main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Hayden på svensk TV!!!!

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Obi Anne , Sep 8, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Symbolvärldar är kul. Det är inte tentor :).
     
  2. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Vad är en symbolvärld?
    Typ en berättlese om en annan värld med många acosoationer till vå värld?
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Argggg.....wolvie, du håller på att släppa fram religionsemilsson.....*antar lärd min harklar sig ;)*

    Innan jag förklarar vad detta är så bör jag först säga att grundförutsättning för detta resonemang är att människan påverkas långt mer av sin sociala miljö än av biologiska ärftliga faktorer. Motiveringen är att man som barn spenderar så mycket tid hos sina föräldrar så man blir väldigt påverkade av dem.

    Symbolvärld, även känt som symboliskt universa, är en sociologisk term som beskriver de uppfattningar en kultur delar. Om man analyserar en kultur så finner man att det som håller dem samman är gemensamma symboler. Dessa symboler återfinns på olika nivåer såsom i språket (ord är faktiskt symboler), i sagor och i religion. Genom dessa lär sig en medlem i kulturen den gemensamma moralen ody. Detta sker ofta så tidigt att denna moral uppfattas av individen som en objektiv verklighet.

    På en enklare nivå kan symbolvärld också stå för de termer, begrepp m.m som kommer med specifika yrken eller med olika sociala grupperingar. Lärare har sin symbolvärld, flygtekniker en annan och balettdansare en tredje. Det här betyder också att vi använder oss av flera symbolvärldar. Vi här i FFS har en gemensam, nämligen Star Wars. Intressant nog så har vi också olika tolkningar av Star Wars, vilket kan förklaras av att vi är formade av olika symbolvärldar som gör att vi uppfattar filmerna på olika sätt.

    *stoppar tillbaka religionsemilsson*
     
  4. Jedi_Nea

    Jedi_Nea Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jul 28, 2001
    det var ju riktigt intressant.vart kan man läsa mer?
     
  5. Karoline

    Karoline Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 18, 2001
    I agree. Det gav meg mange svar, men flere spørsmål.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Har ni frågor så ställ dem :).

    Om litteratur, de böcker jag har läst kring symbolvärldar är oftast svåra. Så jag nöjer mig med att nämna en:

    Den religiösa Människan: En introduktion till religionspsykologin av Anton Geels och Owe Wikström. Utgiven av Natur och Kultur 1999. Den är förvisso inte världens lättaste bok, men då den innehåller sammanfattningar av flera religionspsykologiska teorier är den värd att läsas.

    Om man vill läsa mer om symboler så kan jag rekommendera Joseph Campbells Creative Mythology(utgiven 1968, idag finns en tryckning från 1991 att köpa). Georg Lucas har inspirerats av Campbells idéer och det är en anledning till att läsa honom. Hans syn på myter är väldigt intressant och tankeväckande. :)
     
  7. Karoline

    Karoline Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 18, 2001
    Interessant! den har de sikkert på biblioteket! *løper før det stenger*
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    De har säkert också The Power of Myth som är den mest lättlästa av Campbells böcker. Och sen ska jag väl passa på att nämna den mest kända av denne mans verk, The Hero with a Thousand Faces som i vissa upplagor lär ha Luke Skywalker på framsidan :).
     
  9. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    The power of the myth är ganska kul, fast jag gillade inte riktigt att de jämförde Vader med Minotaurus...*hmppf* Joseph Campbell, ni vet GLs mentor, har ju ganska roliga ideer också...Hero's journey håller vi på med i svenskan just nu, litteraturhistoria. Vi skulle se Star Wars som är ett perfekt exempel på det.
     
  10. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Nu är jag lite busig och återgår till det som tråden egentligen handlar om: LOTR!!!
    Vadå? Är det någon som inte håller med? Haha! Watch me! :D

    Det har kommit upp en kort film på officiella soundtrack-sidan (glöm inte att soundtracket släpps på måndag!) med lite klipp från filmen, korta intervjuer och lite bakom scenerna. HÄR

    Så tycker jag ni ska titta in på den här sidan som har en jättegullig version av (delar av) FOTR: HÄR
     
  11. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Hahhaha..bäst var helt klart Vader som nazgul :).
     
  12. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    *Kee tittar misstänktsamt på emilsson*

    Vader som nazgul? Vem? Vad? VARFÖR?
     
  13. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    *ignorear alla utom Lynx*
    Soundtracket släpps på måndag!?!?!?! :eek:
    Den ska bli MIN!!!

    Jag hör nog av mig till dig lite senare angående boende. men först väntar vi på att allt löser sig.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    QG, gå in på Lynx sista länk så fattar du :).

    Jag kan inte köpa soundtracket förrän nästa fredag :(.
     
  15. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Visst var det en söt liten historia... :)
     
  16. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    oooh!! jag älskade dem! speciellt pippin med sitt röda hår [face_love]
     
  17. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
  18. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Haha! Har precis kommit hem efter att ha förhandsbokat ett ex av soundtracket hos Music Store. De har släpp av både biljetter och soundtrack 08:00 på måndag, och räknar med en jäkla massa folk. Men eftersom jag är så smart som jag är behöver jag bara strosa in på eftermiddagem, säga mitt namn och få en alldeles färsk skiva i handen.

    Har även varit runt på olika second-hand ställen och bestämt mig för att klä ut mig till Pippin. :)
     
  19. Karoline

    Karoline Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 18, 2001
    Så gøy! Du må legge ut et bilde til oss :D
     
  20. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag har en teori.

    I mitt förra liv lyckades jag förtörna ett antal gudar, som var avundsjuka på min överlägsna styrka. För att hämnas uppfann de LOTR och lät dess gift spridas bland de renläriga Star Wars fannes, allt för att reta mig.

    Det känns hårt.
     
  21. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    JAG HAR SOUNDTRACKET!!! :D
    JAG HAR SOUNDTRACKET!!! :D
    JAG HAR SOUNDTRACKET!!! :D




    ��h, n�¤mnde jag att jag h�¤mtade ut mitt f�¶rhandsbest�¤llda LOTR SOUNDTRACK nu i eftermiddags? :p

    EDIT: Ser ni också konstiga tecken istället för å,ä,ö i min post?
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jo, det ser lite konstigt ut.

    Jag kollade in soundtracket här i Falun. Har inte råd förrän på fredag. Men som tur kostar det bara 179 kronor.
     
  23. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    179!?!?!?!

    I gbg skulle ajg aldrig betala mer än 149!

    Du ahr just blivit lurad!

    Jag har dock inte råd ändå!
    Pengarna finns inte i stora drivor just nu...
     
  24. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag fick intrycket av att det var en dubbelcd....i så fall är inte 179kr särskilt dyrt.
     
  25. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Haller med Wolvie: 179!!??
    Jag kopte min for 149 och la till 20 sa jag fick en snygg musmatta. Men musmattan kommer nog ga till min lillasyster. Nar hon horde att jag skulle kopa skiva+musmatta ville hon ocksa ha, sa jag lovade att kopa och skicka upp till henne. Tyvarr hade jag bara lagt undan en skiva + en musmatta till mig, sa nar jag skulle kopa dem idag hade de bara en musmatta kvar, den som de lagt undan till mig. Alla andra hade gatt at direkt pa morgonen. Som tur var fanns det nagra skivor kvar iallafall.

    (Skriver utan prickboksaver for att stotta OA och for att IE suger.)
     
Thread Status:
Not open for further replies.