main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden Boktipsartråden

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Jedi-W, Apr 19, 2009.

  1. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag har länge tänkt läsa den serien, men känt mig lite tveksam. Jag kanske gör slag i saken nu då.

    Just nu: Harry Potter and the half-blood prince. Jag har läst den förut, men blev sugen igen efter att jag sett filmen. HP är alltid lika bra, men trean är ändå min favorit.

    Senast: Alkemisten av Paulo Coelho. Den handlar om att finna sitt levnadsöde och om att lyssna till sitt hjärta. Mycket bra bok som går snabbt att läsa. Språket är vackert, men samtidigt enkelt. Jag kommer nog att läsa fler av hans böcker, jag gillade hans berättarstil.

    Nästa: Hoppsan, jag är död! av Arto Paasilinna. Jag hittade den i bokhyllan och fastnade för titeln. Jag vet egentligen inte vad det är för bok, men den börjar tydligen med att huvudkaraktären dör. Den verkar underhållande.

     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag får ge negativa boktips:

    Det enda som jag har läst av Arto Paasilina's är början på Snablar. Jag tröttnade ganska snabbt på den för handlingen var både översiktlig och tråkig. Boken innehöll många händelser under många år i snabb följd och gick aldrig ner på djupet i något särskilt.

    Jag har läst Paulo Coelho's Alkemisten och Pilgrimsresan. De tyckte jag var rätt OK. Sedan försökte jag mig på Zahiren och Häxan från Portobello, men ingen av dem fick mig engagerad. Det är nog inte min typ av böcker, och Coelho's berättarstil passar nog inte mig. Jag föredrar mer spänning, och mer konkreta händelser än katolskt underförstådda saker som går mig förbi.

    Förresten... Undrar om Scifi-bokhandeln läser den här tråden, för The Hero of Ages och Splinter of the Mind's Eye fanns där (Sthlm) idag. ;) Jag köpte dem.

    Nästa: Splinter of the Mind's Eye
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast:
    Labyrinth av Katherine Mosse. Normalt sett brukar jag gilla romaner om fåniga konspirationer som gärna handlar om Den Heliga Graal. Men den här boken var tyvärr ganska tråkig. Det kändes som att språket var torrt och jag brydde mig aldrig om karaktärernas öde.

    Just nu:
    The Thousandfold Thought av R. Scott Bakker. Det här är del tre i en trilogi om ett religiöst krig som utlöser Harmageddon. Jag läste de föregående delarna för flera år sedan och därför har jag glömt massor. Därför känns historien ganska rörig, men jag gillar att Bakker undviker gott och ont och istället fokuserar mer på makt och intriger.

    Nästa: Jag lutar åt att läsa om His Dark Materials.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  4. C-Sarah-3PO

    C-Sarah-3PO Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 18, 2009
    Senast: Bara barnet av Torey Hayden. Författaren har skrivit flera böcker om barn som lider av olika psykiska svårigheter, hon är egentligen utbildad barnpsykolog och skildrar i böckerna sina egna erfarenheter. Just Bara barnet handlar om en liten klass med några få elever där alla barnen lider av någon slags psykisk sjukdom, fokuset ligger på berättaren som är Torey själv och är klassens speciallärare. Det är väldigt intressant att följa hennes arbete med de olika barnen, hur de beter sig i olika situationer och vad som ligger till grund för deras problem.

    Nu: Inte utan min dotter av Betty Mahmoody. Det är en självbiografisk berättelse jag läst en gång tidigare som handlar om när Betty tillsammans med sin dotter och man åker på vad hon tror ska bli en två veckors-resa till makens familj i Iran. Betty är amerikan och vantrivs redan från början av semestern men härdar ut för sin mans skull. När dagen för hemresan sedan kommer vägrar hennes man att låta henne och deras dotter åka tillbaka till USA. De hålls fångna där i 18 månader innan de två till sist lyckas fly. En mycket stark och målande berättelse som verkligen griper tag i en!

    Nästa:
    Funderar på att läsa en fiktiv SW bok, har dock inte bestämt mig för vilken än..
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag gillar verkligen Inte utan min dotter, även om man ska komma ihåg att läsa den källkritiskt. Den är spännande och stark, jag tror jag har läst den minst tio gånger.

    Just nu: Prodigal Mage av Karen Miller. Har haft lite svårt att komma in i boken eftersom jag inte har läst föregående serie, och det är väldigt mycket tillbakablickar. Får se om det blir bättre efter några kapitel.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast: The Force Unleashed av Sean Williams. Den var rätt ok, men visst märks det att historien bygger på ett dataspel. Är man intresserad av Vader eller Bail så får man nog ut en del av boken.

    Just nu: The Little Stranger av Sarah Walters. Den här boken är hittills ruggigt bra. Det handlar om en adelsfamilj ute på engelska landsbygden i slutet på 40-talet, precis när imperiet börjar falla och gamla släkter förlorar sin ställning medan medelklassen tar över. Mitt i allt upptäcker byns doktor att det spökar i huset där familjen bor. Jag tycker Walters får till biten med spöket väldigt bra i och med att det är precis på gränsen till vad som är möjligt. T.ex. dyker saker upp där de inte borde vara istället för att folk ser någon död släkting.

    Nästa: Lutar åt att läsa om Neil Gaimans Neverwhere. Jag behöver en dos spökstationer ;).
     
  7. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag såg att tredje boken i serien om Darth Bane har kommit, likaså senaste (tredje sista?) boken i Wheel of Time-serien: påbörjad av den frånlidne Robert Jordan och avslutad av Brian Sanderson.
    Båda finns bara som inbundna. Jag vill läsa båda, men väntar tills de kommer i pocket. Brian Sanderson har skrivit Mistborn-trilogin, som jag gillade skarpt, så jag ser fram emot vad han har bidragit med.

    Jag har sett mycket beröm på nätet för Karen Traviss' Star Wars-böcker om Republic Commando och Clone Wars, så jag plockade upp en annan serie av henne, fastnade, och har precis börjat på femte boken av sex (än så länge?).
     
  8. ANTON91

    ANTON91 Jedi Youngling

    Registered:
    Aug 10, 2008
    jag är en sådan person som läser fler än en bok per dag
    Just nu: Twilight serien (igen) sen läser jag star wars hard mercandice(stavning)

    Senast:Twilight Eclipse

    Nästa: inte bestämt mig än på den frågan :p
     
  9. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Senast: Hall of fame: Don Rosa. Tekniskt sett är det serier, men dem är i en bok, så den får räknas.

    Just nu: Den förlorade symbolen, av Dan Brown. Jag har inte kommit så långt än, så jag kan inte säga så mycket. Men den verkar vara uppbyggd på samma sätt som alla hans andra böcker. Med andra ord kommer jag nog inte att bli besviken. Jag har också en känsla av att så fort jag kommit in i den lite mer, kommer jag inte att kunna lägga den ifrån mig.

    Nästa: Death troopers, av Joe Schreiber. Det verkar jätteintressant med en skräckroman, men för säkerhets skull kommer jag nog bara att läsa den under dagtid. Jag är lättskrämd. :p
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast: Trudi Canavans Age of five-trilogi. En serie som handlar om en ung kvinna som blir prästinna. En kort tid senare blir hon utsedd av gudarna till en av fem ledare. Med tiden upptäcker hon att allt inte är som det ska med dessa gudar. Serien är underhållande och Canavan vänder uppochner på en del klichéer i fantasy. Men läsupplevelsen förstördes av att jag räknade ut seriens stora överraskning redan i bok 1.

    Just nu: The terror av Dan Simmons. Det här är en skräckroman som bygger på den historiska Franklin-expeditionen. Under1800-talet försökte brittiska upptäcksresande att hitta en farled mellan Kanada och Nordpolen. Franklin-expeditionen misslyckades helt och Simmons använder deras öde för att berätta en historia med övernaturliga inslag. Det handlar om vad som hände med männen efter att deras skepp frusit fast i isen.

    Nästa: vet inte, troligtvis en bok om svensk historia eller en deckare.
     
  11. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Senast: Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. En bok jag länge tänkt läsa men inte kommit mig för, men nu fanns den inne på biblioteket. Spännande och bra, en riktig pageturner. Var rätt intressant att läsa den direkt efter att jag hade läst Jonas Gardells En komikers uppväxt, då båda har huvudpersoner som mobbas i skolan. Båda böckerna beskriver utansförskapet väldigt bra, trots att de är i två olika genrer.

    Nu: Illusionen om Gud av Richard Dawkins. En bok som gör upp med gudsbegreppet och behovet av religion i samhället, skriven av en av världens mest kända ateister. Har inte kommit så långt än, verkar intressant nu iaf.

    Nästa: Ingen aning. Kanske skulle ta och läsa Vellum av Hal Duncan, eftersom den legat här på min hylla ett tag nu och jag nu har tid att läsa lite...
     
  12. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Senast En värld utan slut av Ken Follet. Det är uppföljaren till hans storsäljare Svärdet och Spiran och utspelar sig ca 200 år efter den boken. Det gör att man inte behöver ha läst Svärdet och Spiran för att komma in i boken och karaktärerna. Jag gillar den och rekommenderar den starkt till alla som är intresserade av medeltiden i någon form.

    Nu Svärdet och Spiran av Ken Follet. Ja, efter att ha läst En värld utan slut så har jag gått tillbaka till den första igen, det är flera år sen jag läste den senast. Det som kan sägas är att skurkkaraktärerna är kopior av varandra i båda böckerna, men i övrigt är det faktiskt överraskande hur många olika och intressanta karaktärer han skapar. Han har också en verkligt gedigen kunskapsgrund att vila på.
     
  13. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    senast The Fifth Elephant av Terry Pratchett. Jag gillar Skivvärlden, och framförallt så gillar jag dvärgarna där. Om någon förstod det så skulle jag gärna klä ut mig till Cheery Littlebottom, som beskrivs vid ett tillfälle att ha något rött, otroligt glittrande, med en liten ceremoniell rubinförsedd stridsyxa, helskägg och hjälm.

    nu Thud av Terry Pratchett. Jag blev så inspirerad att jag fortsätter med dvärgar och skivvärlden. Det här är nog två av mina favoritböcker om Skivvärlden.
     
  14. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Senast: Jenny av Jonas Gardell. Jag har läst En komikers uppväxt och Ett UFO gör entré flera gånger, men inte haft den sista boken om Juha och Jenny. Köpte den för ett tag sen och läste. Otäck och ruskigt bra. En bok alla borde läsa. Läs förresten alla tre.

    Nu: Vellum av Hal Duncan, på inrådan av Kee. Underlig, mångfacetterad och fullkomligt omöjlig att placera i en genre. Hittills fascinerande.

    Nästa: Unseen Academicals av Terry Pratchett. Fick den i julklapp, hoppas på att den är lika bra som övriga Pratchett. :)
     
  15. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Senast: Nattens Nyckel av Eric Lustbader. Ganska tråkig, förutom rörig action i slutet. Jag började för rätt länge sedan och har tagit pauser för att läsa många mindre tråkiga böcker emellan. Så tråkig var den.

    Nu: A Fate Worse Than Dragons. En dum romantisk fantasyroman som försöker vara komisk och är rätt lättläst. Fick den för att någon tidigare anställd på jobbet (och ingen vet vem) hade glömt kvar den, så jag klagar inte.

    Nästa: Jag vet inte, men jag tror jag ska försöka mig på någon hårdare science fiction.
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Enji, jag måste få låna Unseen Academicals nästa gång jag är i Uppsala.

    Just nu: The Truth, Terry Pratchett. Jag fortsätter på Pratchett, och den här var det länge sedan som jag läste.
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast: American Wife av Curtis Sittenfeld som utspelar sig från 50-talet till 2003. Historien följer Alice som växer upp i en liten amerikansk stad och gifter sig med den lokala rikemannens son. 30 år senare har hennes man blivit vald till USAs president. Boken är gripande och verkligen fångar in förväntningar och hur klasskillnader kan påverka människors val. Tyvärr blev jag lite irriterad av att det är så uppenbart är George W Bush Sittenfeld skriver om.

    Just nu: SOS från mänskligheten av Johanna Nilsson. En ganska kort bok om trasiga människor i Stockholm som på olika sätt möter varandra. Det är rörande, men ibland blir det för mycket ångest.

    Nästa: Mark of a murderer av Susanna Gregory. Det här är en deckare som utspelas i Cambridge 1355. Ett tumult i Oxford leder till att flera lärare vid Oxfords universitet känner sig hotade och flyr till Cambridge. Men istället börjar någon mörda dem. Jag har läst några böcker i den här serien förrut och de brukar vara spännande.
     
  18. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Själv håller jag på och tar mig igenom Colleen McCulloughs Masters of Rome, det går lite trögt eftersom Caesar är en sån otrolig Mary Sue.
     
  19. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Senast: Silmarillion av J.R.R. Tolkien. Ingen riktig roman, mer som en historiebok. Man fick mer koll på saker och ting i Midgård än tidigare.

    Nu: Jag hade börjat på Labyrinten av Kate Mosse (inte "Katherine"), men ett par sidor in förstod jag att det var samma historia som i en miniserie på TV som jag börjat kolla på men avbrutit eftersom den var för tråkig. Emilssons recension ovan bådar heller inte gott.

    Nästa: Vet inte riktigt. Jag har införskaffat en hel drös romaner på loppisar i år, så jag har för hela vintern, våren och så att det blir över. Jag tror att det blir en scifi-roman av äldre snitt.

    I år har jag också läst:
    * Leviathan Wakes, av "S. A. Corey" (egentligen två författare under en pseudonym). Hård sci-fi. Köpte den mest för att den hade fått lovord av George R R Martin.
    * Starship Titanic. Skriven av Terry Jones efter en historia av Douglas Adams. Bara halvkul, tyvärr. Hade hoppats på mer.
    * To sail beyond the sunset. Robert A. Heinlein. Om en långlivad kvinnas sexliv under århundradena, ungefär. Resor i tid och rymd. Aldeles för lång.
    * Heligt Guld, av David Gibbins. En bok i Da Vinci koden-genren.
    * The Last Templar, av Raymod Khoury. Ännu en bok med samma handling som Da Vinci-koden...
    * Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, av Jonas Jonasson. Överskattad. Bara småkul.
    * Svärd mot Trolldom, Fritz Leiber. Dussin-fantasy.
    * Skuggor över Tjuvstaden av Robert Asprin et al. Ännu mer dussin-fantasy.
    * Mort, Terry Pratchett. Det är en Discworld-roman som handlar om Döden, behöver jag säga mer?...
    * Steve Jobs - en biografi, Walter Isaacson. Nyanserat porträtt av datorindustrins mest inflytelserika gestalter, inte bara en hyllningssång eller en nidbild. Det var en hemsk man, men han fick saker gjorda.
    * The Last Gospel, David Gibbins. Ännu en bok i Da Vinci koden-genren. Att jag inte lär mig...
    * Fantastiska vidunder och var man hittar dem. av "Newt Scamander" (J.K. Rowling)
    * Artemis Fowl, Eoin Colfer. Bara sådär. Man ville ha mer.
    * Atlantis hemlighet, David Gibbins. Jag hade ju läst de andra... så jag läste den här osannolika berättelsen också.
    * Angel Station, Walter Jon Williams. Hård sci-fi. Rymdfarar-kultur.
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har också läst Atlantis hemlighet och fann den rätt underhållande i all sin osannolikhet :).

    Senast: You can't say that to me! av Suzette Elgin. Det här är en av flera böcker som ingår i Elgins serie om självförsvar mot verbalt våld. Jag rekommenderar denna serie till alla som jobbar med människor i situationer där man kan komma att behöva sätta gränser på ett snyggt sätt. Har själv testat att använda flera av Elgins råd och upplevt att de fungerar väldigt bra.

    Just nu: The verbally abusive relationship av Patricia Evans. Evans beskrivning av olika former av verbal misshandel är väldigt bra och träffande, men hennes råd är riktigt usla. De framstår mest som personangrepp och skulle leda till eskalerande konflikter.

    Nästa: Antingen blir det att läsa om CS Friedmans The Coldfire trilogy eller en biografi om Karl XII.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  21. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag fick en liten nostalgisläng och har börjat ta mig igenom alla böckerna om Röda Nejlikan. De var bättre när jag var 10 om man säger så, och man får en viss lust att bränna boken om man börjar tänka på kvinnosynen i dem. Å andra sidan är också alla som inte är engelska män i stort sett värdelösa.
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Senast: Det blev CS Friedmans Coldfire trilogy och den var mycket bättre än vad jag kom ihåg. Den utspelar sig i en avlägsen framtid när människor börjat kolonisera andra planeter. På en av dem, Erna, är naturlagarna långt mer komplexa än på jorden och allt man tror på eller är rädd för kan få fysisk form. I början är det här en rätt enkel historia om kampen mellan gott ont, men det dröjer inte länge förrän Friedman får en att fundera kring religion och vetenskap. Framförallt betydelsen av offer och altruism. Dessutom är Gerald Tarrant en av de mest underhållande, komplexa och snyggaste skurkarna någonsin.

    Just nu: Del 2 av Jonas Gardells Torka inga tårar utan handskar.

    Nästa: The Gathering Storm av Robert Jordan och Brandon Sanderson. Under 2012 roade jag mig med att börja läsa om hela Wheel of Time eftersom den allra sista boken släpptes bara för någon vecka sedan.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  23. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Idag, den 12:e Juli är det precis tio år sedan den femte och senaste (sista?) delen i George R.R. Martin's bokserie "A Song of Ice and Fire": A Dance with Dragons.
    Att klaga på honom känns lite gammalt nu ... Låten "Write Like the Wind" är nio år gammal.

    Jag hade förbokat boken på Science Fiction-bokhandeln men fick skicka min syster att hämta ut den för jag skulle opereras för cancer i tjocktarmen den dagen. Boken väntade på mig vid sjuksängen efter uppvaket men jag var för svag i flera dagar för att ens orka lyfta den tjocka boken innan det nästan var dags att åka hem.

    Jag har fortfarande inte sett TV-serien efter säsong fem, för ifall att den då skulle innehålla något med ursprung i något som Martin kunde ha hade berättat för manusförfattarna.
    Men jag har ändå inte undgått rykten om att avsnitten inte skulle ha lika hög kvalitet, så det kanske är lika bra.
     
    Last edited: Jul 15, 2021