main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Harry Potter - Spoilertråd till The Halfblood Prince

Discussion in 'Archive: Sweden' started by DARTHLARS, Jul 17, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Eftersom flera i "Harry Potter"-tråden redan har slukat mycket av den senaste boken och vill diskutera, medans andra stackare inte ens har lyckats hittat till en öppen bokhandel som har den, så skapar jag en separat tråd för spoilers.

    Spoila på!
     
  2. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Tja, jag läste ut boken redan i lördags (ja, jag läser rätt fort), så detta är väl rätt tråd för mig. Har du inte läst ut boken, läs inte detta inlägg...

    Först tycker jag nog att boken känns rätt mycket som en inledning till sista boken, den står inte riktigt lika mycket för sig själv som de andra. Den väcker fler frågor än den besvarar, och det känns som att Rowling måste klämma in väldigt mycket i sista boken. Den borde bli TJOCK... =P~

    Jag var lite överraskad över Half-Blood Prince, jag trodde att den detaljen skulle vara något... tja, större. Rätt glad överraskning vem som var det dock, det hade jag inte trott.

    Jag trodde ALDRIG att Snape skulle döda Dumbledore. I början när han gjorde The Unbreakable Vow och sedan när Ron (tror jag det är) förklarar att om man bryter en sådan dör man, så tänkte jag att det lät som att Rowling planerade att Snape skulle dö genom att faktiskt bryta den.

    Hmm, får fundera på fler saker sen. Ska få tillbaka boken av Kee och läsa den en gång till, får se vad jag hittar då. :)
     
  3. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Också ganska chockad över att Snape tog kål på Dumbledore. Men jag tror fortfarande inte att han är ond - det är något lurt med det hela... Fast jag tycker det var helt rätt att göra slut på gamle rektorn. Nu måste Harry klara sig själv, och sista boken lär bli väldigt spännande, även om den verkar vara upplagd lite som ett dataspel (hitta de fyra horcruxerna - och det ordet går INTE att säga! - och döda sedan sista bossen...).

    Väldigt oroligt för Draco - stackars liten! :_| Oooonda Death Eaters.

    Började tidigt misstänka att Snape var HBP eftersom Nina hintat att jag skulle gilla det...och när hans bok visade sig handla om potions blev jag helt övertygad.

    Undrar vad Blaise Zambini ska fylla för funktion i nästa bok. Något måste han ju göra, för i den här boken var hans karaktär helt onödig, så jag misstänker att han bara introduceras lite försiktigt för att spela en viktigare roll i sjunde boken.

    Jag gillar Ginny!

    Och det är skönt att Hermione och Ron äntligen får ihop det...har varit så uppenbart i åtminstone de två sista böckerna att det började bli irriterande.
     
  4. Colicoid

    Colicoid Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 28, 2005
    Blev mest förvånad när Dumbledore faktiskt dog, det verkade lite för otroligt för att vara sant. Tänkte att han på nåt sätt hindrat fallet eller så, men iofs så vad det väl mer avada kedavra som dödade honom, väl?. Och att Snape skulle göra det, hmm, tja kanske var det lite väntat men hade väl mest tänkt att han och dumbledore gjort nån liknande unbreakable wow som hindrade honom från att återgå till voldemort. Fast när man tänker på saken var han väl på hans sida hela tiden.

    Jaja, bra bok iallafall, blev väldigt mosig av det tårdrypande slutet dock:_| :p.

    Finns det nåt jag kommer på just nu, cirka 1 ½ timme efter jag stängt boken, som man kan klaga på, så är det väl det allra sista. För det första var det ganska onödigt att ministern skulle tjata på harry igen, det leder ju ingenstans, och sen var den sista meningen lite föör dramatiskt upplagd. För att riktigt skapa en cliffhanger, lite onödigt det med när så många redan älskar harry potter och verkligen inte behöver nåt som skulle locka dom att läsa sista boken med. Synd egentligen, nu är nästan alla karaktärer man gillar borta, jaja man får väl hejja på voldemort då kanske [face_devil] , men vem vet, den sista boken kommer nog vara så tjock (it better be!) att ens favoriter inte kommer att gå onämnda......
     
  5. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Nu har även jag läst ut boken. Jag lyckades få den att räcka i tre dagar.

    Jag försökte hitta nya favoritkaraktärer i den här boken, eftersom alla mina andra knappt är med längre (Sirius, Fred och George) och bestämde mig för att ge Snape en chans. Och så går han och dödar Dumbledore! Hmpf.

    Jag kände väldigt mycket sympati för Malfoy i den här boken. Stackare. Gråta inne på killarnas toalett. När Harry upptäckte honom där kunde jag inte låta bli att tänka på de fan fics som finns att läsa... För ett ögonblick fick jag faktiskt för mig att Harry skulle trösta Malfoy.

    Jag är inte riktigt förtjust i idéen om horcruxerna. Det är för många gissningar kring vilka objekten är och vart de finns gömda. Jag håller med Queengodess om att det känns lite som ett dataspel om man nu kommer att få läsa om jakten efter dessa i nästa bok.
     
  6. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    ojoj...är allt detta verkligen sant?
     
  7. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Hehe, du var inte den enda som fick sådana tankar där... jag skyller allt på Kee. ;) Men OND Harry att slasha upp stackars Draco sådär. Blev lite chockad.

    Nån som har teorier om vem det är som är RAB? Läste en teori om att det är Regulus Black, och att den äkta horcruxen då kanske är gömd i Sirius hus... det vore rätt kul om det är nån av alla prylar där. Hela grejen med horcruxes tycker jag om, även om det känns lite som ett dataspel som Kee säger, att de måste leta upp fyra magiska saker och sen gå efter bossen.

    Dumbledores död har jag börjat se lite sakligt på, och jag tror nu att Snape faktiskt inte är Voldemorts tjänare helt. Vad han håller på med begriper jag inte, men det skulle bara vara så dåligt om det visar sig att han är ond. Nej nej. Dumbledore måste ha haft en bra anledning att lita på Snape (den som de pratar om i boken tror jag inte ett ögonblick på att det är den egentliga), och om han sen inte kan lita på att Snape faktiskt är god känns så mycket bortkastat. Jag tror att Dumbledore faktiskt ber Snape döda honom, eller nåt. Eller så har Snape en alldeles egen agenda. Hmm, det kanske är Dumbledore som är ond? ;) Näää...

    Vad var sista raden i boken? Jag minns inte och har inte boken här.
     
  8. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag har funderat lite mer på boken nu och jag tror inte heller att Snape är ond. Det passar helt enkelt inte in. Rowling har ju hela tiden velat att läsaren ska tycka illa om Snape och inte lita på honom. Det skulle i så fall vara alldeles för uppenbart om Snape hela tiden hade varit på Voldemorts sida.

    Jag tror helt enkelt att Snape var tvungen att döda Dumbledore av flera orsaker, bl a för att skydda Malfoy, både från Voldemort och från att han ska begå ett mord. Om inte Malfoy dödar Dumbledore så blir han ju själv dödad. Dessutom tror jag att Dumbledore redan var döende, han blir ju svagare och svagare hela tiden. Genom att istället låta Snape döda honom, har ju Snape hållit fast vid sitt "unbreakable vow" och har fortfarande kvar sin täckmantel. I början av boken litar ju inte Bellatrix på honom och vi kan ju anta att det är flera som känner som henne. Nu däremot, när Snape har dödat Dumbledore, finns det ju ingen anledning till att misstro honom längre och han kan fortsätta att spionera.
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det är helt klart något lurt med hela Snape scenariot.

    Jag tyckte också det va trevligt att Harry och Ginny fick ihop det, har känts väldigt troligt att det skulle bli något mellan dem sedan bok 2 för mig i alla fall. Ron och Hermoine skall vi inte prata om, det har ju varit än mer självklart, och man får ju tydliga hintar om det i bok 1. Jag skall inte påstå att jag visste (!) att dessa skulle få ihop det, men precis som Hermoine kunde känna på sig det så borde vi också kunna det. :) Det är dessutom ännu mer uppenbart i film 1 och 2.

    Väldigt bra att Dumbledore dog i denna boken, nu är det precis som det som Han tänker i slutet av Vector Prime. Bubblan har spruckit, bring 'em on!

    Något säger mig att skolan kommer att vara öppen i nästa bok och att Harry kommer att bli så illa tvungen att gå där, precis som han blivit mer eller mindre tvungen att bo hos Durlsey's mellan varenda bok.

    Undrar hur lång tid det tar innan nästa bok är klar? 2 år har det tagit de senaste va?
     
  10. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Ja, det är min teori också, och jag tror de flesta som fluffar runt på nätet och överanalyserar Snape (right with them!) håller med... Men Rowling är lömsk. Man vet inte... Hon kanske kör någon sorts dubbel-trippelbluff... :eek:

    Now, let's talk about Draco and Harry... [face_love] :D [face_love]

    *inser att forumreglerna nog gäller karaktärer som inte hör hemma i GFFA också*

    *muttrar surt*

    Jajaja, let's not talk about Draco and Harry then...

    Men Draco!

    Äntligen får han lite karaktär, lite djup. Tidigare har han ju bara sprungit runt och varit genomelak, och bitvis ganska fånig, men nu blir han faktiskt mänsklig och oerhört söt. [:D] Man vill bara ge honom en stor kram! (Och det borde Harry ha gjort när han hittade honom på toaletten - men vad gör den fånige fluffungen? Han sprättar upp honom! :mad: Låt vara oavsiktligt...) Jag hoppas verkligen att vi får se honom utvecklas mer i nästa bok - och inte dö! Och inte bli jätteond! Det skulle vara alltför grymt - först ge honom mänskliga drag, sedan låta det gå åt helvete i alla fall! Rowling kan inte göra så här mot mig!

    *Kee börjar räkna på fingrarna*

    Hon dödade Cedric, hon dödade Sirius, hon dödade Dumbledore...

    Hon kan visst göra så mot mig!

    Jag kommer gå runt och ha ont i magen de närmaste två åren...
     
  11. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    En av de saker jag verkligen uppskattar med dessa böcker är att man verkligen skrattar när man läser dem. Inte så vanligt med andra böcker i min mening. "Serious Black" tyckte jag va väldigt roligt.
     
  12. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Ouch!
    Det där kändes...

    Ska dock försöka säga lite mindre uppenbara saker än att det är något skumt med Snape.

    Först några saker om sättet boken är skriven på:
    Är det här verkligen en "barnbok"? Visserligen har böckerna växt upp tillsammans med karaktärerna, men ändå. Svordomar, blodsplatter, ond bråd död...
    Det känns som en klar svacka i tempot efter jul, men... shippers go wild...
    Ang. förhållanden. Den här boken, liksom alla föregående, gör små tidshopp med gämna mellanrum, för att sprida ut historien över det obligatoriska skolåret. Problemet med detta, särskillt i den här boken, är att vi ibland inte ser vissa biroller på flera månader. När dom väl dyker upp igen är det som om inget hänt sedan förra mötet. Relationerna utvecklas inte off screen!
    På tal om relationer. Harry kändes lite väl... melodramatisk... i slutet. Jaga iväg ensam för att döda Voldemort. Seriöst, han skulle inte komma fem meter utan hjälp!
    Ok, liten överdrift, men i grunden sant. Mest stör jag mig nog på att han först "dumpar" Ginny för att ett par minuter senare acceptera Ron & Hermiones hjälp. Har inte Ginny visat att hon är fullt kapabel att hantera strider med Death Eaters? Är inte Harry lika sårbar genom Ron och Herm? Sa inte Dumbledore gång på gång på gång att kärleken är Harrys främsta övertag mot Voldemort?
    Nåja, vi har ett bröllop först, vi får se vad som händer...

    Måste onekligen erkänna att jag är lite nyfiken på hur Rowling tänker lägga upp nästa bok. Skulle nog tro att vi fortfarande är bundna till Hogwards och ett skolår. Kanske som Harrys bas för sina efterforskningar? Eller så kanske vi blir helt överraskade. Följa Harry ensam utan en skymt av Hogwards, hoppa fram fem år innan historien fortsätter, eller något annat kul...


    Så, mina första tankar efter att ha läst boken. Jag kanske återkommer i morgon med mer sammanhängade åsikter...



    /Charlii
     
  13. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag har precis läst klart boken. Jag hade tagit en paus när jag hade läst hälften för att se om filmerna på video för att fördjupa stämningen.

    Jag tycker att den här var den mest innehållslösa boken hittils. Även om de flesta av böckerna bygger upp och bygger upp för att ha ett klimax på slutet, så tycker jag ändå att JKR gott kunde ha komprimerat de första 500 sidorna till hälften.
    Jag tror att Harry fick komma närmare Dumbledore mest som ett knep för att den emotionella effekten av rektorns död skulle bli större.
    Jag tycker inte om att man fick reda på Snapes stöd till Malfoy så tidigt i boken.. jag hade hellre viljat få lite hintar under tidens gång så att jag hade kunnat gissa.
    Jag skrattade åt den uppenbara kopplingen mellan att ta Apparition-licens och att ta körkort! :p

    Är det här verkligen en "barnbok"? Visserligen har böckerna växt upp tillsammans med karaktärerna, men ändå. Svordomar, blodsplatter, ond bråd död...

    Jag tycker inte att någon av böckerna ska läsas av någon yngre än i tonåren. I alla fall inte f.om Azkaban.

    Harry kändes lite väl... melodramatisk... i slutet. Jaga iväg ensam för att döda Voldemort. Seriöst, han skulle inte komma fem meter utan hjälp!

    Det där kan jag inte säga emot. [face_laugh]

    Och "horcrux" ska uttalas med ett kort 'o', inte med försvenskat uttal. :p
    Jag hoppas det får en bra svensk översättning.
     
  14. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    [face_shhh] snälla säg inget mer för jag kan inte hålla mig borta från denna tråd :_|
     
  15. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Det är ditt problem, spoilertråden innehåller spoilers!

    Några små tankar om kontinuitet:

    Dumbledore säger att han inte haft en Defence-lärare i mer än ett år sedan Voldemort började härja... Tycker annars att det verkar som om Quirrell haft jobbet längre, Fred och George pratar ju om honom som en gammal lärare.

    Jag ser ett mönster! I var tredje bok möts inte Harry och Voldemort!


    /Charlii
     
  16. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Har precis läst ut boken, så gott det gick genom tårarna dvs. :_| Mitt Harry Potter-intresse hade nog svalnat en hel del så här mellan böckerna, men jag tror inte att jag brytt mig så mycket om vad som hände som jag gjorde nu.

    Jag tyckte om den här boken, kanske t o m blir min favorit. Gillade att den kändes lite annorlunda och som Enji (tror jag det var) sa; funkar som en inledning till den sista boken.
    Har inte så många tankar om det hela i övrigt, det kommer nog när man fått lite distans.

    När det gäller huruvida det är en barnbok eller inte, skulle jag vilja säga att det är det. Men som de allra flesta barnklassiker lockar den även vuxna. Om man tänker efter är väl ganska många barnböcker väldigt otäcka, även om man kanske inte upptäcker hur otäcka de är förrän man ser tillbaka på dem när man är lite äldre. Man ser det på ett annat sätt när man är liten. Det är faktiskt rätt så intressant, nu när jag tänker efter...
     
  17. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag ser helt enkelt HP som litteratur som kan uppskattas lika mycket av barn som av vuxna. :) Det finns mycket våldsam barnlitteratur (se bara på bröderna Grimm!) med ond bråd död. Det är intressant att fundera på om barn uppfattar sånt på samma sätt som vuxna, eller om vuxna på nåt sätt ser saker som hemskare. Jag vet inte jag.

    Charlii, jag reagerade också på det där med DADA-ämnet och att de bara skulle suttit ett år. Quirrell bör ju ha suttit längre, Weasley-tvillingarna talar väl om honom som om de känner till honom redan innan läsåret i PS? Svårt om han inte varit lärare. Möjligen skulle han kunna varit lärare i ett annat ämne, men då borde det väl ha nämnts att han bytt eller nåt?
     
  18. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Jag håller absolut med om att Hp kan uppskattas lika mycket av folk i alla åldrar, även om man kanske ser på vissa saker olika. En av många anledningar till varför HP är så bra. :)

    Jag reagerande inte själv på det där med DADA-ämnet, men nu när ni säger det låter det ju konstigt. Som en efterkonstruktion nästan....
     
  19. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Ah, kom igen... Vi är SW-fans! Vi om några borde vara vana vid efterkonstruktioner. Det är sådant som händer när man försöker berätta något över en lång tid. Berättelsen förändras...

    Håller med om att Harry är lite underlig som gör slut med Ginny men gärna vill fortsätta hänga med Ron och Hermione. Lite shockad över att Ginny, som inte är någon lite blyg viol direkt, bara accepterar det.
     
  20. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Måste bara säga att jag älskar hur Ginnys karraktär har utvecklats. Från en blyg liten lillasyster till hjälplöst offer till självsäker och populär tjej till huvudpersonens flickvän.
    Helt klart den karraktär som förändrats mest genom åren.

    Sen försöker jag hela tiden hindra mig själv från att jämföra Snape med Quinlan... Att båda är minst kvadrupelagenter och egentligen verkar följa någon helt egen agenda är egentligen den enda likheten. Möjligtvis också att dom alltid ser så sura ut också...


    /Charlii
     
  21. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Blev färdi i måndags men ja har ju inte varit här.

    Jag undrar ju om Snape verkligen e ond ändå. På slutet står han o blockerar alla harrys spells o säger att han måste lära sig att inte säga dom om han ska ha en chans. Som att han säger att harr måste kunna det innan han ger sig av efter dödsätarna igen.

    Kanske hade Snape o Dumby nån deal om hur dom skulle göra eller så visste dumby att snape hade lagt löftet o dom hade kommit överens om hur dom skulle handla.

    eller så e snape ond :p Men det känns lite lätt...

    Känner inte sympati med Malfoy som många andra. Han har alltid varit en mesig mobbare utan stake i sig. Om han ska vändas till nån goding på slutet blir jag nog lite misnöjd.

    Tycker som många andra att det var bra att Hermione och Ron fick ihop det. Dom har gått runt varandra som i en fars i fem böcker nu.

    vi får se honom utvecklas mer i nästa bok - och inte dö! Och inte bli jätteond! Det skulle vara alltför grymt - först ge honom mänskliga drag, sedan låta det gå åt helvete i alla fall! Rowling kan inte göra så här mot mig!

    Vet du, det skulle faktiskt va det bästa om det blev så. Fattar inte Malfoy grejen nu. En karaktär som inte har något under ytan ska man plötsligt känna för? Nä du. Men om hon öppnar på detta vis nu o sen vänder igen... :D

    Jag tycker böckerna blivit vuxnare allt eftersom. Helt klart.

    Quirell kan väl ha varit lärare i andra ämnen?

    Tror att jag gillade förra boken bättre, men den här va väldigt bra oxå. Men det är ju ett upplägg för finalen? Har det sagts något officiellt alls om hur lång tid det ska ta till nästa?
     
  22. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Fast om Quirrell varit lärare i nåt annat ämne borde det ju vara en ny lärare i hans gamla ämne och då borde Dumbledore ha nämnt det... eller så gjorde han det bara att JKR inte nämner det. *överanalyserar*

    Snape och Quinlan? Hmmm. Fast Quinlan är snygg, det är inte Snape. Annars är de kanske lite smålika, båda sidor undrar var han står... ;)
     
  23. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Nu har det gått en vecka sedan boken släpptes och eftersom jag läste så långsamt har jag precis läst ut den.

    Först måste jag säga att jag tycker att slutet blev väldigt sorgligt. Jag hade inte förväntat mig att Dumbledore skulle dö. Jag trodde att det skulle bli Snape, att han, som någon sa ovan, skulle bryta sitt Unbreakable Vow och dö på grund av det. Men egentligen, när man tänker efter, så var det kanske rätt uppenbart att det skulle bli Dumbledore. På så vis måste Harry stå ensam och klara sig själv i sista boken.

    Några andra tankar är att den här boken känns mer vuxen än de tidigare. Folk hånglar vilt med varandra och den där sjön full med Inferi har defintivt skräckfilmspotential.

    Att Snape visade sig vara the half-blood prince blev jag inte så förvånad över. Jag gissade att det skulle vara antingen Dumbledore eller Snape, men jag trodde mer på Dubledore eftersom jag tyckte att det verkade otroligt att Snape skulle skryta om att vara halvblod.

    Angående DADA-lärare så hade jag också intrycket att Quirell varit lärare under en längre period.

    Jag trodde hela tiden (ända sedan jag läste Order of the Phoenix) att Harry skulle bli ihop med Luna Lovegood, och att Harry/Ginny var en överspelad heistoria, men där ser man...

    Och nu är det bara att vänta på nästa bok.
     
  24. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Det som kan kännas lite tjatigt är just allt om vem som är ond och inte o vem som gjort vad o inte. Hon drar liksom ut grejen med Snape i sju böcker och det pendlar hela tiden. Och det är mycket som är sådär. Vissa saker blir lite tjatiga. Skönt att hon kortat sarten på böckerna. Jobbigt att alla börjar med att han är hos Dursleys o dom e dumma o massa grejer händer, han träffar gänget o drar till skolan. Nu är det samma men i kortversion. Det är bra.

     
  25. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Jag tror jag svarar här istället för i den allmänna HBP-tråden.

    Det sägs inte rakt ut, men jag vill väl påstå att det är väldigt tydligt att det är något på gång mellan dem, och att dom så smått börjar inse det själva.
    I vilket fall som helst så har det ju varit en av dom mer troliga paren ganska länge, då var det nog färre som hade tippat på Harry x Ginny...


    /Charlii
     
Thread Status:
Not open for further replies.