . .
    Detta är nog det hemskaste jag nånsin varit med om . . . *ryser*
     
  9. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag och min bror satt och spelade datorspel (en halflife mod jag inte kommer ihåg namnet på), då pappa kom ner och sa nått i stil med:
    -Här sitter ni och leker krig när tredjevärldskriget just har börjat.

    Resten av dagen spenderades vid tv:n.

    Edit: firearms hette moden om nån nu råkar bry sig
     
  10. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Jag kom hem från skolan och slog på TV;n och zappade runt lite och hamnade på BBC och fastnade... Min spontana reaktion var skadeglädje, sen insåg att detta inte var någon särskilt sund inställning och övergick till nån slags chockad icke-känsla...
    Jag tänkte att det här måste skrivas ned så att man inte blir påverkad av politiska utspel senare, när jag sitter och skriver så kommer plan nr. 2 och knackar på... (Hmm, undrar var det pappret tog vägen? [face_thinking])
     
  11. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    När den här tråden gjordes var det tre år sen Anna Lindh-mordet, men ingen tänkte på det?

    Iaf, nionde september 2001 så spelade jag dataspel med en kompis. Såg på tv nån gång på kvällen om WTC och sen tänkte jag inte mycket mer på det.
     
  12. Pontus_Windu

    Pontus_Windu Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 21, 2005
    Jag gick i skolan, trean. Sen var jag på fritids och visste inget. Men när morfar komm sa han nått om flygplan och jag tänkte att det var den där lilla olyckan som hänt någon dag tidigare med någon som blev träffad av ett plan. Men när vi kom hem till mormor och morfar (mamma och pappa jobbade) så såg jag det på TV, fattade inte hur det kunnat hända. Dagen efter var det jättemycket om det i skolan.
     
  13. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag hörde inget förrän flera timmar efter att det hade hänt, för ingen hemma såg på TV/lyssnade på radio/kollade internet. Så var jag precis på väg in i badrummet, samtidigt som min mamma gick in i rummet mitt emot och precis när jag skulle stänga badrumsdörren hörde jag att mamma ropade "Va!". Jag gick ut och frågade vad hon pratade om, och hon svarade "Pentagon brinner och World Trade Center har rasat". Jag trodde att tredje världkriget skulle bryta ut. Och det är nog den läskigaste dagen i mitt liv.
     
  14. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    En korridorkamrat kom och sa att jag måste komma in i köket och titta på tv för ett flygplan hade kraschat in i WTC. Alla i korridoren satt sedan framför tv:n i flera timmar. Det var en chockartad stämning. Kändes väldigt overkligt.
     
Thread Status:
Not open for further replies.