main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Den ultimata semestern?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Jun 5, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Snart är det semestertider, och det har ju snackats en del resor här på forumet (inklusive en med viss SW-anknything ;) ). Jag bara undrar vad för sorts semestrar/resor folk här på forumet tycker är bäst?

    Är det en charter, man landar på sandstranden och kan sen slappa, alternativt festa, tills man åker hem?

    Är det friluftsliv ute i naturen?

    Åka runt i bil utan att planera så noga?

    Eller kanske rent av klassikern tågluffa?

    Personligen älskar jag bilsemestrar. Att bara ha ett mål, men ingen bestämd väg dit, med oändliga möjligheter till avstickare längs vägen. Jag har inte rest så sen 2002, men just nu skulle jag till och med uppskatta en bilkö på autobahn, bara för att få ut och resa på det sättet igen.
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har gjort flera olika former av resor så jag kan inte utse en ultimat semester.

    Å ena sidan älskar jag att gå på upptäcktsfärd i naturen. Det finns något fantastiskt över att bara vara några få stycken mitt bland storartad natur.

    Å andra sidan tycker jag mycket om att semestra i en storstad. Storstäder erbjuder så mycket, speciellt om de har massvis med historiska sevärdheter. För mig handlar det mycket om att kunna uppleva saker och sedan koppla av på ett fik i ett lugnt kvarter.
     
  3. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    jag brukar säga att jag föredrar att vara hemma då jag inte tycker om att åka ut och sola vid en strand eller så men det är inte mycket som gick upp emot semestern jag hade i Tunisien där jag under två dagar åkte runt och kollade på olika SW-inspelningsplatser.

    Förstav eckan var vi ute med en gruppresa och andra veckan på hotellet med undantag för två dagar som vi åkte iväg själva på. Det är nog den ultimata semestern jag haft men visst, det finns fler ställen att åka till isåfall så vem vet, det kommer kanske en likadan resa till om något / några år´.
     
  4. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Det beror helt på vilket humör jag är på... jag älskar att resa och uppleva platser, så vad jag vill göra beror till stor del på var jag är nånstans. :)

    Jag älskar att åka upp till en liten stuga någonstans i Sverige och bara slappa i ett par dagar och inte göra någonting alls egentligen, bara ta det lugnt, kanske bada lite i nån sjö, plocka smultron i backen eller liknande.

    Jag älskar storstäder, att uppleva det myllrande livet och kulturen där. Att vandra runt i centrum av Hong Kong och studera gatulivet och alla människor.

    Jag älskar små städer, det lite lugnare och mer gemytliga livet där. Att kunna sitta på ett litet hotell nånstans och bara njuta. Gärna i Frankrike eller Italien.

    Jag älskar gamla platser med historia, där jag kan gå runt och drömma mig bakåt i tiden.


    Jag hatar charter. Har varit på det en gång i mitt liv, och aldrig mer. Sure, det var intressant ur ett perspektiv att en gång i livet fått åka på sån resa och kuta runt på grekiska barer, men... nej tack. Jag vill inte till ställen som serverar "kottbullar" och "flaskkotletter"... (autentiska menyer från min resa till Rhodos). ;)
     
  5. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Jag gilllar inte solsemestrar med festande och stränder och bad och liknande. Jag giller inte heller direkt camping och sånt.
    I övrigt finns det många trevliga sätt att resa. Jag föredrar att försöka uppleva landet man är i så mycket som möjligt, åka runt till olika platser, äta god inhemsk mat och sådär. Både storstäder och mindre orter är ofta värda ett besök, även om det blir olika typer av resor.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag glömde bort att jag inte heller är någon vän av charterresor. När jag var liten blev det en hel del sådana och det räcker för mig. Då föredrar jag att åka till ett land där jag har någon bekant som kan visa sådant som man som turist lätt missar.
     
  7. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Håller absolut med om att det förhöjer resan om man känner någon i landet eller har släkt där. De kan visa en saker som man annars skulle missa som turist på egen hand.
     
  8. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Jag ser fram imot nästa års semester då jag ska segla till kanarieörana eller nått liknande
     
  9. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Semester? Det begreppet existerar inte för mig, riktigt.

    Det finns några sevärdheter i världen som jag vill besöka innan jag dör. Jag har aldrig varit mycket för att åka och festa på någon medelhavsö eller att ligga och dega i solen. Jag vill hellre ha upplevelser.
     
  10. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    den bästa semester jag haft var när jag och två kompisar tog våra cyklar och åkte till en sjö på lagom avstånd(vi cyklade i typ 45 min). där kokade vi våra nudlar på stormkök, skrek saker till ekot och hittade på våra små egna hedniska riter. sedan sov vi i tält och jag blev väckt flera gånger under natten för att sofia och carro trodde sig höra mördare som strök omkring. det var så mysigt, och inte alls svårt att genomföra :)
     
  11. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Min ultimata semester är att vara hemma och slöa och göra absolut ingenting alls, förutom att se på TV eller sitta ute och läsa och äta glass och sova länge på morgonen och sådant. Och så kanske åka och bada ibland om det är varmt ute. Resa bort tycker jag överhuvudtaget inte om alls.
     
  12. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    När jag var liten åkte vi alltid på bilsemester i Europa eller husvagnssemester i Norden. Att leva så tätt inpå familjen (läs: mina bröder) i två veckor har avskräckt mig från sådana semestrar i framtiden.

    Min ultimata semester är istället att åka till storstäder där det finns mycket att göra och se. Jag klarar inte av charterresor när man bara ligger på en strand och solar hela dagarna.
     
  13. TIE_FIGHTER1

    TIE_FIGHTER1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 19, 2005
    Små syditalienska städer och landsbygd där det inte är så mycket utländska turister.

    Över huvud taget i Europa går bra. Men jag är lite mer svårflörtad inför resten av världen.

    Charter gillar jag inte heller. Har varit på det en gång, flugit, ätit jordnötter och sånt. Det var kul då för just då behövde jag verkligen bara komma iväg på semester pga att jag var lite hängig. Det var till Cypern. Men jag har svårt med bjärta kontraster som att äta köttbullar som nån skrev i tråden på svenska hotell, sola och bada pool i det inhängnade hotellområdet och därefter åka runt i landet och se det taggtrådsinhängnade engelska kolonialområdet och inte minst muren genom den delade huvudstaden där en pojke hade skjutits ihjäl dagen innan vi kom fram.

    Däremot skulle jag kunna tänka mig att åka till vissa ställen som Amazonas för att se om det finns lite regnskog kvar man kan rädda, bo på hotell uppe i ett träd och kolla på djurlivet lite granna. Fast bo på hotell uppe i ett träd kan man ju göra i Västerås också men där har de nog inga papegojor. Eller bo i en trädkoja ute i skogen var som helst...Konstnären Mikael Genberg är det i alla fall som ligger bakom "Hotell Hackspett" i Västerås.
     
  14. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Den ultimata semestern måste la vara FFS sommar möte i GBG varje år?
    Den har ju allt, vacker natur (Göteborg), spänning (liseberg), god mat (muffins), trevligt sällskap (Jag) och bra väder (det är alltid bra väder i Göteborg).
     
  15. Vader_Darth

    Vader_Darth Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Du är för jkla gullig Effe :D
    Självklart är höjdpunkten att få träffa dig inget går upp emot det ju ;)

    Hmm jag vet inte vad jag föredrar för semester typ.
    Men visst kan en charter vara skoj ibland men tror ändå jag "vuxit" förbi det stadet men man vet ju aldrig.
    Har ju planer på en sista minuten resa iår och då lär det bli sådan sola, bada & festa resa.
    Annars tycker jag om natur och vill upptäcka nya saker på mina semstrar.

    Nåt direkt dröm resemål har jag inte.
    Men vill återvända till Australien och besöka Nya Zeeland.
    Sedan hade det inte skadat med nåt Sydamerikansk land typ Brasilien.
    Finns mycket man vill göra hör i världen.
    Gäller att passa på som sagt.
     
  16. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Att ha en hel sommar att göra ingenting på.
    Det hade varit den ultimata semestern.
     
Thread Status:
Not open for further replies.