main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Den jätteofficiella Hockey tråden!

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Maladour-Fei, Sep 12, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Äh, Mora har ju visat att man går långt på ett bra grundspel. Kul att ett lag med 50% egna produkter går långt.

    För LIFs del har silly season startat. Idag blev det klart att två spelare som kunde bryta sina kontrakt kommer stanna nästa säsong.
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jo det är klart, vad tror du om deras chanser i eliten ??
    Man ska ju aldrig säga aldrig men jag tror Mora får det svårt första säsongen.
     
  3. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Mif klarade sig iaf, inte för att jag bryr mig så mycket om det. Det är roligare när ens lag liger i toppen, som MFF :cool:
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Fast exakt längst upp i toppen ligger ju inte MFF just nu. :p ;) :)
     
  5. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Detaljer detaljer... Ge det lite tid bara :cool:
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Mora kan nog med tur och disciplin ta en nionde eller tioende plats den första säsongen. Men sen blir det klart tuffare.
     
  7. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag tror nog att Mora hamnar i träsket längst ner, det blir nog svårt första säsongen att komma någon vart.
    Men på lite sikt så kan dom kanske etablera sig i elitserien.
     
  8. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Dags att vi återupplevar denna tråd ett tag till, är lite överraskad över att Tre Kronor tagit sig så långt i VM, trodde inte det innan VW började, någon mer som är förvånad över framgångarna ??

    Sedan är det ju bra kul att lag som Tampa Bay, San Jose och Calgary tagit sig till semifinal i NHL.
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Angående Tre Kronor: jag är faktiskt inte så förvånad att det går bra i VM. För en gångs skull har man lyckats bygga ett lag som spelat ihop i flera turneringar. Själva grundstommen kommer från elitserien. Det kan nog gå bra även om guld vore en skräll.

    Angående NHL: Det har helt klart skett ett tronskifte. Gamla storlag som Detroit och Colorado får nog inrikta sig på att bygga nya lag. Jag tror det blir San Jose - Tampa Bay i final. Dessa lag ser starkast ut och är inte för beroende av ett fåtal spelare.
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jaha....VM silver igen. Men denna gång förlorade i alla fall Sverige på grund av att man var sämre vid avgörande tillfällen.
     
  11. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Tycker om det som Hardy sade efter det var klart att Sverige skulle spela final mot Kanada och reportrarna började fråga om förra årets match.

    "Jag har fortfarande inte sett några bilder som tyder på att den var inne"

    Jag håller med honom...
    Gårdagens final såg jag tyvärr inte. Fastnade i 45 minuter o väntade på ett tåg. Hade dock telefonen med mig och varje gång det blev mål så fick kompisen ringa mig och tala om det.
     
  12. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Från 3-1 till 3-5 ...... vilken förnedring. :_|
     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Två "nyheter" från Aftonbladet.

    Salo klar för MoDo

    AIK Hockey degraderas till division 1

    Inget är officiellt än men visst få Modo en hygglig målvakt om Salo kommer spela för dom kommande säsong men han storhetstid är imo över.

    Och det är väl ingen direkt nyhet att AIK Hockey har det jobbigt, personligen bryr jag mig inte eftersom jag inte gillar något av Stockholmslagen men det är ju trots allt ganska ovanligt att ett lag tvingas ner en division.
     
  14. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Kul att Tampa Bay Lightning vann sin första Stanley Cup, får väl säga att denna säsong var mycket bra och spännande och jag hoppas att trenden fortsätter även nästa säsong.

    Det är väl läge för den här tråden att ta semester nu så får vi återuppleva den senare i år. :)
     
  15. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    "det är ju trots allt ganska ovanligt att ett lag tvingas ner en division."

    Inför nästa säsong skulle alla lag i Elitserien och allsvenskan med negativt underskott flyttas ner. Det har varit känt bra länge. Flytten av AIK för med sig att Leksand placeras i norra Allsvenskan så jag får se dem ett antal gånger här i Uppsala :).

    Resultatet i Stanley Cup-slutspelet säger en hel del om hur mycket/lite höga spelarlöner spelar in ;).
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det må vara sommar, men hockeysäsongen har börjat.

    Elitserielagen spelar träningsmatcher för fullt. Det är bara att gå in på hockeyligan.se och leta lite så hittar man information.

    Mest intressanta nyheten angående Elitserien hittills är att kanadensisk television köpt rättigheter att visa matcher under hösten. Jag antar att det är ett sätt att ge nordamerikaner chansen att följa sina favoritspelare ifall strejken blir verklighet.

    För det råder fortfarande stor osäkerhet ifall det blir strejk eller inte.
     
  17. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Ahhhhhhhhh, Hockey [face_love]
    Det blir verkligen kul när det drar igång igen på allvar, inte långt kvar nu. :)

    För mitt lags del så förlorade LHC första "matchen" mot Hammarby, men det säger egentligen ingenting om hur det kommer gå i Elitserien.
    Vi har fått behålla dom flesta spelarna och fått hem en del spelare vilket bara är bra och säkert ger utdelning få något sätt.
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror ju att LHC har goda chanser att ta sig till slutspel även detta år. Det enda som kan störa det är väl överdrivet många skador och/eller att dålig stämning uppstår.

    Precis som vanligt lär i alla fall ett högtippat lag göra en fiaskosäsong och ett lågtippat lag överträffa förväntningarna.

    Nu är det inte långt kvar till World Cup heller :).
     
  19. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    World Cup kan bli riktigt kul, dom flesta verkar ha fått ihop riktigt bra lag.
    Förhoppningsvis blir det jämnt mellan lagen så att det blir spännande att följa hela World Cup. :)

    Chanserna för LHC att nå slutspel tycker jag är stora, minst lika stora som förra säsongen.
    Om alla spelarna stannar kvar och att ingen blir skadad allvarligt så tror jag på dom iaf. :)
    Det ska bli kul att se lite av träningsmatcherna nu innan det drar igång, då kan man få sig en liten uppfattning av vad man kan vänta sig.

    Jag tror att Mora kan överraska, även om jag dock inte tror laget räcker till i längden.
    Annars tycker jag det fortfarande handlar om lag som tex. Brynäs, MIF och SSK när vi pratar om lag som kommer göra en "mindre" bra säsong.
    I toppen hittar vi väl som vanligt, FBK, HV 71, Frölunda och Timrå.
    Ska även bli intressant att se vad Modo kan bjuda på denna säsong, dom har ju gjort en del bra värvningar och det kanske kan ge utdelning.
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    World Cup kan bli mycket intressant. Jag tippar Tjeckien - Kanada i final. Sverige kan gå bra eftersom de till skillnad från Ryssland och Kanada inte drabbats av några avhopp. Det är väl bara Forsberg som är lite frågetecken, i alla fall enligt dagens upplaga av Aftonbladet.

    Moras främsta mål måste vara att hålla sig kvar. Blir de nia eller tio har de lyckats över förväntan.

    Jag tänkte mer på att tidningar ofta skriver upp vissa lag, t.ex. Lif ifjol och LHC 02/03. Sen floppar de. Det kommer säkert ske igen.

    Men visst, Brynäs, SSK och MIF kan få det tungt.

     
  21. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag tror att Forsberg till slut ställer upp, så länge han känner sig iform. :)

    Skillnaden är stor när det gäller att floppa, LHC gör det iaf med lite stil och klass. ;) :D

    Trots att jag tror att Mora inte kommer hålla sig kvar så räknar jag inte bort dom helt, dom har ju möjligheten att slå underifrån.

    LHC är i Finland för att delta i Tampere Cup och besegrade igår Tappara med 4-5 efter straffar.
    Det varkade varit många utvisningar under matchen men annars verkar det varit en bra träningsmatch.
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jo, LHCs flopp 02/03 var tjusig. Ska man floppa är som sagt lika bra att göra det ordentligt.

    En annat lag att följa i år blir Luleå. Frågan är om de kan fylla tomrymmet efter Daniel Henriksson som gått till Färjestad. Luleå har väl inte riktigt de ekonomiska resurser som krävs för att skaffa en klassmålvakt. Men som vanligt kan allt hända.

    Ikväll startar Mästarcupen med derbyt framför alla andra: Leksand - Brynäs. Det ska bli mycket intressant att se hur Leksand spelar.
     
  23. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag tror att Leksand vinner mot Brynäs, dom känns som det bättre laget. :)

    Luleå kan precis som du skrev få problem med att lösa målvaktsfrågan.
    Jag vet inte hur långt dom två som dom har nu räcker till.
    Det är Kristian Antila som jag inte vet mycket om och så Gusten Törnqvist.
    Tufft lär det ju säkert bli i vilket fall som helst.
     
  24. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Om Leksand ska vinna får de allt göra två mål till.

    Förväntar mig inte så mycket. Leksand har lite för många borta. De har valt att låta spelare med lättare skador vila.
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Vad är det som inte fungerar så bra då?
     
Thread Status:
Not open for further replies.