main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Bio

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Sep 22, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Jo, jag håller med dig... Det märks att de två uppföljarna är just det, om inte en film i två delar...
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag känner till två spelfilmer som ska komma snart som handlar om Star Wars-fans, båda producerade och regisserade av riktiga fans men alltså riktiga hollywoodfilmer med bra budget och professionella skådisar.
    Båda filmerna verkar vara varma komedier gjorda av Star Wars-nördar för Star Wars-nördar och är fyllda med nörd-referenser, bl.a. dispyter mellan Star Wars-fans och "trekkies" ...
    Trailers finns på nätet till båda filmerna!

    Fanboys -- en road-movie om ett gäng unga killar (och en tjej) som vill bryta sig in i Skywalker Ranch innan premiären av Episod 1 för att deras döende kompis ska få en chans att se filmen innan han dör.

    5-25-77 -- handlar om en ung kille som gillar att göra egna scifi-filmer. En dag så får han se Star Wars och den dagen (se datumet) så förändras hans liv.
    Titeln i sig är en spoof på titeln till en dokumentär som GL gjorde en gång.
     
  3. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Blev bjuden på bio igår av en barndomsvän och jag bjöd i min tur med mig två av min syster barn så att dom skulle få gå på bio för en gångs skull.

    Vi såg filmen Bron över Terabithia (Bridge to Terabithia). Baserad på en bok av författaren Katherine Paterson. 2006 års ALMA-pristagare.

    Enligt annonserna skulle filmen gå med svenskt tal och då var jag inte intresserad men efter att ha kollat upp hur det låg till så visade det sig att dom flesta annonser är fel och att filmen visas med engelskt tal.

    Är rätt allergiskt mot spelfilmer från Disney och alla dess moralkakor som man oftast förväntas ta till sig. Men om läget är det rätta som det var idag så kan jag tänka mig att svälja en och annan moralkaka om den smakar så här gott.

    Tycker hela filmen är en stor hyllning till livet och hur det är att växa upp. På flera ställen känner jag igen mig och blir påmind om hur det var när jag själv växte upp, hur livet är som en berg och dalbana och att man måste ta sig igenom både framgång som motgång.

    Jag blir väldigt sugen på att läsa boken som denna film är baserad på då jag tycker det påminner en hel del om böckerna Astrid Lindgren skrev. Att våga ta upp stora och svåra ämnen för barn och ungdomar utifrån deras syn och upplevelser. Denna film tillsammans med boken kommer säkert hjälpa och lyfta upp många unga som upplever liknande saker i dagens ibland tuffa värld och som till en början kanske inte alltid har någon att vända sig till.

    Tycker dock att annonskampanjen tillsammans med postern och trailern är lite missvisande. Även om filmen har inslag av fantasy så är det ingen renodlad fantasyfilm för mig utan snarare ett drama med fantasyinslag i barnens escapism. Tror det finns en del som går och ser filmen i tron om att få se en fantasyfilm vilket dom ju i min mening bara delvis får. Hoppas dock att inte detta avskräcker folk från att gå och se den då filmen är riktigt, riktigt fin och bra.
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Var på en smygpremiären av Stardust igår och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av hur bra boken har klarat sig i övergången från bok --> film. Lite har ju ändrats, en del scener i boken har försvunnit och en del scener som inte finns med i boken finns i filmen, men dom är inte på något sätt av dålig karaktär utan stärker snarare filmen som helhet.

    Skådespelarna imponerar mycket, speciellt den för mig tidigare okända Charlie Cox som gör Tristan på ett mycket övertygande sätt. Men även andra skådespelare som t.ex. Claire Danes, Robert De Niro och Michelle Pfeiffer är bra i sina respektive roller.

    Har man det minsta intresse av boken eller Neil Gaimans böcker överlag så borde man ta sig en närmare titt på filmen. Jag gillar det mesta som Neil gör och Stardust är en av mina favoriter bland hans böcker och jag blir väldigt glad när dom gör boken rättvisa i en så här bra filmatisering. En kärleksfylld saga utan dess like. Missar ni den får ni skylla er själva. :p
     
  5. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag var på premiären av The Golden Compass idag. Jag har läst böckerna och sett fram emot filmen ett bra tag nu, men jag blev lite besviken. Precis som Harry Potter-filmerna så kändes den lite stressad. Istället för djup i dialog, karaktär och allmän stämning så fylls tiden med svepande kameraåkningar och actionscener. Ett par av de scener man berördes mest av i boken finns inte med i filmen. Jag antar att filmen också har försnällats för att passa yngre tittare. Bland annat är slutet borta, och därför har en scen strax före slutet har flyttats tillbaka i tiden. Sak samma hur många mil det är mellan nord-Norge och Svalbard och att resan tog flera dagar med luftskepp i boken - det går visst snabbare att rida på isbjörn! Det parallella universumets värld är rätt fantastiskt, men jag tycker att de visade alltför lite av sånt. En kul detalj är att filmens London har det (ö)kända cigarr-formade kontorshuset som byggdes relativt nyligen.
    Skådespelarinsatserna är ojämna. Hon som spelar Lyra är perfekt. Daniel Craig som Lord Asriel verkar lite distansierad från alltihop och saknar den glöd som karaktären hade i boken. Eva Green som häxan Serafina Pekkala låter som om hon parodierar Cate Blanchett's roll som Galadriel ... och var är hennes kvast? Christopher Lee har en enda scen, där hans karaktär är helt oviktig. Lee Scoresby tycker jag däremot är perfekta. Ian McKellen har en röst-roll, men den lider lite av att man hela tiden påminns om att detär Ian McKellen ... Specialeffekterna med olika djur-daimoner är det som har mest kvalitet i filmen.
    Slutbetyg: Inget speciellt. Det går bättre filmer på bio.
     
  6. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag skulle ha sett filmen på bio i helgen men jag och en vän hamnade på Eastern Promises istället. Den är precis som A History of Violence lite av en besvikelse. Cronenberg kan bättre än såhär, se bara på t.ex. The Fly, Naked Lunch och Crash. Men mitt kvinnliga sällskap tyckte att "nakenscenen" med Viggo var bra även om den inte enbart var till som ögongodis.

    Jag ska försöka se Guldkompassen till nästa helg då jag kan gå själv och inte behöver ta hänsyn till vad andra vill se. ;)
     
  7. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag vill se Guldkompassen, men det blir nog inte av innan jul. Ikväll såg jag Beowulf, till vissa delar var den bra, men inte direkt någon höjdare. Animationerna var lite ojämna, och jag gillade inte ändringarna från orginalet.
     
  8. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har dragit mig att se den då jag inte heller gillar att dom avviker så mycket från originalet. Får se om jag hyr den när DVDn kommer.
     
  9. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Såg beowulf i söndgas, tyckte den var helt ok men inget man kommer minnas särskilt länge. Animationerna var som sagt ojämna, men i ett par scener trodde man nästan att de fuskat och filmat på riktigt.

    Storyn var ganska tunn, och blev trots högt tempo seg mellan striderna. De kunde gott jobbat lite mer på problematiken med att vara oövervinnerlig.

    Vilket är orginalet som ni nämner, har det gjorts film tidigare eller syftar ni på folksagan (den torde väl finnas i flera versioner dessutom)?
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja det är originaleposet vi pratar om, och det finns inte i så många versioner eftersom det är en redigerad dikt. I eposet är det ju inte så mycket känslor, utan det mest är bara pang på, och jag tror det är det som är lite av problemet. Nu i filmen försökte man få fram lite djup och känsla, men ville ändå ha kvar det som en action-film och det gjorde att den blev platt.
     
  11. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001

    Det finns flera filmatiseringar av Beowulf. En riktigt sunkig version som är väldigt löst baserad på originalet. Beowulf kom 1999 och är IMO helt värdelös. Nästan lika dålig är TV-Filmen Grendel.

    Det finns en Isländsk film vid namn Beowulf & Grendel från 2005 med bland annat Stellan Skarsgård i rollen som Hrothgar. Dock har jag inte haft möjlighet att se den än men just den filmen känns som en av dom bättre filmatiseringarna som jag hört talas om.
     
  12. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

    En riktigt lyckad film måste jag påstå. Den lever kanske inte riktigt upp till hypen och den är IMO inte bättre än dom tidigare filmerna, även om det inte är långt borta. Rent filmtekniskt känns även den nya filmen lite konstig och då jag värmde upp med att se dom tre tidigare filmern så känns det lite som att på den biten så passar den nya filmen inte riktigt in. Men det är ju inte så lustigt med tanke på hur många år som har gått mellan dom äldre filmern och den nya.

    Handlingen är riktigt bra, det känns att Indy har blivit äldre men att han snart hittar rätt i rollen som äventyrare. Det är bara bra, jag hade blivit bra besviken om han inte hade åldrats utan kastat sig handlöst in i utmaningarna i filmen. Bitar av handlingen var något överraskande måste jag säga, speciellt mot slutet av filmen och en del bitar av handlingen kändes mer självklara. Ford klarar med enkelhet av sin karaktär, Shia LaBeouf är enormt charmig i sin roll, Karen Allen och hennes leende genom större delen av filmen kan få vilken hårdnackad människa som helst att kapituelera. Den enda av skådespelarna som jag blir besviken på är Cate Blanchett. Hennes roll är rätt liten och tyvärr känns hon inte speciellt trovärd som ryss. Med lite tur är det en roll som växer med tiden och som man kanske lär sig tycka om mer ju fler gånger man ser filmen.

    En klart sevärd film som jag redan nu längtar efter att få se om. :)
     
  13. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Fredrik Strage hade typ helt motsatta åsikter mot dina, i sin DN recension, enligt honom var Cate Blanchett största behållningen. Ser fram emot att se den lite mer nu, när nån sagt att den var bra.
     
  14. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag tycker många recensenter är lite väl hårda mot Indiana Jones. Det är klart att det finns vissa delar som jag tyckte var mindre bra, men på det stora hela är jag ändå nöjd. Den är uppbyggd på samma vis som de gamla filmerna och den innehåller fortfarande samma matinékänsla och humor och den är fortfarande full av action.

    Filmen kan ju omöjligt vara lika bra som de gamla, men å andra sidan får man ha i åtanke att både Indiana Jones och jag har blivit äldre.
     
  15. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag var och såg Indiana Jones förra torsdagen (på premiärdagen). Jag tyckte att det var riktigt bra. Action- och humormässigt var den i nivå med de gamla filmerna. Den känns defenitivt som om den passar in i Indiana Jones-serien.
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Skulle gå och se Mamma Mia, men den var utsåld så det blev Hancock istället. Kan inte säga att jag var särskilt imponerad. Visst man skrattade ibland för det var några roliga situationer, men grundhandlingen var inte mycket bättre än Jumper.
     
  17. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
  18. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    DL: Rent spontant låter det mycket dåligt... :rolleyes:

    OA: Om du inte redan har gjort det, gör ett nytt försök att se Mamma Mia. Jag såg den i tisdags och älskade den. [face_dancing]
     
  19. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Är det nån mer än jag som verkligen ser fram emot Watchmen? Kikade på trailern idag och jag tycker den verkar lovande. Storymässigt säger trailern inte ett dugg, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur invecklad handlingen är i serien, men visuellt är den väldigt trogen originalet. Har man läst serien så känner man igen i stort sett varenda scen i trailern. Har man inte läst serien så kanske man mest blir förvirrad av trailern, den visar i stort sett bara lite klipp av huvudkaraktärerna.

    Jag hoppas bara att den lyckas storymässigt, jag har stora förhoppningar på denna film...

    Trailern kan ses här.
     
  20. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag tror det finns chans att filmen blir en av dom bättre (kanske rent av den bästa) filmatiseringen av en serietidning/grafisk novell som vi hittills har sett. Trailern var helt okej (även om jag är lite skeptisk till valet av låten) och av det jag hittills har läst och sett om filmen bekräftar mer eller mindre att detta kan bli en film utöver det vanliga. :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.