DISKUSSION - 12 - Sith

Discussion in 'Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, May 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox Jedi Master

star 4
    Presentation av veckans ämne
    Vad är en Sith - i OT och i PT?
    Sith och Dark Jedi - är det samma sak??
    Allmäna diskussioner kring Sith, nu och då.

Discuss! ;)

Nya ämnen:
    Jag har knappt några ämnen som ligger på lager.
    Ska vi kunna fortsätta dessa trådarna behövs engagemang både i trådarna och i att komma med förslag på ämnen.
    Skicka PM.

Veckans ämne kommer från Zaphod Beeblebrox
  2. Charlii Jedi Knight

star 3
    Sith. Symbolen för ondska och förtryck i över hundra tusen år. Vi vet väl iofs. inte så mycket om dom s.k. "True Sith", men vi kan nog utgå ifrån att dom inte var särskillt trevliga.
    Sith. En ideologi omöjlig att förinta, något som historien tydligt visat. Varje gång Jedierna tror sig ha blivit av med dom en gång för alla så sticker dom snart fram sitt fula tryne igen.

Om någon vill kan jag posta min gamla Sith-timeline, men den är inte uppdaterad med dom senaste historiska rönen. Det är i så fall kanske smidigare att läsa på Wookieepedia...

/Charlii
  3. DARTHLARS Force Ghost

star 4
    Det är väl praktiskt taget canon (eller i alla fall "EU-canon" :p) att "Sith" inte är samma som "Dark Jedi".
    Sith är en orden, medans "Dark Jedi" bara är en benämning på krigare som använder den mörka sidan av kraften. Termen används därför att en del av dessa har varit Jedi från början.
    Enligt viss EU så tog Darth Vader några Jedi som sina lärjungar/hejdukar, men enligt Sith'ernas regler på den tiden så kunde det bara finnas två som var Sith - en mästare och en lärjunge - vilka var Kejsaren och Darth Vader. Därför kallades de andra för Dark Jedi.
  4. Charlii Jedi Knight

star 3
    Korrekt, jag har för mig att GL t.o.m. sa något liknande i en intervju, så det är nog G-canon.
    "Dark Jedi" är helt enkelt en kraftanvändare som på något sätt fallit för den mörka sidan, sådana har det funnits tusentals genom åren. Palpatine hade inget emot att använda sådana för sina egna syften, Emperors Hands, Inquisitors, Prophets of the Dark Side m.fl. En viktig poäng är dock att dessa bara tränades i grundläggande tekniker och filosofier förknippade med Sith och Kraften. Större delen av de enorma kunskaper som Sitherna satt inne med var enbart avsett för dom själva.
    Den orden som Darth Bane skapade, ur ruinerna av den gamla, tillät bara två Sither samtidigt. Dock bröt vissa mot den regeln, Sidious började t.ex. träna Maul redan ett par år innan han fick tillfälle att mörda sin mästare, Darth Plaguies. På samma sätt tränade Vader Shira Brie, a.k.a. Lumiya, i hemlighet. Hans syfte med detta är inte helt klart, men troligtvis ville han använda henne som ett vapen mot Sidious ifall hans plan att omvända Luke skulle misslyckas.
    Även om det finns många som inte är helt nöjda med den tolkningen, så är dom flesta ändå överens om att detta gör henne till en rättmätig arvtagare till Sitherna.
    Mer om det i Legacy of the Force!

/Charlii
  5. Jedi_Sith_CHAN Jedi Master

star 1
    Använder jedi ordet "Dark Jedi", eller är det något alla andra använder? Om en Jedi vet att dess motståndare är en före detta Jedi, säger då den Jedin att motståndaren är en "Dark Jedi"?
  6. Flames Jedi Grand Master

star 2
    Förmodligen inte, eftersom den benämningen säger att vederbörande fortfarande är en Jedi, fast på den mörka sidan. Jedier finns inte på den mörka sidan.
    "Dark Jedi" är helt enkelt ett ogenomtänkt påfund som enligt min åsikt inte bör anammas i fråga om filmerna. EU är EU och är rätt så messed up, för att författare genom åren inte har haft hela bilden klar för sig på samma sätt som de bör ha nu. Filmerna är kanon(den svenska översättningen av "canon") och allt annat är, så som Lucas ser det, ett parallellt universum.
    Sagan är de sex bio-avsnitten. Allt annat är officiell utfyllnad.

Så min bild av det hela är att alla Kraftanvändare som är på den mörka sidan är mörka Kraftanvändare. Sithorden är en specifik order av mörka Kraftanvändare som har ett enormt inflytande över händelserna i Star Wars-sagan.

Kraften - den kan användas
    /Flames
  7. Charlii Jedi Knight

star 3
    Ok, tack för att du klargjorde det. Då lämnar jag diskussionen.

/Charlii
  8. Jedi_Sith_CHAN Jedi Master

star 1
    Så, Flames, om jag har fattat det rätt så finns det: Mörka Kraftenanvändare, Sith, och Jedi. Stämmer det, eller är Mörka Kraftenanvändare samma som Sith?
  9. Jade_trs Force Ghost

star 2
    Det bör väl rimligtvis även finnas ljusakraftanvändare, som inte hör till Jediorden, precis som det finns mörka som inte är sith.
  10. Jedi_Sith_CHAN Jedi Master

star 1
    Ledsen att jag skrev "Jedi", för denna tråd handlar ju bara om Sith.
  11. Flames Jedi Grand Master

star 2
    CHAN: Du fattade rätt :) Det är bara min bild av det hela, naturligtvis, men jag gissar att Lucas skulle köpa den förklaringen. Givetvis har Jade rätt i att det logiskt bör kunna finnas ljusa Kraftanvändare som inte hör till Jediorden.
    Om det sen, i Lucas universum, faktiskt finns Kraftanvändare som inte är vare sig Jedi eller Sith vet jag inte.

Lucas - killen hela dan
    /Flames
  12. Jedi_Sith_CHAN Jedi Master

star 1
    Men kan man säga att det finns både ljusa Kraftanvändare och Mörka Kraftanvändare i Star wars Galaxen enligt EU?
  13. Flames Jedi Grand Master

star 2
    Så vitt jag vet är det bara de tre begreppen "Jedi", "Dark Jedi" och "Sith" som har använts i EU. Jag kan ha fel, dock, för jag är inte så himla inläst. Jag har mest övergripande kunskap om ämnet.

EU - det expanderar ständigt
    /Flames
Thread Status:
Not open for further replies.