main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Hur förklarar Palpatine den stora armén? (SPOILERS, kanske...)

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Jedi-W, Jan 16, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    I slutet av AOTC utlovar ju Palpatine att han skall skapa en stor armé åt Republiken (och han går ju sedan och beskådar det hela). Det är ju helt OK och bra,
    men
    är det ingen i Republiken som tycker att det är det minsta konstigt att han kan hosta upp en jättearmé på nästan ingen tid alls? Hur förklarar han var den kommer ifrån?

    Enligt mig så måste han dra igång någon form av rekryteringskampanj i galaxen, om inget annat som täckmantel, och dessa "vanliga" personer blir sedemera stormtroopers. Dessutom måste han knyta ihop befintliga arméer i galaxen och använda dom. Tror ni att han smyger in clone-troopers lite här och var, för att liksom spä på de han får ihop på vanligt sätt?

    ...eller kommer detta inte att behandlas alls i filmen?
     
  2. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    tja.. det kan ju mycket väl vara så att han har dragit igång en "recruitment" kampanj och dessa kommer då att bli stormtroopers senare (men om nu clone troopers eller stormtroopers är samma.. det är en heeeeeeelt annan disskusion).

    Själv så tror jag att han helt enkelt har gjort ett gigantiskt "mind trick" på hela senaten, han lyckas ju dölja sin mörka sida för Jedi´s så det är ju en helt omöjligt att han skulle kunna lura hela senaten.
     
  3. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Varför skall han dölja det?

    Han kan ju bara säga att "Master Yoda har fått tag på denna arme. Vi vet inte vem som beställde men här är den.. och det var i sista sekunden..."

    Eller så skyller han på att jedi-templet i hemlighet har beställt en arme av kloner för att kunna ta makten i senaten och överallt.. Det borde ju vara ett skäl att få folket att gå med på att jedi-riddarna bör "avlägsnas" efter deras svek..
     
  4. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tror samma sak som Vargman. Palpatine ska få folket och senaten att skylla hela kriget på Jedi-orden. Han får sedan befogenheter att ta över makten över militären från Jedi, och då får han anledning att utöva våld mot dem.
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Instämmer. Det borde bli en hel del förstörelse i galaxen på grund av klonkriget. Jag kan mycket väl tänka mig att Palpatine får det till att det är jediriddarnas fel eftersom de beställt armén. Skulle faktiskt inte förvåna mig ifall Palpatine använder detta argument för att ställa armén under sitt förfogande och därmed effektivt ta kontroll över republiken och omvandla det till kejsardömet.
     
  6. Swedish_Jedi

    Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 15, 2002
    varför ska han förklara det???han fickfram en arme...snabbt...det e det enda de vill veta och sedan vill de krossa separatisterna.
     
  7. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Så måste det ju vara! Inte nog med att han får en armé till sitt förfogande,den tjänar ju dessutom syftet att få Jedi-ordern att framstå som ränksmidare som i hemlighet gått och köpt sig en armé.
    Sedan säger han väl till Senaten att "Nu när vi ändå har en armé kan vi väl lika väl använda den" eller något åt det hållet.

    Lite off topic kanske men: kommer separatiströrelsens armé att utgöra basen för Rebellalliancens trupper? Eller är det en tredje grupp?
     
  8. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    en tredje grupp, en stor blanding av alla raser som oppsositerar sig mot kejsaren...
     
  9. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Det skulle ju onekligen kännas bäst. Man vill ju inte direkt att Luke och allihop skall ha kämpat under (bland andra) Handelfederationens banér.
    Fast å andra sidan bör dom ju ha mycket gemensamt, målet om inget annat. Kan det vara så att dom inte existerar samtidigt? Separatiströrelsen kanske slås sönder innan Rebellalliansen uppstår.
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag skulle tro att rebellalliansen grundas av en grupp politiker som går i opposition mot Palpatine. Först kämpar de politiskt, sedan (strax före ANH) så går de över till militära medel. Det kan tänkas att när de får nys om dödsstjärnan så inser de att det måste till en öppen konflikt för att stoppa Palpatine.
     
  11. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Den gruppen politiker mot Palpatine kan ju bestå av t.ex. Padme och Bail organa
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ja, det vore snyggt om Padmé tar initiativet till det som senare blir Rebellalliansen. I detta sammanhang vill jag se en ung Mon Mothma så man fattar varför hon kan vara ledare i ROTJ.
     
  13. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Håller med. På något vis måste ju Bail och Padme upprätta en såpass bra kontakt att det är naturligt för honom att ta Leia under sina vingar.

    Skulle också vilja se Mon men tror hon antagligen seglar fram senare. Fast kanske, som du säger emilsson kan man få se henne, i lag med någon av oppositionspolitikerna.
     
  14. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    jag vore väldigt besviken om vi inte får se mon mothma, speciellt med tanke på att alla filmer ska ses som en lång film så kommer de ju va mysko när hon dyker upp från ingenstans i sista akten.

    Med tanke på att det är Sidious som styr separatisterna oxå så känns det inte riktigt som att dom slåss "för en god sak" utan snarare så är dom

    1, Under darklordens kontroll, och/eller
    2, Maktgiriga pengasnåla jäklar som förmodligen har något att tjäna på att lämna republiken.
     
  15. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    För något år sedan så stod det på StarWars.com databank om kejsaren att han tog makten delvis med hjälp av stora ekonomiska intressen. De största ekonomiska intressena är medlemmar av Separatisterna, bl.a. InterGalactic Banking Clan, Commerce Guild, Corporate Alliance och Trade Federation. Vi hör inte talas om några på den andra sidan.
    Jag tror att när kriget tar slut kommer Palpatine att kompensera (några av) dem för deras förluster - något som de kommit överrens om från början.
    Tyranus berättade för Poggle The Lesser att han hade en herre, vilket han inte borde ha sagt om inte Poggle redan varit lite insatt i den stora planen. Det skulle andra medlemmar också kunna vara.
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Dookus replik om sin "Master" skulle kunna vara en förskuggning( ;) ) till vad som kommer i EpIII.
    Antagligen kommer det se ut som om Dookus avsked från Jediorden bara var en charad och han och Jedirådet har jobbat ihop för att skapa detta krig, med syftet att störta Palpatine(eftersom Dookus avhopp och beställningen av klonarmén skedde strax efter att han blev Överkansler).
    Då kan det ju tänkas att repliken i AOTC antyder att Poggle tror att Dooku jobbar med Jedirådet....
     
  17. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Nä, så kan det väl inte vara. Poggle har ju bevittna en smärre masslakt av Jedi på Dookus order. Resten av Republiken kanske tror det men Poggle måste väl ändå vara insatt.

    ...eller jag kanske inte förstår vad du menar.
     
  18. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det har du iofs rätt i. Men större delen av Republiken kommer definitivt tro det.
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det räcker väl med att Poggle vet att bakom Dooku så finns en annan kraft vars mål sammanfaller med separatisterna. Separatisterna får vad de vill ha och ställer inga frågor.
     
  20. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Utan tvivel.

     
  21. Vinkelvolt

    Vinkelvolt Jedi Youngling

    Registered:
    Jan 9, 2003
    Verkar föga sannolikt alltihop tycker jag. Först klona en armé i ena änden och sedan svetsa ihop en i andra änden! Vad skall det vara bra för!? Det kostar ju bara en massa pengar!

    Jag tror att Palpatine lider av svår personlighetsklyvning, det är hela saken. Han har säkert många personligheter som inte alls är medvetna om varandra. På kvällarna kanske han jobbar extra på nattdagis till exempel.
     
  22. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Först klona en armé i ena änden och sedan svetsa ihop en i andra änden! Vad skall det vara bra för!?

    Jag vet inte hur insatt du är, men på 70 och början av 80talet kom ett par starwars filmer som utspelar sig "efter" dom filmerna som kommer nu. Ja tro det eller ej, det är sant. Och där får man veta att palpatine blev kejsare över galaxen och på så vis fick ännu mer makt än han har nu och blev mäktigast av alla och kunde göra vad han ville. Detta lyckades han med bara genom att sätta ena sidan av galaxen mot den andra. And there you have it.

    Förövrigt får jag säga att lars_muuls teorier aldrig slutar att förvåna... mycket smart de där om jediorden o dookus "pakt".
     
  23. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Äsch! [face_blush]

    Nu spoilade du Vinkelvolt rätt fett.... ;)
     
  24. Vinkelvolt

    Vinkelvolt Jedi Youngling

    Registered:
    Jan 9, 2003
    Jahaaaa...du menar så.

    Tur att någon här (Aprentize) har koll på läget, ni andra verkar ju helt galna! Särskilt den där Lars_Muul (va e de för namn förresten?) verkar ju kapabel till vad som helst! En vacker dag går han väl och målar "1138" i ansiktet och ställer sig utanför en biograf i Göteborg!!

    Fast så galen kan väl ingen bli.
     
  25. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Bara att komma på idén är ju helt vrickat!
     
Thread Status:
Not open for further replies.