main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

FanFics og Fanon

Discussion in 'Archive: Denmark' started by Bearded_Jedi, Mar 25, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bearded_Jedi

    Bearded_Jedi Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 8, 2005
    Det er ingen hemmelighed, at mange Star Wars fans skriver fanfics selv om vore allesammens galaktiske helte eller om karakterer, de helt selv finder på. Det er heller ingen hemmelighed, at mange ser ned på fanfiction og anser det lidt for en emo teenagerting. Mange fanfics er da også ufatteligt elendigt skrevede, men er det ikke okay, hvis fanfic-skrivning bare går ud på at have det sjot? For nogle - typisk dem, der udvikler en fiktiv persona for dem selv - er fanfic måske ligefrem en måde at udleve visse fantasier på (disse ender typisk som Mary Sue fanfics - det laveste af de laveste fanfic, man kan komme i nærheden af, i følge mange, men også det hyppigste).

    Hvad synes I om fanfic? Skriver I selv? Eller hvad?
     
  2. Mr_Mundi

    Mr_Mundi Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    May 24, 2002
    Personligt vil jeg aldrig bruge min tid på hverken at skrive en fanfic eller at læse andres.
    Jeg anser det dog ikke som en decideret teenagerting, mere lidt som generelt tidsspild.
    Jeg har dog heller aldrig læst en "officiel" EU-roman/novelle, da det heller ikke har min interesse.
    Det eneste EU jeg har læst noget af er det jeg får gennem bøger som "Star Wars Encyclopedia", "Inside the world of Star Wars", "Star Wars The Visual Dictionary" og "Star Wars Incredible Cross-Sections" plus nogle få andre.
     
  3. Qui-Gina-Jinn

    Qui-Gina-Jinn Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jun 2, 2003
    Har læst en del fanfics - der er faktisk nogle ret gode i mellem!

    Har overvejet at skrive en et par gange, men er aldrig rigtig kommet i gang.
     
  4. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007
    Jeg er blevet overvældet af hvor mange gode fanfics der er!
    Har kun læst engelske star wars fanfics på nettet, men blandt dem er kvaliteten meget svingende; fra ulæsligt til fremregende.
    De bedste af dem er psykologisk overbevisende, velskrevne og har et plot der sagtens kunne konkurrere med megen litteratur der bliver udgivet.
    Personlig holder jeg mest af de fanfics som tager fat på en scene eler et scenario der ligesom "mangler", der giver noget der forklarer hvorfor plottet eller personerne kom fra en scene i filmen eller romanen til en anden.
    (Og der er jo nok at tage fat på... Star Wars udmærker sig netop for de enorme huller i personernes udvikling, ligesom for hullerne i plottet.)

    Og så er det helt klart at fanfic forfattere kan udleve visse fantasier gennem sin skriverier...og der er mange også meget interessante...

     
  5. Qui-Gina-Jinn

    Qui-Gina-Jinn Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jun 2, 2003
    Personligt er jeg mest til fics der omhandler tiden før TPM - altså en yngre Obi-Wan og Qui-Gon (surprise!!! :p ).

    Er enig i at der kan være noget forfærdelig bras indimellem. Men på den anden side har en af de bedste historier (plot-mæssigt) jeg har læst, været enormt dårligt skrevet - hvis I forstår?
     
  6. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007
    Siden sidste indlæg har jeg faktisk skrevet et par fanfics. Måske er det min kommende 40-års krise der får mig til at gå i teenage igen. Haha!

    På mange måder er det jo tidsspilde, men på den anden side kender jeg mange som opfatter også Star Wars som tidsspilde.

    For mig er det blevet følgende ting:
    1. En fed måde at komme i dybten med personerne og hændelserne i SW på.
    2. Et kreativt pusterum i min fritid hvor jeg kan få lov at skrive om et univers og nogen personer som jeg synes er spændende. Jeg elsker at skrive og fortælle historier, men at finde på hele universet selv - det ville jeg aldrig have fantasi til!!! Og i fanfic kan du dreje det hele ligeså tosset som du vil.
    3. Et hyggeligt chatroom med ligesindede tosser.

     
  7. Qui-Gina-Jinn

    Qui-Gina-Jinn Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jun 2, 2003
    Jeg må tilstå at jeg har fanfic-flip for tiden.

    Forstået på den måde at jeg læser enormt meget af det pt.
    (Stadig mest Before the Saga, men også lidt Saga - har ingen planer om at begive mig ud i After sådan lige forløbig, da den del ikke siger mig så meget)

    Ville gerne selv skrive og har da også en del løse ideer, men er ikke sikker på at de nogen sinde bliver til andet end ideer...

    Skriver du på dansk eller engelsk, Kataja?
    Og hvor kan man finde dine historier, hvis man har lyst at læse dem??


    (I øvrigt, rart at se andre end Mundi og mig selv poste her! :D :D )
     
  8. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007
    Jeg kan godt forstå fanfic-flips:p

    Der findes altså nogen rigtig gode nogen indemellem!!!
    Selv sværger jeg til Saga-tiden og bagefter. Min favoritperson er Luke, så alt med ham i, det snupper jeg...[face_laugh]

    Jeg skriver først på dansk og oversætter dem bagefter. Er med i Skywalker Story Board hvor en fyr hjælper mig med at få den endelige form på engelsk.
    Selvom jeg kan mærke at jo mere jeg skriver, jo mere bliver det også på engelsk fra starten. (Faktisk er dansk ikke en gang mit modersmål...). Jeg har ikke fundet ud af om der kunne være et forum hvor man kan skrive på dansk...måske føles det også lidt mere anonymt når det er "ude i verden"...?

    Det føles også svært at finde den endelig form på dansk, synes jeg. De oversættelser jeg har læst af EU romanerne er ikke noget at råbe hurra for. Ikke at oversætteren ikke har gjort sig umage nok, men nogle af romanerne er altså ikke ligefrem sproglige mesterværkeri forvejen.
    Og så er det hele SW terminologin... Jeg mener, "durasteel" bliver til "durastål", ok, men mange andre termer fungerer slet ikke i oversættelse.

    Men hvis du leger med tanken, spring endelig ud i det når du har overskud. Bare det at skrive for en selv er altså rigtigt sjovt. Man kommer ligesom ind under huden på personerne på en helt anden måde.

     
  9. Qui-Gina-Jinn

    Qui-Gina-Jinn Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jun 2, 2003
    Heh, alt med Qui-Gon i snupper jeg ;)

    Skywalker.dk har et fanfiction forum, hvor jeg er ret sikker på at en del af det er på dansk...

    Personligt synes jeg ikke SW fungerer på dansk, kunne f.eks. ikke snuppe Ep.I romanen på dansk... Men det er så bare min mening. Selvfølgelig kan historier også være fantastiske selvom de er skrevet på dansk, men jeg føler bare at SW hører til på engelsk...

    Jeg er faktisk begyndt så småt - render konstant rundt med en lille kinabog i tasken og skriver alle flyvske ideer ned i den. Har bare svært ved, i øjeblikket, at få skrevet noget mere sammenhængende. Det kan måske blive til starten på et kapitel, men så heller ikke meget mere. Men det må jeg jo bare arbejde på ;)

    Nu har du gjort mig nysgerrig - må man spørge hvad dit modersmål er?
     
  10. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007
    :D Det synes jeg da at du skal arbejde på;)
    I hvert fald giver det mig en masse.Og det er en god idé netop at have en lille bog med sig hvor man kan skrive ned idéer, de kommer nemlig aldrig når man sidder ved computeren, haha. I hvert fald ikke "grundidéerne", det man kalder en "bunny".

    Jamen, hvis du skiver noget, lad mig endelig vide:D. Ikke at jeg har læst en eneste prequel fic endnu, men en gang skal jo være den første.

    Er det Qui-Gon eller Liam Neeson? Jeg var selv VILD med LN i Rob Roy - ja, jeg er vild med hele filmen faktisk...

    Mit modersmål er faktisk svensk, men jeg kommer fra Finland.
     
  11. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Hejsa

    Jeg har været væk fra SW et par år og for at det ikke skal være løgn, så var noget velskrevet fanfiction, der fik mig tilbage igen.

    Jeg er naturligvis enig med de fleste i, at der er utroligt meget dårligt fic på nettet. Men til gengæld kan man også finde nogen, der er langt bedre end alle den officielle SW litteratur jeg har set.

    Jeg har også selv prøvet at skrive en smule, men er et stykke fra den gode ende endnu.

    Hvad mener i om de fanvids, hvor folk har redigeret en form for musikvideoer med klip fra SW filmene? - Også her er der naturligvis svingende kvalitet. Man kan finde en del på You tube. (Men hvad kan man ikke finde der efterhånden?)

    - Lilu
     
  12. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007
    Jamen igen - det svinger vildt. Men det svinger! *G*

    Rent principiellt synes jeg det er dejligt at folk er kreative - og bedre at de er det med "andres stoff" end at de ikke er det. Jeg mener - hvorfor skal man absolut være så forfærdeligt original hele tiden?

    Personligt har jeg har noget imod slideshows (som You tube er fuld af), men der er til gengæld nogle ret fede "klipsammener" fra filmene. Især flere af lyssværdkampene er flotte når de bliver sat sammen på tværs af filmene. Og det giver absolut mening at se Anakin og Lukes skæbner i relief.

    Mange er ren fis og ballade. En af mine yndlinge er absolut http://www.youtube.com/watch?v=WJqPNpUhxPY
    Den har næsten(!) ødelagt hele scenen i filmen for mig, haha!

    Nogle tager skridtet fuldt ud og giver en fiktiv person liv gennem at klippe sammen flere film. Det mest imponerende jeg har set (nu er det ikke så mange men...) er en hvor Mara Jade (Lukes kone)får liv på film gennem et sammenklip af SW IV, V & VI og Mouling Rouge. Men den giver nok kun mening hvis man har læst Zahns bøger...
    http://www.youtube.com/watch?v=iAgklEzP9ns

    Eller misforstod jeg dig Lilu? Mente du de der mere "prof" fanfilmer som Pink Five, Cops osv.? Jeg har set to Pink five og de var nu ret sjove. Cops var også fed nok. Ellers har jeg kun set Dark Redemption, som ikke imponerede mig særligt.

    Dejligt i øvrigt at der også er flere fanfic-venner her...


     
  13. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Du misforstod mig ikke.

    Jeg har netop på det sidste brugt alt for meget tid på YouTube og set alle mulige typer af SW relatere film.

    Jeg har selv en svaghed for dem, der på en eller anden måde uddyber en karaters liv. - Eller en godt lavet parodi.

    Tak for links'ne forresten. Nu vil jeg heller aldrig kunne se den scene på samme måde igen. Til gengæld vil jeg gerne dele den her med jer: http://www.youtube.com/watch?v=6A0rwG39Jzk

    Det er rart at kunne dele med nogen, der kender SW godt nok til at kunne se det sjove i den slags. :)
     
  14. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007

    [face_laugh] [face_laugh] [face_laugh]

    Og jo, jeg kender den godt; vis det for din kæreste og han glor bare og siger: "nå? ja meget morsomt..."
     
  15. Qui-Gina-Jinn

    Qui-Gina-Jinn Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jun 2, 2003
  16. kataja

    kataja Jedi Master star 4

    Registered:
    May 4, 2007
    Den var jo smaddergod Qui-Gina-Jinn!!!
    Flot!!!
    :)
    Lad det endelig ikke blive ved den ene!!!
     
  17. Lilu

    Lilu Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 15, 2000
    Rigtigt godt gået Gina =D=

    Det har oven i købet givet mig mod til at linke til et af mine små forsøg. Et lille kig på forholdet mellem Anakin og Obi-Wan Ikke noget nyt under solen, men jeg måtte prøve...

    Jeg hader at det virkelige liv tager så meget af min energi. Der var engang hvor jeg faktisk kunne bidrage med noget indenfor SW-fandom'et. Nu kigger jeg for det meste bare forbi et par enkelte hjemmesider engang imellem. Trist....
     
  18. Qui-Gina-Jinn

    Qui-Gina-Jinn Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jun 2, 2003
    *bukker dybt og takker mange gange*
    :D


    Den var rigtig god, din lille historie, Lilu :)


    Kunne være jeg skulle få taget mig sammen til at prøve at få skrevet noget mere...
     
Thread Status:
Not open for further replies.