main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

DISKUSSION - 4 - Episod IV i ljuset av hela sagan

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Mar 27, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Presentation av veckans ämne
    De sex första veckorna kommer behandla de sex filmerna.
    Som fjärde diskussionsämne kommer nu Episod IV. Som "I ljuset av hela sagan" antyder, diskuterar vi Episod IV och hur vi uppfattar den nu när vi har hela bilden klar för oss. Vissa karaktärer, repliker, händelser mm har nog bytt innebörd nu när vi kan se hur allt hänger ihop.

    Liten extranotis:
    Jag har inte fått in så många förslag (läs inga alls) på vad för diskussionsämnen vi ska ta upp vid påsk, då filmerna är slut.
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det finns massvis med saker som bytt betydelse. En sak som direkt slog mig när jag såg om ANH var föraktet mot droids som folk på Tatooine visar. Jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket robotar kommit att kopplas samman med den förstörelse och död som klonkrigen medförde. De stod ju på förlorarnas sida (dvs separatisternas droidarmé) så det är ju inte konstigt ifall folk i utkanten av galaxen ogillar dem.

    Dessutom syns det ju tydligt vilken skillnad det är mellan OT-hjältarna och PTs motsvarigheter. Jag har aldrig stört mig på att Anakin av en slump förstör trade federation skeppet i TPM för det blir en fin skillnad gentemot Lukes medvetna val att gå med i alliansen. Luke väljer sin väg på ett friare sätt än vad Anakin gjorde.
     
  3. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag funderar på om Owen Lars var fullt medveten om vilka droider han köpte i ANH och vad hans motiv kan ha varit. Nu när man sett hela sagan så ter det sig nästan osannolikt att han inte alls skulle känna igen C3-P0, åtminstonde till röst och personlighet.

    Sedan kan man ju konstatera att Obi-Wan skarvar rätt friskt om det mesta. "Your father wanted you to have this [lightsaber] when you were old enough..."
     
  4. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Owen Lars, tror jag, ville glömma bort allt som hade med Klon kriget att göra. Därför har han förträngt minnet av C3PO och R2D2.

    Obi-Wan ville kanske inte att Luke skulle få veta allt, kan ha varit för smärtsamt för Obi.
     
  5. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag gissar att han (underförstått) menade:
    "Your father would have wanted you to have this [lightsaber] when you were old enough..."

    men inte tyckte att det var så lämpligt att avsluta meningen
    "...before he turned to the dark side and i had to cut his arms and legs off and leave him to die on Mustafar"
     
  6. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Vi kommer tillbaka på att han som spelar Obi inte visste något om Episod III, men jag håller med om din förklaring.
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror Owen Lars har full koll på vilka droider han köper. Vet han det inte på en gång så räknar han ut det när Luke börjar prata om Obi-Wan och kopplar ihop det namnet med gamle Ben. Det förklarar ju varför han vill så gärna radera deras minnen (han kan ju inte veta att Bail redan suddat ut 3POs data).
     
  8. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Nä, det har du rätt i, men det bevisar väl att han vill förtränga allt som handlar om Klon kriget?
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Nja, jag skulle snarare säga att han inte vill att Luke ska få reda på något.
     
  10. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Aha...alltså att Luke inte ska få veta något om Obi?
     
  11. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Exakt. För får Luke veta saker om Obi-Wan så börjar Luke också ana att vad Owen sagt om Anakin inte är sanningen.
     
  12. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Menar du att han börjar se sin farbror som lögnare?
     
  13. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tror att problemet lite ligger i att Owen inte VET sanningen.
    Han kan den "sagan" som han lärt sig av Obi-wan och när Luke börjar fråga saker som den "sagan" inte kan svara på så blir han lite nervös och säger typ "tyst och ät" istället.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det vore ju inte konstigt eftersom Owen påstått att Anakin var en navigatör på ett fraktskepp.

    EDIT: Jag tror Owen vet en hel del. Om så bara för att det gör följande dialog bätre:
    Beru: Luke's just not a farmer Owen. He has too much of his father in him.
    Owen: That's what I'm afraid of

    En scen som verkligen, om inte förändrats, men väl blivit mer intressant är ju när Obi-Wan berättar om klonkrigen. Speciellt "before the dark times...before the empire".
     
  15. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Angående att känna igen droider: Känner Obi-Wan igen R2 och C-3PO? Jag tror defintivt att han gör det. Ta till exempel dilogen (ursäkta eventuella felciteringar)

    Luke: "Then the droid does belong to you"
    Obi-Wan "I can't recall ever owning a droid. Very intresting".

    Med PT i minne tycker jag att det låter som han känner igen Artoo direkt och kommentaren "very interesting" betyder ungefär "very interesting, this means that everything has started again". Obi förstår alltså att nu har äventyret börjat igen, nu är det tid att se vad Anakins barn går för.
     
  16. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Jag tror att han känner igen dom, och reagerar intresserad. För att inte röja sitt sanna jag.
     
  17. Rogue_Fan

    Rogue_Fan Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 2, 2002
    Eller så är det så att Lucas inte har haft riktigt koll på vad han egentligen gjort. Tyvärr är det nog den förklaring jag lutar mest åt... [face_worried]

    Inte för att det har direkt med Ep4 att göra, men jämför tex med "Leia, do you remember your mother, your real mother?".
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Obi-Wan äger ju aldrig R2 så jag tycker scenen där de träffas i ANH går mycket bra ihop med PT. Jag är också övertygad om att Obi-Wan känner igen R2 direkt. JGMs kommentar om "very interesting" har jag inte tänkt på förut, men det fungerar ju riktigt bra.
     
  19. Jedi_Sith_CHAN

    Jedi_Sith_CHAN Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 25, 2005
    Menar du att han inte visste vem som skulle bli modern? Det var det jag förstod av det du sa.
     
  20. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag tror RF menar att Leias uttalande är svårt att förena med Ep3. Varför skulle hon minnas mer av sin riktiga mor än vad Luke gör, när Padmé ju dör så snart efter att ha fött dem? Innan Ep3 hade man ju trott att Leia fått bo med sin mor ett tag iaf, så pass att hon minns lite grann. Något som Luke ju inte gör.
    Finns ju många fan-förklaringar på detta, men men.
     
  21. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Ska vi försöka hålla oss till EP IV så vi har något kvar att sikutera när vi kommer till EP VI om lite över en vecka? ;)
     
  22. Jaide

    Jaide Jedi Master star 4

    Registered:
    Nov 27, 2004
    Tja, C-3PO var ju inte den enda droiden av sitt slag. Man kan ju se i alla fall andra liknande droider i Ep I och V. Jag tror inte att Owen fattade misstankar mot droiderna förrän Luke nämnde att dom tillhörde någon som hette Ben.
     
  23. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tycker att mycket av Duellen mellan Obi-wan och Vader blivit rätt annorlunda.

    VADER - When I left you, I was but the learner; now I am the master.
    Anakin blev ju aldrig jedi master, trots att han satt med i Jedi Council

    BEN - Only a master of evil, Darth.
    Här påpekar Obi genom att tilltala Vader med hans titel, Darth, att han är en "Sith Master" och inte en "Jedi Master"

    Detta är den långsammaste fajten i hela sagan. Det känns som att det har sin grund i att Vader vet (vad han än säger) att Obi faktiskt besegrade honom senast de möttes. Rejält. Och Obi är inte ute efter att döda Vader, eftersom det fortfarande finns hopp om att profetian ska uppfyllas.


     
  24. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Operation - Upp diskussion
     
Thread Status:
Not open for further replies.