main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Bio

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Sep 22, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Mytologi mässigt tyckte jag att han lyckades jättebra, precis som i de föregående (allihop). Filmen va väl inte lika bra, men jag tyckte om den precis som SLL. Va rädd att den skulle vara jättedålig, men den överasskade. Zombie-film på uppgång?
     
  2. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004

    Mamma bjöd mig på Zozo igår och jag tyckte att den var jättebra. Fares är väldigt skicklig på att blanda komik och tragik.

    //Jedi_Emilie
     
  3. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Zozo verkar riktigt bra, ska snart se den om nu bara erbos kan någon gång.

    Till helgen har dessutom Kalle och Choklad fabriken en smygpremiär här i GBG, så ska då äntligen få se den.

    Annars måste jag rekomendera den indisk/brittiska filmen The Warrior, den kom för några år sedan och vann bland annat den kategorin, bästa film i den brittiska motsvarigheten till Oscarsgalan. Handlar om en soldat till en krigsherre som plötsligt får nog och om hans flykt undan hämnd. En väldigt bra film hur ett enda ögonblick kan ändra enns liv såpass mycket.
     
  4. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Idag har jag sett Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö med skolan... Men jag la inte mycket uppmärksamhet till filmen... [face_blush]
     
  5. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Jag och brorsan var och såg Madagaskar förra veckan, en riktigt underhållande och trevlig film.
     
  6. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Igår var jag med Cilla och såg harry potter. Jag la mer uppmärksamhet vid filmen den här gången än förra filmen.
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag såg Harry Potter igår. Den kändes för mig väldigt stressad och det lades ingen tonvikt på den scen som var kärnan i berättelsen. Jag är sannerligen glad att jag har läst böckerna, även om det finns en bra grej med filmerna: Man får se saker som kan vara svåra att visualisera när man läser böckerna. Det kan göra det lite roligare att läsa!
    Sen är musiken väldigt bra också.



    Filmer - de är visuella
    /LM
     
  8. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Håller helt med LM om att den kändes stressad, man hade kunnat ändra om början lite grann alternativt gjort filmen längre. Sedan blev det lite för romantisk komedi flams i mitten av filmen som kändes lite fel. Det va roligt till en början men efter ett tag blev det lite för mycket. Men överlag så gillade jag filmen men den är inte lika bra som nummer 1 och 3.
     
  9. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag gillade Harry Potter och tyckte att det romantiska flamset var vansinnigt roligt. Sedan kan jag kanske hålla med om att filmen verkar lite stressad, men det var ingen jag tänkte på medan jag såg filmen. Om man inte har läst böckerna innan kanske det blir lite svårare att hänga med i svängarna, men om man har gjort det så var det inga problem. Jag tycker att de har lyckats bra med att välja ut vilka delar de ska ha med i filmen, och hur de har ändrat på historien för att få den sammanhängande trots klippningarna.
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag såg Häxan och Lejonet för några timmar sen. Ingen höjdare, men bra.
    Betyg: 4 av 7 möjliga.

    Förra veckan såg jag förresten Matchpoint. Mycket bra! Kunde ha varit fantastisk, men jag tyckte att den kändes utdragen. Closer berörde mig mer.
    Betyg: 5 av 7.

    I december såg jag också King Kong(i Brno, Tjeckien). Fantastiskt bra äventyr. Den kunde gärna ha varit ännu längre! Förmodligen innebär det dock att längden var perfekt :)
    Betyg: 6 av 7.



    Betyg är skoj
    /LM
     
  11. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Derailed igår. Mycket bra. Regi av Mikael Håfström. Det märks. Kul att han får göra karriär i Hollywood!
    Betyg: 5 av 7.




    Clive Owen är helgrym
    /LM
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senaste filmen jag såg på bio var Brokeback Mountain. Filmen var otroligt vacker när det gäller miljöer och jag gillade att den fokuserade så tydligt på de båda huvudpersonerna. Sen hade scenograferna gjort ett jättejobb eftersom man direkt förstod vilken tid man befann sig i utan att de behövde visa det med undertext.

    Det enda negativa jag hittar var att första halvan kändes lite väl seg ibland.
     
  13. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Såg V för Vendetta igår och tyckte den var mycket bra, som väntat. Fanns ju en del att störa sig på, kunde t ex inte gå med på Portmans brittiska dialekt hela tiden, men inget som störde allt för mycket.
     
  14. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag såg filmen (V för Vendetta) idag, och tyckte den var ganska knäpp. Visst var den mäktig, men det kändes som att vissa scener fanns där bara för effektsökeri utan att ha förankring i resten av filmen.
    Ursäkta om ni tycker att jag hädar, men.. jag tyckte inte att Natalie Portman var övertygande i alla dialogscenerna. Hon påminde mig aldeles för mycket om Star Wars i ett par scener där dialogen råkade överlappa, vilket störde min inlevelse. :rolleyes:
    Filmen påminde mig lite om första delen av Sin City.. där en annan hämnare springer omkring i en stad och mördar folk, med mycket blodstänk.
     
  15. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Själv svalde jag effektsökeriet med hull och hår, men är svag för sånt. När det är så snyggt, hittar jag på förankringen i resten av filmen själv om det blir nödvändigt. :p
    Däremot håller jag med om Natalie Portman, hade gärna överhuvudtaget sett någon annan i rollen. Tyckte att Emma (i Filmkrönikan alltså) hade ganska konstiga kommentarer, som jag inte alls höll med om. Dels om hur bra Portman var och sen sa hon något om hur filmen var mer rak än första Matrix och mindre filosofi-flum. Filosofin i Matrix är väl ganska basic, men jag tyckte det som var med tillförde till filmen och inte alls var något negativt. Tyckte V var mycket bra men av helt andra anledningar än Emma...
    Såg inga paralleller med Sin City, men det har nog att göra med att jag har sett den en gång och den lämnade inga större avtryck hos mig.

    //Jedi_Emilie
     
  16. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Tja, det var ganska störda individer i båda.. Jag tror det kanske hade funkat bättre om Evey hade spelats lite störd, och inte så stelt som Natalie gjorde..
    En annan sak jag märkte var att en gång så trycks någons sårade panna upp mot kameran och man kan tydligt se kanterna på den lilla latex-applikation som ska föreställa sår. Dåligt!
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Igår såg jag Häxan och Lejonet. Narniaböckerna var mina favoriter när jag var runt 11-12 år gammal och det var kul av ren nostalgi att se filmen. Överlag var den väldigt ojämn med specialeffekter som inte imponerade alls. Men Vita Häxan var rätt otäck. Intressant att de också ändrat en del av den bakomliggande mytologin (om jag minns rätt).
     
  18. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Senast jag var på bio såg jag Walk the line, den där om Johnny Cash. Säger en del om filmen att jag tyckte väldigt mycket om den och blev rejält indragen, fast jag egentligen inte har nåt till övers för Cash. Fantastiska skådespelare...
     
  19. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Jag var och såg den svenska vampyrrullen Frostbiten ikväll.
    Har sällan skrattat så mycket på bio! Bra film, men funkar inte som skräckis...
     
  20. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    DaVinci Koden - Vilket skämt
     
  21. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Igår såg jag och Cilla X-men 3. Tyckte inte att den var lika bra som tvåan. Forumet behöver spoilertagar :p Skulle vilja smågnälla om några saker som händer i filmen.
     
  22. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Cars - vilken höjdare
     
  23. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Ska iväg och se Eragon tillsammans med min flickvän om mindre än en timme. Boken var helt okej så jag hoppas att filmen är detsamma.
     
  24. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Detta är en post enbart för att reta våra USA-besökande medlemmar...

    Jag var och såg Pirates of the Carribean 3 igår natt... :p
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Samma här. Vad tyckte du om den? :)

    Personligen är jag inte så imponerad. Jag tycker helt klart att den första filmen är den bästa. Det finns bitar ur del två och tre som är riktigt bra men överlag tycker jag inte att filmerna är tillräckligt bra för att hålla mitt intresse uppe.
     
Thread Status:
Not open for further replies.