main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Hur man bygger sin egen ljussabel?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by nUkK, May 13, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nUkK

    nUkK Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    Någån som vet nån sida med inormation/bilder om hur man gör sin egen ljussabel, eller kanske ska säga "plastsvärd" då..
    en man kan slåss me =)

    eller kanske nån som gjort en egen, som kan beskriva sitt arbete lite?

    Skulle va kul att ha en, men det får bli till om tre år=P

    MvH
    Buster
     
  2. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    jag har ett fullt dugligt svärd, dock ej i plast. Det är ett handtag gjort i slöjden som är i metall (urpsrungligen ett metallrör) sen e de bara att köra ner en rundstav i det och skruva åt. verkar funka fint. Dock till för film där man lägger på svärdet i efterhand, men om man målar rundstaven så... :)
     
  3. nUkK

    nUkK Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    tänkte mig mer ett i plast, som lyser =)
    film..hmm, då behöver jag n StormTrooper dräckt...och det kostar pengar=P
     
  4. Killkenny-Kenobi

    Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 9, 2002
    Då ska du ju köpa en plasma sabel, men vet ej om de går att få tag i, och hur mycket de kostar...Jag vill ha en sådan. JAG VILL JAG VILL....*suck*
     
  5. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    ja en plasma sabel skulle man inte banga för. dom är iofs SVINdyra, och även om dom e rätt hållbara så tål dom inte hur mycke fajting som helst... så inte att rekomendera som fajtredskap om man väl får tag på en...
     
  6. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Jag har sett aprentize sabel (misstolka ej)

    den e fin och cool
     
  7. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    (Här blev det lite fel)
     
  8. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Min sabel (som på grund av tidsbrist inte är en perfekt kopia av någon speciell SW sabel) både lyser och håller för fighting.

    Klingan är gjord av ett PVC-rör (som man drar elkablar i) av hygglig diameter, ca 20mm.
    Sedan har jag ett handtag av innanmätet på ett kontorsbordsben av plast som är gängat på utsidan (själva fotdelen var gjord för att kunna höja och sänka bordet genom att skruva på foten). Den har jag lackat svart.

    Principen är sedan enkel. Jag körde ned PVC-röret i "bordsbenet", borrade upp ändan på "foten" och förde in en pen-light med förlängd (flexibel) hals. På så vis sticker bakändan av pen-lighten ut där bak så att jag kan slå av och på ljuset.

    Dessutom har jag täppt till toppen på klingan med en liten "reflektor" som kastar tillbaka ljuset in i röret och förhindrar också att man lyser på saker genom ändan på röret.

    Utsmyckningen i övrigt lämnar väl en del att önska men det är ju upp till var och en. Jag kommer väl bort till Palladium så att ni kan studera spektaklet på onsdag :)
     
  9. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Mitt svärd är jag ganska nöjd med men det går ju inte att fäktas med eller få ljus i utan är bara ett dekorativt handtag till min dräkt... ingen kopia på någons svärd utan helt enkelt bara Vargmans svärd...

     
  10. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Såg den dingla vid ditt bälte när du passerade Biopalats-kön, den är jäkligt snygg!
    Trodde faktiskt det var en Master-replica.
     
  11. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Tackar och bockar.. Det var trevligt att höra. Det gäller dock på långt avstånd på nära håll är den inte lika vacker men den duger... :)
    Nästa kommer bli snyggare och duga även på nära håll hoppas jag :)
     
  12. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    You must go to the Dagobah system, there you will learn from master Yoda...

    ;)
     
  13. nUkK

    nUkK Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    Jedi-W

    låter helt klart ok, röret lär ju ivf int paja..dom är ju hårda..synd bara att det är en så ful gul färg=(
    hmm, det där med bordsben..hnn..tror jag fattar =P
    hmhm....måste vara en jäkla stark lampa ju!
     
  14. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Ja, borsbensprylen är ju utbytbar (mot något bättre) och kanske lite knepig att få tag på. Hade tur att det hängde och skräpade i källaren.

    Lampan är på gränsen med det är ett jäkla flås i den med tanke på hur liten den är. I riktigt bra mörker är den läcker.

    Skulle förstås vilja ha ett grönt rör... :(
     
  15. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    *S* Måla det då...
    Inte med sprayfärg eller så utan med en grön markeringspenna.. (testa på en liten bit först) det borde ju ge lite effekt...
     
  16. Quiet Queen

    Quiet Queen Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 9, 1999
    PM:a Vader, han har byggt en exakt replika av sin ljussabel.

    Mycket snygg! [face_love]
     
  17. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    vargmans handtag kan man ju nästan säga är en master replica med tanke på att den e byggd av nästan samma grejer. e väl bara en fotoblixt med svarta skumgummi handtag va? har för mig de va nått sånt. simpelt och elegant.
     
  18. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Det är i stora drag korrekt..
    Fotoblixt och skumgummi cykelhandtag (som genomgått närkontakt med vassa metallbitar och därför är i smala remsor) som limmats på detta... Enkelt: Ja. Elegant: Tja.. på långt håll ser det bra ut i alla fall.. :)

    men det var problem att få dit hänget..
    Hade ingen borr så jag tänkte att man kan ju dra en spik rätt igenom och sedan fixza det.. Har inte vart med om något så hårt material.. Inte ens metallborren som jag köpte sedan gick ju igenom...
    Höll på i c:a 1 ½ - 2 timmar / hål (med spik och skruv och allt vad jag hade för saker) och det var två hål som skulle göras... men det gick till sist... :)
     
  19. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    *tänker tillbaka* ja de va ett par jobbia timmar dedär...
     
  20. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Men med 10 jarjars envishet gick det tillsist... och då var det bara ett hål kvar att göra... Sedan var även det klart och nu är min sabel fin och kan hängas vid bältet... (om inte ståltråden som håller D-ringen går åt h-siken som den gjorde i Malmö när en liten unge i kön sparkade på den hela tiden)... *grrrr*
     
  21. nUkK

    nUkK Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    Upp Upp dumma tråd, vill ju ha svar!
    jaja, mer svar då =P
     
  22. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    såga till en pinne, måla den i valfri ljussvärds färg..klistra på en tom toarulle..plita dit en röd knapp...violá..en ljussabel..
     
  23. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Vargman77: Har faktiskt funderat på din lösning med överstrykningspennan men vågar inte testa innan premiären.

    Skulle egentligen behövt fixa mer på sabeln men får väl ta det efteråt.

    Var förresten inne lite på "pinne-i toarulle"-varianten men ville så gärna ha något som lyser.

    Till EpIII skall jag dock ha hittat ett rör i rätt färg och en "nästan-replica" handtag!
     
  24. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    köp ett såntdär plats ljussvärd från leksaks affären och dra ut själva "ljuset" och sätt i ett längre..
     
  25. nUkK

    nUkK Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    ska köpa ett idag..
    kommer förmodligen sno lyset och kanske hantaget till att bygga en egen..senare..
    behöver bara ha ett rött ca90cm rör (det är väll 90...ingen koll ;)
    sen jävlar..men det där med bordsben verkar fint..men fattar inte det hela med lyse =P
     
Thread Status:
Not open for further replies.