main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Bøgerne

Discussion in 'Archive: Denmark' started by JediJBC, Jun 14, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JediJBC

    JediJBC Jedi Youngling

    Registered:
    Apr 27, 2002
    Er der nogen der har læst bog udgaverne af filmene.
    Jeg har læst TPM og ROTJ.

    De er faktisk rigtig gode synes jeg.

    ROTJ bogen har faktisk fået mig til forstå ewokkerne bedre.
     
  2. Lord_Coras

    Lord_Coras Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 26, 2001
    Forstå?
    Uddyb venligst. :)
     
  3. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Nej.
    Jeg har kun læst Tales og the Bounty Hunters og noget fra Tales form Jabbas Palace og Tales from Mos Eisly Cantina. PÅ engelsk naturligvis ;)
    Dengang troede jeg faktisk at alle SW bøgerne var baseret på de originale manuskripter. Det var dengang hvor EU debatten stadig var et ukendt fænomen for mig....

    EDIT: Nåeh ok... jeg troede kun du mente de DANSKE vesion af bøgerne.
     
  4. JediJBC

    JediJBC Jedi Youngling

    Registered:
    Apr 27, 2002
    Forstå og forstå, måske er det forkert formuleret.

    Men i bogen er scenen vor Luke og de andre overtaler ewokkerne længere.
    Jeg følte ikke rigtig de havde en grund til at hjælpe vores helte (DEn var ihvertfald ikke så godt forklaret i filmen), det blev bedre forklaret i bogen.

    Desuden så går den også tættere ind på Han Solo. Der er en scene hvor han tilgiver lando.
    En scene som desværre var blevet cuttet ud af filmen.

    P.S. Er der nogen af jer som har læst Timothy Zahns bøger. De er alderles udmærkede.

     
  5. Lord_Coras

    Lord_Coras Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 26, 2001
    Jeg har læst TPM, ANH, ESB, ROTJ, Zahns trilogi og The Courtship of Princess Leia.

    Zahn er da ok, men Courtship var virkelig noget lort.
     
  6. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    De fleste af bøgerne der foregår efter filmene er noget bras, men jeg har dog næsten læst dem alle alligevel. Jeg stoppede dog da "the new jedi order" serien begyndte og de slog Chewie ihjel.....den slags gør man bare ikke! Så holdt jeg op. Jeg er nu begyndt at læse de bøger der omhandler tiden omkring de nye film og de er ganske gode, specielt Shadow Hunter som handler om Darth Maul er extremt god og.... ond. Den kan godt anbefales.
     
  7. Niles-Tucker

    Niles-Tucker Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 29, 2002
    Jo, jeg er meget familiar med EU da. Har omkring 30 noveller og trade paperbacks. Zahn er bare for sej! har faktisk lige købt Thrawn trilogien på engelsk et kvarter siden.

    MEN der er et ting der irriterer mig. Angående den danske oversættelse, i Han Solo trilogien er Han omtalt som en "corellaner". Er han sgu da fra Corella? Og på et tidspunkt i "Dobbeltspillet" bli'r der byttet om på Ganar Tos (Teroenza's tjener) og Lobb Gerido (Jabba's tjener)! Dette er forhåbentligt ikki A.C. Crispin's fejl.
     
  8. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Nu har jeg ikke læst nogle af de danske oversættelser, så det kan jeg ikke sige noget om.

    Jeg kan ikke engang holde ud at se filmene med danske undertekster - netop pga. tendensen til at fordanske ordene. Stardestroyer - stjerneskrydser osv. Efter min mening er "lyssværd" det eneste danske star wars ord der holder.

    Held og lykke med Thrawn trilogien på engelsk, det kan være lidt svært at komme igennem nogle steder men det er det værd.
     
  9. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    HAHA! Mht til danske oversættelser:
    I den nye(este) udgave af special ed. OT'en har de kaldt Lukes Speeder for "luftpudebil" [face_laugh]
    Fanmde godt vi ikke har synkroniceringer i Danmark!

    Hvor er synkroniceringer dog kiksede... hvor er tyskerne dog dumme.... Vader med en ANDEN stemme end JEJ's? Hmm øh.. NEJ!

    /me spammer....

     
  10. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Helt enig... Synkronisation er godt nok langt ude!

    Det er faktisk derfor at vi nogle gange (det er blevet bedre med tiden) får filmene så lang tid efter at de har haft premiere i USA - netop pga. at vi skal vente på at tyskerne, franskmændene, og spanierne får lavet sykronisation!

    - og luftpudebil!?!?! hvad har en speeder dog at gøre med en luftpude :eek: - hahaha

    Nu da jeg husker det - så vil jeg gerne advare mod at købe den danske AOTC DVD eller VHS når den kommer - de har fjernet det klip hvor Jango Fett giver Obi-Wan en skalle.
    Det kan vi takke de strenge engelske censorer for. Så køb den amerikanske hvis muligt, og I kan klare jer uden underteksterne.
     
  11. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Nu da jeg husker det - så vil jeg gerne advare mod at købe den danske AOTC DVD eller VHS når den kommer - de har fjernet det klip hvor Jango Fett giver Obi-Wan en skalle.


    Oooh!!! Hvor jeg dog HADER regioner! Død over deres fammiler! Hvorfor har de nu det? Jeg har hørt at de havde fjernet et sekundt af filmen, men jeg havde håbet på det var et sekundt jeg ikke ville lægge mærke til but noooooo.... :mad: :mad: :mad: Det tydeligvis ikke film-fans der sidder og bestemmer den slags, og jeg tvilver på at de ville ku gi mig bare EN god grund til hvorfor de overhovedet RØRER ved filmen inden de sægler den i R2!

    SÃ¥ Obi Wan falder bare bagover midt i kampen nu eller hvad? Yeah... that makes sense...! [face_plain]
     
  12. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Ja, det stinker langt væk, men det er vist lige så meget Lucasfilms skyld. Skallen bliver fjernet, så de kan holde den nede på en "tilladt for personer over 7 år" rating. Hvis Lucasfilm ikke var så grådige, så kunne de jo i teorien bare afslå og lade filmen udkomme med en "12" rating.

    Meeen næh nej, så hellere tjene de ekstra millioner og lade Obi-Wan falde bagover uden nogen grund - som en anden idiot.

    undskyld - Det her er off-topic men det er jo vigtigt. :)
     
  13. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Jeg forstår bare ikke hvordan de kan høste Jedis som fluer senere i filmen, men ikke liiiige nikke obi1 en skalle...

    Og hvad er det også for nogle SVAGE børn der ikke ka tåle at se den slags helt ærligt!?!? >_< Jeg så Arnol pille sit øje ud i Termiator da jeg var 6, og har altid synes censur var til grin, da mit (og alle dem jeg kenders) tålererings niavu var langt over censurkomiterens børn.

    Der sq liiiiige logge en censurkomites fjumrenakke her ind her så sq han fandme få ;)
     
  14. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Helt enig - jeg læste en latterlig begrundelse som gik på at når børn legede star wars i skolen ville de sikkert prøve på det samme - doh!?!

    Ringenes herre fik dog sin lave rating alligevel uden at der blev klippet i den - og jeg har ikke hørt om nogen børn der har forsøgt at hugge hinandens hoveder af efter at have set den film.

    Par - du har helt ret i at der sker langt "værre" ting i filmen end bare den skalle, jeg forstår det heller ikke. Og så vidt jeg ved ser de engelske børn - det dér skod-wrestling konstant og det lader til at de kampe mindst er lige så voldsomme (dog ikke nær så flot udførte) som dem i SW.

     
  15. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Jeg lærer aldrig at fatte alt de halløj med rating - eller med fraklippene. Efter min mening klippede de det bedste ud af TPM på VHS - og nu sker det åbenbart igen....

    Og helt ærligt, det er sgu for nemt at give medierne skylden hvis børn er voldelige.
     
  16. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    næh, det er jo ikke medierne der skal opdrage folks børn - folk må da selv tage ansvar og finde ud af hvad de synes at de må se.

    Det er ikke meningen at film som Star Wars skal lære os noget om morale (selvom jeg synes at det kan man godt), i bund og grund er det underholdning og hvis man ikke bryder sig om nogle af scenerne - så fis ud af bageriet. De burde under ingen omstændigheder blive klippet ud.

    Lilu - du skriver at der blev klippet i TPM VHS'en - hvilke klip var det?

    TPM DVD'en er min yndlings i min samling, det er den mest omfangsrige dvd nogensinde tror jeg. Så jeg vil opfordre til at købe en kodefri DVD afspiller - de er nede på en 1000 kr. nu.
     
  17. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Det er efterhånden så længe siden at jeg så TPM i biografen, at jeg ikke er helt sikker med de fleste klip. De handler mest om at dialo'erne blev forkortet med et par sætninger hist og pist.

    Men det, der går mig mest på er at man har fjernet Anakin's slagsmål med Greedo og der hvor han forklarer hvordan frygt virker på folk for Jar jar. Hvorfor blev det gjort? Det var noget af det bedste. Jeg sad i bio og tænkte "Dér er Vader - Fedt".
     
  18. Lord_Coras

    Lord_Coras Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 26, 2001
    Greedo har aldrig været med i TPM. Gudskelov.
     
  19. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Ok, så siger vi det.
    Men der var i hvert fald en rodian som den såkaldte lille gode dreng, Ani tævede løs på.
     
  20. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Det kan vist ikke være helt rigtigt...

    Scenen hvor Anakin tæver løs på Greedo var ikke med i biografversionen - men det var med som en deleted scene på DVD'en.

    Jeg er rimeligt sikker på det eftersom jeg så TPM i danske biografer 7 gange og 1 gang i Australien.
     
  21. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Det fatter jeg altså ikke. Jeg har kun set den scene én enkelt gang i mit liv og det var den ene gang jeg så TPM i bio. Hvis det ikke havde været for det, ville jeg sikkert ikke have vist, at den overhovedet eksisterede.

    Jeg ved ikke hvorfor den var i den biograf jeg var inde og se og ikke i de andre. Jeg kan også huske at jeg var overrasket over, at filmen havde taget hele 2 timer og 20 min. - Jeg var nemlig skør nok til at tage tid på den pga. en diskussion med en ven der allerede havde set den.

    Men det, jeg egentlig ville sige er, at nu hvor de alligevel havde optaget scenen, kunne de da lige så godt have brugt den. Den passede så godt ind der lige efter løbet.
     
  22. TK-254

    TK-254 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Apr 30, 2002
    ???
    Jeg vil give Krede ret.
    Den scene har aldrig været med i biograf versionen.

    Det giver heller ikke mening at der skulle havde været to forkellige kopier i omløb i de danske biografer. Det ville bare koste udlejerne penge!
     
  23. Lord_Coras

    Lord_Coras Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 26, 2001
    Den scene kunne have virket hvis den unge Rodian var en anden end Greedo. Det er et "tilfælde" for meget...
     
  24. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Der er ikke fjernet et sekundt fra biograf vesionen til VHS vesionen.

    Jeg ku nu godt tænke mig hvis Greedo scenen havde været med på DVD'en. Eller hvis man i det mindste ku vægle at se filmen med eller uden deleted scenes. Jeg ka ikke rigtig finde det specielt underholdene at se 7 deletede scenes for sig selv...
     
  25. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    DVD'en varer 2 timer og 11 minutter (inkl. taxiscene og udvidet podrace) og Greedoscenen varer altså heller ikke 9 minutter, så hvordan den lige pludselig var kommet op på 2 timer og 20 min. er endnu et mysterium.

    - Uanset om det er noget Lilu har drømt eller ej - så er det stadig en god scene og den kunne godt have været en del af den endelige film.

    Paranorina har ret - med hensyn til at de godt kunne have lavet en funktion så man kunne se filmen MED deleted scenes sat ind de rigtige steder.

    Jeg ville ønske at de havde sat den scene ind hvor Qui-gon opdager, og smadrer, en af Darth Mauls probedroids - så forstår man lige pludselig bedre hvorfor at de har så travlt med at komme tilbage til deres rumskib i næste scene.

    Resten af scenerne er efter min mening nogenlunde ligegyldige - ihverfald for plottet.

     
Thread Status:
Not open for further replies.