main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

harry potter

Discussion in 'Archive: Sweden' started by beatriz, Jul 3, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    alltså det suger totalt att i uk så kommer den sjätte harry potter boken men här så kommer den inte förren i höst..strunt samma..vad tycker ni om harry potter?
     
  2. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Vadå? Varför skulle den inte komma förrän i höst? Jag är övertygad om att både LundeQ och Uppsala English Bookshop kommer att ha den om inte den sextonde så i alla fall inom kort.

    Jag gillar Harry Potter. Snape! [face_love] Om han bara vore lite sötare...
     
  3. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    haha..jag tror att den kommer så sent pga att den kanske inte är översatt förren i höst..snape är ball men bröder W åhh snyggast eller vaddå?
     
  4. JediSara

    JediSara Jedi Grand Master star 5

    Registered:
    Aug 1, 2004
    Vet alla att hon som översätter Harry Potter böckerna till svenska bor mindre än 100 meter från mig? :p
     
  5. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
  6. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag gillar Harry Potter väldigt mycket och ser verkligen fram emot den nya boken. Jag läser dem på engelska så det blir att läsa 6:e delen nu i sommar.
     
  7. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Skulle aldrig kunna vänta tills den är översatt till svenska... jag ska ha den så snart den kommer! Åååh, nu är det inte långt kvar till 16 juli... :D :D
     
  8. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag läser dem också på engelska... Och kommer den svenska redan i höst? Det gick fort i så fall...förra gången tog det väl över ett år?

    Jedi Sara - jag antar att du redan gjort upp planer för ett litet inbrott hos din granne när boken släppts? [face_mischief]
     
  9. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag har alltid läst Harry Potter på engelska. Jag tycker att en del av charmen går förlorad när de blir översatta till svenska.

    Den senaste boken kom ut i svenska bokaffärer samtidigt som i England, så jag skulle bli förvånad (för att inte säga väldigt arg) om det inte är likadant nu.
     
  10. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Sfbok har midnattsöppet den 16:e och säljer boken till lägre pris under första helgen...

    Så det ska nog inte vara något problem att få tag i den.


    /Charlii
     
  11. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag tycker att den kunde ha släppt en dag tidigare. Den hade blivit en fin födelsedagspresent åt mig... :D

    Aja, förhoppningsvis kommer den till affärerna i Örebro den 16, så att jag kan köpa den då som en försenad födelsedagspresent till mig själv. Och sedan ska jag läsa och läsa, men inte för snabbt, så att boken räcker längre.
     
  12. JediSara

    JediSara Jedi Grand Master star 5

    Registered:
    Aug 1, 2004
    Det kan du lita på. [face_mischief] Hrm.. Sen kan jag sälja dom för ett "bra" pris innan dom kommer ut i affärerna. :p
     
  13. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    sara kan du skaffa en åt mig också?:p
     
  14. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Den svenska översättningen kommer alltså ut i höst, säger ni. Är det verkligen bra? Den förra boken (som vissligen var längre) kom ju inte ut förrän våren efter, ca 10 månader efter den engelska, och jag tycker att det märks redan i den boken att översättningtiden varit för kort. En del översättningar (minst en som jag har hittat)har blivit lite konstiga.

    Den översättning jag tänker på då är denna:

    I en engelska verisionen berättas det om att eleverna har som uppgift att skriva en uppsats om Jupiters månar. Hermione rättar Rons och Harrys uppsatser och säger till Harry att han har missuppfattat en sak. Harry har nämligen skrivit att en av månarna "is covered with mice" istället för "ice".
    Sedan under OWLs-proven i slutet av åren är den en fråga om Jupiters månar. Harry kanske inte klarar den frågan så bra, men han vet i alla fall att ingen av månarna "is inhabited by mice".

    Nu över till den svenska översättningen:
    Harrys misstag på uppsatsen där är att han har skrivit att en av månarna täcks af rost istället för frost.
    Men när har gör proven i slutet står det "men han visste i alla fall att ingen av månarna beboddes av möss", vilket blir helt ologiskt. Med lite närmare koll och mer tid för översättaren borde det ha blivit något i stil med "Men han visste i alla fall att ingen av dem höll på att rosta sönder."

     
  15. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    En enkel lösning är alltid att helt enkelt ignorera den svenska översättningen. Fler och fler läser HP på engelska, naturligtvis därför att dom är lättlästa och att man har en bra grund om man läst dom föregående på svenska. Dom som endast läser den svenska utgåvan torde vara dom som är lata eller för små för att ha lärt sig tillräcklig engelska ännu. Båda grupperna är mindre benägna att uppfatta en koppling av det slag du tar upp i villket fall som helst...

    Men visst, detta innebär iofs att det finns ännu mindre anledning att stressa igenom en översättning.

    /Charlii
     
  16. JediSara

    JediSara Jedi Grand Master star 5

    Registered:
    Aug 1, 2004
    Visst. Om du betalar bra. [face_mischief] :p

     
  17. Colicoid

    Colicoid Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 28, 2005
    Tja, själv är man lite av en slösare då man vill läsa både den engelska och svenska versionen, jaja, man vill ju ha all harry potter man kan få tag på8-} . Jag gillar mest Sirius så nu har kanske lite av den där Harry potter-fanatismen dämpats tyvärr, vad skulle hon ta kål på honom för??!.. jaja, bara cirkus en vecka kvar nu, härligt!.
     
  18. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    sara är du inte i finland?
     
  19. JediSara

    JediSara Jedi Grand Master star 5

    Registered:
    Aug 1, 2004
    Jag kom hem igår vid 6.
     
  20. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    jaha...kul..men du är ju min vän..då borde jag få den..:D
     
  21. JediSara

    JediSara Jedi Grand Master star 5

    Registered:
    Aug 1, 2004
    Jag ska tänka på saken. :p
     
  22. beatriz

    beatriz Jedi Youngling star 5

    Registered:
    May 27, 2005
    mm gör det..men vi ska väl se den i nov va?[face_worried]
     
  23. Pontus_Windu

    Pontus_Windu Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 21, 2005
    Jag har förbokat boken i min lokala bokhandel nu, längtar så mycket efter boken att jag kan dö!
     
  24. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag har inte förbokat boken, jag räknar med att det kommer så pass många ex att den inte tar slut. Den förra var iaf inte ett dugg svår att få tag på, fanns i mängder överallt. :)

    Snart är den här!! :D :D
     
  25. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Om ca 1,5 dygn ska jag åka och köpa boken! [face_dancing]
     
Thread Status:
Not open for further replies.