main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Det ante mig, sa han som sket en aborre.

Discussion in 'Archive: Sweden' started by MemberOfTheNewRep, Feb 27, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Som en hyllning till den annalkande våren har jag utarbetat en liten teori gällande långvarande förhållanden. Vad har detta med SW att göra? Inte mycket.

    Min krassa teori ser ut som följer: Person A kan inte inleda ett längre förhållande med person B utan att de, under en viss tid, tillhört samma grupp (förening, kompisgäng, skola etc.).

    Några kommentarer om detta skulle vara välkommet.
     
  2. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Hmmm... DÃ¥ skall vi se:

    Söt väninna: Gick med i SCA, lärde ett år senare känna en trevlig kille under ett event. Sambos sedan tolv år.
    Nästansyster: Pluggade musik, förälskade sig i en klasskamrat, gifte sig. Sju år senare förälskade hon sig i en arbetskamrat. Gifte om sig.
    QQ:Mötte den mest spännande kille någonsin jag träffat på SF-bokhandeln. Berättade om denne intressante person för den söta väninnan. Visade sig vara nära vän till henne och hennes sambo. Det var tio år sedan... [face_love]

    Tja... Teorin kan nog stämma! ;)
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Låt se vilka exempel jag känner till:

    Ett exempel som bekräftar din teori är en kompis i Jönköping som är synthare. Hon började umgås med en kille med samma musiksmak. Ett år senare blev de ihop.

    Ett undantag: Min kära stockholmsboende vän som träffade sin stora kärlek på kåren i Falun våren 99. Han raggade upp henne. De hade aldrig träffats tidigare och till saken hör att han gick i Borlänge och hon i Falun.
     
  4. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    För att återknyta till rubriken så ante det mig att det skulle komma undantag, vilket det oftast gör. I detta fallet så är ju undantagen inte något dåligt utan snarare tvärtom.
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror iof din teori har mycket sanning i sig. Även om det finns undantag tycker jag att det verkar som om de flesta längre förhållanden som fungerar väl gör det därför att två människor funnit varandra via gemensamma intressen. Det känns som en förutsättning för att chansen att lyckas hålla ihop och vara lyckliga ska vara stor.
     
  6. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Detta faktum gör mig lite ledsen eftersom jag inte tillhör någon förening och jag inte heller kan tänka mig någon som skulle passa mig. Ungkarl, it's my lot in life.
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Heh, känner igen that lot in life ;).
     
  8. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Det det handlar om, är väl sätt att möta en potentiell partner.

    Om man möts i skolan/på jobbet/genom gemensamma vänner, lär man känna varandra på ett kravlöst sätt, innan man börjar umgås romantiskt.
    Samma sak gäller folk som möts i föreningar eller under hobbyverksamheter, men med den ytterligare fördelen att man vet att man har åtminstone ett gemensamt intresse innan man ens talat med varandra!

    Det är så mycket svårare att ragga upp någon, på krogen, på stan, och få det att utvecklas till en varaktig relation: man känner inte personen i förväg.

    Men misströsten icke, Rep... Du möter väl folk i alla möjliga sammanhang!
    Man vet aldrig var Eros gömmer sig... ;)
     
  9. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Det är pga. din teori som relationerna håller länge. Om man är vänner i grunden är det mycket enklare att lösa problem och sånt.
     
  10. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Rep tar genast och skriver in sig i ett par föreningar eller fem! :p :D
     
  11. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Jo, det är nog det allra säkraste. Få se nu... Jehovas, SSU, Lions, Hem och Skola, PRO...

    Det här är ju jobbigt ju, varför finns det inget enklare sätt?
     
  12. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Tja, du kan ju bli kändis och/eller miljonär, då brukar ju det motsatta könet komma rusande utan att man behöver anstränga sig! ;)
    Fast frågan är ju om det blir särskilt många varaktiga relationer av det... :p
     
  13. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    En del kändisar har väl lyckats ha riktigt långa förhållanden ;).
     
  14. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Ja visst. Tänk på Tom Cruise o Nicole... nej visst ja, Julia Roberts o Lyle...hm, svårare än ja trodde. Meg Ryan o Banderas kanske.
     
  15. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag träffade min tjej för 6 år sedan på en öppethus-dag på den skolan jag pluggade då. Vi träffades ytterligare två gånger innan vi blev ihop... Snart 6 år alltså... klassas väl som långvarigt, eller? Vi hade inte något gemensamt mer än en kompis kompis... Vi hade aldrig sett varandra eller hört talas om varandra innan den dagen...
     
  16. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Meg Ryan och Banderas??? Melanie Griffith var det väl?
     
  17. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Min egen erfarenhet är att vänner-->par inte fungerade... Tyvärr. :(


    EDIT: Det här ämnet får mig att tänka på underbara låter "Stockings" med Suzanne Vega... :)

    Do you know where friendship ends
    and passion does begin?
    It's between the binding of
    her stockings and her skin.
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det är ju faktiskt en chansning att gå från vän till par. Jag höll på att göra det för några år sedan, men det blev aldrig något. Tur var väl det för det hade nog aldrig fungerat. Och nu har jag kvar en riktigt god vän som är som en extra bror :).
     
  19. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    en kille jag känner inledde ett förhållande med en tjej han varit kompis med i 10 år. det gick käpprätt åt helvete så jag vet inte riktigt om jag skulle chansa i en sån situation. åtminstone inte med en så nära kompis.
     
  20. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    Att försöka konvertera en lång, framgångsrik vänskap till ett lyckat kärleksförhållande kan vara mycket svårt...
    Men det var inte det Rep talade om.

    Han pekade på att blivande kärlekspar oftast haft något gemensamt innan de blir ett par, som att de tilhör samma vänkrets eller att de är med i samma förening.
     
Thread Status:
Not open for further replies.