main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

DISKUSSION - 3 - Episod III i ljuset av hela sagan

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Mar 20, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Presentation av veckans ämne
    De sex första veckorna kommer behandla de sex filmerna.
    Som tredje diskussionsämne kommer nu Episod III. Som "I ljuset av hela sagan" antyder, diskuterar vi Episod III och hur vi uppfattar den nu när vi har hela bilden klar för oss. Vissa karaktärer, repliker, händelser mm har nog bytt innebörd nu när vi kan se hur allt hänger ihop.
     
  2. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Nästa vecka kommer den dlen som jag tycker ska bli intressant
    EP IV (osv)

    Hmm. Kom just på att det var rätt länge sedan jag såg EP III nu.
    Får nog ta och se den igen innan jag postar här.
     
  3. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag trodde alltid att EPIII skulle sluta väldigt sorgset och det gör den ju också på sett och vis. Men den känsla jag får av de allra sista scenerna är inte sorg utan hopp, eftersom allt är perfekt upplagt för ANH. Anakin har blivit Darth Vader, Yoda är på Dagobah, R2-D2 och C-3PO är på Tantive IV, Leia har blivit prinsessa och Luke och Obi-Wan är på Tatooine. Allt som krävs är att Luke och Leia får växa till sig lite, och sedan är vi i gång igen...
     
  4. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Ep3 - den sämsta delen i sagan
    Har bara sett den tre gånger och har inte känt behov av att se den fler, så säg vad ni vill om mina åsikter.
    Ep1 var härlig på det sättet att man bara njöt av att få se nya StarWars, besvikelsen inföll inte direkt. Ep2 kändes som ett lyft från Ep1 som efter ett antal tittingar tappat ganska mycket, det var njutning de första gångerna man såg den.

    Ep3 var ren besvikelse redan från början. Inledningen var bara ett plottrigtrymdkrig utan nånsomhelst förklaring, dessutom ovan för coruscant. En sån stor händelse vill man ha lite bakgrund till. Sen introducerar man en ny karaktär, och en löjlig datorspelsboss tillråga på allt. Nä, filmen hämtar sig inte riktigt efter det. Det ända som var bra vara palpatines intrigerand, som de tyvär lycas förstöra det med men världensfulaste makeup.

    Till att avsluta med avskyr jag att de visar att anakin blir vader. De skulle struntat i att döpa honom och skippat hela bygga frankensteinsmonster scenen och bara låtit vader göra entre i slutscenen på bryggan, som kjesarens nye lärling, utan at avslöja vem det är.
     
  5. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag vill börja med att säga att jag inte alls säger att du har fel, alla får tycka vad de vill.
    Jag vill fortsätta med att säga att jag inte håller med dig särskilt mycket.

    Jag ska se den om en stund, men för att kommentera det som du betonar som dåligt innan det:

    Jag tycker att rymdstriden i början är härlig. Jag får en härlig känsla av hur stor koll Jedi-riddarna har på läget.
    Jag hade inte velat se en mindre strid, eftersom klon-kriget är det största som hänt galaxen (vad jag vet)
    Striden har just in förklaring i att den är en avledande manöver under vilke Grievous kidnappar Palpatine.
    Grievous har från början till slut en funktion som avledande manöver, viktigare än så är han inte.
    Han är en fejk-skurk (palpatine är ju den riktiga skurken.

    Palpatines fula spel märker man ju av genom hela sagan. Han använder sig av "from a certain point of view" på ett sätt som får det att verka som att Obiwan basunerar ut helsanningar och inget annat.
    Han spelar lätt med anakin och jedi-rådet såm spelpjäser och för alla bakom ljuset. Särskilt Anakin.
    Jag kan hålla med dig om att hans Sidious make-up inte är den stiligaste i filmhistorien.

    Att Anakin blir Vader stör mig inte det minsta. Det är det som jag väntat på att få se. Hur det gick till. Hur han gick över.
    Varje litet steg på vägen.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Förutom den fåniga scenen där Palpatine "blir" Sidious så finns det bara en sak som stör mig:

    Hur det faktum att Qui-Gon behållt sitt medvetande efter döden bara kastas in i slutet. Det är ju en central poäng att sitherna inte lyckas undgå döden (de bara förlänger sitt liv) medan en jediriddare som inte är intresserade av saken för sin egen vinnings skull lyckas.

    Fö tycker jag att ROTS gett massvis till resten av alla filmer, både de föregående i PT och OT.
     
  7. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Den "fåniga" scenen då han "blir" Sidious, är inget mot scenen då han säger:...the first galactic empire..." när han säger "galactic empire" gapar han för det mesta.

    Du tror inte dom lär sig det för att rädda andra?

    Håller med på den meningen.
     
  8. TIE_FIGHTER1

    TIE_FIGHTER1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 19, 2005
    Tänkte börja med att säga att Ep II är min absoluta favorit så det blir svårt att jämföra III:an med någon av de andra episoderna men här är mitt försök. Min spontana reaktion efter att ha sett filmen ett antal gånger nu är dels att det är en enda stor modevisning av Padmé. Klädbyten i nästan varje scen. Fattas bara ifall hon hade bytt kläder under själva begravningsprocessionen :D.

    Den andra reaktionen jag hade är att klasskoderna i Jediordern är mer utmejslade än nånsin! Obi-Wan vill inte vara den som täcker upp någon i luftrummet för "han måste kunna göra sitt jobb och de andra får göra sitt". Taskmört där trots att han verkar ha en del "dödtid" och inte minst "kraften".

    Och att samtidigt inte anförtro Anakin uppdraget att bli Jedi Master och ändå lämna honom ensam med Palpatine och hans tveksamma förslag och planer känns mer och mer dumdristigt av i synnerhet Obi-Wan. Visst Anakins utvecklingsresa till att bli Darth Vader verkar ändå ödesbestämd men tilltaget att lämna honom ensam med honom känns ändå väl uppenbar.
     
  9. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Episod III känns som den mest udda av alla filmerna. Man hade förväntat sig att den skulle bygga en bro mellan de gamla och de nya filmerna i både känslan, stilen, musiken och i handlingen ... men ändå misslyckas den på alla dessa aspekter och blir något tredje.
     
  10. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Operation - Upp diskussion
     
Thread Status:
Not open for further replies.