main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Hur syr man Pastel Lake Gown????

Discussion in 'Archive: Sweden' started by lizzie_89, Feb 13, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lizzie_89

    lizzie_89 Jedi Youngling

    Registered:
    Feb 2, 2005
    jag skulle vilja sy Pastel Lake Gown.. jag har tittat på filmen o alla bilder men jag kan inte pussla ihop om hur den är sydd..jag skulle tacksam om de är någon som kan ge mig några tips :D
     
  2. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Oooh, den är ju så vacker... :)

    Men den är nog inte helt lätt att sy skulle jag tro. Nu kan jag iofs nästan inget om att sy, men den ser svår ut, med alla skiftningar i tyget och det.

    Det finns dock folk som har gjort den, jag skulle rekommendera att du kikar på www.padawansguide.com om kostymen.

    Det finns även en hel del tips i kostymforumet. :)
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Dags att bump'a fram sytråden igen tror jag. :)

    Titta annars här: Rainbow dress. Det finns mycket att gå igenom....
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Klänningen är i stort sett uppbygd av en underklänning, som man kan sy efter mönster och en överklänning som i stort sett är tyg som man bara draperar och fäster upp. Det som framträder väldigt med klänningen är ju färgerna, och det måste man göra själv.

    Som vanligt när man läser tipsen på kostymforumet här och på Padawan's guide är problemet att de refererar till amerikanska tygaffärer och mönster. Jag vet dock att gaiatha på det tyska forumet håller på med klänningen, jag kan höra efter vad hon har använt för mönster. Det flesta tyska mönster är ju också tillgängliga i Sverige.

    För tyg så är det nog satin eller duchesse i underklänningen och chiffong i överklänningen.
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har letat lite efter lämpliga mönster som borde vara tillgängliga i Sverige. Något som ser ut som grundmönster, men som man måste göra mer av själv är det stil-mönstret . Framförallt måste klänningen förlängas så att den blir hellång, sen får man på fri hand klippa bakstycket så att man får liknande som i filmen. Fördelen med det här mönstret är ju också att det är ett quick and easy, så det borde inte vara så svårt att jobba med.

    Vogue har också ett mönster som verkar vara väldigt bra, om man tar framsidan från A-klänningen och baksidan från B-klänningen. Är troligen lite jobbigare att arbeta med dock, men resultatet blir nog snyggare. Vogue-mönstret.
     
  6. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag tror någon haft lite problem med sina länkar... ;)

    OA, den första länken går inte till något särkilt mönster utan bara förstasidan på Neue Mode Stil. Är det månne denna du tänker på?

    http://www.neuemodestil.de/datenbank/Details.php?id=23110
     
  7. lizzie_89

    lizzie_89 Jedi Youngling

    Registered:
    Feb 2, 2005
    grejen är när jag läser rainbow dress forumet och padwansguide så är det inte lätt att förstå riktigt vad dem menar. de är lite svårt.. för min engelska är inte så värst bra.:( så jag tänkte om de är någon som skulle kunna ge mig en liten beskrivning på hur man syr (färgar tyget)klänningen..skulle var väldigt tacksam;)
     
Thread Status:
Not open for further replies.