main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

AOTC-biljettkö Stockholm

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Quiet Queen, Apr 23, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Det är hög tid för oss att komma överens om vissa grundläggande fakta om biljettköandet i Stockholm.

    1. Var någonstans skall vi köa?

    Hitintills har alla tagit för givet att vi skall köa vid Rigoletto, men detta är ju inte givet på något sätt.

    Målet med köandet är ju att få så bra biljetter som möjligt, helst efter så kort kötid som möjligt. Vi har ju alla skola eller arbete att tänka på.

    Vid Rigoletto bildas alltid kö tidigast, det är dit de extrema fanatikerna och köromantikerna beger sig. Risken är stor att en kö börjar bildas redan på onsdagen, den första maj, som ju är en röd dag. På fredagen har en kö helt säkert bildats.
    Kan vi offra så mycket tid på anskaffningen av biljetter? Jag kan det då inte!

    Hys dock ingen oro, ity det finns en lösning på detta dilemma! Biljetterna kommer med största visshet släppas på flera biografer.
    Köerna brukar uppstå från stadskärnan och utåt. Om vi väljer att köa vid en av förortsbiograferna, bör vi kunna ställa oss först i kön om vi är ute i rimlig tid. Och för att ha en god chans att få de biljetter vi vill ha, bör vi definitivt vara bland de första tre i kön!

    Den enda nackdelen är ur det köromantiska perspektivet: det mesta partyt kommer definitivt vara utanför Rigoletto.

    Men vad är viktigast? Att parta eller att skaffa bra biljetter?

    Innan vi säkert vet på vilka biografer biljetterna släpps, är det svårt att slutgiltigt bestämma plats för vårt köande, men två goda alternativ bör vara Täby och Solna.
    Täby har Vader, och i viss mån jag, erfarenhet av. Solna, som jag aldrig någonsin besökt, är lättare att ta sig till om man kommer ifrån Centralen.

    2. När skall vi börja köa?

    Detta är ju naturligtvis den intressanta frågan!

    Jag skulle föreslå att vi satsar på lördag morgon.

    3. Var och när skall vi mötas?

    De som kommer långväga ifrån kanske kan mötas på Centralen? Sedan kan jag eller Vader möta er på slutdestinationen och guida er den sista biten.

    När vi möts är ju avhängigt när vi börjar köa.

    4. Hur många skall köa för biljetter i Stockholm?

    Nu måste ni anmäla er, och avser ni ta med sällskap, hur många ni blir totalt.

    Detta har med köpgränsen av biljetter att göra. Vi måste ha en permanent närvaro vid biografen av så många medlemmar som det krävs för att kunna köpa tillräckligt många biljetter.
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    När det gäller tid så föreslår jag redan fredag eftermiddag/kväll.

    Ska vi inte köa vid Rigoletto föreslår jag Solna, helt enkelt därför att det är enklare för de av oss som kommer utifrån att ta sig dit. Frågan är om vi ska bestämma oss redan nu eller om det är realistiskt att först se hur det ser ut vid Rigoletto och sedan avgöra var vi ska köa.

    Jag köar i alla fall i Stockholm och kommer i nuläget ensam.
     
  3. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Ough, ingen fritid... :( Men jag skall inte säga att du inte har rätt.
    Problemet är ju att man vet inte förrän i efterhand! :mad:

    Tja, visst kan vi (eller någon av oss) kliva förbi Rigoletto på fredagen. Om det mot förmodan inte är någon kö där, så kan vi ju slå oss ned.

    Dock bör vi räkna med att köa annorstädes. Vi får inte förlora tid på att stå och tveka.
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det sistnämnda håller jag med om. Det måste bli ett snabbt beslut. :)
     
  5. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Okej, jag tänker i stort sett gå helt på QQs linje...främst för att hon - till skillnad från mig - vet hur det går till i kölivets Stockholm...

    Alltså, Rigolett vore ju roligast, låter det som. Men nej, jag kan inte köa från och med onsdag..tror jag...eh...*funderar* Eller jo, det kan jag väl i och för sig, inga nationella prov då...Men annars funkar ju andra köorter också...jag litar som sagt på QQ (och Vader) i det avseendet.

    Jag kommer att komma, likaså två följeslagare. Jag ska dessutom köpa en extra biljett till min storebror.

    Jag tycker att vi bör bestämma det här så fort som möjligt eftersom det kan bli aktuellt med skolledighet för min del, och då måste jag begära det. Visst kan jag skolka om så krävs, men det känns onödigt då jag vet att jag får ledigt om jag ansöker om det.
     
  6. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Quiet Queen:
    1. Var vi ska köa vet inte jag, men att någon av oss stockholmare springer förbi på fredagen låter bra. På så sätt om det är otäcklång kö så kan vi alltid ta oss till solna (täby) det är lika bra. Men jag skulle tro att det blir en mera komplicerad resa till täby.

    2. Lördagmorgon går bra för mig. (fredagkväll kan också gå för sig)

    3. Centralen är ju en given platts eftersom att några säkert inte hittar till Solna eller Rigoletto, fast rigoletto borde alla kunna luffa till.

    4. Dom som jag ska släpa med mig är osäkert i dagens läge men två personer ska jag nog kunna tivinga med mig. En som är här på JC: MnC fast han är inte direkt aktiv.


    Queengodess: Jag är också relativt oerfaren vad gäller lång-tids köer i stockholm.

    Nationella prov *svimmar*

    Att Quiet Queen och Vader har den avgörande lotten är självklart.
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag vet vilken T-bana som går till Solna (vill i så fall bara veta om det är Solna C eller Västra skogen som gäller). Jag vet också hur man tar sig till Täby. Så om det behövs hjälper jag gärna de som inte hittar så bra i Stockholm :).
     
  8. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Men att hitta till biografen är väl en annan femma?
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jupp...men jag antar att om vi är på plats i Solna/Täby så är det enklare ifall QQ och Vader möter oss där eller hur vi nu gör.
     
  10. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Jag har varit på Råsunda och på polishögskolan, det är min ända erfarenhet av solna :p

    Men till täbys biograf Camera är det lätt att hitta till
     
  11. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Om man vet var Täby ligger, vill säga...jag hittar knappt i Uppsala, en mindre i Stockholm, så jag kommer säkert att behöva hjälp, emilsson...nu när du är så snäll och erbjuder dig...*grin*
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Du kan räkna med mig QG. Jag tar med mig min allvetande karta över lokaltrafiken i Stockholm :D.
     
  13. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Filmstaden Råsunda (Solna) ligger på Gamla Filmstadens område, T-banestation Näckrosen. (Snygg T-banestation!!)
    Gamla Filmstaden ligger alldeles intill T-banestationen.

    Det slog mig att jag inte kommer kunna köa på fredagen förrän senare på kvällen, vid sju-åttatiden.
    Man måste ju hem, byta kläder, ta med packningen...

    Ough, vad jag avskyr detta! Det skulle vara lättare att genomlida om man visste att man fick bra biljetter. :(

    Jag påpekar att vi inte bör stå längre bak än trea i den kö vi ställer oss i, för att ha en god chans att få de biljetter vi vill ha...
     
  14. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Som köromantiker vill jag ju hemskt gärna köa utanför Rigoletto, men om det inte går så... Min plan är att resa upp tidigt på fredagmorgon. Jag (eller någon annan) får väl titta förbi och se hur det ser ut. Premiären är nog vikigare än kösläppet ändå. [face_plain]
     
  15. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Lynx, du och jag skulle ju kunna mötas på fredagmorgon (jag kan åka till Stockholm redan på torsdagen). Så kan vi se hur det ser ut vid Rigoletto.
     
  16. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Iofs... tekniskt sett skulle jag kunna åka redan på tosdagkvällen. Isåfall skulle vi kunna ses där. :)
     
  17. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag kommer också som allt ser ut just nu.
    Dom förhinder jag ev. kan komma att få är.

    1.Inte få ledigt från jobbet
    2.Pengabrist, tyvärr är det ju inte gratis att åka till Sthlm.


    Men jag borde veta ganska snart om det blir något strul (vilket jag inte tror)

    emilsson
    Möter du upp mig när jag kommer till Sthlm ??(Torsdag kväll / Fredag morgon) mycket roligare att ha sällskap med någon istället för att gå omkring själv.
    Och om vi måste köa i Solna så kan jag nog behöva hjälp med att hitta dit, och du verkar ju vara en bra guide :)
    Fast jag hoppas ju på Rigoletto.

    Lynx
    Hur tar du dig upp till Sthlm, vi kan kanske åka tillsammans om du vill/vågar ;) ??
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Lynx, självklart kan vi träffas redan då. Frågan är bara var du ska sova. Det är väl ingen idé att vi köar redan då.

    Sithlord, jag möter naturligtvis gärna dig med. :)
     
  19. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    emilsson

    Det låter bra.
     
  20. triforce

    triforce Jedi Youngling

    Registered:
    Apr 24, 2002
    hur många är det som ska anmält sig? och hur många platser tar rigeletto. jag tar med mig 1 kanske 2 polare, och så hittar jag inte i stockholm heller
     
  21. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Baserat på svaren i denna tråd är vi åtta personer som kommer köa i Stockholm.

    Bara du tar dig till centralen så kan vi möta dig där. Jag antar att vi kommer bestämma en exakt tidpunkt för mötet.
     
  22. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Åtta? Vilka åtta? *Kees förnuft stiger in och ser strängt på Kee: Var nu inte så lat, läs igenom tråden själv och räkna!*

    *Kee ignorerar sitt förnuft*

    Okej, preliminärt dyker jag upp på fredag kväll, jag vet inte riktigt när men runt sju-åtta tiden...

    Ett förslag...vi behöver ju inte sitta i kö allihopa hela tiden, och jag och "de mina" hade tänkt smita iväg ett tag för att se LIvsverket (med Hayden Christensen i stor roll) som går upp den tredje...det vore kul att se Hayden på stora duken innan det blir dags på riktigt. Är någon annan intresserad av att föja med i så fall?
     
  23. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Livsverket (med Hayden Christensen i stor roll) som går upp den tredje???

    Är detta en biofilm eller?
     
  24. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Nej, det är en kaffebryggare tro det eller ej.
     
  25. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag skulle inte ha något emot att ha en kaffebryggare med Hayden Christensen på...kanske kan det mildra min stora avsky för allt som ens påminner om kaffe...

    Liten ändring i planerna, jag får bara med mig en vän, den andra kommer befinna sig i London vid tillfället för köningen *orättvist!*

     
Thread Status:
Not open for further replies.