main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Funderingar kring SW

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Wolverine, Sep 21, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Välkommna till FF nordics försök till en seriös tråd.
    Här kan alla vara med och diskutera alla möjliga frågor om Star Wars.

    Skillnaden på den här och andra trådar är att vi ska försöka hålla den här fri från muffinskrig och andra företelser som är mycket vanliga i andra trådar här...

    Häv ur dig alla dina funderingar och frågor om SW här, vare sig du har svar på dom eller ej.
     
  2. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    God idé Wolverine.
     
  3. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Ja, bra initativ...fast det tycks vara brist på seriösa funderingar...

    Hm...*Kee tänker hårt*

    Nix, inga idag. Men jag återkommer så fort jag undrar över nåt.
     
  4. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Nu har den här tråden varit uppe i 3 dagar men ingen verkar ha några seriösa tankar kring Star Wars. Det kan inte vara så att vi här på forumet kanske inte har några seriösa tankar över huvud taget och det är därför vi inte lyckas starta en seriös diskussion om ämnet? Jag börjar misstänka att det i alla fall är fallet med mig ?[face_plain].
     
  5. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Ingen som har något? Nåja, eftersom jag lovade i Svenskar?-tråden att jag hade något att skriva här så jag får väl göra det. De här tankarna är inte riktigt färdigutvecklade än, men de kanske kan starta en liten diskussion iallafall.

    Följande fråga hoppade upp i mitt trötta huvud på vägen hem från Stockholm igår....

    Vilken är egentligen Yodas inställning till Anakins barn?

    Av vad vi sett i filmerna hittills är Yoda rätt så fientligt inställd till Anakin/Vader. Min tanke var att Yoda kanske såg tvillingarna som ett stort hot när de föddes. Anakin valde att bli Sith. Skulle hans barn -som säkerligen är mycket starka i kraften- gå samma väg? Här verkar det Kenobis och Yodas åsikter skilja sig åt. Kenobi verkar se tvillingarna som ett hopp om en ljusare framtid, även om han hyser en viss rädsla för att Luke ska gå samma väg som Anakin, medan Yoda bara ser dem som ett hot. Är det möjligt att Yoda kanske ville gå så långt som att "göra sig av med" tvillingarna för att ta bort hotet som de utgjorde, medan Kenobi försökte övertyga honom om att det räckte att hålla dem undan från Vader?

    När vi möter Yoda på Dagobah har han levt i exil på en träskplanet i en herrans massa år och borde ha haft tid att tänka över saken lite. Han borde ha insett att om någon kan döda Vader (det enda sättet han och Kenobi kan tänka sig att rädda situationen) så måste det vara Luke. Ändå har han en såpass pessimistisk inställning till honom. Det blir (återigen?) Kenobi som får övertala honom att han ska tränas.

    Så vad tror ni? Yoda som potentiell mördare? [face_shocked] Jag kanske ska tillägga att jag var mycket trött när jag satt på tåget. Men tanken har stannat kvar sen dess och gnagt vidare.... Ursäkta mitt taskiga tempus i posten förresten. Det är lite krångligt att få det rätt när jag skriver om något som har hänt men som samtidigt ska hända...
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Bra fråga Lynx. :)

    En annan sak som slår mig är att Yoda verkar väldigt distanserad från andra personer. Nu är det iof inte så konstigt, den käre Jedi mästaren är trots allt närmare 900 år och då är det nog så att vid den åldern har man ett annat perspektiv på relationer. Vad jag menar är att Yoda varit med så länge att saker kanske inte är personligt.

    För att bli mer konkret, Yoda verkar ha ett starkt konsekvenstänkande. Han avvisar träningen av Anakin med argument som att det är stor fara förknippad med detta. Han ser inte till personen Anakin.

    Samma sak dyker upp i Empire Strikes back när Luke ska välja mellan att stanna på Dagobah eller rädda sina vänner. För Yoda är slutmålet segern över kejsaren och detta är viktigare än Lukes vänner. Denna seger kan endast ske om Luke blir en fullt tränad Jedi riddare. I det perspektivet blir Luke mer ett vapen för Yoda och jag tror det är så han ser på Skywalker tvillingarna. De är medel för att nå målet.
     
  7. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag skulle gärna vilja se vad QG har att säga om tanken med Yoda som potentiell nördare! :p Hon gör nog en glädjedans då...

    Jag har lite kort om tid nu men jag ska lägga in ett intelligent svar imorn...
     
  8. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    ...Yoda som potentiell nördare

    LMAO!!! [face_laugh]
    Snälla Wolvie, redigera inte bort det. Ursäkta, men det blev så himla kul! Ojoj, Yoda med stora glasögon och finnar framför en datorskärm...
     
  9. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Jeg er enig med emilsson. Det virker som om Yoda bruker Luke som et våpen til å bli kvitt keiseren og Vader. I bøkene blir jo det også sagt at han ble formet som et våpen mot Palpatine og Vader. Det kan virke som om Yoda hadde rett da han ba Luke om å fullføre treningen sin. Det at Yoda var villig til å ofre Leia for at Luke skulle fullføre treningen sin sier litt om hvor viktig det var for Yoda å kunne bruke Luke som et våpen.
     
  10. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    hm.. jag har svårt att se yoda som en mördare, i varje fall en medveten sådan. han tänker lite för långt o invecklat för de som inte studerat Kraften (jag hatar det svenska ordet!) noga o under lång tid. anakin såg han nog som en för stor risk, senaten var i uppror o saker gick ju som vi vet inte helt fantastiskt.
    det är svårt att ta beslut när man vet så mycket skulle jag tro...
     
  11. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Ja du Lynx, nördare kan man ju oxå vara... ;)

    Jag är nog med på det spåret att han formades för att göra slut på mörkret. Just det där med att han är redo att ofra Leia. Han ville slutföra Lukes träning och få det ur världen...
     
  12. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Nämen åh så trevligt!

    *Kee ler, stort, lyckligt och sadistiskt*

    Yoda som en mördare...inge som helst problem! Jag har svårt att tänka mig nåt som Yoda inte skulle göra för att slutföra den stora planen (balans?) och ställa allt till rätta. Problemet är som sagt att han blir alltför objektiv och okänslig för individer. Känslokall. Och det är ju en form av mörker...HA! Det är ju det jag sagt! Yoda är ond, ond, ond. Kanske inte medvetet då, men han är mörk på sitt känslokalla sätt...lite som Thrawn...

    *Kee ler ännu större, lyckligare och framför allt mer sadistiskt*

    Yoda...mördaren...Det låter bra...
     
  13. Darth Parilis

    Darth Parilis Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 6, 1999
    Tja!

    jag har en fråga jag inte riktigt fått grepp om...säkert blivit ställd hundratals gånger, men men.

    Hur kan det komma sig att Obi-Wan och Yoda försvinner men inte Qui-Gon när dom dör?
    Alla är ju jedi-masters, eller?
     
  14. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Kommer inte svaret på den frågan i AOTC eller Episode III?
     
  15. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Ooooh! Jag vill svara! Jag har min egen lilla teori... får se om ni köper den. :)

    Idén går ut på att personen måste vara förberedd och medveten om sin död för att kunna försvinna -bli ett med kraften. När en Jedi eller annan kraftanvändare dör kan det ske mer eller mindre våldsamt i strid eller av naturliga orsaker. En naturlig död av exempelvis ålderdom innebär (oftast) att personen är mentalt förberedd och kan dö i harmoni med kraften. Att dö i strid däremot är något som sker snabbt utan att personen haft någon tid att förbereda sig.

    Obi-Wan dör visserligen under sin duell med vader på Dödsstjärnan. Men jag har alltid sett Obi-Wans död som något han själv väljer och inte att Vader dödar honom. Om man tittar noga i den scenen så ser man att han försvinner innan Vaders svärd träffar honom. När Yoda försvinner är det för att han känner att hans tid är ute och han väljer att bli ett med kraften.

    I Vaders fall vet vi inte om han försvann eller inte. Det kan ha varit Vaders rustning som Luke bränner nere på Endor. Han skulle säkert kunnat överleva även om han var svårt sårad, genom att använda den mörka sidan av kraften precis som han gjort tidigare. Men han kände att han fullgjort sin uppgift och kunde lämna "jordelivet" (i brist på bättre ord, ni vet vad jag menar).

    Att Qui-Gon bränns efter sin död tror jag inte har något att göra med att han ska kunna komma tillbaka som ande. Bålet är förmodligen en gammal Jedi tradition vid begravningar och inget annat.

    Men det här är bara mina tankar. Jag har för mig att GL har sagt att vi ska få en förklaring till det här med att försvinna eller inte i de kommande filmerna. Själv hoppas jag att han väljer att inte göra det. Jag vill inte ha mer midichlorianer och liknande. Det känns mycket bättre att få fundera lite själv och komma upp med egna teorier, eller hur?
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag håller med Lynx. Jag hoppas när det gäller förklaringar att GL väljer att koncentrera sig på vad Obi-Wan menar med "If you strike me down I shall become more powerful than you can possible imagine", snarare än hur försvinnandet går till.
     
  17. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Anakin verkar dock inte vara medveten om att detta fenomen existerar.
    Därför hävdar jag det som sagts av många andra på boardsen.

    Det är ett ganska nytt eller ganska hemligt fenomen. Som bara ett fåtal känner till.
    Vader verkar uppriktigt förvånad när Ben försvinner. Det borde säga lite.
    Alla Jedi's kan nog inte det där..
     
  18. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    vader kanske är lite arrogant också, the power of the dark side you know..
     
  19. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    ok vad gjorde jag med den här tråden då?
    lite andra funderingar:
    blev drottning amidala bara vän med sin dubbelgångare för att hon var lik henne?

    om maul på något sätt hade överlevt och qui-gon också o han utbildat anakin skywalker vem hade vunnit mellan anakin o maul?

    vad gör vi om hayden visar sig vara en fruktansvärd skådespelare (läser innantill ur ett fullt synligt manus osv.)vad gör vi då? fixar vi en ersättare till honom genom att demonstrera?

    vad skulle ni döpa om attack of the clones till om ni fick?

    såja, nån fråga är säkert intressant.. [face_doubting]
     
  20. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    litet tillägg, detta var nåt jag snappade upp på literature:
    tror ni att obi-wan o qui-gon råkade hamna i ett svart hål eller nåt o sögs till jorden där de byggde upp stonehenge med hjälp av Kraften??
    lite korkat kanske men den ultimata förklaringen enligt mig ;)
     
  21. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Mina svar på dessa frågor blir:
    blev drottning amidala bara vän med sin dubbelgångare för att hon var lik henne?
    Har det påståtts att de var vänner? Jag har alltid uppfattat hennes följeslagare (handmaidens) som "anställda" av något slag.

    om maul på något sätt hade överlevt och qui-gon också o han utbildat anakin skywalker vem hade vunnit mellan anakin o maul?
    Svårt att säga. Anakin är troligtvis bättre än Maul på att använda kraften, men vem sv dem som är bäst på att hantera en lightsaber väntar jag nog till efter Ep II med att kommentera.

    vad gör vi om hayden visar sig vara en fruktansvärd skådespelare (läser innantill ur ett fullt synligt manus osv.)vad gör vi då? fixar vi en ersättare till honom genom att demonstrera?
    Jag har väldigt svårt att tänka mig att han är dålig skådis, men om han skulle visa sig vara det så gråter vi en skvätt och hoppas att han blir bättre till Ep III

    vad skulle ni döpa om attack of the clones till om ni fick?
    Jag skulle låta den hete Attack of the Clones. Jag har aldrig haft några problem med det namnet.

    tror ni att obi-wan o qui-gon råkade hamna i ett svart hål eller nåt o sögs till jorden där de byggde upp stonehenge med hjälp av Kraften??
    Nej
     
  22. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    det är väl klart att de var vänner! hur skulle man annars klara av att gå omkring normalt med 4-5 peroner du inte tycker om i släptåg?
    jag är ledsen, försöker bara hålla den här tråden vid liv [face_tappert]
     
Thread Status:
Not open for further replies.