main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Film

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Aug 26, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Åhh den är ju så snygg, har precis samma och kan inte annat än hålla med. Skall bara poängtera att det är DVDn med DTS ljud som innehåller den regissörs godkända bilden :)
    Har du även den brittiska Tartan utgåvan?
     
  2. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag såg nyss Världarnas Krig. Läcker!



    Film är en härlig konstform
    /LM
     
  3. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Instämmer med föregående talare
     
  4. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag såg precis van Helsing. Fråga mig inte varför. Jag kan inte begripa att jag faktiskt såg skräpet till slutet.
     
  5. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Sett en del film i helgen och tänkte rapportera:

    Såg Världarnas Krig i lördags och tyckte att den var bra, men inte jättespeciell. Den gamla versionen ligger mig varmt om hjärtat, en väldigt charmig och underhållande film. Känner dock inget behov av att jämföra för mycket då de känns som helt olika filmer. Behöver nog se den igen för att riktigt bilda mig en uppfattning. Hade dessutom svårt att koncentrera mig, då majoriteten av den lilla skara publik som fanns höll låda under hela filmen, genom att kommentera och skratta (!) åt det mesta. Tom Cruise känns tyvärr som Tom Cruise och ingen annan (absolut inte som Ray).

    The Manchurian Candidate -Gillar konspirationsfilmer av den här typen. Liev Schreiber och Denzel Washington gjorde bra ifrån sig och Meryl Streep var fantastisk.

    Eternal Sunshine of the Spotless Mind -Älskade denna film. Brukar störa mig på både Jim Carrey och Kirsten Dunst, men inte här.

    Alexander -Inte särskilt bra. Angelina Jolie tycker jag i vanliga fall om, men....
     
  6. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tycker Tompa är helt underbar och han känns väldigt äkta. :)
    Har bara sett original Manchurian Candidate och den gillade jag, även om den är smått överskattad.
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Tompa är alltid bra! Jag säger bara A Few Good Men. Den kan jag se hur många gånger som helst :)



    - You want answers?
    - I think I'm entitled to...
    - You want answers?!
    - I want the truth!!
    - You can't handle the truth!

    [face_flag]
    /LM
     
  8. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Även Jackie-boy är bra :D
     
  9. TIE_FIGHTER1

    TIE_FIGHTER1 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 19, 2005
    Kollade på "Nightmare Before Christmas" i förrgår årstiden till trots (lämpar sig snarare oerhört väl en sval julikväll under filten i soffan - kanske med nåra muffins också ;). Den är underbar. Vill få tag på musiken på CD också att spelas högt.

    Sista bion var "Världarnas Krig" och instämmer med föregående talare.
     
  10. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Ok, nu har jag sett den gode, den onde och den fule. I förrgår och igår såg jag För en handfull dollar, respektive för några få dollar till. Skönt att äntligen ha kvalitétsutgåvor på dessa filmer (ok, den gode den onde och den fule har funnits länge). Om någon funderat på att "byta upp sej" från Atlantics lågprisutgåva kan jag säga att det är väl värt det (om du klarar dej utan svensk text då).
     
  11. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    Jag tycker inte om wester filmer eller clintan..men de filmerna är faktiskt helt okej..
     
  12. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    The Good, The Bad and The Ugly är i min mening en av de bästa filmerna som gjorts! Helt sagolik.
     
  13. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    nej..det är tyvärr skräckfilmer i min mening..
     
  14. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    The gode, den onde och den fule är en av mycket få westernfilmer jag faktiskt tycker om... *nynnar på musiken* :)

    Igår såg jag två filmer, 13 going on 30 samt Elektra. Båda var totalt värdelösa. Varför ser jag sånt skräp???
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Såg Hide & Seek igår. Det va en helt okej film. Jag tyckte att den började väldigt intressant, men det avtog efter ett tag. Även om den emellanåt va spännande. Dakota Fanning va lysande förstås och det va även trevligt att se De Niro i en film där han inte försöker vara rolig.
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Wohoo! Jag sträck-såg just Matrix-trilogin för första gången. Hade inte sett nån av filmerna sen i vintras, då jag bestämde mig för att hålla mig ifrån dem ett tag och sen se dem igen i början av sommaren. Det blev ett lite längre uppehåll än planerat, men nu är det äntligen gjort!
    The Matrix är en i sanning välkomponerad trilogi som jag uppskattar mycket. Den tål inte att ses lika ofta som Star Wars, men när jag väl ser den kan jag njuta i fulla drag. De filosofiska frågor som ställs och i viss mån även besvaras ligger på en för mig tillfredsställande hög nivå och actionmomenten går inte av för några hackor i världen(med några undantag). Effekterna, fotot, skådespeleriet, musiken, designerna och alla andra beståndsdelar är också riktigt läckra(återigen med några undantag)!
    Helt enkelt en av de bästa filmsviter som gjorts, om du frågar mig.



    Allt som har en början har ett slut
    /LM
     
  17. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har botaniserat i den stora filmdjungeln den senaste tiden. Det har blivit en hel del surrealistiska filmer av den Tjeckiske regissören Jan Svankmajer (Faust, Alice, Little Otik mfl) samt den Japanske regissören Shinya Tsukamoto (Snake of June, Tetsuo: Iron man och Tetsuo 2: Body hammer) Håller även på att kolla om på några av David Lynch filmer, senaste jag såg var Mulholland Drive som är en riktigt fin liten filmpärla.
     
  18. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Såg den Spanska filmen Tesis igår och det är ju lätt den bästa thrillern jag sett på bra länge. För regi står Alejandro Amenábar som nu senaste gav oss Gråta med ett leende. (även den är riktigt bra)
     
  19. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag fick reda på en del saker om den filmen man inte vill veta innan när jag läste Filmvetenskap. Så nu vet jag inte om jag vill se den än.

    Samma sak hände mig med Usual Suspect, fast där va det en kompis som sa saker. :(
     
  20. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Det är tråkigt när sådant händer, dock tycker jag att du ska ge filmen en chans om du är intresserad av den. Tycker den är så pass bra så jag rekommenderar alla att se den och jag tror att du missar en bra film om du inte alls ser den. :)

    Senare idag tänkte jag ta mig an Abre Los Ojos av samme regissör, det är ju den Spanska versionen av Vanilla Sky som Cameron Crowe gjorde senare.

    Själv då, har du sett någon bra film den senaste tiden?
     
  21. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Tesis har jag nog sett, men den filen hette Snuff. Jag drog ner Gråta med ett leende med och ska försöka se den snart.

    Igår såg vi Charlie and the Chocolate Factory nere på vår lilla nationsbiograf (projektor nere i klubblokalen). Ska se om vi kan få igång det varje söndag, riktigt trevligt är det, den här veckan ska jag se om vi kan kolla på Taeguk-gi, folk är lite skeptiska mot alla koreanska filmerna jag vill att vi ska se.
     
  22. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Den kallas inte bara Snuff, söker man efter en film med den titeln så kan jag avslöja att man bla. kan få tag på en riktigt ruskigt dålig film från 1979. Tror dock att Tesis även kallas för Thesis och Snuff Movie <---(den Svenska titeln)

    Hoppas erat lilla filmvisnings projekt kommer fungera även framöver. Det är riktigt kul att dra ihop ett litet gäng och se på film.

    Btw, hur var Charlie and the Chocolate Factory?
     
  23. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Den var helt ok, ompalompas var rätt annorlunda från filmen från 70-talet. Det var väldigt svårt att inte dra paraleller mellan Willy Wonka och Michael Jackson kan jag säga ;)
     
  24. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag ska lätt gå och se filmen när den går upp på bio, har lovat att bjuda en polare så jag har struntat i att se filmen innan, även om det kliat i fingrarna ett antal gånger. ;) Men den verkar ju helt klart sevärd, så den som väntar på något gott, väntar alltid..... och allt det där. :D
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    SVT visar i kväll/natt filmen Blow up - förstoringen med start 00.35 - 02.25
    Kan rekommendera den varmt, mycket bra film.



     
Thread Status:
Not open for further replies.