main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Het kabinet is gevallen

Discussion in 'Archive: BeNeLux' started by flyingseal, Oct 16, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Er gebeurt wel veel zeg de laatste tijd in ons kleine landje ;)

    Het werd eigenlijk al om 11 uur vanochtend duidelijk dat het vandaag zou gaan vallen maar het zat natuurlijk al veel langer in de lucht.

    Hier is het hele verhaal van nu.nl


    "DEN HAAG - Het kabinet-Balkenende gaat woensdag vallen door de chaos in de LPF. VVD-leider Zalm heeft na afloop van overleg met de premier gezegd dat het kabinet er onmiddellijk mee op moet houden. Hij wil nog dit jaar verkiezingen. "Ik heb de moed opgegeven. Met een partij die steeds in chaos is valt niet te regeren."


    Ook CDA-fractievoorzitter Verhagen stelde dat verder gaan "niet meer mogelijk" is. De nieuwe LPF-fractievoorzitter Herben heeft tevergeefs een lijmpoging gedaan.

    Bomhoff

    Vice-premier Bomhoff van de LPF en zijn partijgenoot minister Heinsbroek van Economische Zaken zijn al afgetreden. Bomhoff diende zijn ontslag woensdagmorgen in bij de koningin. Heinsbroek doet dat later woensdagmiddag.

    In een toelichting op zijn besluit schrijft Bomhoff aan Balkenende dat "er een tijd was dat respect en vertrouwen vanzelfsprekend waren in de politiek". "Respect en vertrouwen blijven voor mij maatgevend, ook wanneer ze dat voor sommige anderen kennelijk niet meer zijn." Daarmee doelt Bomhoff op Heinsbroek, met wie hij een diepgewortelde, onoplosbare vete heeft. "Er is een onwerkbare situatie ontstaan."

    Formeel wordt de situatie woensdagmiddag nog in de ministerraad besproken, maar door de uitspraken van Zalm en Verhagen en het vertrek van Bomhoff en Heinsbroek is het al duidelijk wat de uitkomst van dat beraad zal zijn. Balkenende zal het ontslag van zijn kabinet, dat 22 juli aantrad, aanbieden aan de koningin.

    Zalm

    Zalm wil dat een demissionair kabinet zonder Bomhoff en Heinsbroek de taken tot de verkiezingen waarneemt. Bomhoff en Heinsbroek hoeven in die periode niet te te worden vervangen. Bomhoff en Heinsbroek kunnen elkaars bloed wel drinken. Heinsbroek zou, nadat hij door fractievoorzitter Wijnschenk naar voren was geschoven als toekomstig partijleider van de LPF, uit zijn geweest op het vice-premierschap van Bomhoff.

    Ook de problemen in de LPF-Tweede-Kamerfractie hebben bijgedragen aan de teloorgang van het kabinet. De coalitiepartners VVD en CDA hebben er geen enkel vertrouwen in dat de fractie ooit nog orde op zaken kan stellen. Een laatste reddingspoging van de fractie, woensdagmorgen, kwam dan ook te laat.

    De fractie koos Mat Herben unaniem tot opvolger van Harry Wijnschenk als fractievoorzitter. Wijnschenk was daarbij niet aanwezig. Hij was tot zijn grote woede niet op de hoogte van de aanvangstijdstip van het fractiebraad. Hij wil in de fractie blijven. Ook kwamen de LPF-Kamerleden eensluidend tot de slotsom dat Bomhoff en Heinsbroek moeten opstappen.

    Lijmpoging

    Herben heeft nog een lijmpoging gedaan. Hij hield Balkenende voor dat er snel vervangers voor Bomhoff en Heinsbroek zouden kunnen komen. Na afoop van zijn onderhoud met de premier concludeerde Herben dat "VVD en CDA niet verder willen". "Ik betreur dat. Ik wil er alles aan doen om het te herstellen, maar dat zal niet meer baten. De LPF wil niet stoppen."

    Dinsdagavond was eigenlijk al duidelijk dat het gedaan was met het kabinet, maar uit piëteit met de koninklijke familie werd het crisisberaad toen geschorst. Het zou wel zeer onfatsoenlijk zijn geweest om op de dag van de bijzetting van prins Claus naar de koningin te moeten om ontslag aan te bieden, maakten enkele ministers toen duidelijk.

    CDA en VVD willen na de verkiezingen graag samen verder regeren. Ze zullen daarom het strategisch akkoord als inzet van de verkiezingen maken, maakte Zalm duidelijk. De verkiezingen zullen waarschijnlijk begin januari worden gehouden, maar mogelijk al in december. Alle partijen willen zo snel mogelijk verkiezingen."



    Hoera of boehoe ?[face_plain]...

    Waarschijnelijk komen er binnen 3 maanden nieuwe verkiezingen (ben ik net nog niet oud genoeg om te stemmen :p)...
     
  2. Darth_Omega

    Darth_Omega Force Ghost star 6

    Registered:
    May 19, 2002
    Hoera voor mij dan ;)

    LPF heeft geen sterk leider, het was te verwachten dat het zou vallen.

    Ik vraag me af welk partij het volgende verkiezingen gaat winnen.
     
  3. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Voor mij ook hoera. :p
    Het kon niet langer door gaan zo natuurlijk...
    Maar wel jammer voor al die mensen die vertrouwen in de LPF hadden en er ook op gestemd hadden.

    Ben ook benieuwd welke partij nou zal gaan winnen maar zeker is wel dat mensen nu weer met hun volle verstand zullen kunnen gaan kiezen zonder een moord in hun achterhoofd...

    En erger dan dit kabinet zal het wel niet kunnen worden ;)
     
  4. Darth_Omega

    Darth_Omega Force Ghost star 6

    Registered:
    May 19, 2002
    Ik ben met je eens flyingseal, ik denk dat LPF een soort experiment was voor mensen, om iets nieuws uit te proberen.

    IMO dit zou voorkomen kunnen worden door simpel de verkiezingen in mei uittestellen naar in andere maand.

    Mensen gingen stemmen, zoals jij het mooi zei, een moord in hun achterhoofd. In die maanden konnen we zien hoe onstabiel LPF eigenlijk was.

    Maar jah de volgende kiezen moet beter gaan.

    Welk partij gaat winnen denk je (of hoop je)

    Oh ja een ergere kabinet kan verschijnen, bv extreem links (communistische partij ;) )
     
  5. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    De LPF was niet alleen een experiment maar ook een protest tegen de toen huidige politiek...ook daarom hebben er veel mensen op gestemd en dan had je natuurlijk ook nog de stemmers die uit sympathie door de moord op Fortuyn op de LPF gingen stemmen...

    Welke ik hoop dat gaat winnen vind ik moeilijk te zeggen, ik heb eigelijk nog geen idee idee waar ze eigelijk allemaal voor staan :p
    Heb me er nog niet echt in verdiept omdat ik nog niet stemmen mag...
    Maar zou het niet erg vinden als de PvdA zou winnen ;)

    En welke partij dat ik denk dat er gaat winnen vind ik moeilijk om te zeggen.
    Zal waarschijnelijk CDA of VVD worden of de PvdA kan ook een comeback gaan maken :p
    Je weet het maar nooit wat er allemaal gebeuren kan...het kan allemaal raar lopen net zoals in afgelopen mei...

    OMG!OMG! Communisten ?!?!? :eek: :p

    Nieuwe verkiezingen komen trouwens ergens midden december waarschijnelijk al, nog dit jaar dus.
     
  6. Darth_Omega

    Darth_Omega Force Ghost star 6

    Registered:
    May 19, 2002
    dan had je natuurlijk ook nog de stemmers die uit sympathie door de moord op Fortuyn op de LPF gingen stemmen...

    Mensen die dat hebben gedaan, mogen IMO nooit meer stemmen, het gaat om ideeën niet uit sympathie of een ander rede :p

    Ik hoop ook dat PvdA gaat winnen, maar ik betwijfel het, en ik denk misschien dat mensen geen vetrouwen hebben in CDA hebben. Dat denk ik althans.

    Wanneer ben je dan jarig als je binnen 3 maanden net nie mag stemmen? ;)
     
  7. Sith Bane

    Sith Bane Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Dec 14, 1999
    Hoera ook voor mij.

    Dat hele gedoe van de LPF was toch gewoon triest? Ik vond het echt een stelletje stakkers.Maar goed, kijken wat de volgende regering ervan gaat maken.
     
  8. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Ja ik ben het er ook mee eens dat het dom en slecht is om uit sympathie op een partij te stemmen, het gaat wel om de regering niet om een of ander boeren voetbal clubie waarvoor gestemt word ;)...

    Mensen hebben nog wel vertrouwen in de CDA en het ziet er naar uit dat ze de grootste blijven...
    Harry Potter blijft dus ook gewoon premier ??? :p

    Ben op de zelfde dag als Ewan McGregor jarig...31 maart dus pas :p duurt eigelijk dus nog best wel lang :D
     
  9. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Dan heb ik stemrecht, en dan kan ik gelijk 2 keer binnen een jaar naar de stembus.

    Ik vond het niet erg eigenlijk, ik heb Fortuyn en zijn LPF nooit zien zitten, en ik ben blij dat die halfbakken toeristen eindelijk eens op******.

    Ik ga overigens weer SP stemmen, en nee ik ben geen communist. Eens zien hoe die er op vooruit gaan. Ze staan nu op 15 zetels in de peilingen...

    Het CDA zal trouwens ook wel weer in de regering komen. Maar alsjeblieft niet diezelfde besluiteloze flapdrol als minister-president.
     
  10. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    [image=http://www.utrechtsnieuwsblad.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/UN/artikelvisuals/966620-64509.jpg]

    Harry Potter: "Mijn toverstaf is zo groot!" :p



    Ach ja, de SP is ook wel een aardig partijtje...komt door Marijnissen.
    Mogen het ook wel eens proberen van mij...
     
  11. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Dat zal Jan waarderen. [face_plain]
     
  12. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Denk je ??? ;)
    Sorry kan er niks aan doen maar hij lijkt gewoon op Harry Potter :p
    [image=http://www.tiscali.nl/images/7/6/harry_balkenende1.jpg]

    Als het iemand anders was die op Harry Potter lijkt was had ik het ook gewoon gezegt, voordat mensen gaan denken dat ik iets tegen CDA of JP heb...

    Hey, wat een verassing we gaan ook weer eens off-topic :p...
     
  13. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Hoezo we hebben het toch nog steeds over onversneden zuivere politiek?
     
  14. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Ok, ok, ok je hebt wel gelijk :p

    Word een beetje Barend en van Dorp achtig in hier :D...
     
  15. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Vindt je het gek dat Europa ons niet serieus neemt.
    1. Demissionair kabinet.
    2. Snotneus van een Ministerpresident.
     
  16. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Achja maar daarvoor werden we ook al niet echt super serieus genomen in verhouding tot andere landen :p
    Demissionair kabinet klinkt ook trouwens erger dan het eigelijk is...

    Goed nieuws mensen, Johan Vleminx gaat ook weer mee doen met zijn Partij van de feest ofzo :p met de volgende verkiezingen!
    Hoera!
     
  17. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    O ja die knakker die carnaval in heel Nederland wou invoeren...
     
  18. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Ja inderdaad die gek :p...
    Hij gaat opnieuw weer voor 1 zetel!
     
  19. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    tssssss......... ?[face_plain]
     
  20. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Vorige keer ging die ook voor één zetel en hij had gewed dat als dit niet zou gaan lukken hij naar Italië zou gaan lopen...
    Dus hij was al onderweg :D...maar hij is ondertussen dus ook al weer op de terugweg :p...
     
  21. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Ik hoorde dat Mental Theo bij hem als minister voor jeugdzaken komt. Bewaar me...
     
  22. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Heb ook gehoord dat er een partij meedoet die eindigt op .nl :p
    Je vernoemt je partij toch niet naar een internetsite :p...
     
  23. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Er komen de laatste tijd alleen maar nare kleine politieke partijtjes, die niks te melden hebben...
     
  24. flyingseal

    flyingseal Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 20, 2002
    Het wachten is nog op de Bassie & Adriaan partij :p...
     
  25. Pepijn

    Pepijn Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jun 28, 2002
    Lijst Bassie & Adriaan:

    "alles is voor Bassie!"
     
Thread Status:
Not open for further replies.