main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

***Biljettköerna - The Dagbok***

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Apr 26, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Denna thread är tänkt som en "dagboks"-möjlighet för oss som sitter i köerna.

    Om du inte kan skriva själv kan du kanske be någon annan skriva in vad som händer.

    För tydlighetens skull bör varje post inledas med
    Stad - Biograf
    Datum - (tid)



    Diskussioner i denna thread undabedes.
    Använd den BARA för dagboksinlägg, annars blir den snabbt rörig och oöverskådlig.

    Nu finns threaden iallafall, om det är någon som köar redan.

    PS Om ObiAnne tillåter kan man ju starta en parallell thread för diskussion av denna

     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Limerick - Omniplex

    The irritating telefonko

    Tid: 29/4 16.33

    Ringde just upp bion, och naturligtvis har de den har veckan just lagt upp en automatisk telefonko som inte har nagon info om nar de slapple biljetter, eller nagonting om filmer som inte gar just den har veckan.

    Jakten pa en tid for biljettslappet fortsatter.
     
  3. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Zaphod bad mig skriva in detta:

    2/5 - 2002
    06:37 Zaphod inleder köandet vid Biopalatset i Göteborg.

    Under dagen har Lars_Muul och Wolverine hälsat på och Göteborgsposten intervjuat honom två gånger.
     
  4. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Goteborg - Palladium

    Efter en kall natt...

    Vargman77 och jag borjade koa vid 23,00 igar (2/5) och hamnade da pa en delad andra plats i kon. Efter forsta natten har vi fatt manga kommentarer, b?de bra och d?liga fr?n f?rbipasserade. Vi var aven uppe vid biopalatset pa morgonkvisten och halsade pa zaphod som suttit d?r sen 06,27 pa morgonen om jag inte missminner mig. Han ar idag pa forsta sidan del 3 i GoteborgsPosten. Vi fick det signerat.
    Medelaldern i kon ar just nu 19ar.

    Thats all for now folks.

    Tack a hej leverpastej :D
     
  5. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    tillägg till 2002-05-02:

    22[face_love]x - Aprentize och Vargman77 hälsade på.


    GÖTEBORG - BIOPALATSET
    2002-05-02

    04[face_love]x - Aprentize och Vargman77 hälsade på igen. För att få en tidning (med mig på) signerad. ;)
    11[face_love]x - Fick frukost (baguett) av några vänliga bekanta.
    12[face_love]x - Fick lunch (Kyckling med nudlar) av några vänliga okända.
    13:45 - Enligt en SF-anställd är det inte helt omöjligt att jag började köa först i hela Sverige. (??!!)
    Framåt eftermiddagen fick jag äntligen sällskap. Trevligt trevligt.
    Har även hälsat på hos Palladium-gänget en sväng.

    Över och ut
    ZB
     
  6. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Stockholm - RÃ¥sunda Filmstaden
    3/5 - kl 22:42


    Jag sitter nu hemma vid datorn och kan inte köa över natten pga sjukdom..

    Köandet har än så länge gott bra.

    (Jag) startade vid 19.30 tiden och det har flutit på bra.

    Vi är Wishnud, dom både drottningarna, Vader, emlisson, lynx, QG:s lillebrorsa och två av mina polers.

    Jag får det till 9 personer.

    edit:[/] felet justerat.
     
  7. Ms_Kenobi

    Ms_Kenobi Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Feb 22, 2002
    Stackare :(
    Jag är först i kön i Täby. :D

    Vet du om det kommer någon till Täby och köar?
     
  8. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Göteborg - Palladium.

    Kön ökade en hel del under fredagen och vi är nu c:a 12 personer. Från FF är det endast lars_muul som dykt upp hittills. Vi har varit o hälsat på zaphod ett par gånger till under kvällen och natten.
    Stämningen som råder vid palladium är underbar, och det är alltid lika kul när det kommer förbi folk och frågar "Vad (fan) gör ni här?" alternativt "Vilken film köar ni till?". Vi för en loggbok över alla gånger vi fått den frågan som vi kan posta när kön är över. Följande småroliga dialog utspelades även någon gång under kvällen:

    Förbipasserande:
    Vad är en fanatiker?

    Vi:
    Det är någon som gillar till exempel en film så mycket att man verkligen lever för det.

    Förbipasserande:
    Men har ni sett filmen då?

    Vi:
    Nej den har ju inte haft premiär än.

    Förbipasserande:
    Men hur kan ni då vara fanatiska på den?!


    Ja vad säger man?

    Med tanke på att vi ligger precis emellan spårvagnshållplatsen och gamleport fanns det en viss risk för lite trubbel när gamleport stänger vid 5. Vi klarade oss dock.
    Vad vi däremot inte klarade oss ifrån var en extremt heroin påverkad ung man som skrek på oss ala Dan Beckman i säkert en timme sammanlagt. Killen va egentligen helt underbar för hans Dan Beckman tappning var klockren och han körde en massa andra dialekter också som var lite smålustiga, men han var ett riktigt as asså som höll på å jävlas o skrika o ja, jävlas i största allmänhet.

    Men annars är gensvaret i stort sett positivt, folk tycker det är bra att vi verkligen gör det här som man ibland bara snackar om. Sen om man hade haft ett politiskt budskap med det eller nått så hade de vart bättre tycker vissa, men men.

    Det var nog allt för idag.
     
  9. Obi-MJ

    Obi-MJ Jedi Youngling

    Registered:
    Apr 29, 2002
    Sergel/Stockholm 24/5

    Köandet går fint. 6 tält än så länge, trevlig gemenskap. Biografen har fixat elektricitet. Vi spelar soundtrack. Regelbundna besök av diverse reportrar.
    Regnar som utav h.......
     
  10. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Filmstaden RÃ¥sunda/Stockholm 24/5

    Vi har ettablerat en boning under en trappa vid ingången, mer ingående kan ni få se av våra kommande bilder.

    Än så lång är det bara FF sweden där. (10)

    Vi lyssnar på starwars musik, tyvärr en fake. Så man undrar vad dom spelare med hela tiden.

    Vi får hela tiden en massa konstiga blickar och frågor. Plus att det var ett gäng jobbiga ungar där som störde oss ett par timmar.

    SF-personalen är jätte trevlig och ger oss kaffe och te i muggar och popcorns.
     
  11. SkywalkerX

    SkywalkerX Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 12, 2002
    LUND
    5/5 08:29 FILMSTADEN


    Nu åker jag snart iväg med bussen för att påbörja min drygt ett dygn långa köning. Hela Lunda-dagboken publiseras den 6 Maj eftersom jag inte har någon möjlighet att posta därifrån.
     
  12. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    6 / 5...

    Palladium, Göteborg...

    Trötta, sega, hungriga... men med biljetter går Vargman, Aprentize och Lars_muul (och andra eventuella FF:are) med sina beiljetter i handen... Vargman var dagen till äran iklädd sin jedidräkt... :)

    UNDERBART!!!!! :)
    Vi ses på premiären... :)
     
  13. Dreadlocked_Wookiee

    Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 7, 2001
    Gick förbi Sergel imorse strax efter klockan nio.
    Inte ett SW-fan så långt ögat nådde.
    Efter noll sekunders köande köpte jag två biljetter till premiären på Rigoletto.

    Effektivt, ja, men ganska tråkigt ... jag hade hoppats att det skulle finnas åtminstone någon jedi, sith, rebell, imperialist eller prisjägare kvar från nattens kö, men icke!

    Det var så öde inne på biografen att jag först trodde att kassorna var stängda!
     
  14. Vader_Darth

    Vader_Darth Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 14, 2002
    6/5 Lund/Filmstaden
    Efter en lång och kall väntan så har man nu äntligen biljetterna i handen. SkywalkerX kommer senare med en uppdaterad dagbok ifrån Lund. May the tickets be with us !!!
     
  15. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Biopalatset
    Göteborg

    Anlände 23.30 till BP vilket renderar mig en inte allt för smickrande 42:a plats i kön (men i vart fall inom det matematiska "garanterad-biljett-på-premiären-strecket").

    Får snabbt kontakt med mannen framför mig vars namn jag glömde fråga efter. Så småningom har Zaphod jobbat sig ned i kön och snackar ledigt bort 3 timmar. En oerhört trevlig människa förresten!

    Fryser några timmar...
    Väntar...
    och så!
    Dörrarna öppnas, folk slussas in, biljetter köps, lyckorus stiger...
    ...och på små måln trippar jag hem med min camingstol under armen och pinfärska premiärbiljetter i tryggt förvar närmast hjärtat!!

    :D :D :D
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Nyss hemkommen till Falun med en fin premiärbiljett i handen.

    Jag blev också fotograferad eftersom jag var först i kön ute i Solna :). Bilden ska publiceras i SFs personaltidning.
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Eftersom Stockholmskön hade ingen stor kontakt med nätet hoppas jag att det är ok att vi sammanfattar vårt köande så här i efterhand. Så här kommer några av de mest minnesvärda händelserna och idéer från dessa dagar(glömmer jag något så kommer de andra lägga till det):

    *popcorn poppades i Lynx triangiakök.
    *skriva Lukes bortappade Xwings dagbok (alltså den Xwing som han lämnar kvar på Bespin).
    *Lynx, emilsson och Queengoddess version av Diana (Paul Ankas gamla klassiker)
    *göra en cross over mellan SW och Phantom of the Opera
    *Lynx och emilsson sjöng stora delar av Phantom of the Opera a capella under söndagen.
    *det spelades SW TP och emilsson och Queengodess vann stort över de andra deltagarna.

    Till sist vill jag säga att en stor del till att vi hade en underbar helg berodde på den fantastiska personalen på biografen vi köade vid. De bjöd oss på té, godis, läsk och popcorn och gjorde det mycket lättare att härda ut den regn och kyla vi upplevde under lördagen.
     
  18. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    The Force Is Strong in the nice bio-personal... Vi hade snäll personal på Palladium med... Kaffe, godis, Trailervisning m.m. ... :)
     
  19. SkywalkerX

    SkywalkerX Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 12, 2002
    LUND - FILMSTADEN
    10.00 - 08.00


    Här följer mina och vader Darths öden och äventyr i Lunds Biljett-kö:

    10.00: Jag kommer till bion och träffar Vader Darth som har suttit där i två timmar redan. Vi är totalt fyra personer i kön och de två som sitter före oss ska ha biljetter till Malmö. Alltså får vi de bästa platserna :)

    11.00: Vi är fortfarande 4 personer i kön och nu börjar jag och Vader Darth bli hungriga. McDonalds har stängt :(

    12.00: Vi har fått tillökning av 1 person! Nu öppnar McDonalds och jag inklusive Vader Darth går och äter lite. När vi kommer tillbaka ringer Vader sin far som ska hämta en CD spelare till oss. Det börjar kännas lite kallt nu.

    13.00: Vi är nu hela 9 perosner. Cd spelaren är här och vi lyssnar på AOTC soundtracket.

    14.00: Vi sitter nu och läser SW serietidningar och besvarar dumma frågor vi ideligen får.

    15.00: Nu öppnar SF och vi kan begegna faciliteterna. Vader ringer Göteborgs kö och snackar lite med Vargman77. Vi fortsätter sedan läsa serietidningar.

    16.00: Nu verkar det som om vi kommer kunna skaffa TV och video utanför bion så att vi ska kunna se OT under natten.

    17.00: Kön består nu av 13 entusiastiska personer. SF bjuder oss på någon sorts varm äpple/kanel dricka och Vader vän kommer förbi med ingenting mindre än Muffins!

    18.00: Det är allmänt kallt. Vi väntar fortfarande på TV:n och video.

    19.00: Vi är nu 23 personer. Video och TV är på väg. Vi lyssnar på hockey på radio.

    20.00: Video och TV är här. Men videon funkar inte. Vi får helt enkellt vänta på en ny.

    21.00: Äntligen en video som funkar. VI sätter på episod 1. SF kommer ut och filmar oss.

    22.00: Vi ser fortfarande episod 1. Inget nytt alls.

    23.00: SF bjuder på korv och popcorn. Vi ser "Legenden" vilket måste vara den värsta b-film någonsin.

    24.00: Plöttsilgt går strömmen mitt i filmen! Efter ett tag kommer den dock tillbaka. Nu ska Vader försöka sova lite. Det blev svårare än han trode då en av hans kompisar inte kunde vara tyst.

    01.00: Vader kan fortfarande inte sova. Nu ser vi på episod 4.

    02.00: Vi går till 7/11 och inhandlar lite Jolt Cola. Vader lyckas äntligen somna och vi påbörjar episod 5.

    06.00: Filmerna är slut och de sista timmarna käns riktigt sega.

    08.00: JAAAAAAA!!!


    Här är några av de komentarer vi fick:

    ----------------------------
    "Skaffa er ett liv!"
    ----------------------------
    (Äldre Man)"Jo, men det är ju lite kult som man säger"
    ----------------------------
    (På allvar)"Va? Är det inte spiderman ni köar för? Jaja, nästa gång kanske..."
    ----------------------------
    (Pojkvän)"Är det den nya Star Wars?"
    (Flickvän)"Den ska vi inte se!
    ----------------------------
    (Förbipasserande) "Vad köar ni för?"
    (Vi) "Spider Man!"
    ----------------------------
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Den roligaste kommentaren jag hörde från förbipasserande var nog:

    "Köar ni för Star Wars? Vad duktiga ni är!!"
     
  21. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Stockholm SF-råsunda
    6/5

    Ja vi fick också en hel massa frågor under fredagen samt lördagen. Men tills slut så kom kö-lappars pilarna pekande emot lynx.

    Innan 12 tiden på dagen kom det ett gäng starwarsfans som gjorde en hydda av samma material som vi (presening och betong) som vi lånat från en stängd byggplats.

    Det går en tid och mer och mera personer kommer och tar kölappar, personer börjar tälta på en gräsmatta inärheten och när kylan kommer på natten så tänder dom en eld.

    Den fick jag nytta av på morgonen efter som att jag var rätt frusen trots min Kejsar-kåpa med pingvin motiv. (som har försvunnit! :eek: )

    Edit: händerna är nere, jag har återfunnit den!
     
  22. flugan

    flugan Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    hmmm kanske fel ställe men aprentize och vargman har gjort bra reklam för ff sweden och jag är nog fast här ett tag framåt iaf ;). varit kul killar :)
     
  23. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    En rättelse om Solna-kön: vi började köa 15:30 fredagen den 3:e maj.

    Tidigaste köstarten jag har hört talas om hittintills var gossen som började köa på torsdagskvällen utanför Sergel...
     
  24. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Då måste väl ändå Zaphod vara först eftersom han började 06.37 på torsdagen.

    ...eller menade du tidigast i Stockholm?
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Wishnud skrev ovan att Stockholmskön började 19.30 vilket alltså inte stämmer.
     
Thread Status:
Not open for further replies.