main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Har ni fått "Jedi Teachings" mailet?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Jedi-W, Mar 18, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag och DOK har fått mail från någon som påstår sig ha fiskat upp våra addresser på Force.net.
    Är det någon mer som har fått det?

    Så här såg det ut:

    Dear Fellow Jedi,

    I got your name from Force.net.

    I recently came across a cool site and wanted other Jedi lovers to know about it. It has amazing teachings on the ways of the Jedi that they send you if you just send in your email address. I just got mine and couldn?t put them down. I couldn?t believe someone could put so much time and effort into developing these and they?re free, as well as incredible.

    Go to www.jediteachings.com (you might have to copy and paste link)

    I apologize if you?re not interested in this type of thing.


    May the Force be with you!

    Tanja, a Jedi Apprentice

    PS - If you know others who would be interested ? let them know!
     
  2. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Nix... eller jag kommer ju i ju för sig inte åt min mail från jobbet. Får nästan ta och kolla när jag kommer hem.

    Jedi-W, testade du länken?
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har fått det både här och på rebellegion.

    Har någon kollat länken?

    Ska ta upp om det kan betraktas som spam. Något som tyder på att personen inte har något användarnamn här är att hon mejlade, på rebellegion fick jag det som PM.
     
  4. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jodå, jag har kollat länken och den leder till en ganska stor sida med samma namn.

    Utan att ha gått igenom allt skulle jag vilja påstå att det handlar om något som bygger på typiskt Indiska religioner (finns dom på det här forumet som kan sådant bättre, lämnar det till dom).

    Det mest facinerande är väl att det på sidan påstås att han lärt ut detta i 30 år, alltså några år innan filmerna kom ut första gången!

    Sidan i sig får väl betraktas som harmlös. Det stör mig dock att hon samlat addresser här hos oss, i synnerhet om det öppnar för fler att göra det.
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jo, jag har fått det...
    Dock bara här via mail. Inte på PM på rebellegion...


     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har också fått det via mail.
     
  7. seizetsu

    seizetsu Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 20, 2003
    Jag verkar däremot ha sluppit undan, men lika glad för det är jag :)
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Man bör aldrig lägga ut sin email-adress i klartext på nätet. Om man gör det är de lätta att hitta för program som söker efter dem, och då får man spam.
    Jag tror det är därför som det finns både publik och privat email-adress i "User Details".
    Det är vanligt att man skriver om adresser så att människor men inte maskiner kan utröna vad man har för adress. Det vanligaste är att man byter ut @ och . mot " at " och " dot ", exempel: "darth_lars at fanforce dot net", men det finns förstås program som hittar dem också numera ...
    Jag brukar skriva min adress baklänges: moc.qit@nahoj.
     
  9. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag har ju inte min vanliga mail ute på FFS.
    Det är bara min hotmail adress och där raderar jag typ alla brev jag inte väntar mig eller känner avsändare på... (någon kan ju skicka dit av misstag)...
     
  10. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Fick det till min mail, kollade bara lite snabbt på det.
     
  11. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    fick det på mailen oxå, tror det vart på rebellegion dom hittat min adress. fick mig ett gott skratt åt den där sidan.
     
  12. Jedi_Mystic

    Jedi_Mystic Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 29, 2002
    Hmm, jag fick det...Och jag slängde det ganska snabbt :p
     
  13. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Nej, jag har inte fått det.

    Det verkar vara en mysig sida. Det stod dock inte att denne mästare har lärt ut Jedi-läran i 30 år, det stod att han har lärt om Kraften, vilket är något som faktiskt existerar i många religioner.
     
  14. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jo det är riktigt. Misstänker att han ser paralleller i Jediismen till den religion eller livsåskådning han egentligen lär ut. Ett fiffigt marknadsföringsknep kanske?

    Fast vi vet ju alla att Kraften är på riktigt och att Yoda är vår verklige mästare. [face_on_my_knees_facing_Dagobah]

    :p
     
  15. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har tittat igenom den där sidan. Rätt kul läsning. Synen på världen är direkt hämtad från Mahayana buddism och resten ser ut att vara brahmanism. Jag tror tom att personen som skrivit manifestet i stort sett tagit allt från Radhakrishnas översättnung av Bhagavad-gita och sen ändrat några ord här och där. (obs! jag menar inte den versionen som har med Hare Krishna/ISKCON att göra).
     
  16. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Lysande emilsson, jag hoppades att du skulle slänga ditt vältränade öga på sajten och ge oss en korrekt bedömning om vad det rör sig om!

    Vad tycker du, har sajtförfattaren prickat rätt? Ligger Jediismen i paritet med dom religioner han blandat in eller är det långsökt?
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag bedömer det som en typisk amerikaniserad tolkning av buddhism och hinduism. I den meningen ligger det nära de religioner han lyfter fram.

    Jag tycker han har tagit begrepp här och där. Egentligen går inte mahayana buddhism och brahmanism att kombinera så bra. De har för olika världsåskådningar. Följande stycke säger en del om vad han menar är "jediismens" syn på verkligheten.

    "Religion for a Jedi is therefore a search for this reality known as Self, a search for not only the Force within but a communion with it and its entire connection to the Universe as well."

    Det här låter som brahmanism med dess tro att det finns absolut verklighet, ett slags Själv som allt hör ihop med.

    Men sen talar han om "right" och "wrong action", vilket jag menar mer hör hemma i buddismen. Sen beskriver han också hur upplysta jedier fortsätter verka i denna värld. Detta låter mycket som mahayana buddismens bodhisattvor som efter att ha nått Nirvana återvänder för att hjälpa andra. I buddismen finns ingen absolut verklighet, det finns faktiskt inte ens själar (reinkarnation beror på att varje existens skapar ett slags psykologiskt DNA som bildar grunden för en ny).

    Sen förordar brahmanismen också ett liv som askes, vilket buddismen inte gör lika kraftfullt. I västerländska tolkningar så brukar såna här skillnader falla bort.
     
  18. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jediläran, om man utgår från filmerna, bygger väldigt mycket på buddhism har jag hört. Fr a i PT.
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ja, speciellt zen buddism. Det beror, enligt mig, på Lucas inspiration från Kurosawas samurajfilmer (zen buddism var grunden i samurajernas religion).
     
  20. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Om zen budhismen var viktig i Samurajernas religion.. Var kom då den tidiga budhismen in? [face_spelar_dum_då_jag_är_för_trött_för_allt_annat]
     
  21. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jo men det var väl den som kom zenare, fast ändå innan...

    Tack emilsson, så vad säger du, skall vi konvertera till denna gott & blandat religion? ;)
     
  22. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det tråkiga är att jag så gott som tror på Kraften, men jag köper inte biten med gott och ont. Därför kan jag inte konvertera till Jedi-tron.
    Möjligen Sith-tron, eftersom de inte verkar tro att det finns ondska. Det beror nog iofs på vem man frågar. Anakin blev väl Vader för att han blev arg på det han såg som ont, men Sidious och Maul har nog ett annat perspektiv på saker och ting.
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jedi-w, jag tror jag står fast vid min ateistiska tro med några dl buddism ;).
     
  24. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Lars_Muul, har du läst bokserien "The New Jedi Order"? Tydligen så presenteras en lite annorlunda sun på Dark och Light sides of the Force mot slutet av serien. Själv har jag inte kommit så långt (Rebel Stand senast läst) men det finns några trådar om det i EU Litterature forumet. En av dom handlade nog specifict om man tyckte att den versionen av kraften som inte skiljer bort Dark side verkar mer riktig.

    emilsson, ja det är nog bättre. Kom förresten på att jag kanske inte kan konvertera eftersom det kräver att jag har något att konvertera från. Skulle nog snarare bli tal om "nyfrälsning". Fast jag passar nog också...
     
  25. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Intressant. Jag är väl en Forcie då, fast på mitt sätt ;)
     
Thread Status:
Not open for further replies.