main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Celebration IV 24-27 maj 2007 i Los Angeles (hemma igen)

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Apr 25, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Ska jag vara ärlig så räknade jag aldrig ut det men jag vet att jag inte gjorde av med så mycket pengar som jag trodde.
    Nu tror jag att ett C4 kan bli lite dyrare än CIII pga hotell längre flyg osv. Men visst LA låter coolare än Indianapolis. men om man ska tro de trådar som finns om C4 och LA är att där C4 ska ligga är det urtrist, den som åker lär få veta.

    Det jag inte alls tycker om är att inför CIII hade man god tid att planera och vi hade vid samma tid förra gången redan fixater ett rätt bra boende. Men nu inväntar man så många svar att man inte kan aggera.
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    När det gäller boende så kan vi inte vänta alltför länge med att boka, det gäller flyg också. Visst LA är en storstad med stor kapacitet vad det gäller flyg dit och hotellrum, men det är också Memorial Weekend, vilket betyder att många vanliga amerikaner kommer att åka till LA bara för att turista. Så det kommer att vara ett hårt tryck på resor/hotell även utan SW-fans.
     
  3. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Jag ska självklart också åka, efter allt man har hört och läst om hur fantastiskt C3 var.



    /Charlii
     
  4. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Jag ska också med.
    Detta kan vara en av de sista stora SW-mässorna, och det vill man ju inte missa. ;)
     
  5. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Vi bör nog ta upp anmälningar från de som vill åka med FFS, och efter ett visst datum (om tre veckor? en månad?) bokar vi hotell. Bestämmer man sig efter det får man fixa hotell själv.

    Flyg kan vi nog vänta lite längre med, förra gången fixade vi ju det på hösten.

    Här är en lista på de som anmält intresse so far:

    Enji
    Obi Anne
    QG
    Jedigrandmaster
    Charlii
    Celebrion
    Berg?
    Aurra?
    Jedi-W?
    Malos?
     
  6. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Ja spika ett datum för anmälan så får jag ta ställning då. Som sagt dit ska jag jag vet bara inte om jag ska åka med FFS eller 501:st
     
  7. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag är lite kluven till om jag verkligen vill åka och jag tror inte min student ekonomi tillåter nån resa, så jag blir nog hemma den här gången också. Men vi får se, lite sugen är jag ju allt. LA är ju stort så förhopnnings vis kan man ju hitta nånstans att bo även närmare mässan.
     
  8. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jo! Kom! Vi vill ha dig där!
     
  9. CaptainWolff

    CaptainWolff Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Aug 28, 2005
    Låter väldigt roligt. Jag hänger gärna med. Hur länge pågår det hela?
     
  10. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    24-28 maj är själva mässan, vi lär väl stanna lite till... Jag har tänkt mig en vecka eller nåt, kanske lite längre...
     
  11. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Varför skulle Berg vilja åka med konstiga människor i konstiga uniformer när han kan åka med oss...?
     
  12. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Bra fråga Kee.

    Frågan är snarast viken tid man åker. jag kan tänka mig at göra som förra gången att åka lite i förväg för att få se mer av USA än en mässhall. För mig skulle det vara kul med ett par dar i NY innan man drar väster ut.

    Om detta är en plan som fler är intresserade av så hänger jag gärna på er men kanske sluter upp med uniformsnördarna på C4
     
  13. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Va, kommer det nördar!! :p


    Vi skall, förhoppningsvis, bygga ut huset nästa år skulle det råka sammanfalla med C4 så får jag stanna hemma. Hoppas få något datum för bygget snart.
     
  14. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag vill också gärna ha ett par extra dagar i USA, reser man så långt är det ju kul att se lite mer än mässan. NY känns dock inte aktuellt för min del, jag hade mer tänkt att åka så att man får ett par extra dagar i LA. Det lär ju finnas en hel del att göra där, jag skulle gärna besöka Universal Studios tex.

    Ska vi sätta en deadline för att anmäla sig via FFS nu? Så försöker vi boka hotell snart. Det är nog bra om vi gör det ganska snart, det är ju inte bara C4 utan även Memorial Weekend i USA när vi är där, så det är en bra idé att boka hotell i god tid.

    Jag föreslår 1 juli som deadline. Det är tre veckor dit.

    EDIT: Ang. hotell... det som verkar vara populärast hittills bland SW-fans verkar vara Figueroa, som ligger nära mässcentret. Jag vet också ett par som bokat Holiday Inn. Här är en liten bild för att se var dessa två hotell ligger.

    [image=http://www.airbrushcat.com/pics/C4location3.jpg]

    Här är ännu en karta (pdf)
     
  15. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Hmm, det verkar vara stort intresse för att diskutera hotell och sånt... *lätt sarkasm*

    Anyway, det verkar som att både Figueroa och Holiday Inn är fullbokade, så vi måste kika på hotell längre ifrån mässcentret. Det är iofs inget som helst problem, det kommer gå shuttle buses och det finns tunnelbana och liknande.

    ValedaKor (CR i LA) har startat en tråd där hon kommer lista hotell, den finns här.

    För de som undrar över kostnader kan man väl säga att man bör räkna med omkring 6000-7000 för flyget, och hotell skulle jag nog räkna med en 200 dollar natten, delat på fyra. En liten gissning är att mässan kommer kosta 110 dollar eller så, om man vill gå alla dagar (och det vill man!).
    Sen är det ju en massa småkostnader som mat, taxi, tunnelbana och sånt. För att inte tala om alla SW-saker man vill köpa... ;)

    EDIT: Ett par hotell som jag tycker verkar bra:
    Westin Bonaventure
    Marriott
    Miyako
    Quality Inn
    Mayfair
    Hollywood Inn
    Billigt motell: Motel de Ville
    Det finns ju många fler, men jag orkar inte kolla efter fler nu. ;)
     
  16. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag tänker mig nog att vi stannar två veckor i LA när vi ändå är där... Fem dagar till mässan, massa dagar till turistsaker. Skulle gärna åka för NY, men tvivlar starkt på att jag kommer ha så mycket pengar så tidigt (jag har redan problem med hur jag ska få ihop sjutusen till slutet av sommaren när jag antar att vi vill boka flygbiljetter).
     
  17. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Håller med Kee... Ca 5000:- för hotell i två veckor låter inte helt oöverstigligt...
     
  18. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Om förslaget blir något i stil med vad kee föreslår så tycker jag att det blir utmärkt.
    För min del så låter det rätt kul att åka med FFS före/efter C4 men att jag kommr troligen hänga lite mer med 501 under C4.
    Det ser ut som om det blir lite folk ifrån NG denna gång.

     
  19. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag och Johanna tycker att Mayfair, Westin eller Quality Inn verkar vara bra val. De som vill åka med oss kanske kan kolla på hotellen och ha lite synpunkter?

    Priser (ungefär) för en svit:
    Mayfair: $180-$220
    Westin: $229-$2499
    Quality Inn: $119-$149

    Vi ska nog inte ha den dyraste sviten på Westin... ;)

    Quality Inn har continental breakfast, de övriga har jag inte hittat nån frukostinfo på. Antingen för att det inte ingår, eller för att det är så självklart att de inte skriver ut det...

    Anyway, det är bäst att vi bestämmer oss, för sen bokar vi väl den 1 juli.

    Berg, ska du bo med oss eller med 501st? Det går väl iofs alltid att boka av om man bokar nu och nån sen ändrar sig.

    Den här sidan är rätt bra för att kolla upp hotell på. (Välj "downtown")
     
  20. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    ahh tänkte ni bo hela tiden på samma hotell...

    Jag trodde att ni skulle bo på en annan plats innan C4 (för att jag tror inte det är så kul vid mässan när inte C4 är) för att sen byta och komma närmare mässan.
     
  21. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Jag tror på det senare alternativet vad gäller frukosten...
    För de som inte vet vad en kontinental frukost är så innebär det en frukost bestående av en kopp te/kaffe, en fralla med marmelad eller liknande och någon typ av sötebröd till... Inte alltför mycket, med andra ord...
     
  22. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag har inte så stora krav på hotell. Bara att det inte ska finnas läskiga småkryp i väggarna eller något liknande. Och att hotellen ska ligga i LA, gärna innom gångavstånd från där mässan är.

    Jag är lite förvirrad angående antalet bäddar i rummen. Är det fyra sängar om det står "suite"?

    I övrigt tycker jag att alla hotell Enji föreslog verkar bra.
     
  23. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag tänkte att vi kunde bo på samma hotell. Mässan ligger i mitten av stan, så de hotell vi tittat på ligger alla inom gångavstånd (eller en kortare tunnelbaneresa/taxiresa) från många andra "turistsaker", såsom museer, fashion district, Mann's Chinese Theatre, Walk of Fame mm.

    Los Angeles är väldigt stort och har inget centrum, så det går inte att få ett hotell som är "nära till allt". Jag tycker att downtown verkar vara rätt bra att bo, vill man till Hollywood är det inte så värst långt med taxi.

    Liten karta där man kan se hur stort LA är... de hotell vi tittat på är som sagt i Downtown.
    [image=http://www.priceline.com/hotel_savings/images/areaMap_la.gif]

    Fast dte är klart, vi kan ju byta hotell om folk vill det.

    Nån som har några förslag på saker de vill göra i LA? (Jag älskar att sitta och drömma om resor och fundera på vad jag ska hitta på... ;)) Jag vill:
    besöka Universal Studios
    checka in vissa stjärnor på Walk of Fame
    köa utanför Mann's Chinese Theatre
    besöka Bradbury Building och leka Blade Runner... :p
    softa lite på stranden nån dag (Venice? Santa Monica? Malibu?)

    EDIT: Lite mer info... hotel tax i LA är 14%, så lägg till det på hotellpriset. Den vanliga momsen i affärer är 8,25%.
     
  24. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Satt igår och kikade lite i en resebok över Kalifornien, och funderar mer och mer på om man kanske skulle bo på ett annat hotell när mässan inte är, trots allt.
    I mitt tycke finns det då två alternativ, det ena är att bo i Hollywood eller Santa Monica.
    Hollywood vore ju kul för allt filmgrejs där, masssa studior, Hollywood Blvd mm.
    Santa Monica har en stoor strand och bra shopping.
    Klart, finns väl fler ställen att bo också, men jag gillade dessa. Och det bygger jag iofs mest på att bilderna i boken var mest lockande från dessa ställen... ;)

    Anyway. Nu vill vi snart ha lite åsikter från er andra! :)

    1. Var ska vi bo? Vad tycker folk? Quality Inn har uppenbarligen fått lite tråkig kritik av vissa, fast jag vet inte hur mycket man ska lita på det. Jag gillar Westin, även om det är lite dyrare.

    2. Hur länge vill folk stanna? Jag och Kee vill som sagt stanna i två veckor. Johanna tror att hon kanske bara kan stanna en vecka, men det är ju inget som hindrar att vissa stannar längre och andra kortare tid.

    3. De som vill stanna längre tid: vill vi ha denna extra vecka före eller efter mässan? Det finns ju för- och nackdelar med båda alternativen.

    4. De som vill stanna längre: vill vi byta hotell?
     
  25. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag svarar lite:

    1. Som jag sa tidigare så är jag inte så kräsen när det gäller hotell. Vad har Quality Inn fått för kritik? När man kollar på deras hemsida tycker jag att det verkar helt okej. Visst, jag håller med om att Westin verkar trevligare, men det är ju som sagt dyrare.

    2.Jag tycker att en så där 10 dagar skulle vara lagom. Det är ju mitt emellan en och två veckor.

    3. Svårt att svara på nu. Egentligen skulle jag behöva mitt schema för vårterminen -07 innan jag svarar på den frågan. Men eftersom jag inte kommer välja vilken kurs jag kommer att läsa då och inget kursschema kommer att planerars förren om ett halvår blir det nog lite komplicerat. En gissning är att det är bättre att stanna efter mässan. Men vi bör vara där ett par dagar innan mässan också för att vänja oss vid tidsomställningen.

    4. Det beror på pris, tycker jag. Det är väl inte så svårt att ta sig runt i L.A. så vi skulle kunna bo på samma ställe hela tiden. Det tycker nog jag är bäst.
     
Thread Status:
Not open for further replies.