main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Film

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Aug 26, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Yes, det blev rätt bra men tyvärr måste man ju anpassa schemat lite med tanke på vad det är för typ av tillställning. En renodlad filmfestival hade varit bättre på sätt och vis då man hade haft möjlighet att välja ännu bredare film. :)

    Men det mesta gick bra, även om första nattpasset utgick pga. att vi inte fick tag i någon som ville visa filmerna. Mitt pass (Howl's Moving Castle --> Phenomena) gick riktigt bra. Howl's hade många besökare och rev av många applåder och många verkar uppskatta att få se den innan den får biopremiär 21e Oktober här i landet.

    Även fanfilmen, Äventyret gick riktigt bra. Praktiskt taget fullsatt i salen (ca: 300 platser) och det var allmänt jubel under den filmen, men den driver ju med rollspelare så den passar perfekt på ett konvent. Även under Team America: World Police var det praktiskt taget fullsatt och många verkade uppskatta att den visades. Under alla andra filmer var det folk som kom och gick men överlag så var det mest besökare i filmsalen under mitt pass. Så var det även förra året och det är ul att se att jag lyckas två år i rad att välja filmer som folk vill se på stor duk och med riktigt bra ljud.

    Det där filmtestet är riktigt beroendeframkallande, man kan sitta riktigt länge med det. :)
    Det är kul och se hur mycket av en filmnörd man verkar vara eftersom man känner igen många filmer enbart med hjälp av en bild. En del var dock riktigt svåra medans en del var riktigt lätta.


    Härligt! :)
    Ska passa på att se filmen på bio, har poäng på mitt bioklubbs kort och det passar prefekt att utnyttja dom på en intressant film. Får återkomma med ett utlåtande när jag sett filmen. Kul att du delade med dig av dina åsikter, man blir alltid sugen på att se filmerna du tipsar om. :)
     
  2. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Här är ett lite svårare test där de tar bort skådespelarna men inte deras och så får man skriva in filmens namn.

    http://www.filmwise.com/invisibles/invisible_237.shtml

    Har nu sett Hostage med Bruce Willis som var helt ok. Sen såg jag med The Machinist med en väldigt smal Christian Bale, nästan lite äckligt vad tunn han var.
     
  3. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Härligt! Får passa på att ta det testet när jag får lite tid över. Första bilden var riktigt lätt, kan ha att göra med att jag såg filmen för några dagar sedan... ;)

    Håller med dig om The Machinist. Christian Bale är ju en stark karaktärsskådis och han går ju in något otroligt mycket för sina roller. The Machinist är för övrigt en helt okej film, kanske inte Bales bästa men trots allt riktigt bra.
     
  4. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Första är kanske lätt men de andra är skitsvåra, kollade de gamla testen och jag kunnde ju max 2-3 av de 8 i varje test.

    Idag såg jag Sideways, det var sol ute men lite kyligt i luften så det blev film istället. Den var väldigt underhållande om två killar som åker på en vinresa inför den enes bröllop och hur de ska festa av sig rejält. Går ju inte riktigt som planerat o man säger så, Gambiati är riktigt bra, precis som han var i American Splendor.

    Sen hittade jag Naruto filmen med idag, var ju som 4 avsnitt efter varann, men vad gör det? Naruto är alltid underhållande och här slapp man alla fighter som varar i 10 avsnitt.
     
  5. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Själv såg jag "The Killing" idag, blev väldigt imponerad av den. Filmen känns otroligt modern i sin berättarstruktur och är hela tiden spännande och intressant. En stark rekommendation för de som inte sett den. Har sett alla Kubrick filmer utom två nu och ingen av dem har varit en besvikelse, de flesta har varit väldigt bra. :)

    Sedan gick "Blithe Spirit" på TV mitt på dagen så den va jag ju bara tvungen att kolla in. Jag fullkomligt älskar David Leans "Lawrence of Arabia" så jag undrade vad han kunde hitta på med en komedi om ett brittiskt par på 40-talet. Filmen va väl kanske inte så bra som jag hade hoppats, men den hade sina stunder där den verkligen sken. Skådespeleriet och dialogen, skriven av Noël Coward, va det som var bäst.
     
  6. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Leto

    American Splendor är ruskigt, ruskigt bra. :) Tycker Sidways är en helt okej film men jag tycker den är lite seg emellanåt och Paul Giamatti är inte lika engagerande som i American Splendor.

    Erbos

    The Killing är verkligen en bra film av Stanley Kubrick. Många har inte sett hans tidigare filmern men jag tycker dom är riktigt bra. Kanske inte alla, men flera av dom i alla fall. Paths of glory är ett annat bra exempel på en bra "tidig" film av Stanley Kubrick.
     
  7. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Ja, jag tycker Paths of Glory är en av hans bästa. De jag inte har sett är Fear and Desire och Killer's Kiss. Har du sett dem? Hur är de?

    Själv funderar jag på att köpa Tokyo Story, är det någon som har sett den? Är den värd att köpa?
     
  8. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har bara sett Killer's Kiss och den tycker jag är riktigt bra. Väldigt spännande och riktigt snyggt filmad film noir. Tyvärr tycker jag att den är lite för kort men jag kan ha överseende med det.

    Kul att du fått upp ögonen för Yasujiro Ozu's filmer. Helt klart tycker jag att Tokyo Story är bra och faktum är att jag tycker att det är den bästa film som han gjort. Det finns en riktigt fin box (som jag själv har) och den innehåller förutom Tokyo Story, även Late Spring och Early Summer. Den är helt klart prisvärd men om du inte sett något av honom tidigare så kanske det inte är någon idé att köpa en hel box på en gång.

    Kan även passa på att tipsa om en annan bra Japansk regissör som du borde kolla upp.
    Seijun Suzuki, har gjort underbara actionfilmer från sent 60-tal. Speciellt bra är Tattooed Life, Branded to Kill och Tokyo Drifter.
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag skall kolla in den boxen du snackade om, men jag tror det blir Criterion. De brukar ju vara bäst.
    http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare7/tokyostory.htm

    Jag har inte sett något av Seijun Suzuki men jag har hört talas om Branded to kill. Verkar ju definitivt intressant. Såg att criterion precis släppte Au hasard Balthazar, den vill jag också jättegärna se. Det är ju så himla svårt att få se många av dessa filmer eftersom de knappt finns tillgängliga på något annat sett än som köpfilm.
     
  10. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Gjorde Letos test nu.
    Hade typ 4 rätt sammanlagt på alla dem testen så det gick klart inte bra...

    Såg Ladder 49 igår, en rätt bra film faktiskt (men inte den bästa jag sett) som fick en att fundera lite över brandmännns yrkesval med alla risker och så.
     
  11. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jupp, du kan ju alltid kolla om du hittar boxen billigt någonstans, då kan det ju vara värt att köpa den. Annars skulle jag nog göra som dig och bara köpa Tokyo Story och då välja Crierions utgåva. Det mesta dom ger ut håller mycket hög klass och kvalité. :)

    Hoppas du får möjlighet att kolla in filmer gjorda av Seijun Suzuki. Såg att några av hans mer kända filmer gavs ut i Sverige tidigare i år. Dom är rätt billiga men jag tror inte att det är något direkt extramaterial eller att kvalitén är så hög. Personligen skulle jag köpa någon annan utgåva om jag skulle prova hans filmer, men om du inte är så kräsen eller har ont om pengar kanske dom Svenksa utgåvorna kan vara något.

    Måste helt klart ta en närmare titt på Criterions utgåva av Au hasard Balthazar. Det är en underbart bra Fransk film. Har sett den två gånger och den skulle vara kul att äga och ha i sin samling.

    Btw, har du någon förteckning över vad du har för filmer? Kanske online eller som en lista? Skulle vara kul och se vad du har för guldkorn i din filmsamling. :)
     
  12. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Haha, jag har en himla blandning på filmer. De sämsta är med största sannolikhet gåvor ;)
    Du är PM:ad!
     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har en väldigt bred filmsmak så vänta bara tills du får se listan över min DVD-samling... ;)

    Jag har köpt en hel del som visat sig vara direkt dåliga filmer och jag har även fått filmer som andra trott att jag skulle vilja ha.

    23.59 så börjar jag se på Världarnas Krig, hoppas filmen är bra. :)
     
  14. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Så var jag då och såg på nattpremiären av Världarnas Krig och jag måste säga att det hittills är den bästa filmen jag sett i år. Allt är näst intill perfekt, från prologen med Morgan Freeman till epilogen av samma man. För mig är det den absolut bästa katastrof/överlevnads/invasions filmen jag någonsing sett, den är som ett kraftfullt och välriktat slag rakt i ens ansikte och undergångskänslan är närvarande praktiskt taget hela tiden. Spielberg vet verkligen hur man skildrar människans möte med det okända. Som vanligt är det fantastisk musik av John Williams som passar som handen i en handske genom hela filmen. Spielberg har en enorm fingertoppskänsla med sin regi. Tom Cruise har inte varit så här bra på många, många år. Designen på Tripod "maskinerna" är oerhört läckra och man märker att ILM har haft med ett finger i spelet.

    Bara en liten bit in i filmen fick jag känslan av att jag bara måste se om den här filmen så fort som det bara är möjligt.

    War of the Worlds rekommenderas varmt! :D
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Även jag va på midnattspremiären igår och håller i mångt och mycke fullständigt med SLL, förutom:
    Det är inte den bästa filmen jag har sett i år, men den är riktigt bra. Spielbergs bästa film sedan Minority Report och helt klart en av mina favoriter av honom. För min del så tycker jag det gick lite för fort mellan två scener nära slutet. Jag nämner inte vilka det är eftersom ni kanske vill se det själva. :) Trots detta så kändes inte riktigt slutet så skyndat som jag var rädd för och som George Pals version är.

    Jag älskar enkelheten i användandet av effekter kombinerat med hissnande visuella specialeffekts scener. En scen som gjort stort intryck var "källarscenen" där man enbart använder sig av ljud och ljus, och det är en av de mest skrämmande scenerna i hela filmen. Detta är ett familjedrama och därför fokuserar sig filmen helt och hållet på familjen och är helt linjär, vilket jag tycker tjänar denna filmen. Sedan måste jag ju nämna Dakota Fanning, som jag innan jag såg filmen visste var bra...men hon är ett par klasser över det. Hennes "mammiga" sätt att spela mot Cruise är fruktansvärt underhållande. Hade jag bara haft råd hade jag definitivt sett om den inom den närmsta veckan. En film man måste se!

    Om ni gillar filmen så bara måste ni lyssna på Orson Welles radiodramatisation.
     
  16. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Håller med dig i det mesta, även om jag inte riktigt vet vad du menar för scener där du tyckte att det gick lite för fort. När filmen har fått lite tid på sig så kanske du har lust att avslöja vad det är du menar. :)

    Håller med om "källarscenen". Den är riktigt suggestiv IMO.
     
  17. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    har någon sett school of rock..den suger...
     
  18. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tycker den är rätt cool. Va ett tag sedan jag såg den, men så dålig tyckte jag inte den va. Vill du se en riktigt bra film av Linklater skall du se en av förra årets bästa filmer, Before Sunset. Fast se Before Sunrise innan. :)
     
  19. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Before Sunset såg kag för nån dag sen, tyckte den var riktigt bra. Lite kort bara är väl det enda man kunde klaga på.

    School of Rock tyckte jag var en rätt ok film, inte Jack Blacks bästa men den är ju inte dålig.
     
  20. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Before Sunset tyckte jag var alldeles lagom lång. Hade den varit längre är jag rädd för att jag hade tröttnat, detta till trots att jag älskar dialogen i filmen. Den känns väldigt äkta och naturlig. Hade de dragit ut på filmen är jag rädd för att den kan skulle ha känts tjatig och lite som en upprepning av Before Sunrise.
     
  21. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Bästa filmerna av Linklater är ju utan tvekan, Dazed and Confused och SubUrbia. Väldigt underhållande filmer. Kan dock hålla med om att både Before Sunrise och Before Sunset är bra filmer, men IMO håller dom inte lika hög klass som dom två andra filmerna jag nämnde.

    Gav Sin City en andra chans i helgen, tycker fortfarande att filmen är rätt dålig. Kanske att den blev lite bättre på bio men överlag håller jag mig hellre till serien istället.

    Utöver den filmen har jag sett en hel del film dom senaste dagarna, några av filmerna var:

    Collateral
    Helt okej film med Tom Cruise

    Memento
    Rätt vettig film av Christopher Nolan, dock tycker jag att filmen blir sämre och sämre för varje gång jag ser den. Kanske ser den för ofta helt enkelt.

    Insomnia
    Också en film av Christopher Nolan, klart mycket bättre än orginalet.

    Chasing Amy
    Den bästa filmen av Kevin Smith efter Clerks

    Mallrats
    Också av Kevin Smith, den är bra men den kommer inte upp i samma klass som Clerks eller Chasing Amy.

    Summer of Sam
    Tillsammans med Do the Right Thing är detta dom bästa filmerna som Spike Lee har gjort. John Leguizamo & Adrien Brody har aldrig varit bättre än vad dom är i denna film.

    Höjdpunkten i helgen måste dock tillskrivas Vanilla Sky. Helt otroligt bra film som jag aldrig kommer sluta att tycka om. Cameron Crowe när han är som bäst.
     
  22. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Vanilla Sky tyckte jag var rätt rörig. Begrep mig aldrig på den. Var dock ett tag sen jag såg den nu.

    Såg Constantine igår, det var en rätt usel film. Keanu Reeves är så fel i rollen som John Constantine att det nästan är komiskt. Värre felcasting har jag sällan sett, och inte bara för att Keanu Reeves är mörkhårig medan Constantine ju naturligtvis är blond. Nej, undvik.
     
  23. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Första gången jag såg Vanilla Sky så totalsågade jag den. Tyckte den var totalt värdelös. Nu har jag dock sett om den ett antal gånger och filmen växer för varje gång jag ser den. Nu tycker jag den är totalt underbar och jag förstår mer av budskapet nu än vad jag gjorde dom första gångerna jag såg filmen.

    Håller med dig om Constatine, den filmen är bedrövlig. Speciellt om man har läst serien. Inte mycket som stämmer överens med den. Tycker helt klart det är dags för filmbolagen att sluta filmatisera serier innan det går inflation i genren. Alternativet är att jag slutar upp att se denna typ av filmer, då slipper man ju bli besviken hela tiden.

    Sett två filmer till...

    The Butterfly Effect
    Klart godkänd film, början var riktigt bra men under filmens gång så blir den sämre och sämre.

    The Grudge
    Amerikansk och riktigt sunkig versione på den Japanska filmen Ju-on: The Grudge.
    Det Japanska orginalet är betydligt bättre och det är bara sorgligt att Amerikanarna känner sig tvingade att göra en "egen" version istället för att njuta av orginalet.
     
  24. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Håller med om att Constantine var dålig, tyckte att den kändes väldigt tom och att filmen strävade efter att vara så mycket mer än vad som klarades av (ursäkta om det lät flummigt, är trött). Har inte läst serierna så jag kan inte jämföra. Känns alltid som att man bara kan dömma halvt när man inte gjort det, men jag tyckte iaf inte om den.
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Fick tag på ett riktigt fint fynd idag. En fin liten utgåva av 2001 för enbart 99:-

    För ett par dagar sedan fick jag även hem en riktigt fin utgåva av Oldboy. Måste säga att det är den finaste utgåvan jag har av en film.

    Old Boy Ultimate Limited Edition Full Set (6discs/region3) (får kanske vänta ett tag för det tar nog ett tag innan bilden på boxen visar sig)

    Jag har nu 4 olika utgåvor av Oldboy och jag funderar på att ge mig nu. ;)

     
Thread Status:
Not open for further replies.