main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

DISKUSSION - 10 - Varför föll fadern men inte sonen?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, May 8, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Presentation av veckans ämne
    Varför föll fadern men inte sonen?
    Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan Anakin och Luke?

    Discuss! ;)



    Nya ämnen: Jag har knappt två ämnen som ligger på lager.
    Ska vi kunna fortsätta dessa trådarna behövs engagemang både i trådarna och i att komma med förslag på ämnen
    Veckans ämne kommer från Flames
     
  2. Flames

    Flames Jedi Master star 2

    Registered:
    Apr 18, 2006
    Yay! Ännu en vecka med Flames-ämne :D
    Jag kan väl köra igång med min syn på det hela:

    Den allra viktigaste skillnaden mellan Anakin och Luke tycker jag ligger i deras fokus. Anakin har en tendens att fokusera på det negativa, vad han har att förlora, medan Luke hellre fokuserar på det positiva, dvs vad han har att vinna. Detta blir väldigt tydligt i ROTS och ROTJ, där Anakin oroar sig för att Padmé ska dö och gör allt han kan för att förhindra det, medan Luke tror att han kan få sin far att bli god igen och gör allt han kan för att åstadkomma det.
    Naturligtvis grundar sig dessa skillnader på fokus i skillnader på omständigheter. Anakin har nått toppen av tillvaron. Han är en Jedi och framstående krigshjälte, har nära kontakt med Överkanslern och är gift med en Senator. Han har allt han kan önska sig. Således har han också allt att förlora. Inte konstigt att han går omkring och oroar sig. Han vet att hans korthus kan rasa ihop vid minsta vindpust. Får fel person reda på att han är gift så är det slut på hans liv som Jedi. När han dessutom får visioner om Padmés död och får i uppdrag att förråda Överkanslern är det bara naturligt att han blir extra stingslig. Alla hans stöttepelare är i fara och han försöker desperat förhindra att de faller. Han kan dock bara hålla upp en i taget. Tyvärr väljer han den mest förrädiska pelaren - den som verkar mest stabil men får de andra två att rasa.
    För Luke är det annorlunda. Han är en frihetskämpe som redan har förlorat allt. Således har han allt att vinna. Han växte upp i tron att hans far var död. Nu har han fått veta att hans far lever men är ond. Ingen glad nyhet, men heller ingen nyhet utan hopp - hans far lever! I o m att Luke inte har något att förlora, så skadar det ju inte att försöka vinna över farsgubben till den goda sidan.
    Dock finns det en sak som kan sätta käppar i hjulet för Luke - han får veta att Leia är hans syster. I o m det har han plötsligt något att förlora. Det är också det som nästan får honom på fall, men han räddas av påminnelsen att han har något ännu viktigare att förlora - sin själ.

    Så, Anakin faller för att han försöker rädda hela sin värld från att rasa samman och därmed förlorar allt, medan Luke klarar sig för att han försöker hjälpa sin far att hitta tillbaks till ljuset.





    "Your focus determines your reality"
    /Flames
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det ska nog inte heller underskattas att när Anakin åker iväg från Tatooine är han fortfarande ett barn, och har mamma kvar. Han kan aldrig släppa taget från hans tidigare liv, Luke däremot har ingenting kvar när han sticker iväg till Alderaan. Han kan bygga upp ett nytt liv och behöver inte oroa sig för det som var. Att Luke också är ca 10 år äldre gör honom nog också lite mer förberedd på vad som komma skall än vad Anakin var.
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Instämmer helt i Flames argument. Anakin drivs inte av kärlek utan av fruktan. "I don't want to lose you the way I lost my mother". Fokuset ligger på hans eget jag, hans egna känslor. Luke i en liknande situation säger "They are my friends, I've got to help them". Skillnaden är väldigt tydlig. Luke drivs mer av medkänsla och kärlek.

    Sen ska man inte glömma att Luke faktiskt har ett facit. Han ser vad den mörka sidan gör med en människa och när han tittar på sin egen mekaniska hand inser han hur otroligt nära han är att bli som sin far.

    Luke blir ju heller aldrig ensam på samma sätt. Han har Ben att luta sig mot ett tag och när Ben dör finns Leia och Han där som (framförallt Leia) stöttar honom. Anakin har inte samma chans och jag undrar hur mycket han påverkas av tanken på att Obi-Wan kanske tränar honom eftersom han lovat Qui-Gon än för Anakins egen skull.

    Det hela får mig att fundera bl a på en alternativ tolkning av Sodom och Gomorra i bibeln som lägger mer vikt vid att kvinnan i slutet tittar tillbaka och förvandlas till en saltstod (tror jag hon blir, orkar inte ta fram mitt exemplar och kolla). Poängen här är att ibland finns det bara en väg att gå och det är framåt. Tar man med sig förluster och misslyckanden från det förflutna i alltför hög grad så förlorar man sin mänsklighet. Det stämmer på Anakin.
     
  5. Flames

    Flames Jedi Master star 2

    Registered:
    Apr 18, 2006
    Gällande Anakins ensamhet måste jag säga att han gör sig själv ensam. Han har massor av folk omkring sig som gör sitt bästa för att stötta honom. Padmé, Obi-Wan, Yoda och andra Jedier. Grejen är att han inte vågar lita på dem, delvis för att han växte upp som slav, men också för att han själv har visat prov på opålitlighet genom att ljuga för Jedierna(fr a Obi-Wan) och bryta mot vissa grundläggande regler. Han känner sig otrygg för att han har tillåtit sitt liv att bli otryggt.
    Det är klart, det ligger nog sanning i antagandet att han vet att Obi-Wan egentligen inte ville träna honom först. Sen har de dock blivit väldigt nära vänner, men Anakin vågar nog ändå inte lita på Obi-Wan fullt ut.





    Ensamhet - ibland är den självförvållad
    /Flames
     
  6. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Operation - Upp diskussion
     
Thread Status:
Not open for further replies.