Bio

Discussion in 'Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Sep 22, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul Chosen One

star 6
    I söndags såg jag The Boogeyman. Jag tyckte den var helt OK, fram till det ytterst mediokra slutet.
    Onsdagen innan det såg jag Undergången. Fantastiskt välgjord film med ett mycket fascinerande innehåll! Den kändes mycket kortare än den var, tyckte både jag och min klasskompis.

Adolf blir Floda baklänges
    Där har jag varit

/LM
  2. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Var The Boogeyman otäck och så? Gillar när filmer har många "hoppa till" effekter.
  3. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Oh ja. Man är ofta på helspänn just pga "hoppa till"-effekterna.

Buggmannen är elastisk
    /LM
  4. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Det låter ju riktigt lovande, för försöka passa på att se den på bio med andra ord. :)
  5. Zaphod Beeblebrox Jedi Master

star 4
    Snart är det dags för det vi alla har väntat på...
  6. Zaphod Beeblebrox Jedi Master

star 4
    Tja, de åtta senaste gångerna jag varit på bio har jag sett ROTS.
    Jag ska nog se den en gång till (på tisdag) innan ett biouppehåll till mitten av Juli.

Då ska jag se världar som krigar och fladdermusmän som börjar och galaxer som liftar och chokladfabriker som kallar.
  7. TIE_FIGHTER1 Jedi Knight

star 1
    Oj! Alla dom där filmerna ska jag och [BOBA FETT1] också se i sommar. Det blir till att hoppas att det blir en pengaregnsommar då o_O

Nu när Star Wars-sagan är slut är det en liten tröst, men ändå att den nya ickeanimerade Transformers-filmen har biopremiär nästa år strax före jul. Nåt köande blir det nog inte *hehe* men jag och Boba går nog på nån förhandsvisning/fest såsom medlemmar i NTFA om det blir av eller så...Om någon är nyfis på vad det kan bli för typ av film så kanske nåt i stil med följande:

http://mywebpages.comcast.net/msmith1015/VWVideo.htm

På den sidan finns Citroën-reklamen och Nike-reklamen med bland andra fan-gjorda filmer mm. Just in case somebody´s interested.
  8. TIE_FIGHTER1 Jedi Knight

star 1
    Förresten är det värt att gräva djupare hål i bioplånboken för Terry Gilliams nya fantasyäventyr Bröderna Grimm?

[image=http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/10002497/photo_02.jpg]

Källa: http://images.rottentomatoes.com

Har fått nog av "rotborstefilm" i Trojastil i och för sig men gammal Monthy Pythonklanmedlem bakom filmer som Time Bandits och Brazil kan väl inte vara fel l-r?
  9. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Den måste jag se, gillar verkligen Terry Gilliams filmer. Sedan finns det ju så oerhört många bra filmer att se fram emot. En riktigt fin biosommar och ett riktigt bra filmår över lag ser det ju ut att bli.
  10. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Är det någon som har ett exakt datum eller ett preliminärt datum för när nya Harry Potter filmen kommer få biopremiär i Sverige?
  11. Erbos Jedi Master

star 3
    Nej, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte är runt den 18:e november
  12. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Stort tack, nu har jag någonting att gå efter i alla fall. :)
  13. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Var på nattpremiären av Världarnas Krig och jag kan verkligen rekommendera den filmen. Det var en mycket bra film. =D=
  14. beatriz Jedi Youngling

star 5
    vad handlar den om då?
  15. Railok_ Jedi Knight

star 1
    Klippt från Cine.se:

''Världarnas Krig? är byggd på H G Wells skrämmande roman om marsinvånare som invaderar jorden. Den filmatiserades 1952 och anses vara en av tidernas bästa science fiction-filmer. Den fick en Oscar för bästa specialeffekter och innehåller med den tidens mått mätt både bra spänning och action. Nu 53 år senare kommer Steven Spielberg med en nyare version.

Inledningsvis får vi följa Ray (Tom Cruise) som jobbar i hamnen. Han är expert på att flytta containers och kan flytta 40 stycken i timmen något som innebär att hans chef ber honom att jobba över. Ray vägrar och åker hem. Där står hans före detta hustru Mary Ann Ferrier (Miranda Otto) och väntar med hennes nya man. Hon har haft barnen för veckan och nu ska de tillbringa helgen hos Ray som är deras riktiga far. Det dröjer inte länge innan himlen börjar dra i hop sig och skiftar drastiskt och en massa blixtar uppstår. Det är någonting som inte stämmer och människor flockas på gatan för att se vad som pågår.''
  16. Erbos Jedi Master

star 3
    Förstår inte hur den kan anses vara en av de bästa Sci-fi filmerna någonsin. Är inte ens säker på att den verkligen anses vara det. Se Forbidden Planet!
  17. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Såg på Sin City i helgen men jag kan tyvärr inte rekommendera den filmen. Läs hellre serien istället, det är vad jag kommer fortsätta med.
  18. Lexi Host of Quick-Games

Game Host
    star 4
    Jag såg Fantastic Four häromdagen. Som ett stort Ioan Gruffud-fan, var jag självklart tvungen att se filmen. Den var helt ok, men inte fullt så actionspäckad som jag hade väntat mig. Det mesta händer faktiskt i slutet. Mestadels av filmen gick åt till att presentera de fem karaktärerna, men trots detta saknade jag scener när man får se hur de lär sig att kontrollera sina krafter.

Jag gillade humorn och har nästan inget att klaga på när det gäller specialeffekterna. Har man två timmar att göra av med kan man gå och se denna film.
  19. DARTHLARS Force Ghost

star 4
    Hmm.. jag var bergsäker på att det fanns en Liftarens Guide... - tråd, men jag hittar inte den så jag får väl posta här istället.

Jag såg att HHGTTG-filmen går upp först 3:e Augusti och inte nästa helg. Måste väl ha skjutits fram för att inte krocka med Batman Begins kan jag tänka mig.
    Min syrra såg den i London redan i Maj och var jätteförvånad över att den inte hade gått här än.

*suck*

En veckas väntan är väl inte mycket om man redan har väntat i drygt tre månader... [face_frustrated]
  20. beatriz Jedi Youngling

star 5
    Vilka ilands problem
  21. JediPrincess_Annelie Jedi Knight

star 1

Ska se "Liftarens Guide..." imorgon, men har en fråga. Är filmen baserad på första eller alla delarna?

(Long time, no see :)!)

- JP_A
    [face_batting]
  22. DARTHLARS Force Ghost

star 4
    Svar till JediPrincess Annelie:
    Den är baserad på den första delen, men handlingen är lite annorlunda. Det finns faktiskt redan en del skillnader mellan alla tidigare inkarnationer av HHGTTG (radio-serien, boken, tv-serien och datorspelet), men filmen skiljer sig mest från de övriga.
    En stor del av filmen spenderas på en ny sido-historia som dock Douglas Adams själv ska ha kommit på speciellt för filmen.

Mer om filmen. Milda spoilers, men ingenting direkt om den nya handlingen:
    En del av det nya är bra men jag tycker att det mesta av det känns opassande för universumet, ogenomtänkt, konstigt eller bara onödigt. Jag tyckte att boken, radioserien och tv-serien kändes som samma sak, men att känslan är helt annorlunda i filmen. Filmen tappar sin sköna torra brittiska humor i försöket att göra den knasig. Mer tonvikt är lagt på att jorden går under och på Arthur och Trillian än på de andra karaktärerna.
    Utséendet på vissa personer, rymdskepp, robotar och andra saker och ting skiljer sig en hel del från hur de beskrivs i boken, vilket jag starkt ogillar. Det är också för mycket Vogoner som framställs som aldeles för mänskliga, och deras byråkrati är på tok för snabb... :p

Zoey Deschanel är utmärkt som Trillian dock. Jag gillar henne mycket bättre än tjejen med den pipiga rösten i tv-serien. :)

Saker att kolla efter: en tydlig SW-referens, en cameo från TV-serien, Douglas Adams ansikte och ett utdrag ur boken i eftertexterna.

ps. GÃ¥ inte och se filmen utan din underbara handduk!
  23. Jedi_Emilie Jedi Master

star 2
    Så Liftarens Guide.. tillsammans med Annelie igår. Jag har ju då bara boken att jämföra med, eftersom jag inte tagit del av de andra versionerna. Jag tyckte filmen var rätt rolig. Tyvärr kändes det som om bara en bråkdel av de roliga sakerna i boken hade kommit med och att de flesta hade fått ge plats åt lite tramsigare humor. Tyvärr verkade publiken ignorera det som verkligen är roligt och skratta mer åt annat. Jag hatar när det är något jättekul i en film och det möts av dödstystnad av biopubliken och man själv vill skratta så man ramlar av stolen. [face_blush]
    Av karaktärerna tyckte jag att de flesta gjordes bra eller okej, men Zaphod Beeblebrox störde jag mig lite på.

//Emilie-som-kvävs-av-att-hålla-inne-skratt
  24. Zaphod Beeblebrox Jedi Master

star 4
    Va? Vad har jag gjort? ;)

Jag tyckte att filmen var lite kul, men den saknar mycket avv det där speciella Adams-stuket som de andra inkarnationerna av HHGTTG har.
  25. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Såg Romeros Land Of The Dead senast på bio. Helt klart underhållande film. Gillar att Romero målar upp ett samhälle som är lika farligt för ens liv som dom levande döda är.
Thread Status:
Not open for further replies.