main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Efter att du sett Episode 3 posta då dina tankar och funderingar här

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Sith_Lord_Linkoping, May 9, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Här är det då tänkt att vi kan skriva ett par rader om vad vi tycker om filmen och så. Som en officiell recensionstråd för alla FFS:are.
     
  2. SLL

    SLL Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Upp
     
  3. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Bra idé! Mina reflektioner kommer finnas till allmän beskådan på min egen tråd, men jag kommer säkert posta dem här också.



    Jag undrar hur det kommer kännas....
    /LM
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Det hoppas jag att du kommer göra, skulle vara kul om vi fick till en riktigt fin Episode 3 diskussion i denna tråd. :)
     
  5. Kohrath

    Kohrath Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 1, 2004
    Såhär precis efter filmen när man är berusad av känslorna:

    Wohoo! och Yay!
    Underbart bra film ju :)
    Visserligen inte säkert att jag säger det när jag sett den några gånger, men nu tycker jag den är jävligt bra.
    Förutom en sak.. när Vader skriker "noooooo". Det känns bara löjligt.
     
  6. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Såhär direkt efter bion vet jag inte vad jag tycker...
    Jag brukar alltid säga "Tjohhooo... 110 / 100 i betyg och så..
    Just nu har jag svårt att bestämma mig. Jag skulle vilja ghe den 10 / 10 men samtidigt på vissa saker känns det som om 2 / 10 skulle vara lika passande.
    Det kan visserligen vara min "sorg över att SW-filmerna nu är slut" som talar och jag hoppas få mer ordning på mina tankar imorgon eller så.

    Håller för övrigt med Kohrath om det med "Nooooo" var väldigt löjligt (själva sättet att säga repliken dock inte det som hände samtidigt).

    Filmen kändes verkligen inte som 2.20 utan mer som 1.20 vilket var en negativ känsla då man vill ha "så mycket som möjligt" av den sista filmen... Nåja, mer funderingar kommer i framtiden när jag e piggare och dessutom har hunnit fundera över den...
     
  7. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Jag måste se den en gång till. sen kan jag kommentera den.
     
  8. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Samma sak här... måste se den igen innan jag delar ut min "dom".

    Kan dock säga att jag tycker att den utan tvivel smiskar alla de andra fem filmerna på fingrarna... ganska rejält också. Vissa små ögonblick som jag inte gillade, men i det stora hela var den i mina ögon perfekt.

    Vill passa på att hälsa till Enji, Kee, Guardie och alla andra FFS-are från Rigoletto. Jag försökte spåra upp er utanför bion, men hittade er inte. Var tvungen att rusa, då pappsen hade stått över en halvtimme med bil och väntat vid Hötorget. Ja ja, hoppas ni gillade filmen lika mycket som jag gjorde...

    Sov gott... om några timmar har jag lab i El-&-Våg... urk! =(

    Sova gott kommer jag dock göra. Over and out...
     
  9. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Mitt första intrycka är mycket postivt, en bra story, men lite små saker som de hade kunnat ändra på. Om jag ska rangordna den bland alla filmer kommer den ungefär vid episode iV och VI, lite sämre än episode V men mycket bättre än de 2 nya.

    Men som sagt ska se den en gång till innan jag ger min slutgiltiga dom.
     
  10. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag är i över lag negativ. Det finns så många saker som man kan klaga på, men jag tar upp dem senare. Nu blir det sängen för mig.
     
  11. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag är överlag väldigt positiv. Det finns ett fåtal missar som drar ner slutbetyget, men annars har jag inget att klaga på.

    Framförallt tyckte jag att den hade väldigt många starka visuella bilder. Filmen kändes verkligen vid flera tillfällen.
     
  12. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag har svårt att verkligen kommentera filmen nu, särskilt detaljerna, måste se om den. Det jag kan säga är att min känsla efter att ha sett den är ett enda stort "wow", och jag grät faktiskt när Obi-Wan talade med Anakin efter att ha slagit honom i duellen. Det var så otroligt sorgligt... :_|
     
  13. DOK

    DOK Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 23, 2002
    Klart bättre än de två senaste filmerna. OT vinner dock fortfarande i mina ögon.
    Tycker att GL sydde ihop det hela bra till slut.
     
  14. Magnusidious

    Magnusidious Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 14, 2005
    Överlag en helt OK film. Till och med jag fick mig några överraskningar fast än jag är en notorisk spoilerjunkie. Det som var lite negativt var att man fick känslan av att man försökte att klämma in så mycket som möjligt i denna sista av alla Star Wars filmer. Men å andra sidan så är detta kanske inte så konstigt eftersom Lucas faktiskt var tvungen att knyta ihop säcken. En bra detalj var att man för första gången fick se INSIDAN av Vaders mask. Nu skall jag se den ikväll igen för att kunna bilda mig en vidare uppfattning.

    Vet Ni förresten om att den legion som leds in i Jeditemplet av Anakin/Vader bär det inte helt obekanta designieringen 501...
     
  15. Dark-Olsson

    Dark-Olsson Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 23, 2004
    Jag måste säga likt Enji att nu känns det bara WOW! SÅ jag tror jag måste smällta allt ett tag nu. Men något som jag är säkert på nu är iallafall att den var över förväntningar! (ja dom flesta förväntningarna iaf) För vart var Boba t ex??!! [face_thinking]

    Måste också säga att det var väldigt känsligt igår på bion, mycket gåshud, chock och nära till tårar måste jag säga! :eek:

    Nu är det dags för ep3 serietidningen och massa spoiler läsning runt på internet :)


    Vill sen den igen!!! [face_love]

     
  16. Debran

    Debran Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2005
    Jag säger som så många andra att jag vill se den igen innan jag ger min slutgiltiga dom, men det är klart, den kommer hellt klart på topp 3....

    Nu väntar en flygresa på 1:25 och sedan sängen, mmmm sova mmmm.
     
  17. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Wow vilken bra film!!

    Jag pirrar fortfarande sen inatt... Fast pirringen kan också betyda att jag sovit 2 timmar och befinner mig i skolan...
    Filmen fick mig att skratta, bli arg, gråta, allt.
    Jag var nervös som f*n hela filmen...Innan filmen också...

    Yoda ägde som vanligt, men besviken blev jag när Vader skrek: "NOOO" (som några också nog tyckte
    här läste jag)
    Det var nåt jag inte förväntade mig...
    Själva rösten och vinklingen hur den scenen gjordes var som om att det var thumbwars jag tittade på eller nåt...
    Min känsla när Vader skriker "NOOO" kändes som om de hade kunnat haft med den delen på nån "30second movie recreated by bunnies" för att förklara att han blev arg...hehe aja..

    Det finns en del tankar i huvudet, både bra och dåligt men självklart känns det jätte härligt att man äntligen inte behöver sätta för öronen när en trailer går på TV... Men FYF*N VILKEN BRA FILM!!!
    Kan bara tänka på starwars just nu...
     
  18. Magnusidious

    Magnusidious Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 14, 2005
    Vi som kollar spoilers har vetat detta en längre tid: En viss Grand Moff i sina yngre år står tillsammans med Vader och Kejsaren på Star Destroyer-bryggan och ser Dödsstjärnan bli till. Ni vet vem, eller hur?
     
  19. TheLastOfSkywalker

    TheLastOfSkywalker Jedi Youngling

    Registered:
    Apr 29, 2005
    Jag är tagen.
    Det var verkligen allt man kunde begära, den perfekta hemskheten som fanns i Anakin, och en bakrund till den mörka sidan som man aldrig riktigt fått förut. Man fick en bakrund av Sitherna, och Palpatines berättelse om Sithlorden från långt tillbaks, mycket bra, innehållsrik.
    Vackraste miljöerna tänkas kan göras, detaljerade och verklighetsliknande. Duellerna, och ondskan i Anakin, och hemskheten, bland annat från att ha slaktat Dooku, till att sedan bli en sith apprentice och döda hela templet.
    Hemskt men bra gjort när alla Jediriddarna utrotas. Och rysningseffekten jag tror alla kan hålla med om under "So your the Sithlord?"

    Tack för ett underbart slut :)
     
  20. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag måste se den några gånger till innan jag kan ge ett riktigt bra och rättvist omdöme. Så här ett antal timmar efter första visningen så är jag kluven. Dels finns det flera saker som är bra i filmen men tyvärr finns det även saker som är mindre bra, en del är dessutom riktigt dåliga.

    Det jag redan nu kan konstatera är att den är den bästa delen i PT, om man nu kan kalla någon av dessa filmer för bäst. Men någonstans på vägen mellan OT och PT så har Lucas gått vilse och tappat fotfästet i tillvaron. All magi och den där underbara känslan som infinner sig när man ser OT är som bortblåst i PT. Det glimtar till ibland men mycket mer är det inte.

    Nu ska jag ge filmen flera chanser till och jag ska se alla PT-filmerna igen, enbart för sig och även tillsammans med OT och se om det höjer ROTS något.

    Helt klart är att jag inte tänker såga filmen helt än, men det ord som just nu beskriver mina känslor för ROTS är just kluven.

    Återkommer när jag samlat tankarna och sett filmen igen.

    Edit: Kan räkna upp några saker redan nu som jag tyckte var bra respektive mindre bra.

    = = = = = = = = = =

    Bra

    Ian som Palpatine, tycker att han spelade sin roll riktigt bra och det var en fröjd för ögon och öron att uppleva hans tolkning av Palpatine.

    Hayden som Anakin, bitvis är han helt perfekt. Speciellt ju mer han går över till den mörka sidan, för han passar bättre som en ondskefull karaktär än att spela snäll och kärleksfull.

    Dom här små "passningarna" som Lucas gjorde till oss fans. Som att t.ex. ha med en ung Tarkin, okej att det knappast var nödvändigt men helt klart trevligt att se.

    Mindre bra

    När Palpatine visar sitt riktiga jag så blir det genast lite väl corny. Okej att Ian fortfarande är okej men lite spelar han över och det jag verkligen stör mig på är att han ser så ful ut. Okej att dom mörka krafterna verkligen kan ställa till med oreda men det ser inte bra ut

    Hayden saknar det där riktigt vassa som skulle gjort honom riktigt ondskefull. Det räcker en bra bit men knappast hela vägen, själv känner jag mig inte riktigt övertygad.

    Lucas spelar på säkra kort när han låter Anakin slakta alla younglings. Visst, det är ett säkert kort men varför ta genvägar och göra som så många andra när man kan hitta på något riktigt orginellt och eget.

    Alla dessa jobbiga datoreffekter. Ibland känns det som att Lucas har målat in sig i ett hörn och inte vet hur han ska ta sig ut. Istället för att plocka bort lite så slänger han på mer färg. Ibland blir det bra grötigt och på tok för mycket på en och samma gång.

    Hela sektionen med Chewie och Kashyyk kändes onödig. Främst var den väl till för att få bort Yoda från Coruscant. Men varför Kashyyk? Det känns som att Lucas kände sig tvingad att slänga in lite anknytning till OT och göra alla fans glada.Fast å andra sidan hade dom kunnat gjort det på ett annat sätt och till en helt annan planet.

    Sedan känns hela den här grejen med General Grievous lite löjlig. Helt klart att hela den sidohandlingen behöver vara med i ROTS men kunde inte Lucas gjort en annan bad guy istället för General Grievous.

    Och sedan är jag inget stor fan av Jar Jar, men fan för Lucas alltså. Han bygger upp en riktigt stor karaktär i TPM och får genast kritik för att den karaktären var onödig och larvig. Så får Lucas kalla fötter och skalar ned hans roll till AOTC riktigt ordentligt för att sedan i ROTS strunta i honom helt. Det är IMO riktigt sunkigt gjort. Jag hade gärna sett att Lucas knutit ihop den biten lite bättre, Jar Jar hade inte behövt haft någon superstor roll men nog borde han varit med lite mer i ROTS, så pass mycket är en sådan karaktär värd.
     
  21. TK518

    TK518 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 13, 2004
    Nu har jag ioförsig inte sett filmen än men jag hde hoppast att Jar Jar skulle bli dödad i någon scen.. och jag är nog inte den ende som hade hoppats på det..
     
  22. SkymanDr

    SkymanDr Jedi Youngling

    Registered:
    May 19, 2005
    Ett nyanserat utlåtande får vänta, men liksom de flesta här tyckte jag det var en fantastisk film!

    Gillade alla små vinkar till de andra filmerna. 'Lock s-foils in attack position' och sedan fäller jedi-skeppen ut sina vingar och blir TIE-fighters! Grymt.
    Nån som såg 1138?

    Hur jag rankar den i mängden Star Wars-filmer vet jag inte ännu, måste se om den och smälta den först.
    Som en kompis sa: 'Den är ju Star Wars, så den är ju bäst. Frågan är bara hur bäst.'

    Så fort tentorna är över blir det DVD-maraton med efterföljande biobesök!
     
  23. StarWash

    StarWash Jedi Youngling

    Registered:
    May 15, 2005
    Tycker filmen var grymt bra! Väckte verkligen känslor. Helt klart den snyggaste av alla sex filmer också!

    Som många andra så måste jag också se den igen snart!

    Hade nationellt prov i matte B 8.15 samma morgon. Men med 3½ timmes sömn + 3 powerking så var jag i toppform!
     
  24. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Filmen har som sagt sina svagare ögonblick, får se hur
    dom känns efter ett par gånger. Främst tänker jag
    naturligtvis på Palpatines "förvandling", men även Padmes
    död känns konstig.
    Sen så måste man älska hur bara C-3PO får minnet raderat...



    /Charlii
     
  25. Railok_

    Railok_ Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 1, 2005
    Filmen hade sina ''Oh my god!-Moments'' och sina ''Va Faan?-Moments''.
    Man fick ju se det man ville men fortfarande saknar man bitar som tex. Shaaki Tii's Död,Hittandet av Tarkin, Yoda Flyende till Dagobah och mer Chewbacca.
    Annars en rätt bra film.
     
Thread Status:
Not open for further replies.