main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Er Matrix Revolutions for sej, eller er den bare for fed?

Discussion in 'Archive: Denmark' started by TK-254, Nov 5, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Jeg forstod det på den måde at Smith rent faktisk er blevet Oraklet... og ikke helt har forstået de kræfter hun besad endnu.

    Men nu da jeg tænker nærmere over det så virker det lidt underligt at han lige pludselig ikke ved hvad han selv siger. Det er nok Oraklet som taler gennem ham til Neo.

    Smith virker som en virus der overskriver den oprindelige fil/program men da han bliver ødelagt, så bliver de tidligere filer renset og kan fungere som før. Jeg går ud fra at alle de mennesker som han havde overtaget også bliver sig selv igen. Undtagen Neo som blev opslugt af 'The Source' som var meningen.

     
  2. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Prøv at tjek Formerly_Tukafo's post i Community i matrix tråden. Meget indsigtsfuld!


    Smith blev til den virus som mennesket er, da Neo og Smith merged!



     
  3. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    hhhmm jeg er langt fra enig med de ting han siger. F.eks At Morpheus er en terrorist og at Neo og Trinity elsker at slå uskyldige mennesker ihjel. BAH! Det hele handler om at være fri til at VÆLGE. At vælge om man vil være slave i Matrix.

    Selvom de lever under et militært system i the real world, og ofte bare skal gøre hvad de får besked på at Morpheus, eller rådet eller whatever, så er det stadig et VALG de har taget, dem som slugte den røde pille. Det er ikke ligegyldigt om man lever i Matrix eller i den rigtige verden. Det kan godt være at de som er blevet befriet lever dårligere, og spiser ulækkert mad, men i det mindste har de selv valgt det.

    'It's better to die a free man, than to live well on your knees'
     
  4. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Ikke desto mindre slår de da uskyldige ihjel eller hva?

    Da Trinity slår en agent ihjel i etteren, ser man lige efter at det var et menneske.

    Forestil dig Bin ladens argumentering i forhold til hans WTC nedrivning. Han vil da nok sige at de stadig var "plugged in" og var agenter for djævelen.

    Da der er så store sammeligninger med Jesus til Neo, så er det jo lidt underligt at de får blod på hænderne.

    Øje får øje i det gamle testamente, og kærlighed og vend den anden kind til i det nye.

    Jesus kom jo med kærlighed, Neo kommer med "if you are in my way, prepare to die" dvs. indtil Revolutions hvor han indser at han må ofre sit liv.

    Livet er da om at vælge, men livet og dens valg, skal det forårsage død for andre? Det valg der betyder død, er det et valg for livet?

     
  5. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Det kommer stærkt an på hvad du mener med uskyldige. Skulle Neo og Trinity sætte alle ned og roligt forklare dem at nu skal de altså forstå at de må hjælpe dem, for hele verdenen lever i en computer og bla bla bla. Det er der ikke tid til!! De skal jo redde Morpheus!

    Er Indiana Jones f.eks også ond når han skyder tyske soldater der holder hans far fanget? Nej vel? Selvom mange tyske soldater under 2 verdenskrig troede at de gjorde det rigtige og hvad de troede var godt.
    Ligesom når Luke, Han og Leia skyder stormtroopers, de ser da ikke ud til at sørge synderligt meget over dem og de er da ikke onde, er de?
     
  6. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Det var for at have en analogi til "the real world" ;)


    Det kommer stærkt an på hvad du mener med uskyldige. Skulle Neo og Trinity sætte alle ned og roligt forklare dem at nu skal de altså forstå at de må hjælpe dem, for hele verdenen lever i en computer og bla bla bla. Det er der ikke tid til!! De skal jo redde Morpheus!

    Så målet helliger midlet? En af ideerne er jo at vise os hvordan mennesket ofte tænker.

    Er Indiana Jones f.eks også ond når han skyder tyske soldater der holder hans far fanget? Nej vel? Selvom mange tyske soldater under 2 verdenskrig troede at de gjorde det rigtige og hvad de troede var godt.

    Ja de mente også at målet helligede midlet, så med ondt skal ondt bekæmpes?

    Og lad nu være med at bringe Bin Laden ind i det her. Det her er en film der handler om en Kung-fu Jesus der slås med robotter, kan vi holde det på det plan?


    No problem, vi tager da bare tyskerne fra Indy ;)

     
  7. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Som jeg har set det så bliver de uskyldige menneskers sind "slettet", så snart en agent overtager deres krop. De kan altså aldrig forvandle sig tilbage igen, og er derfor 100% onde agenter, der bare skal nakkes :D
     
  8. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Så målet helliger midlet?

    aaarrh dér twister du den ;)

    Men ja, i film gør det, OG under extreme forhold. Nogle gange er der simpelhen ikke anden udvej end at uskadeliggøre sine fjender.
     
  9. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Par: Selvom deres sind er slettet, er de jo stadig døde.

    [face_mischief] [face_love]

    Jesus og Gandhi, mente at under extreme forhold skulle man overvinde ved kærlighed ;) [face_love]





     
  10. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    og se hvordan de endte... :p

    nej det mener jeg ikke. Grunden til at vi skal have vold i Matrix er at man kan ikke lave en spændende action-film uden at der er nogen der slås eller skyder hinanden.

    Hvis Neo vadede ind og proklamerede at nu gik han i sultestrejke til de løslod Morpheus, så var det nok blevet en temmeligt kedelig film.
     
  11. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    og se hvordan de endte... ;)

    [face_laugh]

    nej det mener jeg ikke. Grunden til at vi skal have vold i Matrix er at man kan ikke lave en spændende action-film uden at der er nogen der slås eller skyder hinanden.

    Sæføli, men har det noget med det der fortælles gennem det medie?

    Hvis Neo vadede ind og proklamerede at nu gik han i sultestrejke til de løslod Morpheus, så var det nok blevet en temmeligt kedelig film.

    [face_laugh] Højst sandsynligt, men det er jo også en rejse for Neo at han bliver nød til at opgive volden for fred, eller hva?

     
  12. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Højst sandsynligt, men det er jo også en rejse for Neo at han bliver nød til at opgive volden for fred, eller hva?

    Helt enig, der er mange Jesus referencer i Matrix, så den er selvfølgelig stærkt forankret i bibelen. Det er forresten en god analogi til det gamle og det nye testamente, du gav :) Med hvordan det startede med at være øje for øje og i det nye skulle man vende den anden kind til. Det kan godt være det som Neo indser, men det nager mig stadig at han allehelst ville have slået Smith til plukfisk og vendt tilbage til Trinity.

    Men der er også mange referencer til Buddhismen, hvor jeg har fået indtryk af at det er ok at slå igen, og kæmpe endda voldsomt for hvad man tror på. Bulletproof Monk? anyone? :p

    SÃ¥ det er vel et mismask af forskellige religioner pakket sammen og blandet med en sci-fi superhelte historie.
     
  13. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Par: Selvom deres sind er slettet, er de jo stadig døde.

    Ja netop! De uskyldige mennesker bliver "slået ihjel", og genopstår som agenter. Ligesom zombier, vampyrer og hvad har vi? =D
     
  14. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Selvom agenten ikke havde overtaget kroppen var han nok stadig død. Lobby scenen, hvor masser af mennesker dør ved begges hånd, er et godt eksempel.


     
  15. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Jeg synes stadig ikke at de er uskyldige, forskellen i forhold til andre film er at i Matrix får vi større indsigt i den enkeltes uvidenhed om hvad de kæmper for. Grunden til at nogen synes at det er synd for dem, er nok fordi at vi ved at hvis de kendte sandheden ville de sikkert være på heltenes side. Der var sikkert mange uvidende nazister som ikke fortjente at dø.
     
  16. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Og det er jo så spørgsmålet, ved du at det Hitler og hans drenge kæmpede for ikke var sandheden?

    Og i så fald, hvor ved du det fra?

     
  17. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Nu sætter du det jo på spidsen, der er jo ikke nogen der ved noget med sikkerhed. Som en vis græsk filosof sagde: 'Det eneste jeg ved med sikkerhed er at jeg ved intet'

    Det er også min pointe, Hitler og Co. TROEDE måske at de gjorde en god ting (jeg vil ikke bruge ordet sandheden) og begik uhyrlige ting, DERFOR var de alligevel ikke uskyldige... præcis som vagterne i Matrix. De forsvarede Angenterne og ville have dræbt både Neo og Trin hvis de ikke var kommet dem i forkøbet.

    Der er kun individet der kan definere hvad der er godt og ondt, sand og falsk. Men pr. definition er det ikke særligt sødt at begå massedrab eller indvadere Polen.

    Du kan så sige at det heller ikke er særlig sødt at Neo Og Trin dræber alle vagterne, men i dette tilfælde VED vi at de gør det for et nobelt formål, netop fordi at det er en film med klare gode og onde karakterer og ikke som i vores mere grå verden.
     
  18. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Nu sætter du det jo på spidsen,

    ;)

    der er jo ikke nogen der ved noget med sikkerhed. Som en vis græsk filosof sagde: 'Det eneste jeg ved med sikkerhed er at jeg ved intet'

    Ja det var viist.

    Det er også min pointe, Hitler og Co. TROEDE måske at de gjorde en god ting (jeg vil ikke bruge ordet sandheden) og begik uhyrlige ting, DERFOR var de alligevel ikke uskyldige... præcis som vagterne i Matrix. De forsvarede Angenterne og ville have dræbt både Neo og Trin hvis de ikke var kommet dem i forkøbet.

    Ja Neo troede en ting, indtil han blev "oplyst".

    Der er kun individet der kan definere hvad der er godt og ondt, sand og falsk. Men pr. definition er det ikke særligt sødt at begå massedrab eller indvadere Polen.

    Så er alt jo såre godt eller hva?

     
  19. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Jeg har en fornemmelse af at du er ved at lokke mig ind i en fælde... [face_mischief]

    Men jeg synes at det bliver lidt svært når vi udvisker linjerne mellem film og virkelighed. Der er ting som jeg synes er fede i film, men som jeg bestemt aldrig ville synes om hvis de skete i virkeligheden.

    Men for at komme tilbage til den egentlige diskussion: Så forstår jeg stadig ikke hvad forskellen er på at Neo og Trin dræber en masse vagter og det er synd, men i andre film myrder heltene løs og der er ingen der synes at det er synd for de myrdede.
     
  20. Darth-Floyd

    Darth-Floyd Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Apr 5, 2003
    Hold da helt op, i kan sørme få meget ud af den/de film ;)
     
  21. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    hæhæhæhæhæhæhæh sagde han på et Star Wars board.... :p

    Jeg lagde mærke til noget andet... Matrix 1 & 2 havde en Rage against the Machine sang på under rulleteksterne. I Revolutions er der ikke... hvorfor? Jo, for ved slutningen på 3'eren er der ikke længere nogen 'Rage against the Machine' men fred mellem dem og menneskene. :p Læser jeg for meget ind i det? :D
     
  22. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Men jeg synes at det bliver lidt svært når vi udvisker linjerne mellem film og virkelighed. Der er ting som jeg synes er fede i film, men som jeg bestemt aldrig ville synes om hvis de skete i virkeligheden.

    Det var heldigt :p

    Men for at komme tilbage til den egentlige diskussion: Så forstår jeg stadig ikke hvad forskellen er på at Neo og Trin dræber en masse vagter og det er synd, men i andre film myrder heltene løs og der er ingen der synes at det er synd for de myrdede.

    Essentielt set er der ingen forskel, men så alligevel. Matrix handler specifikt om en frelser, den handler om at befri mennesket, når det menneske vi vil befri istedet bliver slået ihjel, så er det jo synd.
    Indiana Jones vil jo ikke befri tyskerne, han vil stoppe deres tyranni, det er da også synd, men det har jo ikke samme eksistentialistiske betydning som det har i Matrix.

    Neo vil ikke stoppe menneskets tyranni men the Matrix's. Så er der collateral damage fordi at i Neo/Morpheus's synspunkt helliger målet midlet.


     
  23. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Indiana Jones vil jo ikke befri tyskerne, han vil stoppe deres tyranni

    Eller... vil han bare stoppe dem fra at stjæle arken og redde menneskeheden for at blive udslettet når de bruger den? ;)

    At en frelser vælger side er langt fra sjældent. Moses valgte slavernes og jødernes side i Egypten og var med til at nedkalde plager og sygdomme over dem...

    En af disse plager gik ud på at alle de egyptiske første-fødte døde, alt sammen gik ud på at få overbevist egypterne om at de skulle lade slaverne gå. Jeg skal ikke kunne sige om målet helliger midlet, men det sker i mange historier, og er snarerer reglen frem for undtagelsen.

     
  24. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Eller... vil han bare stoppe dem fra at stjæle arken og redde menneskeheden for at blive udslettet når de bruger den?

    Ok vælg en anden WWII film så! ;)

    At en frelser vælger side er langt fra sjældent. Moses valgte slavernes og jødernes side i Egypten og var med til at nedkalde plager og sygdomme over dem...


    Moses var ikke en frelser!

    En af disse plager gik ud på at alle de egyptiske første-fødte døde, alt sammen gik ud på at få overbevist egypterne om at de skulle lade slaverne gå. Jeg skal ikke kunne sige om målet helliger midlet, men det sker i mange historier, og er snarerer reglen frem for undtagelsen.

    Ja det er vist det der sker mest af.

    Jesus var jo så den gyldne undtagelse. Det samme med Gandhi på sin størrelses orden ;)

     
  25. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Moses var ikke en frelser!

    Nej, men han var valgt af Gud til at lede israelitterne ud af Egypten.

     
Thread Status:
Not open for further replies.