main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Favoritmusik i jul?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Dec 13, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Varför inte ha lite juldiskussioner också. Vad gillar ni för musik nu i jul, finns det några favoriter? Jag har så många så favoriter så jag får nog dela upp dem i lite olika genrer.

    Pop
    Fairytale of New York - irländsk folkrock är aldrig fel
    Jingle bell rock - får alltid lust att dansa till den
    Mer Jul - den ultimata, moderna julsången, särskilt när man har en familj som är jultokig
    Snart kommer änglarna att landa - gillar egentligen inte Lundell, men texten är mysig på något sätt
    I wish it could be Christmas every day - ja, det gör jag

    Visor/psalmer
    Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt - årets nykomling bland favoriterna, den är så söt
    Herdarna spelar för Jesusbarnet antagligen Alice Tegnérs mest okända julvisa, har aldrig träffat någon annan som kan den. Det är en söt visa om herdarna som kommer till Jesus men de har inga presener utan kan bara sjunga och spela för honom.
    Dagen är kommen/Come all ye faithful - maffig helt enkelt
    Ringen I klockor - Brukar vara inledningspsalm för midnattsmässan, och jag får rysningar bara av att höra den
    Koppången - relativt ny folkvisa som är väldigt söt, men svårsjungen

    Övrig
    Christmas at ground zero (Weird Al) -totalt utflippad, men väldigt rolig
    Walkers in a winter wonderland - Echo base, are you listening?
     
  2. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ooh, nu fick jag lust att lyssna på Walkers in a winter wonder land... *drar igång den* :)

    En av mina favoritjulsånger är Away in a manger. Den sjöng vi alltid på avslutningarna när jag bodde i Hong Kong... vacker sak.


    Sen kan man ju alltid spela Tree of life... *ser på sin ikon* [face_devil]
    Eller inte. Kanske mest inte.
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag hörde Fairytale of New York första gången, tror det var julen 2004, då Xeltek skickade mig den låten. Efter hans död efter julen så lyssnade på igenom den bland annan musik som han gillade och det kändes extra jobbigt när man kom till textraden "Merry Christmas you XXX, I hope it's your last". :(

    Det finns inte mycket till julmusiktradition i min familj förutom att min mor brukar spela Adolfson och Falk's Mer Jul.
    Senare år så brukar vi spela Tyskarna Från Lunds Achtung Christmas, mest bara för att den är så kul.
     
  4. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Fairytale of New York med The Pogues är ju helt underbar. ( http://www.youtube.com/watch?v=ltiY-BqvOIU )
    Kirsty MacColl och Shane McGowan var ju underbara. Tyvärr är Kirsty inte kvar i livet längre ju (båtolycka har jag för mig).
    De har ju Katie nu istället (mycket bra) men jag tycker inte hon gör det lika bra som Kirsty (antagligen bara för att man är van vid Kirsty) ( http://www.youtube.com/watch?v=hYrph8lYZyo&NR=1 ) (dock dålig kvalitet på ljudet)
    Sen undrar jag hur fanken Shane kan sjunga så bra när han alltid är packad.
    (Stod i nån av kommentarerna på Youtube att "Shane makes heavy drinkers like Ozzy look like thay are having a teaparty" )

    Sedan har vi ju Weird Als "The night santa went crazy" asom inte är en julsång egentligen men jag brukar lyssna på den minst en gång / jul i alla fall just för att den inte passar (så sjuk är jag) :p. ( http://www.youtube.com/watch?v=7iKRAnJ6u3M )
     
  6. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    Klarar mig inte utan "Gläns över sjö och strand" under julen. En annan favorit är Wham's "Last Christmas".

    Försöker alltid vara så sparsam som möjligt med julmusik fram till julafton, men ibland slinker en cd ner i spelaren på nån av advent eller Lucia. Dan innan kan vara svår att låta bli musiken också, speciellt när granen kläs, men då finns det ju alltid uppesittarkvällar att lyssna på.
     
Thread Status:
Not open for further replies.