main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

DISKUSSION - 1 - Episod I i ljuset av hela sagan

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Mar 6, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Hej och välkomna till en helt ny serie trådar, med namnet DISKUSSION

    Presentation av tråd-serien DISKUSSION
    DISKUSSION-trådarna är till för att diskutera specifika ämenen inom Star Wars.
    Ämnena kommer vara av mer omfattande slag. Ämnen av typen "Vem är Obi-wan" (en diskussion om karaktärern som den framstår genom de 6 filmerna) och liknande alltså. Frågor som "varför har Han en svart väst i scen si och så" eller "vem är det som spelar den och den" kommer inte diskuteras. Varje måndag kommer ett nytt ämne läggas upp för diskussion.
    Förslag på ämnen, endast Star Wars, att diskutera kan skickas till mig via PM
    Jag kommer alltså fungera som någon form av redaktör för DISKUSSION-trådarna.
    Jag har inga admin/mod-egenskaper så min inblanding i trådarna (förutom deltagande i diskussionen) begränsas till enstaka SOT
    SOT står för Stay On Target (efter Red Leaders uttalande i ANH) och betyder helt enkelt håll er till ämnet.
    Den enda regeln (förutom de vanliga som gäller hela forumet) är att vi håller oss till diskussionen.
    Sociala diskussioner och liknande finns det gott om andra trådar till.

    /Zaphod Beeblebrox


    Presentation av veckans ämne
    De sex första veckorna kommer behandla de sex filmerna.
    Först ut är Episod I. Som "I ljuset av hela sagan" antyder, diskuterar vi Episod I och hur vi uppfattar den nu när vi har hela bilden klar för oss. Vissa karaktärer, repliker, händelser mm har nog bytt innebörd nu när vi kan se hur allt hänger ihop.

     
  2. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Ett par saker som är lite kul är hur saker passar in i helhetshistorien.
    Obi-wans "I have a bad feeling..." i första scenen där man anar att han känner av hela Palpatiens plan redan där; "It's something elsewhere, illusive".
    Hela taxeringskonflikten och inblandningen av en robotarmé kändes väl sådär tills man fick koll på hela läget.
    Redan då bearbetade Palpatine (Sidious) TF till att bygga engagera sig mot Republiken, något som fick stor betydelse i följande filmer. Eftersom de förlitade sig på en mekanisk armé utgjorde TF en utmärkt grund för separatist-rörelsen. Dels som hot mot republiken (en anledning att skaffa en klon-armé) och framför allt det faktum att de har en armé som går att stänga av.
    Hela Anakin-stänger-av-armén är ju en försmak av vad han gör i EP III. I EP I gör han det med ett "oops" och i EP III på order av Sidious.
    "These federation types are cowards" säger Qui-gon, och deras rädsla är det som gör att Sidious kan styra dem dit han vill.

    Padme/Amidala är som starkast i denna filmen. Hon har en politisk position och en anledning till att engagera sig ordentligt. Hon är handlingskraftig och gör något. I den följande filmerna reduceras hon mer till Anakins kärleks-intresse.

    Hinner inte skriva mer nu, men fler tankar kommer.


    EDIT: stavning
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Bra och intressant initiativ! :)

    En replik i episod 1 som verkligen fått en djupare betydelse är Yodas "Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering". Det är en perfekt föraning om vad som komma skall i episod tre eftersom den på ett enkelt sätt beskriver Anakins väg till den mörka sidan.

    Qui-Gons "he can see things before they happen" har också förändrats på liknande sätt. Först kändes det som en kommentar om Anis begåvning. Nu handlar det om den förmåga som Anakin egentligen aldrig lärde sig hantera (i alla fall inte innan ROTJ).

    EDIT:
    "These federation types are cowards" säger Qui-gon, och deras rädsla är det som gör att Sidious kan styra dem dit han vill.


    Jag har aldrig gjort den kopplingen tidigare, men det stämmer ju. Dessutom matchar då Sidious manipulation av TF hans sätt att lura Anakin.
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    TPM är nog den film som förändras mest utifrån vilket perspektiv man ser den på, och hur man betraktar den jämfört med de andra filmerna. Först när den kom var den svårförståelig, den var häftig men alldeles för många trådar för att det skulle gå att få perspektiv på handlingen. När sedan AOTC kom så tycker jag att TPM tappade en hel del i jämförelse, AOTC var helt enkelt mer SW för mig. Nu när man har sett alla filmer så är plötsligt TPM en otroligt bra introduktion till hela sagan. Det är verkligen en förklaring till det mesta som kommer att hända, iallafall om man ser till det samhälle som försigkommer i galaxen.

    Sen när det gäller Padmé, så är det här hennes film. Det är hennes karaktär jag får mest sympati för, och det är hon som driver på handlingen i filmen. Det är synd att den handlingskraftiga Padmé försvann, vilket hade kunnat undvikas om GL valt att ha kvar en del av de bortklippta scenerna i de följande filmerna.
     
  5. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Ep1 är enligt mig, efter att ha sett hela trilogin, den bästa av PT filmerna.
    Den har ett driv som de andra saknar och är inte så överdriven som de andra. Det känns som den ligger mer i linje med de gammla filmerna. Hela öppningen är bara fantastisk, Obi och Qui-Gon känns så rätt. Sen kommer ju jar-jar och försöt lite men jag tycker inte det gör så mycket. Stör mig mer på att GL totalt plockade bort honom i de kommande filmerna, känns onödigt, har man byggt upp en karaktär kan man inte bara kasta bort den. Typ som om C3PO skulle marginaliserats i OT.
     
  6. Lulu Mars

    Lulu Mars Chosen One star 5

    Registered:
    Mar 10, 2005
    DET håller jag med om! Jag tycker synd om Jar Jar. Han är så söt! Fy på dig, George :mad:

    TPM är en jättefin film, tycker jag, även som en del av sagan. Det bästa med den är att den fungerar så bra på egen hand och samtidigt ger smarta ledtrådar om vad som ska hända i de andra filmerna.
    Och så var Natalie Portman jätteduktig i den här. Helt klart Amidalas bästa episod!

    Förresten, det där med "Fear leads to anger" osv kan väl appliceras på Luke också? Han var rädd för att Vader skulle vända Leia till den mörka sidan och så blev han arg när Vader hotade med det. Sen lät han sitt hat flöda genom sig och orsakade lidande genom att hugga av Vaders hand. Det är kanske i mindre skala än Anakins version, men det verkar ju ändå som om rädsla är vägen till den mörka sidan för de flesta, tycker jag.
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Förresten, det där med "Fear leads to anger" osv kan väl appliceras på Luke också? Han var rädd för att Vader skulle vända Leia till den mörka sidan och så blev han arg när Vader hotade med det. Sen lät han sitt hat flöda genom sig och orsakade lidande genom att hugga av Vaders hand. Det är kanske i mindre skala än Anakins version, men det verkar ju ändå som om rädsla är vägen till den mörka sidan för de flesta, tycker jag.


    Jag skulle nog säga att Luke går från fruktan, till ilska, till hat. Men när han ser Vaders mekaniska hand så börjar han inse vad den mörka sidan innebär. Det vill säga, den mörka sidan må ge dig väldigt mycket makt, men den tar också ifrån dig din mänsklighet. Därmed bryter Luke mönstret. Vader och lidande handlar för mig inte bara om vad han utsätter Padmé och resten av galaxen för utan lika mycket om hur han skadar sig själv.

    Angående Padmé så håller jag absolut med om att TPM är hennes stora stund. Hon är ju på många sätt den som kommer närmast att vara en hjälte.
     
  8. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Jag kan fortfarande ha lite svårt för Ep1 då ingen annan film i sagan bygger på klantighet/tur/humor för att segra.

    * Jar Jar spöar battledroids
    * Vattenmonstret som sätter tänderna i bongon blir uppäten av ett ännu större monster
    * Anakin har ingen aning om vad han sysslar med när han flyger mot TF

    C3POs klantighet/klagande i OT går aldrig till samma överdrift som Jar Jars "rolighet". Nu i efterhand tycker jag att GL borde ha tonat ner Jar Jars överdrifter i Ep1 och låta honom vara kvar i en större roll i Ep2 och Ep3 än vad han sedan fick.

    Ep1 är så mycket mer än de övriga filmerna gjord för att roa barn vilket jag tror kan skrämma bort framtida potentiella fans som börjar se filmerna i ordning 1-6, alternativt ge falska förväntningar på de kommande episoderna.
     
  9. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    För min del är det nog fortfarande så att Ep1's främsta uppgift är att vara ljus och vacker så att kontrasten blir så stor som möjligt mot de mörkare filmerna som kommer längre fram.

    Visst finns det fåniga karaktärer utöver Jar Jar (Salicious Crumb till exempel) men ingen får ju så mycket tid i rutan som han får. Jag tror helt enkelt att GL föreställde sig att Jar Jar skulle passa in bättre än vad han gjorde. När han sedan såg slutresultatet så drog han i handbromsen. Därav kommer det sig också att Ep1 uppleves som så annorlunda mot de övriga filmerna. Dom är helt enkelt mindre fåniga.
     
  10. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Yodas "fear leads to anger..."-replik är astuff.
    Jag fattade ju direkt att den hintade om Anakins resa till den mörka sidan, men den var ju mer exakt än man kunnat ana.
    "He can see things..." hade jag inte reflekterat över. Tufft.

    Jag har tyvärr inte haft möjlighet att se EP I på ett tag, så mitt minne är lite luddigt.

    Men jag tycker Shmi's "there was no father"-dialog är rätt intressant nu när vi fått hintat (eller bevisat, hur man nu vill se det) att det var en Sith (även om det inte var Sidious personligen) som låg bakom Anakins tillkomst.
     
  11. TIE_FIGHTER1

    TIE_FIGHTER1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 19, 2005
    Yoda varnar/insinuerar på minst tre ställen att Anakin är olämplig som Padawan. Dessutom talar han till Obi-Wan som om han var ett barn i trotsåldern, lik Qui-Gon. "Qui-Gon's defiance I sense in you. Need that, you do not."

    Yoda:

    "Fear leads to anger...anger leads to hate...hate leads to suffering"

    "Confer on you, the level of Jedi Knight the Coucil does. But agree on you taking this boy as your Padawan learner, I do not."

    "The Chosen One the boy may be; nevertheless, grave danger I fear in his training."
     
  12. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Operation - Upp diskussion
     
Thread Status:
Not open for further replies.